Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 aug 2014 23:40

Welnee ik ga niet zeggen dat ik alles weet.

Wat ik al zei, dat het tegen het Woord in gaat, dát is wat erg is in mijn ogen.
Interpretatieverschillen begrijp ik wel.

Als de bijbel ons leert dat we Hem alleen mogen vereren, waarom vereren katholieken Maria dan ook?

Een rozenkrans is aanwezig in de katholieke kerk.
Waarom leert de bijbel ons dan het 'onze Vader'. Waarom moet de r.k. er dingen bij verzinnen?

Wijwater.. boorkoppen v/d Noord-Zuidlijn zegenen, met een patroonheilige erbij.
Waarom vragen ze niet aan God of Hij hen wilt beschermen en het wilt laten doen slagen.
Daar heeft wijwater toch niets mee te maken?
Of lees jij ergens in de bijbel waar ze bidden tot een overleden iemand?

Jezus is de Middelaar tussen God en mensen. Dankzij het offer van Hem kunnen wij tot de Vader komen.

Afbeelding

Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, ik zeg altijd, ik heb kritiek op de leer, niet op jullie.

Je hoeft er niet per se op te antwoorden, maar zijn voorbeelden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2014 07:31

Anoniem_89 schreef:Als de bijbel ons leert dat we Hem alleen mogen vereren, waarom vereren katholieken Maria dan ook?

Daar heeft wijwater toch niets mee te maken?

Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, ik zeg altijd, ik heb kritiek op de leer, niet op jullie.

"Jullie" gaat bij mij niet op, ik ben een protestant :D

Het gaat mij erom, beste Anoniem-89, dat een aantal zaken je al tientallen keren zijn uitgelegd dus als je "interpretatieverschillen" zegt te begrijpen, dit zo langzamerhand toch duidelijk moet zijn.

Zo is je al regelmatig verteld dat de Rooms Katholieken Maria niet "vereren" maar "eren".

Je laatste zinnetje is een dooddoener, "kritiek op leer" daar zijn families door uiteen gereten en oorlogen gevoerd dus nogmaals mijn vraag ; wat wil je bereiken ? wat is je doel ?
Denk je nog iets te kunnen toevoegen aan wat de laatste 500 jaar hierover gezegd is ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 08:03

Anoniem_89 schreef:Welnee ik ga niet zeggen dat ik alles weet.

Wat ik al zei, dat het tegen het Woord in gaat, dát is wat erg is in mijn ogen.
Interpretatieverschillen begrijp ik wel.

Als de bijbel ons leert dat we Hem alleen mogen vereren, waarom vereren katholieken Maria dan ook?

Interpretatieverschil. Jij bent van mening dat de bijbel ons leert dat we alleen God mogen vereren, de katholieke Kerk denkt dat enkel God aanbeden mag worden maar dat andere mensen, zeker mensen die bij God in de hemel leven vereerd mogen worden.
Een rozenkrans is aanwezig in de katholieke kerk.

Interpretatieverschil. Katholieken zien het als een mooi hulpmiddel bij de gebeden, jij ziet het als iets wat slecht is.
Waarom leert de bijbel ons dan het 'onze Vader'. Waarom moet de r.k. er dingen bij verzinnen?

Interpretatieverschil. De katholieke Kerk gelooft dat Jezus Christus ons het 'onze vader' heeft geleerd en dat dat opgeschreven is in een van de bijbelboeken. Jij bent van mening dat dingen 'erbij verzinnen' niet mag. De katholieke Kerk houd er een andere definitie dan jou op na over 'bij verzinnen'.

Wijwater heeft hoogstwaarschijnlijk zijn oorsprong in de joodse tempeldienst. Jij beschouwt dat schijnbaar als iets slechts. Een interpretatieverschil.
Waarom vragen ze niet aan God of Hij hen wilt beschermen en het wilt laten doen slagen.

Waarom denk je dat dat dat niet gedaan is? Dat wordt namelijk wel degelijk aan God gevraagd, dat er een ritueel aan te pas komt wil niet zeggen dat God niets gevraagd wordt.

