Anoniem_89 schreef:Welnee ik ga niet zeggen dat ik alles weet.
Wat ik al zei, dat het tegen het Woord in gaat, dát is wat erg is in mijn ogen.
Interpretatieverschillen begrijp ik wel.
Als de bijbel ons leert dat we Hem alleen mogen vereren, waarom vereren katholieken Maria dan ook?
Interpretatieverschil. Jij bent van mening dat de bijbel ons leert dat we alleen God mogen vereren, de katholieke Kerk denkt dat enkel God aanbeden mag worden maar dat andere mensen, zeker mensen die bij God in de hemel leven vereerd mogen worden.
Een rozenkrans is aanwezig in de katholieke kerk.
Interpretatieverschil. Katholieken zien het als een mooi hulpmiddel bij de gebeden, jij ziet het als iets wat slecht is.
Waarom leert de bijbel ons dan het 'onze Vader'. Waarom moet de r.k. er dingen bij verzinnen?
Interpretatieverschil. De katholieke Kerk gelooft dat Jezus Christus ons het 'onze vader' heeft geleerd en dat dat opgeschreven is in een van de bijbelboeken. Jij bent van mening dat dingen 'erbij verzinnen' niet mag. De katholieke Kerk houd er een andere definitie dan jou op na over 'bij verzinnen'.
Wijwater heeft hoogstwaarschijnlijk zijn oorsprong in de joodse tempeldienst. Jij beschouwt dat schijnbaar als iets slechts. Een interpretatieverschil.
Waarom vragen ze niet aan God of Hij hen wilt beschermen en het wilt laten doen slagen.
Waarom denk je dat dat dat niet gedaan is? Dat wordt namelijk wel degelijk aan God gevraagd, dat er een ritueel aan te pas komt wil niet zeggen dat God niets gevraagd wordt.
Of lees jij ergens in de bijbel waar ze bidden tot een overleden iemand?
Interpretatieverschil die jou al minimaal een keer of 3 is uitgelegd. De katholieken geloven dat mensen die dit aardse leven achter zich laten en in genade vallen bij de Heer niet dood zijn. Jij geloofd dat niet en blijft je eigen geloofskadertjes plaatsen op een ander geloof wat niet compatibel is. Dat is ongeveer net zoals een peuter die het vierkante blokje maar blijft duwen op het ronde gaatje.
Jezus is de Middelaar tussen God en mensen. Dankzij het offer van Hem kunnen wij tot de Vader komen.
Jip en Janneke plaatjes zijn natuurlijk ontzettend leuk. Ook een katholiek kan bovenstaande plaatje prima beamen.
Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, ik zeg altijd, ik heb kritiek op de leer, niet op jullie.
Je hoeft er niet per se op te antwoorden, maar zijn voorbeelden.
Voorbeelden die al 101 keer beantwoord zijn.
Vat het niet persoonlijk op hoor, maar aangezien je al meerdere keren antwoord hebt gehad wat is je doel verder behalve verheerlijking en verhoging van je eigen geloof en zelfbevrediging? Het kost mij weinig moeite om jouw geloof af te branden indien ik mijn eigen kaders stug blijf hanteren. Ik heb als peuter echter al geleerd dat ronde blokjes in het ronde gaatje moeten en vierkante blokjes in het vierkante gaatje.