Othello schreef:Nee, de essentie van geloof. Immers, welke 'andere' essentie zou het de moeite waard maken om te geloven?
Ik denk dat je een vrij beperkt idee hebt van wat geloof inhoud. Mijn geloof kent geen god. Zo essentieel is die liefde (van God) dus blijkbaar niet voor geloof in het algemeen.
Bij moslims is de liefde inderdaad niet essentieel, maar draait het wel om een zuiver, zondeloos leven. Niets menselijks is moslims vreemd, en daarom kunnen ze ondanks dat ook zij zondigen, middels de vijf zuilen toch nog pogen een leven in het hiernamaalse paradijs te verdienen.
Waarbij wederom moet worden opgemerkt dat het leven naar de zuilen geen garantie biedt, netzomin als het niet-leven naar de zuilen. Uiteindelijk ligt de beslissing bij Allah, en bij Allah alleen.
Die oproepen lees ik nergens in de Bijbel, maar dat terzijde. Staan ze in de koran? Zo ja, ziedaar alweer zo'n principeel verschil tussen christendom en islam: waar Jezus het opnam voor de overspelige vrouw die gestenigd dreigde te worden, roept de islam blijkbaar wel op tot steniging...
Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Serenity.
Ik ben er van overtuigd dat de koran veel waardevolle richtlijnen bevat, voor de gehele mensheid. Het gaat me echter om het verschil in essentie. De kern van de boodschap wijkt principieel af van die van de Bijbel.
Ja, Islam is ook niet voor niets een apart geloof, en geen aftreksel van het Christendom. Natuurlijk wijkt de boodschap af van de Bijbel. Veel te lang hebben christenen islam beschouwd als een soort ketterse variant van hun eigen geloof.