de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2020 22:24

Je ging je er toch niet inhoudelijk in mengen?

elburger schreef:Zo!

Ik heb mij maar eens ingelezen in deze discusssie, voornamelijk dan de laatste paar weken.
Gaat er soms hard, mag ik zeggen grof, aan toe.
Helaas gebeurt dit wel vaker op dit forum.
Niet dat ik zo'n lieverdje ben hoor, maar soms is het beneden alle fatsoen, zoals men andere forumleden bejegend.
Over dit onderwerp kan en wil ik graag zeggen.
Lees de Bijbel maar eens goed.
Daar staan de antwoorden.
Maar dat zal ook wel weer iets zijn waar ik en mijn medekerkverbandgenoten helemaal mis mee zijn, of te wel, stug ouderwets.
Verder meng ik mij hier niet in ( denk ik ) maar iets meer respect voor elkaar zou heel wenselijk zijn

Zo grof vond ik het hier trouwens niet hoor. En dat in de Bijbel de antwoorden te vinden zijn, daar zijn we het helemaal mee eens. Dus niet zo klagen dat je dat hier vast niet mag zeggen. Alleen zijn we het nog niet helemaal eens over welke antwoorden dat dan zijn. En dan als je er dan toch inhoudelijk in wil gaan moet je er iets meer je best voor doen dan zeggen dat de antwoorden in de Bijbel staan en dan 3 teksten noemen. Want zover waren ze bij de PKN, NGK en GKV ook wel gekomen. Het is niet dat die de Bijbel niet kennen of een versie hebben waar die teksten uit zijn gehaald / weg zijn gestreept.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 jul 2020 05:26

elburger schreef:1 Kor 14 : 34-35
Efeze 2 :41
1Tim. 2 : 12

Ik vroeg om argumenten, niet om Bijbelteksten (Ef. 2: 41 bestaat niet trouwens).
Je zei dat je je in de deze discussie ingelezen had. Dan zou je moeten weten dat er heel wat Bijbelteksten zijn die de tegenovergestelde mening ondersteunen. Junia was een apostel, Febe een diaken, Priscilla onderwees Apollos en leidde samen met haar man een huisgemeente.
Als je rekening houdt met de context, tijd en cultuur (en met vertalingen en aanpassingen) zijn er geen problemen tussen de teksten, maar tegenstanders negeren veel dingen omdat ze hun eigen interpretatie van hun 'eigen' rijtje teksten willen vasthouden.
Dat zal de reden wel zijn, denk ik, waarom ze niet op de argumenten en teksten van hun opponenten ingaan, maar alleen hun eigen rijtje sellectieve teksten en hun interpretatie daarvan blijven herhalen en er tegenover stellen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 12 jul 2020 21:10

Deze reacties had ik verwacht. Er zit nogal een verschil in het denken tussen de diverse kerkverbanden. De een is zo stug vasthoudend aan de opvattingen al vanaf de reformatie, terwijl vele anderen in de loop van de tijd ( vooral de laatste 25-30 jaar ) andere opvattingen heeft gekregen over wat nu wel kan. Honderd jaar geleden was de SV de Bijbel in ieders huis. Nu zijn er meerdere soorten Bijbels, en - zegt men - die zijn leesbaarder en lekkerder te lezen. Mensen zoals ik zijn van de " zwartekousenkerk" , dus " moeten " zich beter gedragen, volgens atheïsten en anderen. Anders is men hypocriet, wat wij toch al zijn, zegt een ieder. Dat er kerkverbanden zijn waar men geen vrouwelijke predikers is in heel veel ogen " te zot om los te lopen". Oke? Wij vinden dat! En wij beroepen ons op Gods Woord in de Bijbel. Nu kan men daar anders over denken. Tijden veranderen, wij leven niet meer in het jaar 30.
Ook zoiets moois. Bijbel teksten kan men op verschillende manieren uitleggen. Luister maar eens naar de gelijkenis van de 10 maagden. Als er 5 preken over zijn, zijn het 5 verschillende preken. Of die nu zwaar is of luchtig. Dat kan volgens mij niemand ontkennen.
Zo is het dus ook met het onderwerp van deze topic.
5 Mensen, 5 meningen. Laat ik nuanceren, 5 mensen, 3 meningen.
Ik heb de afgelopen 2 dagen geprobeerd om om een en ander op papier te zetten. Vanavond ben ik eens gaan zoeken op het web naar hoe " geleerden " hier naar keken.
Diverse zaken die ik al op papier had staan, staan hier ook in, dus waarom de link niet geven.
Doe ermee wat u wilt, ruim 40 blz lees plezier.
En dan blijkt......
Lees zelf maar.
Misschien heb ik het wel fout gezien.

