Boekenlezer schreef:Ik denk dat het hier toch ook weer flink gaat wringen. Want als je de Bijbel erop naslaat, hoe het geloof in JHWH zich ontwikkeld heeft, dan zie ik de volgende belangrijke punten in de tijd: Abraham wordt geroepen uit Ur, God openbaart aan hem zijn verbond, een nieuwer stadium zien we bij Mozes aan wie God zich verder openbaart, een nieuwere fase in het verbond, nieuwere wetten. Kortom, een beweging van God naar de mens. Uit de mens komt het niet, want die maakt er maar een zootje van. Dat roepen van Abraham, is ook een wegroepen uit afgoderij geweest (Jozua 24:2).
Maar in het evolutionaire denken is de beweging omgekeerd: de mens heeft van alles verzonnen. Dan is God de grote passieve, want met Hem wordt geen rekening gehouden.
Het is wat jammer dat je er al vanuit gaat dat je de houding van de ander weet - terwijl vaak genoeg blijkt dat die houding vele malen genuanceerder en subtieler is dan jij denkt en doet voorkomen.
Het gaat er eerder om hoe en waarom het zo is dat de mens uberhaupt religieuze gevoelens kan ervaren. Daarin lijken we vooralsnog een uitzondering te zijn op alle andere dieren. En die gevoelens zijn echt, daar is geen discussie over. Waar die gevoelens vandaan komen en welke gebieden in de hersenen ermee te maken hebben, is een interessant onderzoeksgebied waar genoeg over is gezegd en nog valt te zeggen. En wie weet, als we leren communiceren met soorten als dolfijnen en chimpansees, wie weet hebben die dan ook wel rudimentair religieuze ervaringen. Zou dat niet wonderlijk zijn?
In de bijbel zoeken naar dat antwoord, niet tot resultaten leiden, vrees ik. Want om te beginnen gebruik de dan de Bijbel om de Bijbel te bewijzen. En als dat mag, mag ik ook de Vedische geschriften van de Hindoes gebruiken om de Vedische geschriften te bewijzen.
Maar je houding lijkt dat je geen verklaring wilt, want als er een verklaring wordt gevonden, is je geloof op de een of andere manier "niet echt," of zo. Ik kan me voorstellen dat je daar huiverig voor bent, maar het een volgt niet uit het ander. Een regenboog is niet minder wonderlijk of verwonderlijk, hoewel we exact weten hoe ze ontstaan en hoe ze werken.