Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 10 okt 2024 14:39

In ieder geval ben ik wel blij met deze discussie. Ik wilde graag praten met anderen over het geloof en deze doopkwestie is wel een belangrijke. Ik leer er veel van. Mijn achtergrond leer ik er beter door kennen (en waarderen) juist door te discussiëren over de voors en tegens van de kinderdoop. Eerlijk gezegd ben ik alleen maar meer overtuigd geraakt van de waarde van de kinderdoop. Juist in de lijn van het verbondsdenken en de nadruk die er ligt op Gods kant van het verhaal. Ik geloof dat het belangrijker is dat God voor jou kiest als persoontje dan dat wij voor Hem kiezen. Het verbond eenzijdig aangegaan door God maar wel tweeërlei in uitwerking. Dus daarbij worden wij niet uitgesloten van onze verantwoordelijk (die is er) maar dat is niet het doorslaggevende argument.

Symbolisch gezien is een klein kind, een baby, het meest afhankelijk van God. Juist omdat het nog niet zoveel kan. Dan is het toch mooi dat zo een kindje dan al (!!) er bij mag horen?
Als je niet het voorrecht hebt gekend om geboren te worden in een gelovig gezin dan kun je de doop alsnog ondergaan. Je hoeft niet te wachten tot jouw besef van bewustzijn en verantwoordelijkheid om de doop te ondergaan.

Gemeentelid schreef dat ik de geloofsdoop bont maak met mijn voorstellingen van "je verdient de HG omdat je zo goed gelooft" en je zou vaker moeten dopen "omdat het heel waarschijnlijk is dat je terugvalt in je oude leven" ??

Maar dat is wel in essentie hoe ik de volwassendoop zie. Een doop die gedaan wordt op basis van jouw keuze voor God. Wat ik in mijn bonte voorstelling schrijf is niet alleen maar een karikatuur maar ook een werkelijkheid.
***Ik sprak in het verleden met een collega (baptist) die er aan twijfelde of kinderen wel behouden zijn als ze niet gedoopt zijn. Als ze nog geen antwoord hebben gegeven aan God. Dan leg je m.i. toch automatisch de nadruk op jouw kant van het verhaal?
***Afgelopen weekend nog had ik contact met een volwassen baptiste die beweerde dat ze graag nog een keer gedoopt wilde worden om een bepaald gevoel weer te ervaren. (Ik ben daar op dat moment niet tegenin gegaan.)

Op een paar reacties wil ik reageren. Niet dat ik niet op andere door wil praten, maar er zijn er wat die me het meeste bij blijven.

Naamloos schreef: Handelingen 19: Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie tot geloof kwamen?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen die tot inkeer kwamen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.
Die laatste doop is de geloofsdoop waar ik het over heb.

Ik dacht even dat Bertje (Bert van Veluw met het boek ‘Aan tafel’) me iets op de mouw gespeld had door te beweren dat zowel baptisten, evangelischen en leden van traditionele kerken ermee instemmen dat er maar één doop is. Dit volgens Efeze 4:5-6 : Er is één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen.
Dus ben ik gaan zoeken hoe ik dat stukje Bijbel uit Handelingen 19 begrijpen moet. Mijn conclusie: deze doop was niet die éne doop omdat het een zogenaamde doop van Johannes was. Ze moesten zich nog laten dopen in de naam van de Heer Jezus. Daarmee ontvingen ze de volledige doop. Dus in die zin moet je spreken van één doop.

Ik ben als kind gedoopt in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Dus niet alleen maar op het Oude Verbond zoals Benefietdiner ergens beweerde.

Naamloos schreef:
Je lijkt zelf nogal veel waarde aan het geloof te hechten, beter kun je de focus op God en zijn belofte leggen vind ik.
In mijn beleving is het net zo onzinnig om je focus op de hand waarmee je een gift aanpakt te leggen ipv op de gever en de gift.
Ik heb nog nooit iemand zich horen beroemen op de vermogens van zijn hand die de gift toch maar even van de gever heeft aangenomen.
En hoezo is iemand egocentrisch als hij zich aansluit bij de vermogens van een kind? Wat een rarigheid!

Dit stukje reactie begrijp ik niet. Ik maak toch geen onderscheid tussen geloof en God en zijn belofte? Natuurlijk richt ik mij op God als ik geloof in zijn belofte om mij als kind aan te willen nemen in de doop. Ik vind het juist egocentrisch om kinderen uit te sluiten van DE doop. Dat is toch geen rarigheid maar volkomen logisch lijkt me.

Jesaja40 schreef:
Gelukkig maar dat veel Joden diet niet hebben geloofd en begrepen zoals de kerken het in hun interpretatie wensen. Slechts een enkeling ziet de ware bedoeling van de kerken: namelijk het volledige ontdoen van de Joden in de verdere heilshistorie. Zij pretenderen, lees het doopformulier er maar op na, dat de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis. Een gotspe!

Dat heb ik ook maar weer even opgezocht wat het woord gotspe betekend. Het betekend een grote brutaliteit. Je vindt het heel brutaal om te stellen dat de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis. En inderdaad het staat zo in het doopformulier. Ik kan dat interpreteren als: nu de Heere Jezus is gekomen is het besnijden niet meer nodig en kunnen we gedoopt worden in Zijn naam. Is dat brutaal om dat te denken? Nu ben ik niet Joods en ook nog eens vrouw en leef ik ver na de Opstanding van Christus. Ik denk wel eens bij mijzelf dat ik het veel makkelijker heb om te geloven dan de Joden dat hadden in het Oude Testament. Omdat wij nu veel meer weten dan er toen bekend was.

Iets wat ik ook moeilijk vind is het begrijpen van al die wetten (waarvan Christus de vervulling is….dus niet in plaats van!) die gedaan moesten worden tot een eeuwige inzetting. En wat is eeuwig?? Lang lang. Al heb ik hier op het forum gelezen dat je eeuwig ook anders kunt interpreteren. Maar dat vind ik dan meer dat je het vertaald naar zodat het JOU beter uitkomt wat niet de bedoeling kan zijn van de boodschap.

Besnijdenis in plaats van? Tja… dopen is waarschijnlijk wel wat anders dan besnijden (al heeft het wel vergelijkbare kenmerken zoals het eenmalige karakter en de leeftijd van de persoon). Hoe vind jij dan dat ik als christen-heiden bij het Joodse volk hoor? Stel ik was een Joodse vrouw in het O.T. dan was ik door de besnijdenis van mijn familie (die ik zelf als vrouw niet hoefde te ondergaan natuurlijk) opgenomen in het verbond.

Maar ik leef nu….

Elbert schreef: Al deze beloften vallen onder de verbondsbelofte die God aan Abraham gegeven heeft: "Ik zal zegenen die u zegenen" (Gen. 12:3). Zowel voor Hanna, Salomo, als Naaman de Syrier geldt dat zij heil zochten bij de God van Abraham en dus geldt die verbondsbelofte ook voor hen.
Zoals gezegd kan ik bij elke belofte die je noemt zeggen dat die onder het verbond valt.

Is het zo dat elke belofte die wij ontvangen van God onder een verbond vallen? Dus dat er geen losse beloften zijn of begrijp ik je nu verkeerd? Naar m.i. zijn er wel losse beloften omdat wij als personen ieder op zijn/haar eigen wijze door het leven gaan. Er zijn best dingen die ik graag anders zou zien in mijn leven die een medegelovige wel ontvangt als zegening. Salamo’s wijsheid is ook niet aan iedereen gegeven.

Benefietdiner schreef:
Op 1 oktober een heel regiment aan bijbelteksten over de geloofsdoop. Dit (zoals ik het zie) om aan te tonen dat de kinderdoop niet geldig is.

Ik zou willen zeggen dat het logisch is dat het hier om volwassenen gaat omdat de doop hier voor het eerst wordt geïntroduceerd!!! Een hele groep mensen (van welk volk dan ook) die gedoopt werd in die éne doop. Dan is het toch logisch dat je in eerste verhalen over het dopen in het N.T. alleen volwassenen aantreft. Wat dus niet wil zeggen dat kinderen uitgesloten zijn van de doop. Neem het huis van Stefanus).

Verder nog deze opmerking uit het boek van Bert van Veluw:

Stel je nu eens voor dat er echt geen kinderen gedoopt zouden zijn in de nieuwtestamentische tijd na Jezus’ opstanding. Dan zouden we toch zeker in het Nieuwe Testament of in de vroege kerkgeschiedenis ergens moeten lezen van de doop van jongvolwassenen, die door (al eerder) gedoopte ouders christelijk waren opgevoed, maar zelf nog niet waren gedoopt. Anders gezegd: als volwassendoop standaard was, zou je toch op z’n minst een keer moeten lezen van een jongvolwassene die gedoopt werd op het moment dat hij tot geloof komt, terwijl zijn ouders al gedoopt waren. Hier lezen we echter niets over. Zelfs geen spoor van enige discussie. Blijkbaar zijn alle kinderen van het christelijke gezin op het moment dat de ouders tot geloof kwamen en gedoopt werden toen ook gedoopt.

Tot zover weer []:) :?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 okt 2024 16:36

naamloos schreef:Nou, echt heftig eigenlijk!! :mrgreen:
Blijkbaar ervaar je mijn bijdragen vaak niet positief. Dat is jammer. Dat is een aansporing voor me om te proberen zo dicht mogelijk bij de inhoud te blijven.
Een nieuwe poging dus:
naamloos schreef:Ik had wel zoiets verwacht, maar toch heeft je kortzichtigheid mijn verwachtingen nog overtroffen.
1. Een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe.
Een verbondsbelofte/zegen is wel een belofte/zegen, maar niet elke belofte/zegen valt onder 'het'/een verbond.
Je ziet beloften en geboden los van een verbond, ik zie dat anders. Om een voorbeeld te geven, hadden we het over Noach:
naamloos schreef:Yep. Eerst zegende God Noach en zijn zonen, gaf opdrachten en waarschuwingen pas dan volgt het verbond: 8 Ook zei God tegen Noach en zijn zonen: 9 ‘Hierbij sluit Ik een verbond met jullie en met je nakomelingen, 10 en met alle levende wezens die bij jullie zijn: vogels, vee en wilde dieren, met alles wat uit de ark is gekomen, alle dieren op aarde. 11 Ik sluit met jullie dit verbond: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen. 12 En dit,’ zei God, ‘zal voor alle komende generaties het teken zijn van het verbond tussen Mij en jullie en alle levende wezens bij jullie: 13 Ik plaats mijn boog in de wolken; die zal het teken zijn van het verbond tussen Mij en de aarde. 14 Wanneer Ik wolken samendrijf boven de aarde en in die wolken de boog zichtbaar wordt, 15 zal Ik denken aan mijn verbond met jullie en met al wat leeft, en nooit weer zal het water aanzwellen tot een vloed die alles en iedereen vernietigt. 16 Als Ik de boog in de wolken zie verschijnen, zal Ik denken aan het eeuwigdurende verbond tussen God en al wat op aarde leeft.
De reden waarom ik de geboden in het begin van Genesis 9 toch bij het verbond met Noach reken, heeft te maken met het feit dat dit verbond niet uit de lucht komt vallen. Het hier gaat om een verbondsvernieuwing, nl. een vernieuwing van het verbond met Adam. Het woord verbond staat niet bij Adam vermeld, maar toch zien alle uitleggers, te beginnen bij de rabbijnen, de geboden en de (moeder)belofte(n) die aan Adam gegeven zijn als onderdeel van het verbond dat God met hem sloot. Als God zegt: "Ik zal...", zoals in Gen. 3:15, dan is dat vaak het begin van een verbondssluiting, zeker in Genesis. Aan Adam waren immers al 6 geboden gegeven, bij Noach wordt er een zevende aan toegevoegd. Daarom noemen de rabbijnen deze 7 geboden ook wel de "Briet Noach", oftewel het Noachietische verbond. Zie daarover meer dit stukje van rabbijn Evers.
Het concept van verbondsvernieuwing vinden we overal in de Bijbel terug. Bij elke nieuwe verbondssluiting vinden we elementen terug die bij eerdere verbondssluitingen ook aanwezig waren. Denk bijvoorbeeld aan de besnijdenis: die werd aan Abraham gegeven, maar die vinden we ook terug bij de verbondssluiting op de Sinai. Maar ook zien we elke keer een verbondsvernieuwing als God Zich tot de aartsvaders Abraham, Izaak en Jakob richt. Feitelijk is er sprake van een opeenvolging van verbonden, waarbij elk verbond nog iets rijker wordt dan het andere. Daarom hebben deze verbondssluitingen een dragende ondergrond, en dat noemen we het verbond van genade: Gods genadige toewending tot de wereld, van de zondeval af (te beginnen met de moederbelofte) tot nu toe. Daarom zeg ik dat elke belofte daarop geent is. Want elke belofte van God is een daad van genade die te linken valt aan Zijn genadeverbond.

Je mag me wat dit betreft gerust verwijten een gereformeerde bril te hebben, maar ik kan de Bijbel eenvoudigweg niet anders lezen. Alles wat God doet in de Bijbel, is een uiting van Zijn genadige ingrijpen naar ons, zondige schepselen. Daarom is elke belofte ook genadig handelen van God. Dat geldt dus ook voor het nieuwe verbond: ook dat is een vernieuwing van het oude verbond/de oude verbonden. Daarom zegt de schrijver van de Hebreeenbrief dat het een beter verbond is dan dat op de Sinai. Tegelijk zie je dat deze schrijver het zo verwoordt als een verbondsvernieuwing: niet meer de aardse tempel, maar een hemelse tempel. Niet meer het bloed van bokken, maar het bloed van het Lam. Enzovoorts...
Omdat het dus steeds om verbondsvernieuwing gaat, worden de basisprincipes van de oude verbonden meegenomen naar de nieuwe. 1 van die principes is dat God handelt met geslachten en gezinnen. De beloften die bij het verbond horen, horen bij het hele gezin, dus ook de kinderen. En omdat die beloften hen toekomen, horen ze ook de tekenen van het verbond te ontvangen.
Opnieuw kun je me hier verwijten een gereformeerde bril te hebben, maar dit is hoe ik de Bijbel lees en dus ook tot mijn conclusies ten aanzien van de doop kom.
naamloos schreef:2. Waarin/hoe/wat/waar heeft Naanman Abraham gezegend? Waar kan ik daar iets over lezen?
3. Volgens mij zocht Naaman lichamelijke genezing, geen heil bij God. Dat hij na zijn genezing onder de indruk was kwam NA de belofte van genezing.
Daarbij, de Bijbel leert dat het om geestelijk zegeningen gaat m.b.t. het heil: Efeze 1:Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
Naaman zocht lichamelijke genezing, maar hij zocht dat bij de profeet van de Heere en dus bij de Heere God zelf. Hij zocht dus heil bij God. Ik geloof zelf niet dat het heil alleen geestelijk van aard is. De mens is zowel lichamelijk als geestelijk en heeft dus zowel lichamelijk als geestelijk heil nodig. God zorgt voor onze ziel, maar ook voor ons lichaam. Omdat Naaman dus heil zocht bij de God van Abraham, erkende hij (hoewel aanvankelijk vanuit de aanbeveling van een Israelitisch meisje, een dochter van Abraham!) dat Hij God is bij wie heil te vinden is. Vanuit die aanbeveling van de dochter van Abraham mocht hij meedelen in de zegening van Abraham. Zo rijk is dus het verbond. De zegen komt zelfs tot buitenlandse generaals die een dochter van Abraham (en dat bedoel ik dan vanuit het verbond gezien) gevangengenomen hadden en haar geloven!
naamloos schreef:5. Ik had expres ook Naanman genoemd en Efeze 2 aangehaald wat door jou volkomen genegeert wordt: Efeze 2: 11 Bedenk daarom dat u, die geen geboren Joden bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, uitgesloten was van het burgerschap van Israël en geen deel had aan de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde zonder hoop en zonder God in deze wereld. 13 Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed.
Ook dit lees ik anders, want Paulus referereert hier aan de ceremoniele geboden die op de Sinai gegeven waren, die scheiding maakten tussen jood en heiden. Dat zegt hij ook in Efeze 2:15: de vijandschap is afgebroken, namelijk "de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond". Die specifieke bepalingen zijn niet meer van toepassing voor jood en heiden.
naamloos schreef:De doop beeldt symbolisch uit wat er in Christus met de gelovige gebeurd is:
Daarmee concludeer ik dat je de doop alleen wilt bedienen als een handeling achteraf. Ik snap dat geloofsdopers die conclusie trekken, maar ik deel die niet. Allereerst omdat de apostel Paulus in Romeinen 6 hier niet restricties voor de doopbediening wil aangeven, maar onderwijs wil geven voor het leven dat de gelovigen dienen te leiden. Hij zegt eigenlijk: "zie jezelf als met Christus gestorven en opgestaan en leef dan ook zo". De andere reden heeft te maken met de tekenen die gegeven worden in de Bijbel. Bijvoorbeeld de besnijdenis. Dat verwijst naar bloed. Welk bloed? Uiteindelijk het bloed van Christus. Maar dat moest bij de instelling van de besnijdenis nog vloeien. Sterker nog: ook het geloof van Abraham was uiteindelijk gericht op Christus die nog moest komen. Het geloof en de tekenen die erbij horen, hebben dus ook te maken met wat er nog moet gebeuren. Wat er nog moet gebeuren heeft alles te maken met de belofte van God dat Hij jouw God wil zijn. In dat geloof worden wij en onze kinderen gedoopt. Want dat wij kinderen van God zijn, dat valt niet aan onze neus te zien. Ook wat we zeggen is niet doorslaggevend, ook niet bij de doop. Alleen onze onwil kan ons van de doop afhouden. Daarom dopen we kinderen van ongelovigen niet, maar kinderen van gelovigen wel.
naamloos schreef:Ik sluit kinderen niet uit, ik ben op Bijbelse gronden ruimer dan jij want jij laat in het midden wat het lot van de kinderen van ongelovigen is.
Als ik zeg dat baby's niet kunnen geloven en nog geen zondig leven achter de rug hebben sluit ik aan bij de realiteit.
Ik plaats de kinderen daarmee niet buiten Christus, ze zijn besloten in de verzoening die de hele wereld geldt TENZIJ mensen zichzelf er buiten plaatsen middels hun zondig leven, maar dat is bij kleinne kinderen niet aan de orde.
Ik zeg niet dat je kinderen zonder meer van het heil uitsluit (dat beweer ik dan ook niet), maar je sluit kinderen wel uit van de doop. Als je gelooft dat de kinderen niet buiten Christus zijn, komt de doop hen toe. Want deze opmerking:
naamloos schreef:Als jij zegt Elbert: " Let wel op dat dit de kinderen niet uitsluit, wat je wel doet." dan is dat een pertinente onwaarheid.
betekent dat je de bedoeling van mijn woorden niet begrepen hebt. Mijn bedoeling is dat je kinderen uitsluit van de doop. Daar gaat het toch over? Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat je kinderen van het heil uitsluit.
naamloos schreef:Lukas 20: Zo nam Hij na de maaltijd ook DE beker, en zei: ‘DEZE beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond, dat door mijn bloed gesloten wordt.
Mat. 26 En Hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.
Dat zijn in ieder geval de enige teksten waarin de beker (H.A.)rechtstreeks als teken aan het nieuwe verbond gekoppeld is.
De discussie gaat uiteraard niet over de vraag of de drinkbeker bij het avondmaal aan het nieuwe verbond gekoppeld is. De discussie gaat over de vraag of de doop aan het nieuwe verbond gekoppeld is. Mijn antwoord is daarop: overduidelijk ja. De doop wijst naar afwassing van zonden, participeren in het heil met Christus enzovoorts en dus ook naar het nieuwe verbond. Het werk van Christus is het werk van het nieuwe verbond en de doop die daarnaar wijst, kan daarom niet anders dan een teken van datzelfde verbond zijn.
naamloos schreef:Dat God zich in Christus met de wereld verzoend heeft staat letterlijk in de Bijbel.
Waar precies? Ik neem aan dat je 2 Kor. 5:19 bedoelt, maar dat lees ik zo dat Christus een verzoening voor de wereld is, niet dat de hele wereld daadwerkelijk verzoend is. Zie daarvoor Joh. 6:33, Joh. 6:51 en 1 Joh. 2:2. Om een voorbeeld te geven: de bakker bakt brood voor het hele dorp, maar alleen degenen uit het dorp die het brood eten, worden erdoor gevoed.
naamloos schreef:De genadegift is niet afhankelijk van de doop, puur bijgeloof vind ik dat, de doop overvragen en voor iets anders gebruiken dan waarvoor die bedoelt is.
Ik zeg niet dat de genadegift afhankelijk van de doop is, ik bedoel het juist andersom: omdat de genadegift ook de kinderen van de gelovigen toekomt (God is ook hun God), komt de doop ook hen toe.
naamloos schreef:Kijk aan, waarom zeg je dan @Elbert: ''God maakt eenzijdig het verbond.''
Daar reageerde ik nl. op. Israel stemde in met het Sinaitische verbond ''al wat de Heer gesproken heeft zullen wij doen''.
De inhoud komt dan wel alleen van God, maar op het moment dat je ermee instemd ben je er ook verantwoordelijk voor.

Overgens hebben kinderdopers een eenzijdig verbond met God gemaakt en geclaimd dat God hen als gelovige ziet en daarom gedoopt moeten worden.
Als God een verbond opricht, dan doet hij dat eenzijdig. Daarbij heeft de mens feitelijk geen echte keus: het is of gehoorzamen of omkomen. Want dat we omkomen zonder gehoorzaamheid, daar is de Bijbel zonneklaar over: de toorn van God blijft op hem (Joh. 3:36). Dat is dus niet "de toorn komt op hem", maar "blijft op hem". Onder die toorn worden we dus geboren. Dat zegt David ook in Ps. 51:7: "ik ben in ongerechtigheid geboren". Daarom geloof ik niet dat baby's automatisch wel gered zijn of worden. Aan de andere kant geloof ik ook dat God in Zijn Woord genadig tot ons komt en zegt: "Ik ben de God van jou en je kinderen". Hij komt daarmee op dezelfde manier als Adam tot ons: wij zijn gevallen mensen, maar Hij komt met Zijn genade tot ons en onze kinderen. En daarom worden we gedoopt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 okt 2024 16:46

Huisje_op_de_hei schreef:Dit stukje reactie begrijp ik niet. Ik maak toch geen onderscheid tussen geloof en God en zijn belofte? Natuurlijk richt ik mij op God als ik geloof in zijn belofte om mij als kind aan te willen nemen in de doop. Ik vind het juist egocentrisch om kinderen uit te sluiten van DE doop. Dat is toch geen rarigheid maar volkomen logisch lijkt me.

Hmm, God is God, een belofte is een belofte, je kunt die belofte geloven of niet geloven.
Dat noem ik onderscheiden dingen, een persoon, een belofte, een reactie op die belofte (positief of negatief) aan wie die gedaan is.
Natuurlijk heeft het allemaal met elkaar te maken, maar God en de belofte staat vast, de reactie erop niet.
Doorgaans geloof je iemand die je als betrouwbaar hebt leren kennen.
Hoe leer je iemand kennen? Niet door wat water over hem/haar heen te gieten, niet door een volzin over hem/haar uit te spreken.
Wel door persoonlijke omgang, of door veel over informatie over iemand te verkrijgen.
Die info staat in de Bijbel, persoonlijke omgang gaat via de H.G.

Jij schreef:
Huisje_op_de_hei schreef:Als die doop dan ook daadwerkelijk iets voorstelt vind ik niet dat je dat aan de kinderen, baby’s mag onthouden. Zij horen er ook bij. En om te zeggen dat je eerst goed genoeg op geloof moet komen zijn wil je waardig zijn om de doop te ontvangen een egocentrische gedachte. Die teveel de nadruk legt op de menselijke vermogens.

In mijn visie stelt de doop op zich daadwerkelijk indardaad niets voor. De doop zelf sluit niemand in of uit.
Dat wordt bewezen bij gedoopte kinderen die Jezus niet willen volgen, plus bij afvallige geloofdopelingen
Echter, je kunt evengoed bij God horen zonder gedoopt te zijn en/of zonder dat je in staat bent om te geloven qua leeftijd, verstandelijk onvermogen, of gewoon door onwetendheid.
Wat ik rarigheid vind is dat je doet alsof geloofsdopers zeggen dat geloof je waardig maakt, alsof de geloof op zich een positieve prestatie is.
Je sluit babys niet uit als je hen niet laat dopen, bovendien kunnen mensen hen niet eens uitsluiten omdat God hen niet uitgesloten heeft.
De gift is van de gever, de belofte is voor alle mensen, de doop is voor hen die de gift hebben aangenomen.
Ze belijden daarmee dat ze in Christus zijn en hem willen volgen, een ander (vader/moeder) kan dat niet voor hen doen.
Die ouders zijn daarom niet egocentrisch, ze onthouden hen de belofte niet, vertellen over Jezus, leven hen voor (als het goed is).
Die ouders beseffen gewoon dat je niet voor een ander kunt geloven.
Sommige dingen in het leven doe je alleen zoals geboren worden en sterven, geestelijk gezien wedergeboren worden en sterven aan je oude ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 okt 2024 08:42

Huisje_op_de_hei schreef:In ieder geval ben ik wel blij met deze discussie. Ik wilde graag praten met anderen over het geloof en deze doopkwestie is wel een belangrijke. Ik leer er veel van.

Dat is ook een manier waarop ik graag leer: discussie aangaan en de beste argumenten proberen te bedenken. :D

In deze discussie denk ik dat er geen voor de hand liggend antwoord is op de vraag of je kinderen mag/moet dopen. Het is immers net hoe je theologisch de puzzelstukjes in elkaar legt. Voor sommigen is het een soort halszaak omdat ze (mede) op basis van dit onderwerp van visie of kerk veranderd zijn en dan geef je natuurlijk niet gemakkelijk toe dat het om het even is.

Wat ik wel vind is dat je, als je een van beide posities kiest, dit ook zo goed mogelijk moet doen. Dus als je het bijvoorbeeld normaal vindt dat ouders die zelf vinden dat ze niet echt geloven hun kind ten doop houden, denk ik dat je een theologisch verwrongen beeld van de doop hebt.

Er zijn een aantal kwesties waarover je kunt discussiëren, en afhankelijk van welke positie je kiest zal dat gevolgen hebben voor hoe de hele puzzel eruit komt te zien.

- Verbond
Hoe denk je over het verbond? Is er één genadeverbond doorheen de hele Bijbel of is het nieuwe verbond toch behoorlijk anders? Sommige gereformeerden hameren sterk op de continuïteit omdat ze binnen de gemeente sterk onderscheid maken tussen echte en onechte christenen, waarbij de normale situatie is dat de meesten alleen in naam christen zijn. Daarmee verliezen ze uit het oog dat het nieuwe verbond kwalitatief beter moet zijn dan het oude.

- Geloof
Verbonden met het verbond is het geloof (bij Paulus soms haast synoniem met verbond trouwens). Het is waar dat in het NT de nadruk op geloof ligt in relatie tot de doop, maar dat komt ook omdat men toen dacht in het einde der tijden te leven en men dus totaal niet nadacht over een periode waarin er volgende generaties christenen waren, laat staan een christelijke cultuur. En behoren bij het geloofsverbond gaat niet op basis van afkomst, maar van geloof, omdat het nieuwe verbond precies belooft dat iedereen vol is van de heilige Geest. Aan de andere kant dacht men toen veel collectiever en is het te kort door de bocht dit modern individualistisch op te vatten.

- Doop en besnijdenis
Zeg je dat de doop i.p.v. besnijdenis is gekomen, dat die opvatting een ketterij is, of neem je een soort middenpositie in: de doop functioneert analoog (op vergelijkbare wijze) maar Joden kunnen blijven besnijden (al zal dat in christelijke visie dan een andere betekenis hebben dan vóór Christus).

- Collectiviteit
Kun je geloven op rekening van anderen? In het NT komt dit niet duidelijk voor, maar daar hield men ook geen rekening met een situatie dat er volgende generaties christenen zouden komen die in christelijke gezinnen werden geboren. In het Joodse verbond werd het teken van het verbond alleen aan de mannen toegediend, en daarin waren de vrouwen begrepen. Aangezien Paulus de heiligheid van een van de ouders ook toerekent aan de kinderen, is het geen rare gedachte om het geloof van de ouders in te laten staan voor het kind. Vergelijk ook dat Christus' verdienste de gelovigen wordt toegerekend. Bovendien, als de zondige aard van de mens van de ouders geërfd wordt, dan kan de genade daar niet voor onderdoen en moet zij die overtreffen, zie Romeinen 5.

- Sacrament
De katholieke opvatting is dat de doop zelf de genade toedient. Volgens sommige protestanten is de doop zelf niks en gaat het alleen om waar het naar verwijst. De anglicanen nemen een middenpositie in: het is een sacrament, waardoor Gods genade wordt geïmplementeerd, dus in het teken voltrekt zich het betekende. Dus het teken verwijst én stelt de genade tegenwoordig.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 okt 2024 12:25

elbert schreef:Blijkbaar ervaar je mijn bijdragen vaak niet positief. Dat is jammer. Dat is een aansporing voor me om te proberen zo dicht mogelijk bij de inhoud te blijven.

