Veendam schreef:Ik zal het nog levendiger maken voor je, let goed op:
Wij zullen Hem ontmoeten in de lucht...... wat is het woord wat gebruikt wordt in het Grieks en wat is de betekenis van dat woord ?
Is dat de Hemel, of daar boven de wolken of is het woord lucht dat wat gebruikt wordt om Gods adem weer te geven ?
De betekenis van het griekse woord is de lucht die om ons heen is, waar je als vuistvechter in slaat als je beweegt.
Dat is dus heel dicht bij ons en om ons heen en niet ver daar boven.
Dan is het wel goed vertaald, want zo vatte ik het ook op, een ontmoeting in de lucht.
Ook krijgen we verschil in de teksten bij de Hemelvaart. De wolk moest Hem ontvangen / in zich opnemen. Zo staat het er ongeveer vanuit de grondtekst. Dan leggen wij daar de grote wolk van getuigen naast. Ga maar eens na voor jezelf wat voor betekenis dat dan heeft.
Ik vind het heel mooi zoals je het omschrijft en ik kan je hierin ook prima volgen. Om het verhaal zelf goed door te hebben, legde ik net Handelingen 1 erbij naast en lees daar (HSV): "en nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen * terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok hen aan hun ogen."
In deze zin lees ik dit letterlijk zoals het er staat. Het doet me ook aan de hemelvaart van Elia denken. De engel zegt trouwens in Handelingen: "
Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel". In dit geval kijken ze zo omhoog, als wij dat doen als we de vogels in de lucht bekijken. Vrij letterlijk. De engel zegt vervolgens: "Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op de zelfde wijze terug komen."
Dit getuigd er van dat Jezus op de zelfde wijze terug zal komen, letterlijk. Dit gaat nog gebeuren. Hier de letterlijke Hemelse gewesten bedoeld, hoewel wij niet weten waar die is.
Staat het in deze tekst in de brontekst dat Jezus wordt opgenomen "in" de wolken? De wolk van getuigen zie ik zo nog niet direct hier van toepassing, hoewel ik het wel mooi vind. Het komt uit: Hebreeën 12: "1Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt."
De tekst komt nog steeds letterlijk op mij over.
Wikipedea zegt verder dit:
"Kerken[bewerken]
Tegenwoordig wordt de leer van de opname vooral aangehangen in evangelische en charismatische kringen, in de Vergadering van gelovigen en bij de baptisten. Veel traditionele katholieken en protestanten interpreteren 1 Tessalonicenzen 4:16-17 letterlijk: ze beweren dat de opname onmiddellijk gevolgd wordt door de algemene opstanding op de oordeelsdag. Dan zullen de levenden en de zojuist opgestane doden Christus ontmoeten als hij vanuit de hemel komt om de aarde te oordelen."
Tja, zo baptist of evangelisch ben ik op dit punt niet, want ik geloof in de volgorde: de opname wordt onmiddellijk gevolgd door de rampspoed dat over de achterblijvers komt, dat ze beslist niet kunnen ontvluchten en daarna het grote oordeel. Dus geen achterblijvers die zich nog kunnen bekeren, dat vinden we nergens. Wel geloof ik in een duizend jarige vredesrijk. Ik heb de tekst op het nu van toepassing proberen te laten zijn, maar dat komt op mij niet helemaal goed passend over, wel denk ik dat dit het zelfde is als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde dat komt, momenteel. Ook geloof ik wel dat het koninkrijk der hemelen nu al onder ons is met Jezus daarover als onze Koning. Dat we daar nu al toe behoren, in de rust, lezen we ook in Hebreeën 4.
En daarop volgt komt dan nog één keer de duivel met zijn aanhang op het toneel en dan volgt het paradijs, lijkt het erop.
Heel openbaringen gaat over Jezus die Zichzelf helemaal laat zien aan de lezers van het boek, Zichzelf helemaal onthult voor het oog van de lezer dus. De antichrist daar hebben veel mensen het over maar dat hangt allemaal vast op 1 tekst waar staat "de antichrist".
Ja, maar maakt toch niet uit dat het maar in één tekst staat? Er staat ook maar in één tekst dat Het Licht in de wereld kwam dat door Hem geschapen is. Maar je eerste zin dat ik onderstreept heb, ben ik het wel mee eens. Je moet je zo voorstellen: de gemeente van Klein Azië aan wie dit gericht is, beleefden de klappen van hun anti christ in hun tijd, Nero. Er is dus in elke tijd wel zo'n anti christ. Op het laatst zal die er ook zijn en de laatste wordt het heftigst, omdat nu eenmaal de weeën op het laatst het sterkst zijn. Des te indrukwekkender dan ook de laatste opwekking. Al stel ik het me niet te groots voor. De laatste christenen hebben het uitzonderlijk zwaar en hebben ook als vele pasbekeerden ook amper een solide basis om vanuit het geloof op te bouwen. Ze vechten tegen de klippen op en overleven het nog maar net, omdat God de tijd voor hen inkort.
Deze mensen van Klein Azië zullen waarschijnlijk ook vooral zicht hebben gehad op de vervolging en daarin geen zicht kunnen hebben opwat God hiermee nu aan het doen is. En
"daarvoor" kwam het boek Openbaringen, om hen te laten zien dat Jezus als hun Koning en Redder alles in de hand heeft en hen naar een zegenrijke overwinning hierop zou voeren, al zou het hun leven kosten. Want laten we eerlijk wezen, zij zaten al in "de grote verdrukking".
Jezus zei dat er vele antichristen zullen opstaan en ze zijn er nu al zei Jezus, en dat is wie loochend de Vader en de Zoon.
Mee eens
De opname is gewoon iets waar mensen naar uit willen zien zodat het dan allemaal wel opeens goed zal zijn en daarmee accepteren ze alle verkeerde zaken in hun leven nu en al de zegeningen zijn natuurlijk niet voor nu maar die komen dan wel als we nu allemaal maar eens naar de hemel zouden gaan.
De christenen van klein Azië waaraan het gericht is, hadden feitelijk maar een kort en zwaar leven. Waar deden ze het toch allemaal voor? Nou, de boodschap was dat het niet ophield bij hun dood. Nog steeds worden wereldwijd vele christenen om hun geloof vermoord. Voor de vervolgden is dit vooral geschreven.
Mij bekruipt wel een gevaar voor onze westerse christenen, dat we denken dat het even doorbijten is en dan hebben we "Het Nieuw Jeruzalem!'' Met als gevolg (zoals ook in de protestantse opwekkingen van de 19de eeuw waren) dat we gaan zitten "afwachten" en daarmee de komst van Jezus niet voorspoedigen, want Jezus wil juist dat we nu actief zijn in de wereld en niet achter over gaan leunen! We zijn het Licht en het zoutend zout in de wereld! Het Koninkrijk van God is er nu! Hebreeën 4 heeft het over een zekere "VANDAAG" waarop we Gods rust binnen gaan en uiteraard dat doorgeven om ons heen.
Maar Jezus wil ons niet opnemen om te wonen in de Hemel, daar is niet de plaats die Hij heeft bereid voor de gelovigen hoor.
De plaats die Jezus klaargemaakt heeft is IN HEMZELF ! De Hemel is de woonstede Gods en de aarde is de woonstede voor de mensen blijft gewoon helemaal overeind staan.
Een beetje een verwarrende zin. Ik geloof immers dat mijn overleden dierbaren die met Jezus geleefd hebben, nu in de hemel zijn en dat er strakt na de wederkomst een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt.