Laodicea schreef:Oftewel je eet écht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.
En dat geloof jij?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Laodicea schreef:Dat is iets anders als dat Hij aanwezig is in het Brood en Wijn.Riska schreef:Als het erop aankomt geloven wij precies hetzelfde. Wij - welke protestantse kerk dan ook - geloven, dat het de Heer Zelf is die ons aan tafel nodigt, wij geloven dat Hij aanwezig is in de dienst.En precies zoals in het aangehaalde stuk van Ds. Ploeger staat: niemand gelooft in de werkelijke verandering van brood en wijn in het lichaam en het bloed van Christus.
Dat staat er nu juist niet:
Of zoals men het in de middeleeuwen terecht onder woorden bracht: de toevallige uiterlijke vorm van brood en wijn (inclusief de chemische samenstelling) blijft hetzelfde, maar de essentie, dat wat er wezenlijk toe doet, verandert in de levende Christus ('transsubstantiatie').
Oftewel je eet écht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.
Aragorn schreef:Laodicea schreef:Oftewel je eet �cht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.
En dat geloof jij?
Optimatus schreef:En juist die transsubstantiatie wordt door de OKK (en de gehele Unie van Utrecht) ver-wor-pen (kijk maar eens op wikipedia onder altkatholiken
Laodicea schreef:Aragorn schreef:Laodicea schreef:Oftewel je eet �cht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.
En dat geloof jij?
Uiteraard, er is ook weinig wat daar tegen spreekt.
Aragorn schreef:Laodicea schreef:Aragorn schreef:Laodicea schreef:Oftewel je eet �cht Christus, Christus komt fysiek in je lichaam.
En dat geloof jij?
Uiteraard, er is ook weinig wat daar tegen spreekt.
In het katholieke paradigma vast niet nee.![]()
Behalve het feit dat brood gewoon brood is en er geen zinnige reden is om aan te nemen dat het plotsklaps transformeert in een 2000 jaar geleden geëxecuteerde profeet als het uitgedeeld wordt door een man in een jurk onder het uitspreken van een toverspreuk dan.
Maar is enige mystiek dan wel verkeerd? De Drieeenheid is niet het toppunt van nuchterheid, het geloof dat de heilige Geest door ons werkt, in ons woont is ook niet erg nuchter en de teksten mbt. het laatste avondmaal geven m.i. evenveel ruimte voor de mystieke interpetatie ervan zoals die binnen de RKK wordt geleerd als voor de nuchtere interpetatie zoals binnen de gereformeerde kerken.Flappie schreef:Tsja zou kunnen. Aragorn heeft op zich wel een punt.
Maar ik geloof evenzo niet dat het brood letterlijk het lichaam van christus is of wordt. Dat vind ik tamelijk ridicuul. Me dunkt dat we aan één offer voldoende hebben. Neemt eet en drinkt, doe dat tot mijn gedachtenis, oftewel het brood en de wijn zijn een symbool. Enige nuchterheid lijkt me niet verkeerd.
Machiavelli schreef:Maar is enige mystiek dan wel verkeerd? De Drieeenheid is niet het toppunt van nuchterheid, het geloof dat de heilige Geest door ons werkt, in ons woont is ook niet erg nuchter en de teksten mbt. het laatste avondmaal geven m.i. evenveel ruimte voor de mystieke interpetatie ervan zoals die binnen de RKK wordt geleerd als voor de nuchtere interpetatie zoals binnen de gereformeerde kerken.Flappie schreef:Tsja zou kunnen. Aragorn heeft op zich wel een punt.
Maar ik geloof evenzo niet dat het brood letterlijk het lichaam van christus is of wordt. Dat vind ik tamelijk ridicuul. Me dunkt dat we aan één offer voldoende hebben. Neemt eet en drinkt, doe dat tot mijn gedachtenis, oftewel het brood en de wijn zijn een symbool. Enige nuchterheid lijkt me niet verkeerd.
Dat kan, veel van Zijn leerlingen vonden dat eveneens; "‘Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?’ " (Joh. 6:60)Flappie schreef:Maar ik geloof evenzo niet dat het brood letterlijk het lichaam van christus is of wordt. Dat vind ik tamelijk ridicuul.
Christus wordt dan ook niet opnieuw geofferd in de Eucharistie, niet in de RKK en niet in de OKKMe dunkt dat we aan één offer voldoende hebben.
Neemt eet en drinkt, doe dat tot mijn gedachtenis, oftewel het brood en de wijn zijn een symbool. Enige nuchterheid lijkt me niet verkeerd.
Dat kun je vinden. De OKK vind dat in elk geval niet.Gerdien B. schreef:Jezus zei dat we het tot gedachtenis moesten doen en het staat nergens dat het brood in zijn vlees zal veranderen en de wijn in zijn bloed. Wij mogen zijn offer er wel figuurlijk er in terug zien.
Ik heb net nog in het boek van de OKK zitten zoeken naar hun verhaal hier over. Zij gaan niet mee de leer van de transsubstantiatie zoals de RKK' ers leren.
Laodicea schreef:Nog een losse vraag die hier niet direct aan gerelateerd is, maar wat ik me toch steeds afvraag, áls het brood daadwerkelijk symbool is, in die mate dat je het bij wijze van spreke na het Avondmaal aan de eendjes kan voeren, hoe kun je je er dan een oordeel aan eten? (1 Kor. 11:27)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 459 gasten