PS:@Naamloos, ik ben een mens en maak ook wel eens een typefout. 1Tim.2 : 11-14...zo uit mijn hoofd.

( stuk volgt )
Laatst gewijzigd door elburger op 13 jul 2020 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 06:58

elburger schreef:Deze reacties had ik verwacht. Er zit nogal een verschil in het denken tussen de diverse kerkverbanden. De een is zo stug vasthoudend aan de opvattingen al vanaf de reformatie, terwijl vele anderen in de loop van de tijd ( vooral de laatste 25-30 jaar ) andere opvattingen heeft gekregen over wat nu wel kan. Honderd jaar geleden was de SV de Bijbel in ieders huis. Nu zijn er meerdere soorten Bijbels, en - zegt men - die zijn leesbaarder en lekkerder te lezen. Mensen zoals ik zijn van de " zwartekousenkerk" , dus " moeten " zich beter gedragen, volgens atheïsten en anderen. Anders is men hypocriet, wat wij toch al zijn, zegt een ieder. Dat er kerkverbanden zijn waar men geen vrouwelijke predikers is in heel veel ogen " te zot om los te lopen". Oke? Wij vinden dat! En wij beroepen ons op Gods Woord in de Bijbel. Nu kan men daar anders over denken. Tijden veranderen, wij leven niet meer in het jaar 30.
Ook zoiets moois. Bijbel teksten kan men op verschillende manieren uitleggen. Luister maar eens naar de gelijkenis van de 10 maagden. Als er 5 preken over zijn, zijn het 5 verschillende preken. Of die nu zwaar is of luchtig. Dat kan volgens mij niemand ontkennen.
Ik heb de afgelopen 2 dagen geprobeerd om om een en ander op papier te zetten. Vanavond ben ik eens gaan zoeken op het web naar hoe " geleerden " hier naar keken.
Diverse zaken die ik al op papier had staan, staan hier ook in, dus waarom de link niet geven.
En dan blijkt......
Lees zelf maar.

PS:@Naamloos, ik ben een mens en maak ook wel eens een typefout. 1Tim.2 : 11-14...zo uit mijn hoofd.

http://www.onderwegonline.nl

Ehm wat moeten we precies lezen? De hele website?

Verder een vraag: kan je gewoon de feiten blijven? Je haalt er allerlei dingen bij die niet relevant zijn (over de SV bijvoorbeeld) of die niemand gezegd heeft. Paar voorbeelden:

- Mensen zoals ik zijn van de " zwartekousenkerk" , dus " moeten " zich beter gedragen, volgens atheïsten en anderen. (Ik heb dat niemand hier zien zeggen)

- Dat er kerkverbanden zijn waar men geen vrouwelijke predikers is in heel veel ogen " te zot om los te lopen". (heeft niemand gezegd, dat mensen het graag anders zien is heel wat anders)

Als iemand het niet met je eens is moet je nog niet op zo’n manier telkens in de slachtofferrol of in de verdedigende rol te kruipen. Hoe het gewoon bij een inhoudelijke discussie. Niemand die je erop aankijkt dat je tegen vrouwen in het ambt bent. We zijn het hooguit inhoudelijk oneens maar dat is wel eens vaker het geval.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 13 jul 2020 09:20

@Marnix

Zal het hier niet het geval zijn, ik en anderen worden hier vaker mee geconfronteerd. Niet alles wat ik schrijf heeft betrekking op schrijvers hier, maar ook van dingen die ik rondom mij heen hoor.