Goed plan, ik op mijn beurt probeer ook zo dicht mogelijk bij de inhoud te blijven.
En voor de duidelijkheid, ik verwijt je niet dat je gereformeerd bent, dat laat ik helemaal bij jou.
Ieder z'n overtuiging, maar die leer roept bij mij wel ontzettend veel vragen op, en dat is prima voor een forum lijkt mij.
Het gaat regelmatig mis als (mijn) niet-gereformeerde woorden/argumenten worden geinterpreteerd zoals gereformeerden gewend zijn die op te vatten.
Ik snap dat er gereformeerde woorden en leerstellingen zijn die voor hen een bepaalde lading hebben, en waaraan bepaalde conclusies verbonden zijn.
Maar het is niet fair om de gereformeerde betekenis/conclusie te plakken op teksten/woorden/argumenten van de ander als die er een heel andere betekenis aan geeft.

elbert schreef:Je ziet beloften en geboden los van een verbond, ik zie dat anders.

Uiteraard behalve de beloften die in het/een verbond zelf staan, die horen die er natuurlijk bij.
Ik zie een verbond als een officieel document waar niets aan toegevoegd, weggelaten of verdraaid/vergeestelijkt/verandert mag worden.
Zo was het de oudheid, zo staat het ook in Galaten 3. En zo doen wij het nog steeds in onze rechtstaat.
Hoe kan ik iemand vertrouwen die steeds opnieuw verbonden verandert, dat is toch net zoiets als tijdens het spel de spelregels veranderen?
Dan kun je zeggen dat er niks op tegen is omdat het volgende verbond beter is en er meer genade in zit.
En qua inhoud is er inderdaad niets op tegen als het alleen maar beter wordt, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het karakter van een een verbond, want wat stelt een verbond nou eigenlijk nog voor als het elk moment verandert/uitgebreid/vernieuwd/afgeschaft kan worden?
Waarom zou je iets in een verbond vastleggen als je zoveel vrijheid voor aanpassingen wilt behouden?

Er zijn best wel wat lijnen die je noemt waar ik (deels) mee kan instemmen, maar ik ga niet zover om ze in het verbond toe te voegen, en vervolgens de tekenen ervan (in gewijzigde vergeestelijkte vorm) mezelf toe te eigenen.

elbert schreef:Al deze beloften vallen onder de verbondsbelofte die God aan Abraham gegeven heeft: "Ik zal zegenen die u zegenen" (Gen. 12:3). Zowel voor Hanna, Salomo, als Naaman de Syrier geldt dat zij heil zochten bij de God van Abraham en dus geldt die verbondsbelofte ook voor hen.
Zoals gezegd kan ik bij elke belofte die je noemt zeggen dat die onder het verbond valt.

Naaman zocht lichamelijke genezing, maar hij zocht dat bij de profeet van de Heere en dus bij de Heere God zelf. Hij zocht dus heil bij God. Ik geloof zelf niet dat het heil alleen geestelijk van aard is. De mens is zowel lichamelijk als geestelijk en heeft dus zowel lichamelijk als geestelijk heil nodig. God zorgt voor onze ziel, maar ook voor ons lichaam. Omdat Naaman dus heil zocht bij de God van Abraham, erkende hij (hoewel aanvankelijk vanuit de aanbeveling van een Israelitisch meisje, een dochter van Abraham!) dat Hij God is bij wie heil te vinden is. Vanuit die aanbeveling van de dochter van Abraham mocht hij meedelen in de zegening van Abraham. Zo rijk is dus het verbond. De zegen komt zelfs tot buitenlandse generaals die een dochter van Abraham (en dat bedoel ik dan vanuit het verbond gezien) gevangengenomen hadden en haar geloven!

Nogmaals de vraag: Waarin/hoe/wat/waar heeft Naanman Abraham gezegend? Waar kan ik daar iets over lezen?

Dat de mens ook lichamelijke behoeften heeft klopt natuurlijk, maar waar kun je uit opmaken dat het verbond met Abraham ook een soort van welvaartsevangelie is?
Wat ik zei, in Galaten 3 en Efeze 1 lees ik duidelijk dat het om het evangelie van Jezus Christus gaat en om geestelijke zegeningen.
Het sluit geen fysieke zegeningen uit, maar ook niet in. Mooi als het er is, maar dat is dan een extra.
Het oude verbond (Sinaitische) daarentegen is wel behoorlijk fysiek, lees maar over de aardse zegen en vloek bij het houden dan wel het verbreken van het verbond.
En verder bestond Naamans 'erkenning' van God niet veel meer dan uit 'niet geschoten is altijd mis' en 'baat het niet dan schaadt het niet.'
En daarvoor moesten zijn dienaren hem nog overhalen ook, anders was hij met een kwaaie kop direct naar zijn eigen land terug gegaan.
Wat ik van de gereformeerde leer weet, dan reken je hem er wel erg makkelijk bij.
En dat vind ik ook nog eens in schril contrast staan met de het-gaat-zomaar-niet-leer die zo vaak de gereformeerden kenmerkt.

elbert schreef:Ook dit lees ik anders, want Paulus referereert hier aan de ceremoniele geboden die op de Sinai gegeven waren, die scheiding maakten tussen jood en heiden. Dat zegt hij ook in Efeze 2:15: de vijandschap is afgebroken, namelijk "de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond". Die specifieke bepalingen zijn niet meer van toepassing voor jood en heiden.

Het punt is dat Naaman leefde in de tijd dat die scheiding tussen Jood en heiden WEL van toepassing was.

elbert schreef:Daarmee concludeer ik dat je de doop alleen wilt bedienen als een handeling achteraf. Ik snap dat geloofsdopers die conclusie trekken, maar ik deel die niet. Allereerst omdat de apostel Paulus in Romeinen 6 hier niet restricties voor de doopbediening wil aangeven, maar onderwijs wil geven voor het leven dat de gelovigen dienen te leiden. Hij zegt eigenlijk: "zie jezelf als met Christus gestorven en opgestaan en leef dan ook zo". De andere reden heeft te maken met de tekenen die gegeven worden in de Bijbel. Bijvoorbeeld de besnijdenis. Dat verwijst naar bloed. Welk bloed? Uiteindelijk het bloed van Christus. Maar dat moest bij de instelling van de besnijdenis nog vloeien. Sterker nog: ook het geloof van Abraham was uiteindelijk gericht op Christus die nog moest komen. Het geloof en de tekenen die erbij horen, hebben dus ook te maken met wat er nog moet gebeuren. Wat er nog moet gebeuren heeft alles te maken met de belofte van God dat Hij jouw God wil zijn. In dat geloof worden wij en onze kinderen gedoopt. Want dat wij kinderen van God zijn, dat valt niet aan onze neus te zien. Ook wat we zeggen is niet doorslaggevend, ook niet bij de doop. Alleen onze onwil kan ons van de doop afhouden. Daarom dopen we kinderen van ongelovigen niet, maar kinderen van gelovigen wel.

Ik vind dat je heel erg vanuit een bepaalde conclusie redeneert, niet alleen dit stukje maar heel je post.
Ik begin vooraan, en m.b.t. de doop: inderdaad eerst geloof, en de doop is een handeling achteraf want anders hangt de doop in de lucht, in de hoop dat de dopeling later in zijn/haar leven tot geloof komt.

elbert schreef:Ik zeg niet dat je kinderen zonder meer van het heil uitsluit (dat beweer ik dan ook niet), maar je sluit kinderen wel uit van de doop. Als je gelooft dat de kinderen niet buiten Christus zijn, komt de doop hen toe. Want deze opmerking:

naamloos schreef:
Als jij zegt: " Let wel op dat dit de kinderen niet uitsluit, wat je wel doet." dan is dat een pertinente onwaarheid.

Elbert: betekent dat je de bedoeling van mijn woorden niet begrepen hebt. Mijn bedoeling is dat je kinderen uitsluit van de doop. Daar gaat het toch over? Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat je kinderen van het heil uitsluit.

Maar je zegt wel 'Als je de kinderen van de gelovigen tot de wereld rekent, dan moet je met de Bijbel in de hand ook concluderen dat ze in de boze liggen en dat ze daarom verloren gaan."

elbert schreef:De discussie gaat uiteraard niet over de vraag of de drinkbeker bij het avondmaal aan het nieuwe verbond gekoppeld is. De discussie gaat over de vraag of de doop aan het nieuwe verbond gekoppeld is. Mijn antwoord is daarop: overduidelijk ja. De doop wijst naar afwassing van zonden, participeren in het heil met Christus enzovoorts en dus ook naar het nieuwe verbond. Het werk van Christus is het werk van het nieuwe verbond en de doop die daarnaar wijst, kan daarom niet anders dan een teken van datzelfde verbond zijn.

Ik ontken de relatie tussen de doop en het nieuwe verbond niet.
Mijn punt is dat het H.A. in de Bijbel rechtsstreeks als teken aan het n.v. gekoppeld is, maar in de gereformeerde leer is de doop veruit dominant.
Dat vind ik vreemd, bij kinderen wel een voorschot nemen op de doop (op hoop van zegen - God zegene de greep), en bij het H.A. is geloof opeens wel een voorwaarde.

elbert schreef:Waar precies? Ik neem aan dat je 2 Kor. 5:19 bedoelt, maar dat lees ik zo dat Christus een verzoening voor de wereld is, niet dat de hele wereld daadwerkelijk verzoend is. Zie daarvoor Joh. 6:33, Joh. 6:51 en 1 Joh. 2:2. Om een voorbeeld te geven: de bakker bakt brood voor het hele dorp, maar alleen degenen uit het dorp die het brood eten, worden erdoor gevoed.

Wat ik zei: Omdat we overtuigd zijn dat 1 mens voor alle mensen is gestorven. God heeft in Christus de wereld met zichzelf verzoend. Hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend.
Daarom de oproep: laat u met God verzoenen!! Hij is met de werld verzoend en verlangt een positieve reactie van ons. 2 Korinthe 5.
Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons maar voor de zonde van de hele wereld. 1 Joh. 2.
Zie het lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt Johannes 1.