Interpretatieverschil die jou al minimaal een keer of 3 is uitgelegd. De katholieken geloven dat mensen die dit aardse leven achter zich laten en in genade vallen bij de Heer niet dood zijn. Jij geloofd dat niet en blijft je eigen geloofskadertjes plaatsen op een ander geloof wat niet compatibel is. Dat is ongeveer net zoals een peuter die het vierkante blokje maar blijft duwen op het ronde gaatje.
Jezus is de Middelaar tussen God en mensen. Dankzij het offer van Hem kunnen wij tot de Vader komen.
Afbeelding

Jip en Janneke plaatjes zijn natuurlijk ontzettend leuk. Ook een katholiek kan bovenstaande plaatje prima beamen.

Je hoeft er niet per se op te antwoorden, maar zijn voorbeelden.

Voorbeelden die al 101 keer beantwoord zijn.

Vat het niet persoonlijk op hoor, maar aangezien je al meerdere keren antwoord hebt gehad wat is je doel verder behalve verheerlijking en verhoging van je eigen geloof en zelfbevrediging? Het kost mij weinig moeite om jouw geloof af te branden indien ik mijn eigen kaders stug blijf hanteren. Ik heb als peuter echter al geleerd dat ronde blokjes in het ronde gaatje moeten en vierkante blokjes in het vierkante gaatje.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 08:25

Faramir schreef:Ik heb als peuter echter al geleerd dat ronde blokjes in het ronde gaatje moeten en vierkante blokjes in het vierkante gaatje.
Inderdaad waarom probeer je het andersom door een on-Bijbelse interpretatie, die dus nergens te vinden is in de Bijbel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 08:30

benefietdiner schreef:Inderdaad waarom probeer je het andersom door een on-Bijbelse interpretatie die nergens te vinden is in de Bijbel.

En ook hier is sprake van protestantse fundamentalistische intolerantie. Je gestrooi met een term als on-bijbels geeft al aan dat je niet in staat bent om buiten de eigen kadertjes te denken. Daarnaast is jouw toepassing van het sola scriptura (wat echt geen algemeen christelijke leerstelling/traditie is) al intern tegenstrijdig. Wellicht wordt het tijd dat je de peuter periode van je geloof achter je laat en wat gaat groeien in geloof. In dat proces kan je gelijk mooi het parasiterende deel ervan afschudden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 09:06

De Catechismus van de Rooms Katholieke Kerk wordt uiteindelijk aangeboden aan iedereen……. die wenst te weten wat de Rooms Katholieke Kerk gelooft.

DE VOLHEID VAN REDDING IS ENKEL DOOR DE KATHOLIEKE KERK

Het Decreet van het Tweede Vaticaans Concilie over Oecumene zegt:
“Want het is door de Rooms Katholieke Kerk alleen, die de universele hulp is naar redding, dat de volheid van de middelen tot reddingkunnen verkregen worden. Het was enkel aan het apostolische college, waarvan Petrus het hoofd is, Mede-verlosseres. Dat wij geloven dat onze Heer toevertrouwde alle zegeningen van het Nieuwe Testament, om op aarde in te stellen het ene Lichaam van Christus waarin al degenen worden geïncorporeerd die opeen of andere manier bij het Volk van God behoren”.
#-o
Over Oecumene gesproken
#-o
Faramir schreef:En ook hier is sprake van protestantse fundamentalistische intolerantie.

Gelukkig wel
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 26 aug 2014 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 09:13

De katholieke Kerk geloofd dus dat zij de waarheid in pacht heeft (of althans dat de volledige waarheid ergens binnen haar te vinden is). Hemeltje, als je dat al wil veroordelen zal je ook wel flink streng zijn voor je eigen geloof die exact hetzelfde denkt. De katholieke Kerk voegt er overigens aan toe dat er ook mensen zijn buiten de katholieke Kerk die naar de hemel kunnen gaan, dat God en God alleen daarover beslist. Maar dat past je natuurlijk niet om te citeren, komt waarschijnlijk omdat je slechts de stukjes leest die anderen (zoals de papenhater Marc Verhoeven) voor je voorkauwen.

Dat je gelukkig bent dat je een protestants fundamentalistisch en intolerant persoon bent geeft eigenlijk alles wel aan. De poldertaliban die als ze de kans krijgt niet onder zal doen voor de barbaren van de IS.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 10:05

Faramir schreef:De katholieke Kerk geloofd dus dat zij de waarheid in pacht heeft (of althans dat de volledige waarheid ergens binnen haar te vinden is).
Voorop gesteld geloof ik in geen enen denominatie die ik tot mijn kerk zou rekenen.
Ik ben wel protestant omdat dé waarheid niet in ons maar buiten ons te vinden is (Luther) en dat is Jezus de Christus. Mensen die dit geloven zijn de ecclesiastes en zijn niet samen te voegen in een stenen gebouw met een religie maar juist er buiten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 10:12

benefietdiner schreef:Voorop gesteld geloof ik in geen enen denominatie die ik tot mijn kerk zou rekenen.