Als ik daar niet over kan/mag schrijven dan kan ik beter poppenkast kijken.
Wat betreft die slachtofferrol ik voel mij hier nooit slachtoffer, daar sta ik boven. Het is meer dat ik gevoelens verwoord van mede kerkgangers die nogal vasthouden aan de SV en " ouderwetse" ideeën.
Wat iemand van mij denkt, don't care.

Dat stuk volgd een dezer dagen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 13 jul 2020 09:52

naamloos schreef:Dan zou je moeten weten dat er heel wat Bijbelteksten zijn die de tegenovergestelde mening ondersteunen. Junia was een apostel, Febe een diaken, Priscilla onderwees Apollos en leidde samen met haar man een huisgemeente.

Andronikus en Junia waren vermaard onder de apostelen. De tekst zegt daarmee niet dat Junia of Junias een apostel was. Anna Maria van Schuurman was bijvoorbeeld in haar tijd zeer vermaard bij de theologische hoogleraren van de nadere reformatie. Na haar overgang tot het labadisme was zij zelfs zeer berucht.
Vervolgens als zij apostelen waren is de vraag in welke capaciteit. Zij behoorden niet tot de twaalven. Het woord apostel is in principe niets anders dan een gezondene of afgevaardigde. Wie heeft hun afgevaardigd en tot welk doel. Het kan in die situatie dan evenzeer inhouden dat dit een echtpaar betreft dat tussen diverse steden pendelde met brieven e.d. om onderling contact tussen de gemeenten te houden.

Febe was een diacones oftewel een dienares (en dus niet een diaken oftewel een dienaar). In Nederland kennen we de functies van secretaris en secretaresse. Niemand die die functies op een hoop zou gooien.

Aquilla en Priscilla hadden een lang gesprek met Apollos. Niet slechts Priscilla en nergens staat dat dit was in capaciteit van de ambtelijke bediening van het Woord of als oudsten van de gemeente.

Het is eisegese om deze vrouwen in de ambten van opziener, oudste en diaken te willen pressen. En daarmee vervalt alle reden op basis van deze vrouwen de ambten open te willen zetten.

Als je rekening houdt met de context, tijd en cultuur

Daar heb je de werkelijke reden. Onze context, tijd en cultuur wordt geplaatst boven de bijbel. Op het moment dat de kerk in het Midden Oosten op basis van hun context, tijd en cultuur homoseksuelen van flatgebouwen gaat gooien, ben jij een van de eerste die daar tegen zou protesteren. Dat komt omdat ook jij ten diepste niet gelooft dat God een schizofreen is.

Op dit moment beleven we een nieuwe secularisatiegolf. Net als de vorige die de GKN (synodaal) heeft verwoest, moet het Schriftgezag wijken. Het is geloofsafval, niet meer van de Heilige Geest, dat de geesten in Nederland beroerd inzake evolutie, vrouwen in het ambt, homoseksualiteit en opwekkingsliederen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2020 10:01

Cahier schreef:
Op dit moment beleven we een nieuwe secularisatiegolf. Net als de vorige die de GKN (synodaal) heeft verwoest, moet het Schriftgezag wijken. Het is geloofsafval, niet meer van de Heilige Geest, dat de geesten in Nederland beroerd inzake evolutie, vrouwen in het ambt, homoseksualiteit en opwekkingsliederen.

In het begin van de Coronacrisis leek alles even tot stilstand te komen. Men begon weer de waarde in te zien van sommige dingen.
Maar sinds kort zie ik ook weer een toenemende beweging in negatieve zin.
naamloos schreef:Voor- en tegenstanders beroepen zich allbei op de Bijbel nl.

Je bedoelt dat de voorstanders hun bijbel moeiteloos aanpassen aan deze tijd en cultuur.
En door middel van cherry picking - een paar namen te noemen - hun gelijk door te drijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Berichtdoor Dogar » 13 jul 2020 10:03

Ik denk niet dat het nu net de plaats is voor een Christen om over ¨cherrypicking¨ te beginnen... Te meer omdat ik niemand ken die het niet/nooit doet.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 13 jul 2020 10:35

https://www.onderwegonline.nl/wp-content/uploads/2017/11/32-D-21-MV-Uitleg-bij-rapport-MV-samen-verder-in-dienst-van-het-evangelie.pdf

voor de liefhebbers.

