Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Menheffrin
Mineur
Mineur

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Menheffrin » 31 dec 2014 15:41

xsidd schreef:@Menheffrin

Mis ik iets, of heb ik je verkeerd begrepen?

Begin citaat"Nogmaals, je kunt Psalm 22 moeiteloos van toepassing laten zijn op Jezus. Dat kan en dat mag. Maar zou het ook niet een ex eventu kunnen zijn van een op zichzelf krachtig omschreven lijden van de Jood die gelooft in Jahweh? Welke rol speelt de evangelist in zijn beeldvorming van Jezus? Het zijn vragen die je zou kunnen stellen voordat met de hamer van de geloofswaarheid een deuk in de discussie wordt geslagen."Einde citaat.

Nu zeg je "Nogmaals, kan je Psalm 22 moeiteloos op toepassing laten zijn op Jezus". En in de vorige reactie zei je Begin citaat"Voor de Psalmen zouden er al helemaal geen aanknopingspunten bestaan om die op Jezus van toepassing te laten zijn"Einde citaat.

De uitspraken die je doet, lijken tegen elkaar in te gaan, . Maar nogmaals de vraag. Begrijp ik je dan verkeerd?

Toen ik gister reageerde op je reactie, kan dat als hamer zijn overgekomen. Sorry daarvoor! Mijn doel was en is ook, om uitspraken te weerleggen, die niet kloppen, naar wat ik weet. Dat is toch ook discusie? En dat kan en mag toch op Refoweb?

Misschien gaat het niet om jou Xsidd, maar in het algemeen wordt men bij enige twijfel aan vervullingsprofetieën neergesabeld alsof men van 'God los is'. Vat het dus niet persoonlijk op.

Laat ik het anders stellen. Heeft de evangelist Lucas Psalm 22 niet gebruikt om zijn verhaal te modeleren? Het verdelen van de kleding is zo detaillistisch voor iemand die er niet bij is geweest en te onwaarschijnlijk als ooggetuigenverslag om traditiebepalend te worden dat er een andere reden moet zijn waarom de evangelist dit detail naar voren haalt. Omdat Psalm 22 in verbinding met Jesaja 53 kan worden gelezen zou het zeer wel mogelijk kunnen zijn dat het als sjabloon is gebruikt. Daarbij kun je je afvragen of de psalmist op zo'n detailniveau, eeuwen voorheen, een situatie voor ogen heeft gehad die alleen middels een glazenbol kan worden verkregen. Alsof de psalmist er zelf bij stond. Dat is per definitie al niet de eigenschap van een profetie en zeker niet zo ver in de toekomst.

Nu was mijn opmerking over ex eventu natuurlijk een inkoppertje. Dat lijkt me namelijk uitgesloten. En toch werd daar niet op gereageerd. Voor wat betreft de tegenstrijdigheid, het volgende. Indien men Pslam 22 uittekent en de details aan de voeten van het kruis neerlegt dan heb je als vanzelf een overeenkomst tussen het een en het ander. Maar Psalmen werden helemaal niet profetisch geïnterpreteerd toen ze werden opgeschreven - hoewel er altijd wel een fractie zal zijn geweest die dat wellicht wel zal hebben gedaan -. In zijn algemeenheid heeft te gelden dat de joodse uitleggers niet van een profetische waarde uitgingen en er al helemaal geen Messias in zagen die niet tot de traditie behoort. Zelfs in Baruch, Henoch etc. komt die Messias niet voor.

Dus de evangelist lezend wordt je wel gedwongen naar Psalm 22 te kijken en tot je verbazing constateren dat hier gewoonweg de woorden van een psalmdichter tot in detail in vervulling gaat, terwijl tegelijkertijd het besef is dat Psalm 22 hiermee weleens sterk overvraagd kan worden.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 31 dec 2014 16:52

@Menheffrin

Begin citaat"Laat ik het anders stellen. Heeft de evangelist Lucas Psalm 22 niet gebruikt om zijn verhaal te modeleren? Het verdelen van de kleding is zo detaillistisch voor iemand die er niet bij is geweest en te onwaarschijnlijk als ooggetuigenverslag om traditiebepalend te worden dat er een andere reden moet zijn waarom de evangelist dit detail naar voren haalt. Omdat Psalm 22 in verbinding met Jesaja 53 kan worden gelezen zou het zeer wel mogelijk kunnen zijn dat het als sjabloon is gebruikt. Daarbij kun je je afvragen of de psalmist op zo'n detailniveau, eeuwen voorheen, een situatie voor ogen heeft gehad die alleen middels een glazenbol kan worden verkregen. Alsof de psalmist er zelf bij stond. Dat is per definitie al niet de eigenschap van een profetie en zeker niet zo ver in de toekomst."Einde citaat.

