Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 13:25

Alle getallen in de Openbaring zijn symbolisch.

Nee, niet alle. Laten zij bedenken dat de zeven sterren in de hand van Christus en de
zeven kandelaren een type waren van letterlijk 7 gemeenten. De 12 geslachten van
Israël zien letterlijk op de 12 zonen/stammen van Jakob, een type van Israëls volk
zowel natuurlijk als geestelijk. De zeven zegels, zeven bazuinen en de zeven fiolen
waren werkelijk alle drie typen van 7 afzonderlijke tijdperken die de Almachtige door
Zijn engelen uitvoert. De 1260 dagen zijn letterlijk 3,5 jaar, die een profetische
betekenis hebben zoals in Ezechiël 4:5 staat: jaren naar het getal der dagen. De ene
engel die een keten in Zijn hand had en de satan 1000 jaren bond is letterlijk één engel
en geen twee. De kanttekening verwijst naar Michael, een Naam van de
Verbondsengel Christus. Die bewuste periode noemt die Engel zes keer 1000 jaar. Dit
is dus geen 2000 jaar. In die woorden van de Zoon van God is niets verdraaids, noch
verkeerds. De discussie wanneer deze 1000 jaar begonnen zijn of nog moeten
aanvangen laten we nu buiten beschouwing. 1000 jaar kan van Gods kant gezien een
dag zijn, zoals Petrus zegt in 2 Petrus 3:8. Maar dat betreft iets heel anders.

Bron: Ds Bultema.

http://www.theologienet.nl/documenten/B ... liasme.pdf

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 13:49

Mohammed je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Nog een keer, jij beweerde dat het getal 40 binnen de context van 40 jaren in de woestijn en 40 dagen bij Elia, Johannes en de Here Jezus geen letterlijke dagen zijn van 40x24 uur.
Mijn vraag is. Geloof jij dan ook dat de 3e dag van de opstanding, de tijd van regen bij Noach, de drie dagen van Jona, de 6 dagen van herschepping en alle getallen en maten bij de bouw van de tabernakel niet echte getallen zijn?

Geef daar antwoord op. Want je haalt de getallensymboliek zoals ik die zie onderuit en ineens ben ik als persoon minder waard en ik heb niks met meneer Evers, je bent met mij in gesprek.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 14:06

Blijblij Mat 16,28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Als je niets van bedelingen kent dan plaats je deze tekst zomaar in het niets.

De tekst ervoor spreekt namelijk over de Zoon des Mensen die komt in Heerlijkheid des Vader met Zijn engelen en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.
Voorwaar zeg Ik u, Er zijn sommigen van die hier staan ,dewelke de dood niet smaken zullen totdat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk".

Welnu dit is nog toekomst, want de Here Jezus kwam bij Zijn eerste komst in vernedering en als een Knecht en als een mens die Zijn godheid had afgelegd.
De Zoon des Mensen die zal komen met Zijn engelen ( duizenden van engelen staat ergens anders in de Bijbel) is toekomst.
Zach. 14 spreekt hierover o.a.
De Heer komt dan met Zijn engelen en dat is de Gemeente van Christus.
Hij komt dan om te oordelen en te vergelden naar zijn doen.
En dan zijn er mensen die de dood niet zullen zien, het gaat om de eerste dood.
Want tijdens de Grote Verdrukking en tijdens de duizend jaar van het binden van satan komen er mensen tot geloof die rechtstreeks het Koninkrijk binnen zullen gaan.
Daarom staan er tekstverwijzingen bij.
De Heer kondigt eerst Zijn lijden aan en daarna Zijn komst in heerlijkheid, maar dat is nog niet gebeurd.

Zijn eerste komst inclusief de rol van de herders, de 2 Wijzen, de engelen die het "Ere zij God" zongen zijn een afschaduwing van Zijn Komst in Heerlijkheid.
En ik ben daarbij. Jij ook?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 14:24

mohamed schreef:Beste Wilsophie, christenen hebben één meester (Mat 23,8-10) en Jezus deed ook niet aan getallensymboliek.

Eén is uw Meester en gij zijt alle broeders".
Wat zou ik graag zien dat men dat ook echt in de praktijk laat zien.