elburger schreef 12 juli 2020

Deze reacties had ik verwacht. Er zit nogal een verschil in het denken tussen de diverse kerkverbanden. De een is zo stug vasthoudend aan de opvattingen al vanaf de reformatie, terwijl vele anderen in de loop van de tijd ( vooral de laatste 25-30 jaar ) andere opvattingen heeft gekregen over wat nu wel kan. Honderd jaar geleden was de SV de Bijbel in ieders huis. Nu zijn er meerdere soorten Bijbels, en - zegt men - die zijn leesbaarder en lekkerder te lezen. Mensen zoals ik zijn van de " zwartekousenkerk" , dus " moeten " zich beter gedragen, volgens atheïsten en anderen. Anders is men hypocriet, wat wij toch al zijn, zegt een ieder. Dat er kerkverbanden zijn waar men geen vrouwelijke predikers is in heel veel ogen " te zot om los te lopen". Oke? Wij vinden dat! En wij beroepen ons op Gods Woord in de Bijbel. Nu kan men daar anders over denken. Tijden veranderen, wij leven niet meer in het jaar 30.
En dan blijkt......
Lees zelf maar.

( stuk volgt )

40 blz zijn er een stuk minder geworden dan op mijn androit, fijn om te weten toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 11:42

elburger schreef:@Marnix

Zal het hier niet het geval zijn, ik en anderen worden hier vaker mee geconfronteerd. Niet alles wat ik schrijf heeft betrekking op schrijvers hier, maar ook van dingen die ik rondom mij heen hoor.

Als ik daar niet over kan/mag schrijven dan kan ik beter poppenkast kijken.
Wat betreft die slachtofferrol ik voel mij hier nooit slachtoffer, daar sta ik boven. Het is meer dat ik gevoelens verwoord van mede kerkgangers die nogal vasthouden aan de SV en " ouderwetse" ideeën.
Wat iemand van mij denkt, don't care.

Dat stuk volgt een dezer dagen.

Ik vind het werkelijk prima dat je de SV leest en tegen vrouwen in het ambt bent. Ik ben het er niet mee eens en leg uit waarom. Ik zou nooit de SV als standaard vertaling gaan gebruiken en geef aan waarom. Daar kunnen we prima inhoudelijk over praten maar dan moet je niet aankomen met "ik moet me beter gedragen omdat ik van een zwaardere kerk ben, ik mag deze mening van velen niet hebben, men vindt het zot dat er in mijn kerkverband geen vrouwen in het ambt zijn, men vindt mij ouderwets omdat ik de SV lees enz"

Cahier schreef:Daar heb je de werkelijke reden. Onze context, tijd en cultuur wordt geplaatst boven de bijbel. Op het moment dat de kerk in het Midden Oosten op basis van hun context, tijd en cultuur homoseksuelen van flatgebouwen gaat gooien, ben jij een van de eerste die daar tegen zou protesteren. Dat komt omdat ook jij ten diepste niet gelooft dat God een schizofreen is.

Het is geloofsafval als men de Bijbel niet meer serieus neemt maar dat kom ik in deze zaken niet tegen. De discussie wordt vanuit de Bijbel gevoerd door beide partijen. Niet zonder de Bijbel. En dan heb je altijd een bepaalde context nodig.Of wil je soms stellen dat orthodoxe kerken niet naar context, tijd en cultuur kijken? Hoe verklaar je dan de kledingwetten en allerlei andere zaken? Of wat wel en niet mag op de zondag? De zondag die niet eens expliciet als rustdag in de Bijbel wordt genoemd maar op basis van context dat wel is geworden? Het is een non-argument dat de "progressieve tak" wel alles in context, tijd en cultuur zou plaatsen en de "orthodoxe tak" dat niet zou doen. Je noemt opwekkingsliederen maar als ik de Bijbel lees wordt daar alle ruimte voor geboden. Het alleen zingen van psalmen (bij orgelspel) is volstrekt niet wat de Bijbel leert. Toch is het in sommige kerken een soort wet geworden. Maar nee, dat heeft natuurlijk niets met wijkend Schriftgezag te maken.

