Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jul 2007 01:57

sela schreef:ik kan het niet helemaal helpen, het zal wel door mijn opvoeding komen..: als ik een suididebomber zie [moslim] die denkt na het plegen van de zelfmoordaanslag in de hemel te komen, dan moet ik zo vaak aan die woorden denken..

De redenatie is niet zo vreemd. Dat is een beeld wat de media iedereen graag wil doen geloven.

sela schreef:wat als je na de aanslag in de hel komt omdat je niet Gods geboden hebt gedaan, maar veroordeeld wordt voor moord? [exodus 20]

Dit is denk ik, Reformatorisch/Gereformeerd etc. denken? Althans, zo denk ik er 'ook' merendeels van de tijd over. Wat als een ander nu van een ander geloof is overtuigd of is overtuigd. Is het dan misschien niet beter om aan God te vragen om die persoon (die suididebomber) rechtvaardig te oordelen?
(Hierbij denk ik b.v. ook aan de farao, waarvan God zijn hart verharde... Men kan zeggen dat de farao zijn kansen heeft gehad toen Mozes herhaaldelijk bij hem kwam, het zegt mij niets over Gods plan. Sterker nog wie ben ik om daar een invulling aan te geven, laat staan wat God (later) over de farao zal oordelen?)
Hierbij denk ik aan de tekst: "Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen. " Iemand kan een ander wel het aardse leven ontnemen, over het leven hierna heeft alleen de Vader zeggenschap. Men mag/kan vanuit ons geloof (Refo/Geref etc ) weten dat al wat Hij beslist, dat het goed is. Waarom zouden wij dan als mensen ons daarover nog druk maken?

Daarbij kan het woord hel ook nog eens ter discussie worden gesteld. (zie catechismus vrg & antw. 44) Wat betekent het woord hel voor een Refo/Gerf. etc. ? Vuurpoel, angst/pijn of een plek waar God niet meer is?

In het verlengde daarvan, hoe ziet een Moslim het hiernamaals....? Ofwel wat is zijn/haar zienswijze over het paradijs (of tijdelijke hel)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jul 2007 08:37

En voor mensen die dan echt willen weten wat de Tawheed inhoudt:
(dan kan ons onwetendheid ook niet meer worden verweten)

Tawheed betekent letterlijk iets één maken of iets één noemen. In het Nederlands wordt het één maken van iets, eenheid genoemd. Echter in de Islam betekent Tawheed:- Het geloven in Allah als de Ene en Enige God bij alles dat we doen om Hem te behagen. Bijvoorbeeld het gebed behoort alleen tot Allah gericht te worden, de aalmoezen (sadaqah en zakaat) behoren alleen voor Allah´s welbehagen gegeven te worden, en Jihad behoort alleen omwille van Allah´s religie gevochten te worden.

De onderdelen van Tawheed

Het onderwerp van Tawheed kent 3 gedeelten namelijk:

1) Tawheed Ar-Roeboebieyyah (Eenheid van heerschappij).
2) Tawheed Al-Asma-e was-Sifaat ( Eenheid van Allah´s namen en eigenschappen).
3) Tawheed Al-Ibadah ( Eenheid van Aanbidding).

1. Eenheid van heerschappij.

Tawheed ar-Roeboebieyyah betekent dat we accepteren dat Allah de Enige, Echte Kracht/Macht is in het Universum. Hij heeft alles tot leven gebracht toen er niets was. Daarom is Hij Al-Khaliq (de Schepper). Hij is degene die alles de kracht geeft om te groeien, te bewegen en te veranderen. Daarom is Hij al-Rabb. Alleen dat gebeurt wat Hij toelaat ( te gebeuren) daarom is Hij Al-Malik (de Heerser van het universum)

Als iemand een zonde begaat, erkennen we dat Allah degene is die hem het verstand gaf waarmee hij het slechte kon bedenken, een lichaam om het kwade mee uit te voeren en dat met Allah´s toestemming zijn slechte ideeën ( in de praktijk) uitgevoerd worden. We behoren niet te zeggen dat Allah hem ertoe zette om een zonde te begaan want de mens maakt zelf de keuze om een slechte daad te begaan. In plaats daarvan behoren we te zeggen dat Allah hem de mogelijkheid gaf om het slechte te denken en uit te voeren. (Dat de mens de mogelijkheden heeft gekregen om het goede of het slechte te doen. Dit wordt vrijheid van keuze genoemd) De mens kan het slechte niet doen zonder dat Allah het toelaat, en hij het slechte niet kon denken zonder dat Allah hem de mogelijkheid daartoe gaf. Hij begaat echter zelf het slechte en Allah laat dit toe.
Allah leidt hetgeen dat gebeurt of dat nu goed of slecht is. Als we het kwaad willen vermijden of het goede willen uitvoeren dan dienen we tot Allah te keren en vragen voor zijn hulp. (Als ons iets goeds overkomt kan niemand ons dat afnemen, alleen dat wat Allah voor ons bestemd heeft en als ons iets slechts overkomt kan niemand dat van ons afkeren alleen dat wat Allah bestemd heeft)

Als we vertrouwen op dingen die zelf zijn geschapen zoals amuletten (konijnenpoot en hoefijzers) die zogenaamd geluk brengen, dan hebben we dit onderdeel van Tawheed volledig vernietigd voor ons zelf. We hebben dan de grootste zonde begaan namelijk Shirk. Daarnaast als men geschapen zaken vreest, denkend dat ze ongeluk zullen brengen (zoals het morsen van zout, een zwarte kat, gebroken spiegels etc.), heeft men ook Shirk begaan en heeft men dit onderdeel van Tawheed tenietgedaan.

2.Eenheid van Allah´s namen en attributen (eigenschappen).

Tawheed Al-Asma-e was-Sifaat betekent het omschrijven van Allah met de namen en eigenschappen waarmee Hij zichzelf omschrijft in de Koran en die de Profeet noemde om Allah te omschrijven. Omdat Allah de Almachtige is worden Zijn naam Al-Asma Al-Husna genoemd. Allah zegt in de Koran (20:8): - Allah, er is geen god dan Hij, de Schone Namen (Asmaoelhoesna) behoren Hem toe.

Al hetgeen dat bestaat heeft bepaalde eigenschappen of kwaliteiten waarom het bekend staat. We leren in de wetenschap dat dieren anders zijn dan planten vanwege bepaalde eigenschappen die beiden bezitten. Dieren kunnen zich voortbewegen en merendeels van hen zorgen voor hun jongen terwijl planten deze eigenschappen niet bezitten.

Insgelijks, iedere naam van Allah omschrijft een bepaalde eigenschap die alleen Hem toebehoort. Bij voorbeeld Allah noemt zichzelf Al-Awwal (de Eerste) dat betekent dat Allahvoor alles aanwezig was (en altijd zal zijn). Niets bestond vóór Allah omdat Allah alles heeft geschapen. (Dit is iets dat we met ons menselijk verstand niet kunnen omvatten omdat het groter is dan ons en ons inbeeldingvermogen.) Bij ons, in dit leven, is er altijd een begin en komt aan alles een eind. Een student kan de beste of eerste zijn van een klas of de eerste in een wedstrijd maar hij kan niet de eerste zijn voor alles.

De namen van Allah noch zijn attributen zijn gelijk aan die van Zijn schepping. We behoren niet de attributen van Allah toe te schrijven aan Zijn schepping en vice versa (dus niet de eigenschappen van Zijn schepping aan Hem toeschrijven). Allah zegt in de Koran (42:11):-De schepper van de hemelen en de aarde. Hij heeft voor jullie van julliezelf en van de dieren paren geschapen. Hij vermenigvuldigt jullie, niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende.

In de Bijbel van de Christenen en in de Torah van de Joden wordt geschreven (met hun hand) dat Allah het Universum in 6 dagen heeft geschapen en op de 7de dag uitrustte (sliep). Dus nemen ze zaterdag of zondag als hun rustdag waarop werken verboden is en als een zonde wordt beschouwd. Door het toekennen van menselijke eigenschappen aan Allah, die rust nodig hebben na het werk, hebben ze een grote zonde begaan namelijk Shirk.

In de Koran zegt Allah (2:255): -Allah, er is geen god dan Hij, de Levende, de Zelfstandige, sluimer noch slaap kan Hem treffen, aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. En Hij is de Verhevene, de Almachtige.

3.Eenheid van aanbidding.

Tawheed Al-Ibadah betekent dat we al onze gebeden tot Hem richten omdat Hijde Enige is die onze gebeden kan beantwoorden. Sommige mensen zeggen:- Als je een klacht hebt als student kun je niet direct naar de rector. Je behoort eerst te spreken met je leraar en deze zal het aan de rector voorleggen. Op deze wijze is het ook beter om iemand te vragen die dicht bij Allah is zoals profeten en heiligen om je gebeden uit te voeren. Dit soorten praktijken doen lijken dat Allah , net als de mens, tussen personen nodig heeft. Allah is echter in ieder opzicht anders, Hij hoort en ziet alles, dus we hebben geen persoon nodig die onze gebeden aan Allah voordraagt. Allah zegt in de Koran (40:60): - En uw Rabb zegt: "Aanbidt Mij; Ik zal uw gebed verhoren. Maar zij die te hoogmoedig zijn om Mij te aanbidden, zullen veracht de hel binnengaan."

Daarom is het richten van onze gebeden tot de Profeet of ander rechtgeleide personen die sommige mensen Heiligen noemen in de hoop dat hun gebeden Allah zullen bereiken en via hun beantwoord zullen worden, een grote zonde namelijk Shirk. We moeten er wel bij vermelden dat aanbidding in Islam niet alleen de gebeden inhoudt. Als we een persoon volgen die datgene Halal (toegestaan) maakt wat Allah Haram heeft gemaakt of vice versa dan zijn we ook betrokken in aanbidding tot hen. Het bewijs hiervoor is de hadith overgeleverd door Adee ibn Hatim dat hij de Profeet de volgende vers hoorde reciteren (9:31) Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.

Adee ibn Hatim zei: - We waren niet gewoon hen te aan bidden. De Profeet zei:-Maakten zij niet Haram wat Allah Halal had gemaakt en jullie maakten het allemaal Haram. En maakten zij niet Halal wat Allah Haram had gemaakt en jullie maken het Halal? Hij antwoordde:- Zeker De Profeet zei toen:-Dat was jullie aanbidding tot hen. (Tirmidhi)

elbert
Moderator

Re: Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan

Berichtdoor elbert » 21 jul 2007 08:46

Bevlogen schreef:,,'Oorlog tegen terreur', die frase van Bush, is ook zo fout wat christenen betreft. Christenen hebben lief.

Dit is natuurlijk een drogreden. Want als je dit letterlijk opvat zouden christenen terreur lief moeten hebben. Juist vanuit de liefde moeten we terreur hartgrondig verwerpen en bestrijden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sela

Re: Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan

Berichtdoor sela » 21 jul 2007 08:52

elbert schreef:
Bevlogen schreef:,,'Oorlog tegen terreur', die frase van Bush, is ook zo fout wat christenen betreft. Christenen hebben lief.

Dit is natuurlijk een drogreden. Want als je dit letterlijk opvat zouden christenen terreur lief moeten hebben. Juist vanuit de liefde moeten we terreur hartgrondig verwerpen en bestrijden.

inderdaad. daarom denk ik ook dat we niet zomaar van/over/tegen onze moslimbroeders kunnen zeggen dat ze een achterlijke godsdienst hebben.

mattheus 22:
Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jul 2007 09:00

Omdat we ook moslims lief mogen/moeten hebben, zeggen we niet dat ze een achterlijke godsdienst hebben, maar waarschuwen we ze wel ernstig dat er buiten de Heere Jezus Christus geen redding voor hen is. Daarom prijzen we Hem aan, want er is onder de hemel geen andere Naam gegeven door Wie we moeten zalig worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jul 2007 09:11

elbert schreef:Omdat we ook moslims lief mogen/moeten hebben, zeggen we niet dat ze een achterlijke godsdienst hebben,

Het woord 'achterlijk' kan verschillend worden uitgelegd: achterlijk in de zin van achterlopend, is m.i. zeer van toepassing op de islam. Kijk nou eens naar de vele barbaarse voorschriften.

Dat neemt niet weg dat ik niet van moslims kan houden. Uiteraard. Maar dat betekent niet dat ik ook van hun geloof moet houden.

De Islam id totalitair, en wil overheersing. Zoals ooit het christendom dat wilde, te vuur en te zwaard!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2007 09:26

En dat nog zou willen als er geen Verlichting zou zijn geweest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 jul 2007 10:10

Optimatus schreef:En dat nog zou willen als er geen Verlichting zou zijn geweest.

Geweldige toevoeging: "als"...

Als er geen regen zou zijn, was het nu droog
Als er geen computers zouden bestaan zaten we nu zonder Refoweb...
Als deze verlichtende opmerking van Optimatus er niet zou zijn geweest, zat ik ik nu wat anders te doen...

Feit is dat het christendom wel tot dit inzicht is gekomen en de Islam niet

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 jul 2007 10:33

Optimatus schreef:En dat nog zou willen als er geen Verlichting zou zijn geweest.
Klopt, niettemin behoort die tolerantie en die individuele verantwoordelijk tov. het geloof tot een van de kernwaarden van het christendom en zie ik de evangelisatie met het zwaard in de hand en de vervolging van andersdenkenden als een gevolg van het samenkomen van oude opvattingen mbt. staatsgodsdiensten enerzijds en het monotheisme anderzijds.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2007 10:37

Wat nou als je in een islamitisch gezin in een islamitisch land geboren bent? Is dan niet net zoals hier de overtuiging dat de islam "de" godsdienst is? Zoals wij in het westen geboren en opgegroeid zijn in christelijke gezinnen of tenminste in een christelijke wereld?
Hoe staat het met de wereldgodsdiensten? Mensen die toch zich richten op wat zij God noemen en niet alleen voor zichzelf leven?

En wat de "achterlijkheid" van de islam betreft: lees eens wat er in de Bijbel staat in Deuteronomium, bv. Dat is net zo barbaars.
Het verschil is alleen dat onze cultuur veel verder is. Daar is de Verlichting overheen gegaan. In veel landen is de cultuur nog een stuk achter bij het Westen. Dat heeft op zich niks met godsdienst te maken.
En, laten we wel wezen, vijftig jaar geleden was de vrouw ook binnen het christendom iemand op de achtergrond, met geen rechten dan alleen het aanrecht en was (is???) de man het belangrijkste. Nog in de jaren vijftig liet de 'gewone' vrouw zich niet buiten zien zonder hoofddoek (!!) of andere hoofdbedekking.

Probeer dus eerst eens naar de geschiedenis in Nederland te kijken: de positie van de vrouw etc. etc. en kom dan met kritiek op de islam.
Stond niet ergens geschreven: "wie zonder zonde is werpe de eerste steen"???

Laat je toch niet zo leiden door Wilders en co. die alleen maar angst zaaien. Want de moslims die ik in mijn woonplaats ken zijn net zo vredelievend als wij zeggen te zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jul 2007 11:14

Riska schreef:En wat de "achterlijkheid" van de islam betreft: lees eens wat er in de Bijbel staat in Deuteronomium, bv. Dat is net zo barbaars.