Hoe weet je dat de Here Jezus niet de getallensymboliek niet hanteerde?
Het Hebreeuws is de taal van God van Zijn Vader en die taal sprak Hij en verstond Hij, hoewel de Heer vaak in het Aramees sprak tijdens Zijn rondwandeling op aarde.
Maar de Thora bestudeerde Hij ongetwijfeld in een taal die naast de letterwaarde ook een getalswaarde heeft.
Wij hebben dat niet in onze taal, maar dat is ook niet de norm.
God sprak en het was er en dat was niet in het Nederlands dat was in het Hebreeuws, en daarom zijn de getallen in die taal beslist niet onbelangrijk al is het goed om ze ondergeschikt te maken.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 14:30

Wilsophie schreef:Als je niets van bedelingen kent dan plaats je deze tekst zomaar in het niets.

De tekst ervoor spreekt namelijk over de Zoon des Mensen die komt in Heerlijkheid des Vader met Zijn engelen en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.
Voorwaar zeg Ik u, Er zijn sommigen van die hier staan ,dewelke de dood niet smaken zullen totdat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk".

Welnu dit is nog toekomst, want de Here Jezus kwam bij Zijn eerste komst in vernedering en als een Knecht en als een mens die Zijn godheid had afgelegd.
De Zoon des Mensen die zal komen met Zijn engelen ( duizenden van engelen staat ergens anders in de Bijbel) is toekomst.
Zach. 14 spreekt hierover o.a.
De Heer komt dan met Zijn engelen en dat is de Gemeente van Christus.
Hij komt dan om te oordelen en te vergelden naar zijn doen.
En dan zijn er mensen die de dood niet zullen zien, het gaat om de eerste dood.
Want tijdens de Grote Verdrukking en tijdens de duizend jaar van het binden van satan komen er mensen tot geloof die rechtstreeks het Koninkrijk binnen zullen gaan.
Daarom staan er tekstverwijzingen bij.
De Heer kondigt eerst Zijn lijden aan en daarna Zijn komst in heerlijkheid, maar dat is nog niet gebeurd.

Zijn eerste komst inclusief de rol van de herders, de 2 Wijzen, de engelen die het "Ere zij God" zongen zijn een afschaduwing van Zijn Komst in Heerlijkheid.
En ik ben daarbij. Jij ook?

Natuurlijk gaat het over iets toekomstigs! Maar wat snap je niet aan: er zijn sommigen die hier staan (dwz: bij Jezus stonden toen hij dit zei) die de dood niet zullen smaken. Volgens mij zijn die allemaal overleden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 14:35

blijblij schreef:Natuurlijk gaat het over iets toekomstigs! Maar wat snap je niet aan: er zijn sommigen die hier staan (dwz: bij Jezus stonden toen hij dit zei) die de dood niet zullen smaken. Volgens mij zijn die allemaal overleden.

Hij heeft het over sommige en niet allen. Houd dat eens tegen het licht van Johannes 8,51 Waarachtig, ik verzeker u: als iemand mijn woord bewaart zal hij de dood nooit zien.’
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 14:38

JHM schreef:
Hij heeft het over sommige en niet allen. Houd dat eens tegen het licht van Johannes 8,51 Waarachtig, ik verzeker u: als iemand mijn woord bewaart zal hij de dood nooit zien.’

Dan moet je gaan schipperen met de definitie van dood:
- als je niet meer ademt
- als je niet de tweede dood sterft => in de hel terechtkomt.

En moet je kunnen aantonen dat Jezus hier niet de normale biologische dood op het oog had.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 14:45

In principe zal geen enkele gelovige de dood smaken. Maar daar ging het mij niet om.

Overigens blijblij,.. ik had kunnen kopiëren en plakken want ik vond deze link.
http://www.hebreeuwseacademie.nl/index. ... 4148763e9c

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 14:54

Wilsophie schreef:In principe zal geen enkele gelovige de dood smaken. Maar daar ging het mij niet om.