En wat ik verder zei: Daar volgt niet uit dat (alle) mensen zich ook met God hebben verzoend.
Als 2 partijen vijandig tegenover elkaar staan en de ene partij legt de vijandschap af en steekt verzoenend zijn hand uit naar iedereen; dan is de keuze aan de andere partij: of je gaat op de verzoening in, of je wijst de uitgestoken hand, de verzoening, af en volhard in je vijandschap.

Dat past op zich wel bij jouw voorbeeld van de bakker.

elbert schreef:Ik zeg niet dat de genadegift afhankelijk van de doop is, ik bedoel het juist andersom: omdat de genadegift ook de kinderen van de gelovigen toekomt (God is ook hun God), komt de doop ook hen toe.

Met het eerste deel helemaal eens, het laatste niet. De doop volgt in orde op het aannemen van Gods genade.

elbert schreef:Als God een verbond opricht, dan doet hij dat eenzijdig. Daarbij heeft de mens feitelijk geen echte keus: het is of gehoorzamen of omkomen. Want dat we omkomen zonder gehoorzaamheid, daar is de Bijbel zonneklaar over: de toorn van God blijft op hem (Joh. 3:36). Dat is dus niet "de toorn komt op hem", maar "blijft op hem". Onder die toorn worden we dus geboren. Dat zegt David ook in Ps. 51:7: "ik ben in ongerechtigheid geboren". Daarom geloof ik niet dat baby's automatisch wel gered zijn of worden. Aan de andere kant geloof ik ook dat God in Zijn Woord genadig tot ons komt en zegt: "Ik ben de God van jou en je kinderen". Hij komt daarmee op dezelfde manier als Adam tot ons: wij zijn gevallen mensen, maar Hij komt met Zijn genade tot ons en onze kinderen. En daarom worden we gedoopt.

De verbinding die je met Psalm 51 maakt deel ik niet. Ik volg de verklaring die stelt dat David naar alle waarschijnlijkheid een buitenechtelijk kind was.
Verder volg ik de teksten over verzoening en vergeving zoals ik hierboven beschreven heb.
Daarbij zegt God meermaals dat niemand om de zonden van zijn/haar ouders sterft, maar dat ieder om zijn eigen zonden zal sterven.
Ook meermaals dat een ieder geoordeeld wordt naar wat hij/zij gedaan heeft: Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door HET LICHAAM geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad. 2 Korinthiërs 12:2
Dat is niet in strijd met Johannes 3. God haat de zonden en blijft die haten.
Wie geen levend geloof heeft (blijkt uit de vruchten) blijft dus automatisch onder onder haat/toorn van God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2024 07:17

De discussie tussen naamloos en elbert is een patstelling tussen de letter en geest.

Als de letter van de wet voorrang krijgt op de geest van de wet, de gedachte erachter, ontstaat bureaucratie. Met onbegrip en andere ongewenste effecten tot gevolg.

Voor naamloos is de geschiedenis van Naäman een prachtig verhaal, Naäman krijgt een nieuw huidje maar heeft verder totaal geen betekenis want het staat er niet. Dat is de letter zonder de geest.

Elbert getuigt van de geest als hij schrijft:

Elbert getuigd van de geest wat er niet letterlijk staat, het is wet en Evangelie. De Bijbel bevat veel inspirerende lagen.
Zoals bijna alles wat we lezen in het Evangelie heeft ook het verhaal van de opstanding meer dan één laag. De bovenste laag is die van het verhaal zoals we het op het eerste gezicht letterlijk lezen zoals de geschiedenis van de opstanding van Jezus, en het verhaal van de leerlingen die het graf van Jezus bezoeken. Maar daaronder zit een tweede laag: de betekenis die de schrijver ons als lezers/hoorders wil meegeven.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 okt 2024 10:07

benefietdiner schreef:De discussie tussen naamloos en elbert is een patstelling tussen de letter en geest.

Als de letter van de wet voorrang krijgt op de geest van de wet, de gedachte erachter, ontstaat bureaucratie. Met onbegrip en andere ongewenste effecten tot gevolg.

Voor naamloos is de geschiedenis van Naäman een prachtig verhaal, Naäman krijgt een nieuw huidje maar heeft verder totaal geen betekenis want het staat er niet. Dat is de letter zonder de geest.

Oke, wat vindt je nou echt? De ene keer stel je de tittel of jota van de wet boven alles, maar als het je niet past is het opeens bureaucratie!
En wat vindt je hiervan: Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te geloven wat u hebt gehoord?
Ik ben niet degene die vasthoudt aan letters en tittels van de wet, dat verwijt krijg juist ikmeermaals in m'n maag gesplitst van deze en gene.

Maar goed, het is je blijkbaar niet opgevallen dat de discussie niet gaat over de wet, maar of alle beloftes wel of niet onder het verbond vallen.
Volgens Elbert vallen alle beloften (ook de gewone zo zei hij eerder) onder de verbondsbelofte.
Elbert: "Al deze beloften vallen onder de verbondsbelofte die God aan Abraham gegeven heeft: "Ik zal zegenen die u zegenen" (Gen. 12:3). Zowel voor Hanna, Salomo, als Naaman de Syrier geldt dat zij heil zochten bij de God van Abraham en dus geldt die verbondsbelofte ook voor hen.
Zoals gezegd kan ik bij elke belofte die je noemt zeggen dat die onder het verbond valt."

Het kenmerk van een verbond is nou juist dat er dingen officieel worden vastgelegd.
Zodra je dingen gaat toevoegen, weglaten, veranderen is het niet rechtsgeldig meer. Nogmaals Galaten 3.
Het is niet logisch om voor het concept verbond te kiezen als je geen dingen vast wilt leggen en ruimte wil voor veranderingen.
Dus ja, daarom neem ik verbonden uiteraard letterlijk, maar daaruit volgt natuurlijk totaal niet dat de Geest dan uitgeloten is:
- "Zo zouden in Christus Jezus alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals is beloofd, door geloof de Geest ontvangen."
- "Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als rechtvaardigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die voorzag dat God ook de andere volken door geloof rechtvaardig zou verklaren, verkondigde het evangelie al lang tevoren aan Abraham: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. 10 Maar wie zijn vertrouwen stelt in het naleven van de wet, leeft onder een vloek, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die zich niet houdt aan alles wat in het boek van de wet geschreven staat."

In het geval van Naaman: het wordt wel een heel wonderlijk verhaal als je dat onder de verbondsbelofte van Abraham laat valllen.
''Ik zal zegenen die u zegenen,'' waar lees je daar iets over? Niets, Naaman wilde gewoon graag beter worden van zijn ziekte.
Daarbij had hij ook nog een nakomeling van Abraham als slavin toen zij na een strooptocht gevangen was genomen en bij hem terecht kwam.
Duidelijk lijkt mij ook dat 'de zegen' uit het verbond bestaat uit het evangelie van Jezus Christus. Zie citaat hierboven uit Galaten 3.
De belofte die Naaman kreeg was geen geestelijke belofte, maar een fysieke.
Christus was nog niet gekomen en de Bijbel leert dat heidenen daarvoor GEEN deel hadden aan de verbonden en beloften. Efeze.

Dan moet ik aan de hand van deze info geloven dat Naaman Abraham (en/of zijn nageslacht) gezegend heeft, en daarom zelf gezegend werd?
Dat de geestelijke belofte over het evangelie van Christus en de H.G. ook wel fysiek opgevat mag worden in de vorm van een lichamelijke genezing?
Je kan het niet bedenken en zou het er nooit uithalen als er geen vooraanname is dat alle beloften onder 'het' verbond vallen.
Vanuit die conclusie kun je alles zo in gaan vullen dat je uitkomt waar je wezen wilt.

benefietdiner schreef:Elbert getuigd van de geest wat er niet letterlijk staat, het is wet en Evangelie. De Bijbel bevat veel inspirerende lagen.
Zoals bijna alles wat we lezen in het Evangelie heeft ook het verhaal van de opstanding meer dan één laag. De bovenste laag is die van het verhaal zoals we het op het eerste gezicht letterlijk lezen zoals de geschiedenis van de opstanding van Jezus, en het verhaal van de leerlingen die het graf van Jezus bezoeken. Maar daaronder zit een tweede laag: de betekenis die de schrijver ons als lezers/hoorders wil meegeven.

Het is wet OF evangelie m.b.t. het heil in Jezus Christus:
- Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te geloven wat u hebt gehoord?
- Geeft God u de Geest en laat Hij zijn kracht in u werkzaam zijn omdat u de wet naleeft, of omdat u gelooft wat u hebt gehoord?
- Dat niemand voor God als rechtvaardig geldt omdat hij de wet naleeft, is volkomen duidelijk, want ‘de rechtvaardige zal leven door geloof’. 12 Bij de wet daarentegen gaat het niet om geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.

Volgens mij heb jij een duim met veel inspirerende lagen, maar die neem ik niet zo serieus eerlijk gezegd.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 15 okt 2024 10:35

@Benefietdiner:
Als je verder wilt praten over dit topic waarom geef je dan geen antwoord op wat ik schreef op 10 oktober? Ik had er jouw naam boven gezet.
Nu dan nog maar een keer.

Benefietdiner schreef:
Op 1 oktober een heel regiment aan bijbelteksten over de geloofsdoop. Dit (zoals ik het zie) om aan te tonen dat de kinderdoop niet geldig is.

Ik zou willen zeggen dat het logisch is dat het hier om volwassenen gaat omdat de doop hier voor het eerst wordt geïntroduceerd!!! Een hele groep mensen (van welk volk dan ook) die gedoopt werd in die éne doop. Dan is het toch logisch dat je in eerste verhalen over het dopen in het N.T. alleen volwassenen aantreft. Wat dus niet wil zeggen dat kinderen uitgesloten zijn van de doop. Neem het huis van Stefanus).

Re.....??

