In het verloren gaan van mensen wordt God verhoogd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 17 mar 2008 18:05

Cicero schreef:Dat is niet ingewikkeld, maar dat is Bijbels...

Wie heeft Cicero's account gehackt? :shock: :wink:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mar 2008 18:08

Galateia schreef:Als je eens leest, hoe Jezus geeft om mensen, verdriet heeft om mensen, MENS geworden is om voor onze zonden te sterven... nou, dan maak je mij niet wijs, dat God geen verdriet kan hebben. Wat Calvijn ook zegt.

Jezus had emoties naar zijn menselijke natuur.

Ben je gewoon dol op Cicero, op die redevoering, of wat?
Calvijn citeert Cicero vaak, vandaar.

goofy schreef:God word idd verheerlijkt als Hij de zonde straft in de hel.
Een mens waar God in werkte bidde eens tot God dat Hij hem wel moest bekeren omdat Hij anders niet aan zn eer zou komen.
Toen leide God hem in in de eeuwige rampzaligheid en liet de man zien dat Hij ook daarin verheerlijkt werd.
Het op die manier bidden en God een strik willen spannen was in elk geval over.
Bijbelse bevinding, waar vind je dat nog? :(
Laatst gewijzigd door Cicero op 17 mar 2008 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 17 mar 2008 18:10

goofy1978 schreef:God word idd verheerlijkt als Hij de zonde straft in de hel.
Een mens waar God in werkte bidde eens tot God dat Hij hem wel moest bekeren omdat Hij anders niet aan zn eer zou komen.
Toen leide God hem in in de eeuwige rampzaligheid en liet de man zien dat Hij ook daarin verheerlijkt werd.

Dit is blasfemie en zeer onbijbels.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 18:11

Cicero schreef:Calvijn citeert Cicero vaak, vandaar.

Oei. Dat maakt Calvijn wat mij betreft verdachter :wink:

Alhoewel ik denk, dat het Calvijn met name om Cicero's uitspraken in zijn strijd tegen het verval van de oude moraal te doen zal zijn geweest.

Maar ik ken Calvijn niet, dus dat weet ik niet. Is dat zo? Of heeft Calvijn een andere reden?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mar 2008 18:14

Galateia schreef: Maar ik ken Calvijn niet, dus dat weet ik niet. Is dat zo? Of heeft Calvijn een andere reden?

Cicero heeft een boekje geschreven De natura deorum, een van de eerste theologische werken. Het is van grote invloed geweest.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 17 mar 2008 18:16

Airke schreef:
goofy1978 schreef:God word idd verheerlijkt als Hij de zonde straft in de hel.

Dit is blasfemie en zeer onbijbels.

Dan moet je in de oordeelsdag proberen te zeggen dat Hij verplicht is je in de hemel te laten omdat Hij anders niet aan Zn eer komt.
Denk je dat God gek is? een mens zou Hem recht in Zn gezicht uitlachen en Hem erom bespotten.
Als Hem denkt klem te zetten en iets te verplichten zou dat wel eens zuur op kunnen breken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 18:17

Cicero schreef:
Galateia schreef: Maar ik ken Calvijn niet, dus dat weet ik niet. Is dat zo? Of heeft Calvijn een andere reden?

Cicero heeft een boekje geschreven De natura deorum, een van de eerste theologische werken. Het is van grote invloed geweest.

Ja, dat weet ik ook wel (dat Cicero dat geschreven heeft, uiteraard)! Vandaar dat ik nog hoopte dat het Calvijn om iets anders te doen zou zijn.

De Natura Deorum is toch echt heel Romeins. En zoals je waarschijnlijk al weet, is hun godsbeeld anders dan het godsbeeld dat we in de Bijbel kunnen lezen.