Overigens blijblij,.. ik had kunnen kopiëren en plakken want ik vond deze link.
http://www.hebreeuwseacademie.nl/index. ... 4148763e9c

Ja ja, meneer Weinreb. Had daar vroeger een aantal boeken van, maar elke keer na een aantal bladzijden afgehaakt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 14:59

blijblij schreef:Dan moet je gaan schipperen met de definitie van dood:
- als je niet meer ademt
- als je niet de tweede dood sterft => in de hel terechtkomt.

En moet je kunnen aantonen dat Jezus hier niet de normale biologische dood op het oog had.

Of je moet kunnen aantonen dat Jezus het hier specifiek heeft over de biologische dood. Volgens mij kun je meerdere kanten op met de tekst, en heeft het dus ook te maken met de intepretatie ervan en hoe je het leest tegen de andere teksten. Hoe zie jij dat?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 15:07

JHM schreef:
Of je moet kunnen aantonen dat Jezus het hier specifiek heeft over de biologische dood. Volgens mij kun je meerdere kanten op met de tekst, en heeft het dus ook te maken met de intepretatie ervan en hoe je het leest tegen de andere teksten. Hoe zie jij dat?

Ik denk net als jou leermeester Cicero :lol: (grapje)
De 1e eeuw was een spannende tijd waarin de apocalyps gonsde. Ik denk dat Jezus en Paulus werkelijk dachten dat het Koninkrijk snel zou komen. (Je kan natuurlijk zeggen: het Koninkrijk is al gekomen, maar dat is een andere discussie)

De gebondenheid van Satan voor duizend jaar, eerste opstanding, tweede dood, duizendjarig vrederijk en ga zo maar door zijn exclusief voor Openbaringen. Is m.i. te begrijpen uit het feit dat die wederkomst maar op zich liet wachten en mensen ongeduldig werden, als je de gebruikelijke datering van Openbaringen aanneemt.

Jezus predikt volgens mij een wederkomst en dan is het koninkrijk gekomen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 15:36

blijblij schreef:Ik denk net als jou leermeester Cicero :lol: (grapje)

Het schijnt :mrgreen:.

Laten we verder maar weer ontopic gaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 15:58

Wilsophie schreef:Mohammed je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Nog een keer, jij beweerde dat het getal 40 binnen de context van 40 jaren in de woestijn en 40 dagen bij Elia, Johannes en de Here Jezus geen letterlijke dagen zijn van 40x24 uur.
Mijn vraag is. Geloof jij dan ook dat de 3e dag van de opstanding, de tijd van regen bij Noach, de drie dagen van Jona, de 6 dagen van herschepping en alle getallen en maten bij de bouw van de tabernakel niet echte getallen zijn?

Ja ik geloof inderdaad de drie dagen letterlijk drie zijn, want daarover profeteerden Jona en Jezus die beide ook drie dagen en drie nachten weg waren.
Geef daar antwoord op. Want je haalt de getallensymboliek zoals ik die zie onderuit en ineens ben ik als persoon minder waard en ik heb niks met meneer Evers, je bent met mij in gesprek.

Dat was maar een plaag stootje, als je een generatie later was geboren zou ik graag een beschuitje met je gegeten hebben! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 16:01

blijblij schreef:Ik denk net als jou leermeester Cicero :lol: (grapje)

JHM schreef:Het schijnt :mrgreen:.

Laten we verder maar weer ontopic gaan.

Laatst kwam je met een bron aanzetten en toen ik er op klikte bleek het een bericht van Cicero te zijn. Zoek maar eens naar zijn reacties over Mat 16,28 dan denk ik dat je niet weer zo snel naar hem zal verwijzen want hij zegt hetzelfde als blijblij. :lol:

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 16:24

mohamed schreef:Laatst kwam je met een bron aanzetten en toen ik er op klikte bleek het een bericht van Cicero te zijn. Zoek maar eens naar zijn reacties over Mat 16,28 dan denk ik dat je niet weer zo snel naar hem zal verwijzen want hij zegt hetzelfde als blijblij. :lol:

Klopt, dat was deze post welke ik gebruikte als bron. Indien deze onjuistheden bevat hoor ik het graag. Overigens ben ik het met veel gedachten van Cicero oneens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”