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 okt 2024 13:41

naamloos schreef:Uiteraard behalve de beloften die in het/een verbond zelf staan, die horen die er natuurlijk bij.
Ik zie een verbond als een officieel document waar niets aan toegevoegd, weggelaten of verdraaid/vergeestelijkt/verandert mag worden.
Zo was het de oudheid, zo staat het ook in Galaten 3. En zo doen wij het nog steeds in onze rechtstaat.
Hoe kan ik iemand vertrouwen die steeds opnieuw verbonden verandert, dat is toch net zoiets als tijdens het spel de spelregels veranderen?
Dan kun je zeggen dat er niks op tegen is omdat het volgende verbond beter is en er meer genade in zit.
En qua inhoud is er inderdaad niets op tegen als het alleen maar beter wordt, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het karakter van een een verbond, want wat stelt een verbond nou eigenlijk nog voor als het elk moment verandert/uitgebreid/vernieuwd/afgeschaft kan worden?
Waarom zou je iets in een verbond vastleggen als je zoveel vrijheid voor aanpassingen wilt behouden?
Je beschuldigt mij (en allen die de kinderdoop verdedigen) nu feitelijk dat we "de spelregels veranderen omdat we het verbond aanpassen".
Maar dat verwijt is wederzijds. (ik kom hieronder op Naäman terug, want daar verwijs je naar, maar eerst iets anders).
De verdediging van de kinderdoop is mede gebaseerd op het feit dat de verbonden in de Bijbel vernieuwd worden.
Dus als een kind onder het oudere verbond een verbondsteken ontvangt, dan mag je die bij een nieuwer verbond niet zomaar uitsluiten van het verbondsteken.
In het nieuwe verbond geloof ik dat er 2 verbondstekenen zijn: het avondmaal en de doop.
Het avondmaal is daarbij een teken van de onderhouding van het geloof (en het verbond!): dit moet regelmatig gevierd worden.
De doop is het teken van het bij het volk van God horen: dit moet eenmaal gebeuren.
Het avondmaal wijst terug naar de sedermaaltijd bij het Pascha. Het is ook tijdens deze maaltijd dat Jezus het avondmaal heeft ingesteld.
De beker bij het avondmaal wijst naar het bloed van het verbond. (Lukas 22:20)
Dat bloed van het verbond is het bloed van Christus, maar dit verwijst ook terug naar de offerdienst, zie Ex. 24:8 waar Mozes het bloed van een stier over het volk sprenkelde en dat het bloed van het verbond noemde.
Hebr. 9 legt dan ook terecht de link tussen het nieuwe verbond en het verbond op de Sinai.
Dus is ook het avondmaal daar een opvolger van qua sacrament: wat de offerdienst was in het Sinaiverbond, dat is het avondmaal in het nieuwe.
Het avondmaal is dus duidelijk, maar hoe zit het met de doop?
Jouw positie is als ik het goed begrijp dat er wel een link is met het nieuwe verbond, maar volgens jou is het geen sacrament/teken ervan.
Daar lopen onze wegen uiteen, zeker ook omdat je zegt dat de doop eigenlijk "op zich daadwerkelijk inderdaad niets voorstelt".
Want ik geloof dat de doop wel iets voorstelt, of in dit verband: uitbeeldt en bevestigt.
Wat is de functie van de doop?
Allereerst is de doop een teken dat je bij Christus en Zijn gemeente hoort. In Handelingen lezen we dat degenen die toegevoegd werden aan de gemeente ook daadwerkelijk gedoopt werden (Hand. 2:41).
De doop is een teken dat we verbonden zijn aan de Naam van Christus (Hand. 19:5) en aan de Naam van de Drie-enige God: Vader, Zoon en Heilige Geest (Hand. 28:19)
Dat betekent dat we apart gezet zijn als volk van God: de doop is een teken dat we bij die God horen.
Als we "apart gezet" zeggen, zeggen we ook dat we heilig (dat betekent ook: apart gezet) zijn voor Hem.
Daarmee zijn we onderscheiden van de wereld: de doop is dus een teken dat we apart gezet zijn van die wereld.
Daarmee vervult de doop dus dezelfde functie als de besnijdenis, want daarvan wordt immers ook in het NT (we hoeven hiervoor niet eens terug naar het OT) gezegd dat er onderscheid is tussen "de besnijdenis" en "de heidenen" (o.a. Gal 2:7-9).
Wie besneden is, is apart gezet en behoort tot het volk van God. En wie niet besneden is, die is afgesneden van het volk van God (Gen. 17:14) als verbondsbreker. Die staat erbuiten.
Dus de doop is een teken van apart gezet zijn voor God: hoor je bij Hem, dan hoor je ook dit teken te krijgen. Hoor je er niet bij, dan (nog) niet.
Maar de doop is een teken van nog meer:
- de verlossing van de slavernij naar de vrijheid (vgl. de doortocht door de Schelfzee waar Paulus in 1 Kor. 10:2 naar verwijst, daar waren ook kinderen bij!) en als teken van oordeel en behoud (1 Petr. 3:20-21).
- het verwijst naar reiniging. Daarom komt er ook water aan te pas om ons af te wassen. Reiniging waarvan? Onze zonden (Hand.22:16).
Waarmee zijn we van die zonden gereinigd? Door het bloed van Christus (Openb. 1:5, 7:14). Daarom wordt de doop ook het bad van de wedergeboorte genoemd (Tit. 3:5), niet omdat het doopwater dat zelf doet, maar wel omdat de doop verwijst naar het bloed van Christus en de werking van de Geest die ons van binnen reinigt van alle onreinheid (Ez. 36:25-27).
- hoe hebben we deel aan die reiniging? Door het geloof. Door het geloof hebben we deel aan de dood en opstanding van Christus (Rom. 6:3-4) en de doop is daarvan een teken, een teken van de gerechtigheid door en van het geloof.
Let wel dat de besnijdenis precies diezelfde betekenis (nl. van de gerechtigheid van het geloof) heeft. Dat zegt Paulus ook met zoveel woorden in Rom. 4:11: het teken van de besnijdenis is een zegel van de gerechtigheid van het geloof.
Welnu, omdat de besnijdenis aan Abraham gegeven is, het verbond met Abraham in de kern hetzelfde genadeverbond betekent als het nieuwe (nl. dat van de gerechtigheid van het geloof) en hij het teken van de besnijdenis heeft ontvangen voor zichzelf en ook zijn nageslacht, daarom geldt de doop die hetzelfde uitbeeldt als de besnijdenis, maar dan rijker, ook voor de kinderen van de gelovigen.
Dat is ook het geval als die kinderen nog niks kunnen zeggen. Daarin verschillen we van de geloofsdopers. Want deze kinderen horen, hoewel ze nog niks kunnen zeggen, weldegelijk tot het volk van God. Zij zijn apart gezet en zij ontvangen dan ook dit teken.
naamloos schreef:Nogmaals de vraag: Waarin/hoe/wat/waar heeft Naanman Abraham gezegend? Waar kan ik daar iets over lezen?

Dat de mens ook lichamelijke behoeften heeft klopt natuurlijk, maar waar kun je uit opmaken dat het verbond met Abraham ook een soort van welvaartsevangelie is?
Wat ik zei, in Galaten 3 en Efeze 1 lees ik duidelijk dat het om het evangelie van Jezus Christus gaat en om geestelijke zegeningen.
Het sluit geen fysieke zegeningen uit, maar ook niet in. Mooi als het er is, maar dat is dan een extra.
Het oude verbond (Sinaitische) daarentegen is wel behoorlijk fysiek, lees maar over de aardse zegen en vloek bij het houden dan wel het verbreken van het verbond.
En verder bestond Naamans 'erkenning' van God niet veel meer dan uit 'niet geschoten is altijd mis' en 'baat het niet dan schaadt het niet.'
En daarvoor moesten zijn dienaren hem nog overhalen ook, anders was hij met een kwaaie kop direct naar zijn eigen land terug gegaan.
Wat ik van de gereformeerde leer weet, dan reken je hem er wel erg makkelijk bij.
En dat vind ik ook nog eens in schril contrast staan met de het-gaat-zomaar-niet-leer die zo vaak de gereformeerden kenmerkt.
Gereformeerden kunnen nog wel eens ruimer blijken te zijn dan je denkt.;-)
Maar terug naar Naäman. Je vraag is waar hij Abraham gezegend heeft en waar je er iets over kan lezen. Wat het laatste betreft: je kunt er iets over lezen in Galaten 3:
Gal. 3:6 Zoals Abraham God geloofde en het hem tot gerechtigheid werd gerekend.
7 Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.

Volgens jou stelde het geloof van Naäman niks voor, dat bestond volgens jou uit niets meer dan het verlangen naar beter worden en dat is dan geen echt geloof volgens jou.
Maar dan onderschat je toch echt wat er in 2 Koningen 5 gebeurt.
In de eerste plaats gelooft Naäman het woord van het onbeduidende slavinnetje uit Israel. Zij wijst hem op de profeet van de Heere en daarmee naar de Heere zelf.
Hij hecht daar geloof aan en gaat op zoek naar die profeet. Let wel: die profeet woonde in het land dat vijandig stond tegen dat van hem en hij moest eerst naar zijn eigen koning toe om toestemming te vragen. Die koning had ook boos kunnen worden en hem kunnen straffen. Er was geloofsmoed voor nodig voor Naäman om deze stap te zetten.
Hij gaat op weg naar die profeet en verwacht ook daadwerkelijk genezing. Hij is teleurgesteld over de ontvangst die hij krijgt, waaruit blijkt dat hij nog veel over het geloof moet leren. Het geloof draait namelijk niet om grootse gebaren, maar om eenvoudig vertrouwen op God. Uiteindelijk doet Naäman dat ook: hij gehoorzaamt. Ook dat is geloof.
Hij laat zich dus wassen (hee, is hier misschien een link met de doop?!) en blijkt wonderwel genezen te zijn. God geneest! En hij is dankbaar en zal voortaan alleen aan de ene ware God offeren.
Laat dat nou ook de boodschap van de doop en van het geloof zijn! Want wat is geloof anders dan God vertrouwen? Wat is geloof anders dan de erkenning dat we ziek zijn (ja zelfs dood) en genezing nodig hebben?
De erkenning dat we dorst hebben en dat we levend water kunnen drinken bij Jezus (Joh. 7:37)?
Dat we blind zijn en nu door Jezus kunnen zien (Joh. 9:25).
Dit is niet zomaar een verhaaltje over iemand die ziek was en beter wilde worden. Hier zit een les in over geloof voor Naäman, maar ook voor ons.
Daarom wordt Naäman door Jezus ook tot voorbeeld gesteld tegenover Zijn volksgenoten (Luk. 4:27).
Naäman wordt dus gezegend met de gelovige Abraham (Gal. 3:9) omdat hij (totaal onverwachts!) een kind van Abraham was en een bevestiging dat God uit het geloof de heidenen rechtvaardigt. Dat was ook een belofte van het verbond met Abraham. En daarom kan ik zeggen dat hij Abraham zegende (door in zijn voetspoor gaan en te geloven), of wellicht beter gezegd: met Abraham gezegend is.
naamloos schreef:Dat vind ik vreemd, bij kinderen wel een voorschot nemen op de doop (op hoop van zegen - God zegene de greep), en bij het H.A. is geloof opeens wel een voorwaarde.
Dat ligt een stuk genuanceerder. Wist je dat in de vroege kerk de kleine kinderen zowel gedoopt werden als het avondmaal ontvingen?
Pas later is men daar voorzichtiger in geworden. Het avondmaal krijgt men nu als men ook het geloof belijdt, want inderdaad: het is wellicht beter om de dood van Christus te gedenken als je weet wat er gebeurt.
Maar bij de doop is het zo dat je daar je hele leven mee kan doen. Onze kleine kinderen gaan binnen een paar dagen na de geboorte al in bad. Daar herinneren ze zich later niks meer van, maar het is wel goed voor ze. Daar hoeven ze ook niks voor te kunnen, ze hoeven het alleen maar te ondergaan. Zo is het ook met de doop: het is geen actie van ons. Als het al een actie is, dan is het er eentje van de kerk, want die heeft de opdracht gekregen om volken te dopen en te onderwijzen (Matth. 28:19). De betekenis van de doop is ons hele leven geldig. Daarom kan ik, die als kind gedoopt ben, daar nog steeds over spreken. Zelfs zozeer, dat deze post misschien wel te lang wordt. ;-)
naamloos schreef:Met het eerste deel helemaal eens, het laatste niet. De doop volgt in orde op het aannemen van Gods genade.
Het laatste ben ik met je eens voorzover het volwassenen betreft. Voor zover het de kinderen van die volwassenen betreft niet.
naamloos schreef:De verbinding die je met Psalm 51 maakt deel ik niet. Ik volg de verklaring die stelt dat David naar alle waarschijnlijkheid een buitenechtelijk kind was.
De verklaring dat David een buitenechtelijk kind was, deel ik niet omdat dat speculatief is. David verbindt zijn geboren zijn in ongerechtigheid met zijn eigen geboorte en zijn eigen zonde, niet die met de zonde van zijn ouders.
Jezus zegt zelf dat wat uit het vlees geboren is, vlees is (Rom. 3:6) en dus zondig is. Vlees en bloed kunnen het Koninkrijk van God niet beërven(1 Kor. 15:50). Dat geldt voor ieder mens, dus de hele wereld is verdoemelijk voor God (Rom. 3:19) en tenzij we opnieuw geboren worden, zullen we het Koninkrijk niet zien (Joh. 3:3). Maar door die weg van wedergeboorte gaat het dan ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2024 19:06

Huisje_op_de_hei schreef:@Benefietdiner:
Als je verder wilt praten over dit topic waarom geef je dan geen antwoord op wat ik schreef op 10 oktober? Ik had er jouw naam boven gezet.
Nu dan nog maar een keer.

Re.....??

Ik wil je graag verwijzen naar de publicaties van Henk de Ruiter, Voorganger Baptistengemeente 't Lichtpunt te Doetinchem.
http://refbaptisten.nl/nieuwe-verbond/
Het is niet zo'n persoonlijk antwoord om door te verwijzen naar een site maar het is ook een langverhaal wat reeds op internet staat, vandaar.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2024 08:06

elbert schreef:Je beschuldigt mij (en allen die de kinderdoop verdedigen) nu feitelijk dat we "de spelregels veranderen omdat we het verbond aanpassen".
Maar dat verwijt is wederzijds. (ik kom hieronder op Naäman terug, want daar verwijs je naar, maar eerst iets anders).
De verdediging van de kinderdoop is mede gebaseerd op het feit dat de verbonden in de Bijbel vernieuwd worden.
Dus als een kind onder het oudere verbond een verbondsteken ontvangt, dan mag je die bij een nieuwer verbond niet zomaar uitsluiten van het verbondsteken.
In het nieuwe verbond geloof ik dat er 2 verbondstekenen zijn: het avondmaal en de doop.
Het avondmaal is daarbij een teken van de onderhouding van het geloof (en het verbond!): dit moet regelmatig gevierd worden.
De doop is het teken van het bij het volk van God horen: dit moet eenmaal gebeuren.
Het avondmaal wijst terug naar de sedermaaltijd bij het Pascha. Het is ook tijdens deze maaltijd dat Jezus het avondmaal heeft ingesteld.
De beker bij het avondmaal wijst naar het bloed van het verbond. (Lukas 22:20)
Dat bloed van het verbond is het bloed van Christus, maar dit verwijst ook terug naar de offerdienst, zie Ex. 24:8 waar Mozes het bloed van een stier over het volk sprenkelde en dat het bloed van het verbond noemde.
Hebr. 9 legt dan ook terecht de link tussen het nieuwe verbond en het verbond op de Sinai.
Dus is ook het avondmaal daar een opvolger van qua sacrament: wat de offerdienst was in het Sinaiverbond, dat is het avondmaal in het nieuwe.
Het avondmaal is dus duidelijk, maar hoe zit het met de doop?
Jouw positie is als ik het goed begrijp dat er wel een link is met het nieuwe verbond, maar volgens jou is het geen sacrament/teken ervan.
Daar lopen onze wegen uiteen, zeker ook omdat je zegt dat de doop eigenlijk "op zich daadwerkelijk inderdaad niets voorstelt".
Want ik geloof dat de doop wel iets voorstelt, of in dit verband: uitbeeldt en bevestigt.
Wat is de functie van de doop?
Allereerst is de doop een teken dat je bij Christus en Zijn gemeente hoort. In Handelingen lezen we dat degenen die toegevoegd werden aan de gemeente ook daadwerkelijk gedoopt werden (Hand. 2:41).
De doop is een teken dat we verbonden zijn aan de Naam van Christus (Hand. 19:5) en aan de Naam van de Drie-enige God: Vader, Zoon en Heilige Geest (Hand. 28:19)
Dat betekent dat we apart gezet zijn als volk van God: de doop is een teken dat we bij die God horen.
Als we "apart gezet" zeggen, zeggen we ook dat we heilig (dat betekent ook: apart gezet) zijn voor Hem.
Daarmee zijn we onderscheiden van de wereld: de doop is dus een teken dat we apart gezet zijn van die wereld.
Daarmee vervult de doop dus dezelfde functie als de besnijdenis, want daarvan wordt immers ook in het NT (we hoeven hiervoor niet eens terug naar het OT) gezegd dat er onderscheid is tussen "de besnijdenis" en "de heidenen" (o.a. Gal 2:7-9).
Wie besneden is, is apart gezet en behoort tot het volk van God. En wie niet besneden is, die is afgesneden van het volk van God (Gen. 17:14) als verbondsbreker. Die staat erbuiten.
Dus de doop is een teken van apart gezet zijn voor God: hoor je bij Hem, dan hoor je ook dit teken te krijgen. Hoor je er niet bij, dan (nog) niet.
Maar de doop is een teken van nog meer:
- de verlossing van de slavernij naar de vrijheid (vgl. de doortocht door de Schelfzee waar Paulus in 1 Kor. 10:2 naar verwijst, daar waren ook kinderen bij!) en als teken van oordeel en behoud (1 Petr. 3:20-21).
- het verwijst naar reiniging. Daarom komt er ook water aan te pas om ons af te wassen. Reiniging waarvan? Onze zonden (Hand.22:16).
Waarmee zijn we van die zonden gereinigd? Door het bloed van Christus (Openb. 1:5, 7:14). Daarom wordt de doop ook het bad van de wedergeboorte genoemd (Tit. 3:5), niet omdat het doopwater dat zelf doet, maar wel omdat de doop verwijst naar het bloed van Christus en de werking van de Geest die ons van binnen reinigt van alle onreinheid (Ez. 36:25-27).
- hoe hebben we deel aan die reiniging? Door het geloof. Door het geloof hebben we deel aan de dood en opstanding van Christus (Rom. 6:3-4) en de doop is daarvan een teken, een teken van de gerechtigheid door en van het geloof.
Let wel dat de besnijdenis precies diezelfde betekenis (nl. van de gerechtigheid van het geloof) heeft. Dat zegt Paulus ook met zoveel woorden in Rom. 4:11: het teken van de besnijdenis is een zegel van de gerechtigheid van het geloof.
Welnu, omdat de besnijdenis aan Abraham gegeven is, het verbond met Abraham in de kern hetzelfde genadeverbond betekent als het nieuwe (nl. dat van de gerechtigheid van het geloof) en hij het teken van de besnijdenis heeft ontvangen voor zichzelf en ook zijn nageslacht, daarom geldt de doop die hetzelfde uitbeeldt als de besnijdenis, maar dan rijker, ook voor de kinderen van de gelovigen.
Dat is ook het geval als die kinderen nog niks kunnen zeggen. Daarin verschillen we van de geloofsdopers. Want deze kinderen horen, hoewel ze nog niks kunnen zeggen, weldegelijk tot het volk van God. Zij zijn apart gezet en zij ontvangen dan ook dit teken.