O, je bent er natuurlijk zo'n een. Was te verwachten. Waarom zou ik (of wie dan ook) dan überhaupt enige waarde moeten hechten aan jouw woorden?
Ik ben wel protestant omdat dé waarheid niet in ons maar buiten ons te vinden is en dat is Jezus de Christus.

Dan kan je evenwel katholiek, oosters-orthodox, koptisch, anglicaans, WTG, mormoon of wat verder dan ook zijn.
Mensen die dit geloven zijn de ecclesiastes en zijn niet samen te voegen in een stenen gebouw met een religie maar juist er buiten.

Niet echt. Maar je creëert gewoon ter plekke je eigen dogma's en als morgen je petje anders staat is het weer geheel anders. De vrijheid heb je natuurlijk als je je in het geheel onttrekt van het Lichaam van Christus.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 12:15

Faramir schreef:O, je bent er natuurlijk zo'n een. Was te verwachten. Waarom zou ik (of wie dan ook) dan überhaupt enige waarde moeten hechten aan jouw woorden?

Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 12:23

Faramir schreef:En ook hier is sprake van protestantse fundamentalistische intolerantie. Je gestrooi met een term als on-bijbels geeft al aan dat je niet in staat bent om buiten de eigen kadertjes te denken. Daarnaast is jouw toepassing van het sola scriptura (wat echt geen algemeen christelijke leerstelling/traditie is) al intern tegenstrijdig. Wellicht wordt het tijd dat je de peuter periode van je geloof achter je laat en wat gaat groeien in geloof. In dat proces kan je gelijk mooi het parasiterende deel ervan afschudden.

Dat wordt dan lang natafelen met het diner...

benefietdiner schreef:Ik ben wel protestant omdat dé waarheid niet in ons maar buiten ons te vinden is (Luther) en dat is Jezus de Christus. Mensen die dit geloven zijn de ecclesiastes en zijn niet samen te voegen in een stenen gebouw met een religie maar juist er buiten.

Dus je bent eigenlijk een soort Doe-Het-Zelf-Protestant? Je pakt wat teksten en plakt ze aan elkaar op een manier waarvan jij denkt dat het goed is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 14:13

Optimatus schreef:Dat wordt dan lang natafelen met het diner...

:mrgreen: Ober…. geef nog maar een rondje, graag wat zoetere wijn alstublieft want die van Faramir was zo uhem… ja zo uhem zo paaps. :mrgreen:
Optimatus schreef:Dus je bent eigenlijk een soort Doe-Het-Zelf-Protestant? Je pakt wat teksten en plakt ze aan elkaar op een manier waarvan jij denkt dat het goed is.
Doe-Het-Zelf-Protestant nu ja oké (het is maar hoe je dat verstaat) maar knippen en plakken nee, de belangrijkste reden voor het huisgemeente zijn in de 'vrije wereld' is omdat men terug wil gaan naar het Bijbelse principe van gemeente zijn zoals beschreven in het Nieuwe Testament. De Bijbel kent geen kerken met voorgangers. Gewoonlijk komt men per toerbeurt bij een gemeentelid thuis bij elkaar of in een daarvoor geschikte particuliere grotere ruimte. Er zijn over het algemeen geen vastgestelde belijdenissen, kerkorde etc., maar wel een zekere gegroeide consensus over wat en hoe men gelooft. Bovendien is er niet veel organisatie en geld nodig voor structuren, vooral gemeenten van protestantse origine.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 14:57

Praxis-protestant dus. Het mag, we hebben voor jou en voor Fatima godsdienstvrijheid, maar waarom jij je dagen slijt op dit forum is onduidelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2014 15:13

benefietdiner schreef:Afbeelding

tegeltjes wijsheid van www.verhoevenmarc.be ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 aug 2014 15:20

rotterdam schreef:tegeltjes wijsheid van http://www.verhoevenmarc.be ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”