Dus zo positief lijkt het me niet, als Calvijn zich daardoor heeft laten beinvloeden!!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 18:18

En trouwens, De Natura Deorum had ook voorlopers... zelfs bij de Grieken kun je theologisch getinte werkjes ontdekken!!!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mar 2008 19:25

goofy1978 schreef: Dan moet je in de oordeelsdag proberen te zeggen dat Hij verplicht is je in de hemel te laten omdat Hij anders niet aan Zn eer komt.
Denk je dat God gek is? een mens zou Hem recht in Zn gezicht uitlachen en Hem erom bespotten.
Als Hem denkt klem te zetten en iets te verplichten zou dat wel eens zuur op kunnen breken.

Hier valt geen spelt tussen te krijgen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 19:28

Brrrr... ik krijg de rillingen van dit topic. Wat een vreemd geloof hebben jullie toch.

Ik snap nu waarom er werd gezegd, dat we het geloof van een kind moeten hebben. En ik denk dat ik blij ben met mijn kinderlijk geloof.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 mar 2008 19:39

Lees hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels eens, misschien schept dat duidelijkheid hoe "wij" hier toe komen.

http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 19:41

Wullimpie schreef:Lees hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels eens, misschien schept dat duidelijkheid hoe "wij" hier toe komen.

De Dordtse Leerregels zijn producten van mensen. Dus daar hecht ik niet zoveel (ok, ongeveer GEEN) waarde aan. Het verklaart wel hoe men eraan komt ja, maar waarom geloven jullie die dingen (lees: Leerregels, Catechismus, etc.) nou? Daar ben ik nou zo reuze benieuwd naar!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mar 2008 19:45

Oordeel is misschien wel iets anders dan de meeste christenen denken... het heeft te maken met Gods rechtvaardigheid. Hij wil dingen rechtmaken, dus ook mensen. Er zullen mensen in de poel des vuurs geworpen worden, maar dat doet God vanuit Zijn liefde. Hij is liefde, dus Hij doet alles vanuit liefde! Inclusief het straffen, wat een doel heeft, namelijk mensen zo laten worden als Hij ze bedoeld heeft.

Ik vind het heel triest als je God ziet als Iemand die graag wil dat mensen voor altijd verloren gaan. De bijbel leert dat God wil dat alle mensen gered worden. De bijbel leert ook dat God almachtig is. Trek je conclusie. En nee, dat hoeft niet in te gaan tegen vrije wil.

Aragorn

Re: In het verloren gaan van mensen wordt God verhoogd

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2008 19:47

Hippieblijhoofd schreef:In deze post las ik:

God kan natuurlijk net zo goed overwinnaar zijn, al was dat zonder Zijn volk. Ook in het verloren gaan van mensen wordt Gods heerlijkheid op het volmaakst verhoogd.

Waar komt dit idee vandaan? Is hier een bijbelse grond voor of staat het ergens in de 3 formulieren of hebben oudvaders dit geleerd (wie dan)?

Het zegt wel iets over het godsbeeld van de mensen die dit geloven: een wrede dictator die het alleen om z'n eigen eer te doen is.

Het roept associaties op met Nero, die op tuinfeesten christenen als fakkels gebruikte. Of Perzische heersers, die feesten hielden op tapijten met daaronder gemartelde (krijgs)gevangen. Dat alles tot meerdere eer en glorie van de betreffende dictator, en natuurlijk om het schrikbewind in stand te houden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2008 19:48

Galateia schreef:
Wullimpie schreef:Lees hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels eens, misschien schept dat duidelijkheid hoe "wij" hier toe komen.

De Dordtse Leerregels zijn producten van mensen. Dus daar hecht ik niet zoveel (ok, ongeveer GEEN) waarde aan. Het verklaart wel hoe men eraan komt ja, maar waarom geloven jullie die dingen (lees: Leerregels, Catechismus, etc.) nou? Daar ben ik nou zo reuze benieuwd naar!

De bijbel is ook een product van mensen, net als de gevolgtrekkingen van jouw kinderlijke geloof, dus wat dat betreft.. :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”