Nee, ik geloof niet dat Lucas die tekst heeft gebruikt, om te modeleren. Jezus Zelf heeft het over vervulling, van de Schriften die getuigen van, en over Hem. Hij legt dat uit aan de Dicipelen, en ook aan de Emmausgangers.

Matheüs 26 vers 54 t/m 56(HS)
54 Hoe zouden anders de Schriften vervuld worden, die zeggen dat het zo geschieden moet?
55 Op dat moment sprak Jezus tot de menigte: Bent u er met zwaarden en stokken opuit gegaan als tegen een misdadiger om Mij te vangen? Dagelijks zat Ik bij u in de tempel om onderwijs te geven en u hebt Mij niet gegrepen,
56 Maar dit alles is geschied, opdat de Schriften van de profeten vervuld zouden worden. Toen verlieten al de discipelen Hem en vluchtten.

En tegen de Emmausgangers zei de Heere Jezus het volgende.

Lukas 24 vers 25 t/m 27 (HS)
25 En Hij zei tegen hen: O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben!
26 Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan?
27 En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.

Hier heb je de letterlijke tekst, dat de Heere Jezus zegt, dat ook wat in Psalmen over Hem geschreven is, vervuld moest worden.

Lukas 24 vers 44 (HS)
24 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.

Ik geloof dat David, door Gods Geest, de profetische woorden, in Psalm 22 schreef. Dat zie je bij de profeten ook. Ze getuigen van de levensweg van Christus hier op aarde, voordat Hij hier kwam op aarde.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jan 2015 14:28

Ook in de vroege kerk werd psalm 22 niet altijd als een profetie gelezen. Theodorus bijvoorbeeld vindt dat onzin:

Qui uolunt hunc psalmum in Domini persona ***, ex hoc loco praecipue conuincuntur non paruum temeritatis incurrere.
Neque enim quasi prius per profetiam dicto et tunc rebus inpleto, ita hoc usus est testimonio; sed cum passionem, flagilla, uerbera, clauos et patibulum suscipisset, consequenter hac uoce usus est, quam conuenit omnes pios, cum aliquid huius modi patiuntur, emittere. ... Propter hanc igitur causam hoc testimonio usus est, non quod de ipso per profetiae uaticinium sit praedictum, aut certe de ipso psalmnus iste conpositus.

Vrij vertaald: Jezus citeerde Psalm 22 niet alsof het een profetie was die nu vervuld werd, maar op natuurlijke wijze zoals het vrome lieden betaamt in deze omstandigheden. Ps. 22 werd zeker niet met het oog op hem gecomponeerd. Het is dwaasheid dat te denken.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 jan 2015 14:38

@Cicero

Begin citaat"Vrij vertaald: Jezus citeerde Psalm 22 alsof het een profetie was die nu vervuld werd, maar op natuurlijke wijze zoals het vrome lieden betaamt in deze omstandigheden. Ps. 22 werd zeker niet met het oog op hem gecomponeerd. Het is dwaasheid dat te denken."Einde citaat.

Je kan het dwaasheid vinden, maar er staat in de Bijbel, dat de schrift vervuld werd.

Psalm 22 vers 19 (HS).
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.

Johannes 19 vers 23 en 24 (HS).
23 Nadat de soldaten dan Jezus gekruisigd hadden, namen zij Zijn kleren en maakten vier delen, voor elke soldaat een deel, en zij namen ook het onderkleed. Het onderkleed nu was zonder naad, van bovenaf als één geheel geweven.
24 Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan.

En wie bedoel je met je woorden "vrome lieden"? Verwijs je naar de Heere Jezus met deze woorden? Zo kwam het over op me, maar voor de zekerheid vraag ik het je specifiek.

Het is mijns inziens dwaasheid om te denken, dat die Psalm niet ook voor Hem, gecomponeerd was, en is.

Hier nog een stukje, waarin de Heere Jezus het volgende zegt.

Matheüs 26 vers 54 t/m 56(HS)
54 Hoe zouden anders de Schriften vervuld worden, die zeggen dat het zo geschieden moet?
55 Op dat moment sprak Jezus tot de menigte: Bent u er met zwaarden en stokken opuit gegaan als tegen een misdadiger om Mij te vangen? Dagelijks zat Ik bij u in de tempel om onderwijs te geven en u hebt Mij niet gegrepen,
56 Maar dit alles is geschied, opdat de Schriften van de profeten vervuld zouden worden. Toen verlieten al de discipelen Hem en vluchtten.