Dit is duidelijk de leer van de 'Veronderstelde wedergeboorte' ten voeten uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2024 10:13

benefietdiner schreef:Dit is duidelijk de leer van de 'Veronderstelde wedergeboorte' ten voeten uit.

Dat kan je vinden, maar dan was de besnijdenis in het oude verbond niet anders. Daar werden de kinderen ook in het verbond inbegrepen. Dan kan je vinden dat daarin verondersteld werd dat de besneden bij het opgroeien en volwassen worden, zich ook als verbondskind zou gaan gedragen maar dat is niet zo en toch werd het kind besneden en in het verbond geplaatst. God zet Abraham apart en met hem zijn nageslacht, het volk Israel apart inclusief alle kinderen en wie er nog geboren gingen worden (apart gezet = heilig). En zo zijn ook de kinderen van gelovigen geheiligd in het nieuwe verbond.

Er wordt niets verondersteld voor de toekomst hoe het kind gaat leven, zich gaat gedragen. Er wordt iets gezegd door God tegen het kind: Je hoort bij mijn volk dus je hoort bij mij. Wat heel wat anders is dan: We gaan er vanuit dat je later een goede gelovige wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2024 13:14

Marnix schreef:Dat kan je vinden, maar dan was de besnijdenis in het oude verbond niet anders.
Dat is een vergissing want er is verschil tussen het oude- en het nieuwe verbond oftewel oude- en nieuwe testament. De Bijbelse verbonden zijn meermalen vernieuwd inclusief de tekenen. Voor de besnijdenis is geloof in Jezus voor in de plaats gekomen. Daarom geloof ik ook dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2024 13:46

benefietdiner schreef:Dat is een vergissing want er is verschil tussen het oude- en het nieuwe verbond oftewel oude- en nieuwe testament. De Bijbelse verbonden zijn meermalen vernieuwd inclusief de tekenen. Voor de besnijdenis is geloof in Jezus voor in de plaats gekomen. Daarom geloof ik ook dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is.

Precies, waarmee je dus stelt dat de kinderen in het oude verbond bij dat verbond hoorden en in het nieuwe, betere verbond is er voor kinderen opeens geen plaats meer. Dat zeg jij. Maar als de kinderen niet bij Gods verbond horen horen ze dus niet bij Hem wat een een droevige boodschap is en voor de kinderen en ook de ouders helemaal niet een beter verbond. Het is een gedecimeerde, uitgeklede versie, zoals jij het presenteert.

Dat geloof ik op Bijbelse gronden niet en gelukkig zijn de meeste geloofsdopers het daarin ook niet met jou eens maar hebben die een betere en meer Bijbelse boodschap te bieden. Je hebt hier in discussies meedere malen als je het niet met anderen eens was benadrukt dat God onveranderlijk is maar als het beter uitkomt horen kinderen opeens eerst wel bij het verbond en een poos later niet meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 okt 2024 13:57

elbert schreef:Gereformeerden kunnen nog wel eens ruimer blijken te zijn dan je denkt.
Maar terug naar Naäman. Je vraag is waar hij Abraham gezegend heeft en waar je er iets over kan lezen. Wat het laatste betreft: je kunt er iets over lezen in Galaten 3:
Gal. 3:6 Zoals Abraham God geloofde en het hem tot gerechtigheid werd gerekend.
7 Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.
Volgens jou stelde het geloof van Naäman niks voor, dat bestond volgens jou uit niets meer dan het verlangen naar beter worden en dat is dan geen echt geloof volgens jou.
Maar dan onderschat je toch echt wat er in 2 Koningen 5 gebeurt.
In de eerste plaats gelooft Naäman het woord van het onbeduidende slavinnetje uit Israel. Zij wijst hem op de profeet van de Heere en daarmee naar de Heere zelf.
Hij hecht daar geloof aan en gaat op zoek naar die profeet. Let wel: die profeet woonde in het land dat vijandig stond tegen dat van hem en hij moest eerst naar zijn eigen koning toe om toestemming te vragen. Die koning had ook boos kunnen worden en hem kunnen straffen. Er was geloofsmoed voor nodig voor Naäman om deze stap te zetten.
Hij gaat op weg naar die profeet en verwacht ook daadwerkelijk genezing. Hij is teleurgesteld over de ontvangst die hij krijgt, waaruit blijkt dat hij nog veel over het geloof moet leren. Het geloof draait namelijk niet om grootse gebaren, maar om eenvoudig vertrouwen op God. Uiteindelijk doet Naäman dat ook: hij gehoorzaamt. Ook dat is geloof.
Hij laat zich dus wassen (hee, is hier misschien een link met de doop?!) en blijkt wonderwel genezen te zijn. God geneest! En hij is dankbaar en zal voortaan alleen aan de ene ware God offeren.

Eerst maar even dit, de rest misschien later want ik heb even niet zo veel tijd.

Galaten 3 gaat over het geloof in het evangelie van Jezus Christus, zij worden kinderen van Abraham genoemd en dat geloof was bij Naaman totaal niet aan de orde.
Over de geschiedenis van Naman lees ik dat hij bevelhebber was van het Aramese leger en een grote overwinning had behaald.
De Arameers hadden op 1 van de strooptochten een meisje uit Israel meegevoerd dat als slavin diende bij de vrouw van Naaman.
Dat Israel en de Arameers geen vriendjes waren is duidelijk, maar op dat moment zou ik eerder zeggen. Let wel: die profeet woonde in het land waar de Armeers actief vijandig tegenover stonden. Zij waren op dat moment de agressor, en Naaman kwam ook niet alleen.
Naaman was alles behalve bezig met het zegenen van Abrahams nageslacht.
Verder lees ik dat Naaman tenminste zoveel geloof aan de woorden van de slavin hechtte dat hij de koning vertelde wat zij gezegd had.
Naaman stond bij de koning in hoog aanzien, dus zoveel 'geloofsmoed' had hij niet nodig om de woorden van de slavin door te geven.
Hij vroeg ook niet om toestemming om te gaan, de koning zei na zijn relaas zei: "Ga erheen. Ik zal u een brief meegeven voor de koning van Israël.’'
Tot nog toe: strooptochten, de gevangenschap van de slavin, eigenbelang, en een beetje baat het niet dan schaadt het niet genezingsgeloof (wat niet over geloof in het evangelie van Jezus Christus gaat Galaten 3)
Als dat het zegenen van Abraham moet voorstellen en geloofsmoed?? Daar heb ik toch een heel andere voorstelling van.
Ik zou het eerder brutaliteit noemen, je moet maar durven. Eerst strooptochten organiseren en leiden, een gevangene in huis nemen die als hulpje mag fungeren (ik zou zeggen dat ze aan het stockholm-syndroom leed) en dan op weg naar een mogelijke genezing.
Welke God is de sterkste, zo dacht men in die tijd. Veel meer zal het niet geweest zijn schat ik.
Hij had ook bepaalde ideeen hoe het zou gaan, hij zal het ook wel bij zijn eigen goden geprobeert hebben neem ik aan.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dat vergelijkt met het geloof waar het in Galaten 3 over gaat.
Evenmin kan ik me voorstellen dat je zo'n positief verslag zou geven over bijvoorbeeld vooraanstaande mannen in Poetins omgeving, dan kun je wel realistisch nadenken en situaties duiden.
Zelfs het (bij)geloof van Naaman was niet sterk genoeg, zijn dienaren moetsten hem overhalen om te gaan badderen in de Jordaan.
De zegen van genezing en zijn belijdenis achteraf had hij echt niet te danken aan zijn 'zegenen van Abraham.'
Ik zie dit hele verhaal als redeneren vanuit je conclusie. Alle beloften moeten uit 'het' verbond komen, dus als ze er niet in zitten moet je ze er eerst inpraten.

elbert schreef:Laat dat nou ook de boodschap van de doop en van het geloof zijn! Want wat is geloof anders dan God vertrouwen? Wat is geloof anders dan de erkenning dat we ziek zijn (ja zelfs dood) en genezing nodig hebben?
De erkenning dat we dorst hebben en dat we levend water kunnen drinken bij Jezus (Joh. 7:37)?
Dat we blind zijn en nu door Jezus kunnen zien (Joh. 9:25).
Dit is niet zomaar een verhaaltje over iemand die ziek was en beter wilde worden. Hier zit een les in over geloof voor Naäman, maar ook voor ons.
Daarom wordt Naäman door Jezus ook tot voorbeeld gesteld tegenover Zijn volksgenoten (Luk. 4:27).
Naäman wordt dus gezegend met de gelovige Abraham (Gal. 3:9) omdat hij (totaal onverwachts!) een kind van Abraham was en een bevestiging dat God uit het geloof de heidenen rechtvaardigt. Dat was ook een belofte van het verbond met Abraham. En daarom kan ik zeggen dat hij Abraham zegende (door in zijn voetspoor gaan en te geloven), of wellicht beter gezegd: met Abraham gezegend is.

De context waarin Jezus Naaman aanhaalt is deze: En Hij zei tegen hen: ‘Ongetwijfeld zullen jullie Me dit gezegde voorhouden: Geneesheer, genees uzelf. Doe alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kafarnaüm gebeurd is, ook hier in uw vaderstad.’ 24 Hij vervolgde: ‘Luister, Ik zeg jullie dat geen enkele profeet welkom is in zijn vaderstad. Maar Ik zeg het jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een grote hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël. 26 Toch werd Elia niet naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in Sarepta bij Sidon. 27 En in de tijd van de profeet Elisa waren er veel mensen in Israël met een huidziekte die hen onrein maakte. Toch werd niemand van hen gereinigd, maar wel de Syriër Naäman.’
Kortom: ze wilden wonderen van Jezus zien. Jezus zinspeelt nergens op 'ik zal zegenen die u zegenen.'
Lijnen trekken, iets als voorbeeld gebruiken is prima, maar overvraag de lijnen en voorbeelden niet voor een eigen agenda.

Terug naar “[Religie] - Open forum”