Het feit is dat dit niet meer in de praktijk wordt gebracht. Dat kun je over de islam niet zeggen.

Het verschil is alleen dat onze cultuur veel verder is. Daar is de Verlichting overheen gegaan. In veel landen is de cultuur nog een stuk achter bij het Westen. Dat heeft op zich niks met godsdienst te maken.

Godsdienst kan wel degelijk een beperkende rol spelen. Ik noem enkel de naam van Galilei. Verder is het opvallend dat de landen met een islamitische cultuur hun voorsprong in ontwikkeling honderden jaren geleden hebben zien veranderen in een achterstand in ontwikkeling.

Laat je toch niet zo leiden door Wilders en co. die alleen maar angst zaaien. Want de moslims die ik in mijn woonplaats ken zijn net zo vredelievend als wij zeggen te zijn.

Wilders zaait geen angst. Hij noemt feiten die niet passen bij de leer van de multiculturele samenleving.

Objectief gezien kun je vasstellen dat er in islamitische landen geen indivuele vrijheid is. Dat is een situatie die wij in Nederland niet moeten krijgen.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 21 jul 2007 11:48

Hoewel ik geen Telegraaf-lezer ben, levert iemand mij iedere zaterdag de column "Op het scherp van de snede" van de tot het Christendom bekeerde Jood (of is hij een Messiasbelijdende Jood?) prof.dr. Bob Smalhout aan. Ik raad iedereen aan dit zeer verhelderende stukje van vandaag te lezen; het past perfect in deze discussie en sluit aan op de reactie van Sabra.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jul 2007 12:29

elbert schreef: maar waarschuwen we ze wel ernstig dat er buiten de Heere Jezus Christus geen redding voor hen is. Daarom prijzen we Hem aan, want er is onder de hemel geen andere Naam gegeven door Wie we moeten zalig worden.

Als je een Moslim hiermee benadert is het meestal gelijk einde gesprek.! Hoe grondig het iemand ook eens kan zijn met Elbert zijn tekst, het is een aanname van een geloof waarin Christenen geloven. Een Moslim (kan) dit opvatten als een belediging. Hij/zij kan dit zien als zijnde dat iemand zegt dat de Koran liegt.!

Wat mij verder aan die tekst irriteert is dat iemand dan feitelijk op Gods troon gaat zitten en zegt: op de nieuwe aarde is alleen plaats voor Christenen want Moslims hebben niet geloofd in Christus en de kruisdood.!! Dit oordeel is niet aan ons.

Wij gaan veel te snel uit van ons eigen denken, onze cultuur, van wat wij geleerd hebben, van wat wij geloven wat waarheid is. Riska wist het meer als treffend te verwoorden, met de hier onderstaande woorden.!!

Riska schreef: Wat nou als je in een islamitisch gezin in een islamitisch land geboren bent? Is dan niet net zoals hier de overtuiging dat de islam "de" godsdienst is? Zoals wij in het westen geboren en opgegroeid zijn in christelijke gezinnen of tenminste in een christelijke wereld?
Hoe staat het met de wereldgodsdiensten? Mensen die toch zich richten op wat zij God noemen en niet alleen voor zichzelf leven?

En wat de "achterlijkheid" van de islam betreft: lees eens wat er in de Bijbel staat in Deuteronomium, bv. Dat is net zo barbaars.
En, laten we wel wezen, vijftig jaar geleden was de vrouw ook binnen het christendom iemand op de achtergrond, met geen rechten dan alleen het aanrecht en was (is???) de man het belangrijkste. Nog in de jaren vijftig liet de 'gewone' vrouw zich niet buiten zien zonder hoofddoek (!!) of andere hoofdbedekking.

Probeer dus eerst eens naar de geschiedenis in Nederland te kijken: de positie van de vrouw etc. etc. en kom dan met kritiek op de islam.
Stond niet ergens geschreven: "wie zonder zonde is werpe de eerste steen"???