En hier de laatste tekst, waarin de Heere Jezus letterlijk zegt, dat ook Psalmen vervuld moest worden.

Lukas 24 vers 44 (HS)
24 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jan 2015 15:09

xsidd schreef:Je kan het dwaasheid vinden, maar er staat in de Bijbel, dat de schrift vervuld werd.
Ten eerste vind niet ik dat, maar bisschop Theodorus. Ten tweede weet Theodorus als geen ander wat er in de Bijbel staat, maar hij legt 'vervullen' anders uit.

En wie bedoel je met je woorden "vrome lieden"? Verwijs je naar de Heere Jezus met deze woorden? Zo kwam het over op me, maar voor de zekerheid vraag ik het je specifiek.

bisschop Theodorus gebruikt het woord 'pii': vrome lieden/mensen, vromen.
Inderdaad schaart hij Jezus in dit geval onder deze groep.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 jan 2015 15:20

@Cicero

Begin citaat"Ten eerste vind niet ik dat, maar bisschop Theodorus. Ten tweede weet Theodorus als geen ander wat er in de Bijbel staat, maar hij legt 'vervullen' anders uit."Einde citaat.

Sorry, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat jij zelf die uitspraak deed. Nu weet ik dat het meneer Theodorus was die je citeerde, en aanhaalde. Excuus voor mijn felheid richting jou. Achteraf had ik het ook kunnen weten dat je het alleen vertaalde, omdat je ook schreef. "Vrij vertaald"..

Begin citaat"bisschop Theodorus gebruikt het woord 'pii': vrome lieden/mensen, vromen.
Inderdaad schaart hij Jezus in dit geval onder deze groep."Einde citaat.

Oke, bedankt voor de duidelijkheid. Ik zie de Heere Jezus als Koning, en Redder. Niet ALS 1 van de vele vrome lieden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jan 2015 15:52

xsidd schreef:Oke, bedankt voor de duidelijkheid. Ik zie de Heere Jezus als Koning, en Redder. Niet ALS 1 van de vele vrome lieden.
Dus jij ziet Jezus als een goddeloos mens? #-o

Quispel schreef: Wat vertaal je nu? Theodorus?
Ja.
Doe hem de groeten, maar hij zit er goed naast.
Dat mag je vinden.
Quispel schreef:Heb je zelf geen visie op de vervulling van de profeten? Is daar een bisschop voor nodig.
Wat ik wilde aantonen is dat de gedachte dat ps 22 geen profetie is, niet een moderne uitvinding is (hoewel daar op zich niets mis mee zou zijn), maar al door de grote uitleggers onder de kerkvaders naar voren gebracht werd.
Theo zal niet zijn eigen naam zijn. Hij doet met zijn uitspraken geen recht wat in de Bijbel staat en waarom zou hij als geen ander dat weten?
Theodorus was zijn echte naam.
Hij was een van de grootste exegeten onder de kerkvaders.
Op grond waarvan hang je aan deze man een label alsof hij zegt wat er in de Bijbel staat?
Doe ik niet.
Hoe legt hij "vervullen"dan uit. Dat lijkt mij maar op 1 manier uit te leggen.
Dat deze psalm elke keer vervuld wordt als een rechtvaardige lijdt.
De Here Jezus schaart hij onder vrome mensen? Vreemde conclusie.
Waarom? Jezus was niet vroom?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 jan 2015 16:05

Twee opvattingen over de verbinding OT-NT staan in het Christendom naast elkaar (ik zeg liever niet: tegenover elkaar): a. In het O.T. vindt men op tal van plaatsen profetieën die heenwijzen naar de komst van Christus en zijn lijden, sterven en opstanding. b. De evangelieschrijvers, die vooral op de Joden gericht waren, beschrijven de gebeurtenissen tijdens Jezus'rondwandeling zodanig, dat terugverwezen kan worden naar bepaalde passages in het O.T. In de heilsgeschiedenis, verwoord in oosterse literatuur, worden soms dingen symbolisch toegevoegd om de diepere waarheid helderder aan het licht te brengen. Dat is geheel iets anders dan wat we in de westerse literatuur omschrijven als er maar een beetje op los te fantaseren. Heilsgeschiedenis is geen wereldlijke geschiedenis, die met jaartallen en al, in de juiste chronologische volgorde, de lezer kennis moet geven van de achtergronden van gebeurtenissen nu.
Deze twee bijbelinterpretaties staan al vele jaren naast elkaar. De aanhang van beide meningen moet niet krampachtig gaan proberen de ander te overtuigen van het eigen gelijk. Dat is al vaker geprobeerd en steeds weer mislukt. Wie tolerant is, en anderen de vrijheid geeft een vrij, persoonlijk geloof te beleven en te belijden, zal met deze verschillen goed kunnen leven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 jan 2015 16:20

@Cicero

Begin citaat"Dus jij ziet Jezus als een goddeloos mens?"Einde citaat.

Nee natuurlijk niet! Ik wilde alleen aangeven, dat als je Hem onder vrome lieden schaart, dat zo raar klinkt naar mijn idee. Alsof Hij, daar dan geparkeerd word ofzo. Maar als je het over vroom hebt, en je leest dat Jezus zonder zonde was, was Hij degene die echt vroom was, en is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jan 2015 16:27

xsidd schreef:dat zo raar klinkt naar mijn idee.

Waarom zo'n heisa maken als iets in jouw oren 'raar klinkt'. Ga liever uit van positieve bedoelingen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 jan 2015 16:34

@Cicero

Begin citaat"Waarom zo'n heisa maken als iets in jouw oren 'raar klinkt'. Ga liever uit van positieve bedoelingen."Einde citaat.

Ik zie dit niet als heisa. En ik zal me erop willen richten, om van het positieve uit te gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2015 14:26

Tussen neus en lippen door wil ik even zeggen dat ik het altijd bijzonder amusant vind als mensen historische theologen simpelweg diskwalificeren als hun mening niet strookt met die van die mensen.

Het feit alleen dat de teksten van die lui van zo'n 1800 jaar nog steeds gelezen en bestudeerd worden, is toch een teken dat er iets van waarde in te vinden moet zijn? Maar nee, hij vond niet wat ik vind, dus heeft hij het gewoon bij het verkeerde eind, klaar! :lol:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 17 jan 2015 13:17

Mortlach schreef:Tussen neus en lippen door wil ik even zeggen dat ik het altijd bijzonder amusant vind als mensen historische theologen simpelweg diskwalificeren als hun mening niet strookt met die van die mensen.

Het feit alleen dat de teksten van die lui van zo'n 1800 jaar nog steeds gelezen en bestudeerd worden, is toch een teken dat er iets van waarde in te vinden moet zijn? Maar nee, hij vond niet wat ik vind, dus heeft hij het gewoon bij het verkeerde eind, klaar! :lol:

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat zo'n theoloog het gewoon fout had. ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Leeuwenhart
Verkenner
Verkenner

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Berichtdoor Leeuwenhart » 24 jun 2015 20:46

Tja, de verschillen tussen Jesus' en Paulus' woorden zijn groot.
Toen Jezus nog met de discipelen wandelde, heeft Hij hen vele malen moeten bijsturen.
Toen Paulus na zijn criminele achtervolging van christenen ineens aansluiting bij hen zocht en vervolgens zijn evangelie ging prediken was Jezus er al niet meer en kón Jezus hem niet eens meer corrigeren.
Wanneer iemand van zichzelf zegt de uitverkorene van Jezus te zijn, is het raadzaam waakzaam te worden

Wel heeft Jezus gewaarschuwd en voorspeld dat er valse profeten zouden komen, die indien mogelijk, zelfs de uitverkorenen zouden kunnen verleiden.

mohamed

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2015 23:24

Leeuwenhart schreef:Tja, de verschillen tussen Jesus' en Paulus' woorden zijn groot.
Toen Jezus nog met de discipelen wandelde, heeft Hij hen vele malen moeten bijsturen.
Toen Paulus na zijn criminele achtervolging van christenen ineens aansluiting bij hen zocht en vervolgens zijn evangelie ging prediken was Jezus er al niet meer en kón Jezus hem niet eens meer corrigeren.
Wanneer iemand van zichzelf zegt de uitverkorene van Jezus te zijn, is het raadzaam waakzaam te worden

Hoezo kon Jezus de door hemzelf uitverkoren Paulus niet meer corrigeren? We lezen in Handelingen dat Christus de apostel corrigeerde toen die op weg was naar Jeruzalem om de christenen te vervolgen. Hierna veranderde Paulus letterlijk en figuurlijk 180 graden van koers. Hoe kom je er bij dat Christus niet kon ingrijpen? Denk je misschien dat Degene die alle macht gekregen heeft van de Vader machteloos is? :oops:
Leeuwenhart schreef:Wel heeft Jezus gewaarschuwd en voorspeld dat er valse profeten zouden komen, die indien mogelijk, zelfs de uitverkorenen zouden kunnen verleiden.

Volgens apostel Johannes speelde zich dat af in hun tijd (Johannes 2, 18-19) waaraan ze de eindtijd konden herkennen.

Afbeelding
Ik heb in tijden niet meer zo lekker gehakt gemaakt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”