heintje schreef:@Cicero
Hoogstens in zijn eigen regio... Je hebt gelijk.
yep.
Maar geloof jij nu wel of niet dat Jezus ook God was? Want wat was nou juist de bedoeling van het verschijnen van JC op aarde? Om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
En dat heeft nogal een lange tijd geduurd en op welke manier? En nog zijn er hele volkeren die nog nooit van JC gehoord hebben.
Mijn geloofsopvatting is dat Jezus God belichaamt of verwerkelijkt.
Verder ben ik niet bekend met bronnen die Alexander hebben onderzocht. Maar ik was (en ben) wel van mening dat zijn bestaan door meerdere bronnen geverifieerd is dan JC. En dan reken ik de bijbel zelf niet tot betrouwbare bron.
Je bent niet bekend met de materie, maar je hebt wel een mening. Ja, daar hebben we niet veel aan.
Dat de Bijbel bij voorbaat onbetrouwbaar is, is natuurlijk een zuiver vooroordeel.
Bij Jezus hebben we het eerste geschrift 20 jaar na zijn dood, en binnen 100 jaar na zijn dood zijn er tientallen geschriften over hem.
Heb je het nog steeds over de historische Jezus? Want dat geloof ik inmiddels wel. Dat er iemand bestaan heeft die een grote schare fans had. Maar mijn interesse (en afkeer) gaat dan ook vooral naar die mythische godsfiguur.
Zeker, maar de 'mythische' Jezus is in de vroegste bronnen niet los verkrijgbaar van de historische/aardse Jezus.
De wetenschap zegt dat we heus wel het een en ander kunnen zeggen over wat Jezus gezegd en gedaan heeft.
En nu is het jou beurt om dit aan te tonen! Ik maar denken dat bij rechtszaken ooggetuigen niet als echt betrouwbaar worden gezien. Laat staan wat iemand gezegd zou hebben. En dan nog eens na (minstens) 20 jaar.
Dat kan je niet serieus nemen! Zoek maar eens naar "betrouwbaarheid van ooggetuigen verklaringen" op wetenschappelijke sites. Je zult bedrogen uitkomen. Er zijn overigens wel regels voor om de betrouwbaarheid van getuigen groter of kleiner te maken.
Jezus komt er ook in dit opzicht heel beroerd vanaf.
Je doet alsof ik dit nog moet uitzoeken, maar ik ben op de hoogte van de stand van het wetenschappelijke onderzoek. Jij niet.
En of Jezus er beroerd vanaf komt, tja, het is maar net waar je het mee vergelijkt. Ik zou van geen enkel verhaal over of uitspraak van Jezus durven zeggen: ja zo is het exact gebeurd. Maar ze reflecteren wel een aantal thema's en grote lijnen die waarschijnlijk op Jezus terug gaan.
Ik zal een voorbeeld geven. Het thema 'koninkrijk van God' komt tientallen keren voor in verschillende uitspraken van Jezus in de synoptische evangeliën: 13 keer in Marcus, 10 keer in Q, plus 25 keer een uitspraak die alleen in Matteüs voorkomt, en 10 keer een uitspraak die alleen in Lucas voorkomt (bron: D.C. Allison, Constructing Jesus). Daarnaast nog een paar keer buiten de uitspraken van Jezus, en ook in het evangelie naar Johannes en de brieven van Paulus.
Van belang is hier dat
alle vroegste bronnen vaak over het koninkrijk van God spreken. Zowel Marcus als Q, en ook Johannes en Paulus, terwijl bij de twee laatsten het koninkrijk van God niet echt een centraal begrip is.
Van belang is ook dat de beweringen over het koninkrijk van God best wel verschillend zijn, het is dus niet de herhaling van steeds hetzelfde liedje. Ze komen ook voor in allerlei specifieke contexten; het zijn dus geen stereotype, vage formules die je vrijelijk rond kon strooien. Bovendien is het ook geen term die joden in de mond bestorven lag. Dat het zo centraal staat in de synoptische evangeliën is dus markant.
Gezien deze situatie (een thema dat zeer vaak voorkomt, in verschillende bronnen waarvan de schrijvers elkaar niet altijd gekend hebben, in verschillende heel concrete en specifieke contexten, ook in schrijvers bij wie het thema niet favoriet is) is het moeilijk anders verklaarbaar dan dat het thema 'koninkrijk van God' aan de wortel ligt van de vroegchristelijke overlevering. En dan is de eenvoudigste aanname dat het thema centraal stond in de verkondiging van Jezus. Vergelijk het ook met Paulus en andere brieven, waarin het koninkrijk geheel naar de achtergrond verdwijnt. Waarom is het dan zo centraal in de beschrijving van Jezus' leven in de synoptici? Waarschijnlijk omdat Jezus het er zelf over gehad heeft.