Chaya schreef:In het begin van de Coronacrisis leek alles even tot stilstand te komen. Men begon weer de waarde in te zien van sommige dingen.
Maar sinds kort zie ik ook weer een toenemende beweging in negatieve zin.

Je bedoelt dat de voorstanders hun bijbel moeiteloos aanpassen aan deze tijd en cultuur.
En door middel van cherry picking - een paar namen te noemen - hun gelijk door te drijven.

Tja als je zo redeneert kan je het opvoeren van 3 bijbelteksten (en teksten over een vrouwelijke apostel / diaken weglaten) net zo goed een vorm van cherrypicking noemen. En bepaalde regels over kleding en andere vormen als "moeiteloos aanpassen van de Bijbel aan eigen subcultuur".

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 13 jul 2020 15:23

Marnix schreef:Het is geloofsafval als men de Bijbel niet meer serieus neemt maar dat kom ik in deze zaken niet tegen.

Het genootschap van ernstige bijbelonderzoekers, beter bekend als Jehova’s getuigen is ketters omdat ze niet geloven in de drie-eenheid. Geloofsafval is daarom niet slechts de bijbel niet serieus nemen.
Wanneer ik hier het woord geloofsafval in de mond neem wil ik daarmee niet zeggen dat wanneer iemand in één of alle van de genoemde zaken er anders over denkt automatisch een ongelovige is. Wel dat hij zich op dat spoor begeeft.

De discussie wordt vanuit de Bijbel gevoerd door beide partijen. Niet zonder de Bijbel. En dan heb je altijd een bepaalde context nodig.Of wil je soms stellen dat orthodoxe kerken niet naar context, tijd en cultuur kijken? Hoe verklaar je dan de kledingwetten en allerlei andere zaken? Of wat wel en niet mag op de zondag? De zondag die niet eens expliciet als rustdag in de Bijbel wordt genoemd maar op basis van context dat wel is geworden? Het is een non-argument dat de "progressieve tak" wel alles in context, tijd en cultuur zou plaatsen en de "orthodoxe tak" dat niet zou doen.

Zou ik inderdaad slechts een christelijke monocultuur voorstaan en alle context willen ontkennen, dan zou ik een Judaïst zijn. Echter op het moment dat ik cultuur en context en de werking van de Heilige Geest in mijn leven zou drijven om de schrift te framen, dan ben ik een Nikolaïet. Tussen beiden zit nog de christelijke gereformeerde schriftbeschouwing.

De ontwikkelingen in de vrijgemaakte kerken heb ik van nabij meegemaakt. In 2014 hadden de vrijgemaakten overeenstemming bereikt met de NGK over de hermeneutiek aldus een rapport; waarna dus kerkelijke eenheid zou moeten worden nagestreefd. In een ander rapport over de vrouw in het ambt kon je die hermeneutiek in actie zien. In de bijbel is er geen ruimte voor de vrouw in het ambt. Niet in het OT en ook niet bij Paulus in het NT. Maar goed nieuws: als Paulus nu zou leven dan zou hij voorstander zijn; het ging hem immers alleen maar om zoveel mogelijk kerkleden te krijgen. Rapporten van dergelijke strekking zijn op minimaal twee synodetafels verschenen. Op de synodes stroomde nog genoeg gereformeerd bloed door de aderen om te beseffen dat dit onverdedigbaar is voor mensen die minder sofistisch zijn aangelegd. Ze hebben daarom beide keren zelf ingegrepen en uiteindelijk met eigen broddelwerk een smoes verzonnen om de vrouw in het ambt erdoor te krijgen.

De vrijmaking is nu 75 jaar oud en dat betekent dat er herdenkingsboeken verschijnen. In een boekbespreking van één daarvan valt het volgende te lezen:
“En aansluitend krijgen de vrijgemaakten de sneer dat ze te snel hun veroordeling uitspraken over het synodaal-gereformeerde rapport uit 1981 (God met ons, over het relationele Schriftgezag). De ontzetting over dit rapport werd in de jaren tachtig in de ‘brede’ gereformeerde gezindte en in evangelische kringen gevoeld en geuit.”
http://www.eeninwaarheid.info/index.php?rub=5&item=1882

Je kan dan wel doen alsof er niets aan de hand is, maar een klein kind begrijpt nog dat de kerken in Nederland op een ander spoor terecht zijn gekomen dat ver van Gods Woord wegleidt.

Je noemt opwekkingsliederen maar als ik de Bijbel lees wordt daar alle ruimte voor geboden. Het alleen zingen van psalmen (bij orgelspel) is volstrekt niet wat de Bijbel leert. Toch is het in sommige kerken een soort wet geworden. Maar nee, dat heeft natuurlijk niets met wijkend Schriftgezag te maken.

In de bijbel wordt eigenlijk niet zoveel gezegd over het zingen van psalmen en liederen. Het vers met “psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen,” dat altijd wordt aangedragen zegt er niets over. Waarschijnlijk gaat het in alle drie de instanties om dezelfde groep van liederen; want hoe zou je dan de psalmen, de lofzangen en de geestelijke liederen willen onderscheiden? Uit het zwijgen kan toch geen “alle ruimte” worden opgemaakt.

Met het boek der psalmen in het bijzonder heeft de kerk van God zelf de liturgia der gebeden ontvangen. Dat betekent ook dat de versplukkerij in de gereformeerde gezindte behoort te stoppen. Ik denk dat predikanten zelfs in staat zouden zijn psalm 117a op te geven als je hun de keuze liet. Eveneens hoort een maranatha-psalm als psalm 109 in de christelijke eredienst thuis. Wie zou betwijfelen dat deze psalm in de tempeldienst weerklonk waar alles toewees naar Christus?

Toen in 1998 het aantal gezangen werd uitgebreid in de GKV werd er ook over gesproken in de gemeente. Waar het op neer kwam is dat eigen smaak en willekeur boventoon gaan voeren in de gemeente waar juist alles hoort te draaien om God. Men wilde die gezangen omdat men ze mooi vindt, niet omdat er vanuit de bijbel kan worden aangedragen dat het een verrijking van ons geestelijk leven betreft. Uit de kerkgeschiedenis is tekens gebleken dat waar men andere liederen dan de psalmen invoerde de kerk in diep verval was. Dat heeft men in de tijd van de afscheiding al aangetoond en dat is de afgelopen paar eeuwen keer op keer opnieuw bevestigd.
Laatst gewijzigd door Cahier op 14 jul 2020 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

kdamhof1

Berichtdoor kdamhof1 » 13 jul 2020 19:24

Dr. Almatine Leene geeft aan door God geroepen te zijn het beroep dat de GKv-gemeente op haar uitbracht, te aanvaarden. Wat is de mening van Cahier hier over ?

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 13 jul 2020 22:59

Cahier schreef:Je kan dan wel doen alsof er niets aan de hand is, maar een klein kind met een geestelijke beperking die als een kasplantje verzorgt moet worden begrijpt nog dat de kerken in Nederland op een ander spoor terecht zijn gekomen dat ver, heel ver, van Gods Woord wegleidt.
.

Sorry maar hier ga je tever. Kinderen met een geestelijke beperking die als een kasplantje verzorgd moeten worden hebben het niveau van een 1 jarige en die hebben geen benul wat een kerk überhaupt is. Bovendien kunnen die kinderen er niets aan doen dat ze zo geboren zijn en ik vind het bijzonder kwetsend en dus ook fors onfatsoenlijk dat je dit als voorbeeld gebruikt.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 13 jul 2020 23:03

Bovendien is het jouw mening die je hier als feit presenteert. Niet echt een goede manier om een discussie te voeren.

Wat Marnix probeert te zeggen is dat zowel de voor als tegenstanders zich baseren op de Bijbel als Gods onfeilbare Woord.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2020 04:05

Cahier schreef:Andronikus en Junia waren vermaard onder de apostelen. De tekst zegt daarmee niet dat Junia of Junias een apostel was.

Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.
Cahier schreef:Vervolgens als zij apostelen waren is de vraag in welke capaciteit. Zij behoorden niet tot de twaalven. Het woord apostel is in principe niets anders dan een gezondene of afgevaardigde. Wie heeft hun afgevaardigd en tot welk doel. Het kan in die situatie dan evenzeer inhouden dat dit een echtpaar betreft dat tussen diverse steden pendelde met brieven e.d. om onderling contact tussen de gemeenten te houden.

Paulus behoorde ook niet tot de twaalven. En aangezien er verder niet veel over Junia geschreven is (in ieder geval niet in de schriften die bewaard zijn gebleven) valt er verder weinig over te zeggen.
Cahier schreef:Febe was een diacones oftewel een dienares (en dus niet een diaken oftewel een dienaar). In Nederland kennen we de functies van secretaris en secretaresse. Niemand die die functies op een hoop zou gooien.

Romeinen 16:1 verwijst naar Febe met hetzelfde woord, di'akonos, dat Paulus gebruikt in 1 Timoteüs 3:12.
Cahier schreef:Aquilla en Priscilla hadden een lang gesprek met Apollos. Niet slechts Priscilla en nergens staat dat dit was in capaciteit van de ambtelijke bediening van het Woord of als oudsten van de gemeente.

Waar het om gaat is dat Priscilla net zo goed onderwees als Aquilla: Toen Priscilla en Aquilla (de S.V. draait de namen om zodat Aquilla voorop staat) hem hoorden, namen zij hem terzijde en legden hem uit wat de weg van God precies inhield.
Verder, omdat er niets staat over een ambtelijke bediening valt dat ook niet uit te sluiten. Het is natuurlijk niet zo dat iets niet waar is omdat het niets over staat.
Cahier schreef:Het is eisegese om deze vrouwen in de ambten van opziener, oudste en diaken te willen pressen. En daarmee vervalt alle reden op basis van deze vrouwen de ambten open te willen zetten.

Voor jou misschien, maar er zijn er zat die daar anders over denken.
Cahier schreef:Daar heb je de werkelijke reden. Onze context, tijd en cultuur wordt geplaatst boven de bijbel.

Flauwe kul. Wie zich bezighoudt met boodschap van de Bijbel, wat die boodschap in onze tijd en cultuur te zeggen heeft, die stelt tijd en cultuur helemaal niet boven de Bijbel. Integedeel, die probeert de essentie juist te bewaren.
Cahier schreef:Op het moment dat de kerk in het Midden Oosten op basis van hun context, tijd en cultuur homoseksuelen van flatgebouwen gaat gooien, ben jij een van de eerste die daar tegen zou protesteren. Dat komt omdat ook jij ten diepste niet gelooft dat God een schizofreen is.

Laat mij nou maar voor mezelf uitmaken wat ik ten diepste wel of niet geloof. Meestal is dat toch anders dan anderen voor mij invullen.
Cahier schreef:Op dit moment beleven we een nieuwe secularisatiegolf. Net als de vorige die de GKN (synodaal) heeft verwoest, moet het Schriftgezag wijken. Het is geloofsafval, niet meer van de Heilige Geest, dat de geesten in Nederland beroerd inzake evolutie, vrouwen in het ambt, homoseksualiteit en opwekkingsliederen.

Het is geloofsafval als je niet in Jezus gelooft. Dat heeft niets te maken vrouwen in het ambt, homoseksualiteit, opwekkingsliederen, of geloof in een schepping middels evolutie of schepping in 7/24 of andere varianten.
Chaya schreef:Je bedoelt dat de voorstanders hun bijbel moeiteloos aanpassen aan deze tijd en cultuur.
Wie de boodschap van de Bijbel vasthoudt en die in deze tijd intergreert past de Bijbel niet aan.
Wie de letter van de Bijbel vast wil houden loopt de kans de boodschap te missen.
De Bijbel zelf is trouwens ook progressief.
Chaya schreef:En door middel van cherry picking - een paar namen te noemen - hun gelijk door te drijven.

Zoals je in dit topic kunt lezen heb ik heel wat meer aangevoerd dan een paar namen noemen.
Deze keer bleef ik expres kort. Omdat @elburg 3 teksten noemde, noemde ik 3 namen.
Ik kan ook zeggen 'door drie teksten te noemen om hun gelijk vast te blijven houden.'

Bovendien zei Elburg dat hij zich ingelezen had dus dan weet hij dat ik zo ongeveer op alles wat er over staat ben ingegaan. Ook ben ik geen argumenten uit de weg gegaan i.t.t. veel anderen waaronder jij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”