Laatst gewijzigd door Harm-J op 21 jul 2007 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2007 12:31

Harm-J schreef:
sela schreef:ik kan het niet helemaal helpen, het zal wel door mijn opvoeding komen..: als ik een suididebomber zie [moslim] die denkt na het plegen van de zelfmoordaanslag in de hemel te komen, dan moet ik zo vaak aan die woorden denken..

De redenatie is niet zo vreemd. Dat is een beeld wat de media iedereen graag wil doen geloven.

En volgens jouw klopt dat beeld blijkbaar niet. Leg 'ns uit? Wat dan de rede is om zelfmoordaanslag(en) te plegen?

sela schreef:wat als je na de aanslag in de hel komt omdat je niet Gods geboden hebt gedaan, maar veroordeeld wordt voor moord? [exodus 20]

Dit is denk ik, Reformatorisch/Gereformeerd etc. denken? Althans, zo denk ik er 'ook' merendeels van de tijd over. Wat als een ander nu van een ander geloof is overtuigd of is overtuigd. Is het dan misschien niet beter om aan God te vragen om die persoon (die suididebomber) rechtvaardig te oordelen?

Gods Woord zelf heeft zo iemand al veroordeeld. Misschien dat jij nog hoop hebt voor een suicidebomber.
Maar niemand heeft het recht het leven van een ander te nemen, dat is mi. 1 van de grootste zonden. Daarbij is zo iemand zeer bewust over wat ie gaat doen en wat hij/zij ws. zal aanrichten.

(Hierbij denk ik b.v. ook aan de farao, waarvan God zijn hart verharde... Men kan zeggen dat de farao zijn kansen heeft gehad toen Mozes herhaaldelijk bij hem kwam, het zegt mij niets over Gods plan. Sterker nog wie ben ik om daar een invulling aan te geven, laat staan wat God (later) over de farao zal oordelen?)

De Farao heeft anders geen teken gegeven van werkelijke terugkeer naar God. Of jij moet dat ergens gelezen hebben? Waarschijnlijk is de man gestorven zoals hij geleeft heeft.

Hierbij denk ik aan de tekst: "Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen. " Iemand kan een ander wel het aardse leven ontnemen, over het leven hierna heeft alleen de Vader zeggenschap. Men mag/kan vanuit ons geloof (Refo/Geref etc ) weten dat al wat Hij beslist, dat het goed is. Waarom zouden wij dan als mensen ons daarover nog druk maken?

Dat eeuwige leven hierna ontvang je hier al.

Daarbij kan het woord hel ook nog eens ter discussie worden gesteld. (zie catechismus vrg & antw. 44) Wat betekent het woord hel voor een Refo/Gerf. etc. ? Vuurpoel, angst/pijn of een plek waar God niet meer is?

Tja over de hel. Ik persoonlijk geloof niet zozeer in een plaats van eeuwige wel tijdelijke pijninging. Ik verwacht eerder dat het kwade totaal vernietigt zal worden door God, en dat dus alleen het Goede overblijft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2007 12:47

Denkertje21 schreef:

Geweldige toevoeging: "als"...

Als er geen regen zou zijn, was het nu droog
Als er geen computers zouden bestaan zaten we nu zonder Refoweb...
Als deze verlichtende opmerking van Optimatus er niet zou zijn geweest, zat ik ik nu wat anders te doen...

Feit is dat het christendom wel tot dit inzicht is gekomen en de Islam niet

Feit is dat de Verlichting in Nederland en Europa is gekomen ONDANKS het (tegenstribbelende) christendom. Niet voor niets heeft de meest invloedrijke kerk ter wereld, de RKK, tot diep in de twintigste eeuw nog diverse boeken van verlichtingsfilosofen op de codex van verboden boeken gehad.

Het christendom heeft sindsdien in Nederland steeds meer aan invloed verloren in het publieke domein.

In islamitische landen heb je ook groepjes "verlichtingsmensen". Wellicht zouden die wat meer ondersteund kunnen worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”