Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor antoon » 13 nov 2015 08:55

Waarom reageer je niet op ""Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen.

Ik kan mij voorstellen dat dit inslaat als een bom, " Jehovah's getuigen geloven dat zij de enig waarheid hebben."

In de 1e plaats kan ik niemand oordelen God beslist uiteindelijk, maar is het niet zo dat Jezus en zijn volgelingen ook de enige waarheid predikten onder landsgenoten ook onder Samaritanen die een andere ,mening hadden, maar ook onder de heidense volken met hun pantheon aan goden
Deze mensen hadden dezelfde vraag kunnen stellen. JG geloven dat indien zij gewoon aannemen wat Jezus hun voorhield en doen wat zijn opdracht was zij de juiste volgelingen zijn net als in zijn tijd op aarde, toen noemden zij het "de weg", nu noemen wij het de waarheid

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 nov 2015 12:12

antoon schreef:Waarom reageer je niet op ""Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen.

Ik kan mij voorstellen dat dit inslaat als een bom, " Jehovah's getuigen geloven dat zij de enig waarheid hebben."

En dat dus alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan de Duivel voortspruiten. Volgens jullie aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan de Duivel".

Dat slaat niet "in als een bom" dit is een bom.
Een bom onder jullie eigen geloofwaardigheid en jullie zelfkennis.
Vanwege dit malle standpunt zijn jullie dan ook niet aangesloten bij organisaties als de Wereldraad van Kerken, de Raad van Kerken in Nederland en dergelijke. Dus hebben jullie jezelf totaal buiten de christelijke gemeenschap gemanoeuvreerd.

In de 1e plaats kan ik niemand oordelen God beslist uiteindelijk, maar is het niet zo dat Jezus en zijn volgelingen ook de enige waarheid predikten onder landsgenoten

Toch Lukas 9 nog maar eens lezen "49 En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. 50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

ook onder Samaritanen die een andere ,mening hadden, maar ook onder de heidense volken met hun pantheon aan goden
Deze mensen hadden dezelfde vraag kunnen stellen. JG geloven dat indien zij gewoon aannemen wat Jezus hun voorhield en doen wat zijn opdracht was zij de juiste volgelingen zijn net als in zijn tijd op aarde, toen noemden zij het "de weg", nu noemen wij het de waarheid

Deze vraag staat nog open "Trouwens, over hel, hemel en vagevuur, heb je een mening over Lucas 16 vanaf vers 19".

antoon

Berichtdoor antoon » 14 nov 2015 10:12

Dat slaat niet "in als een bom" dit is een bom.
Een bom onder jullie eigen geloofwaardigheid en jullie zelfkennis.
Vanwege dit malle standpunt zijn jullie dan ook niet aangesloten bij organisaties als de Wereldraad van Kerken, de Raad van Kerken in Nederland en dergelijke. Dus hebben jullie jezelf totaal buiten de christelijke gemeenschap gemanoeuvreerd.

Het klopt bijna helemaal wat je zegt, behalve het laatste "buiten de christelijke gemeenschap gemanoeuvreerd"
Je dient je af te vragen of die instellingen die je noemt wel christelijk zijn, ja wij hebben ons buiten de wereldse aangelegenheden en verkapt heidendom gemanoeuvreerd.
Wij handhaven wel Gods woord daar hebben we meer dan genoeg aan. dat is onze zelfkennis en geloofwaardigheid, trek je die in twijfel dan trek je de bijbel in twijfel

Toch Lukas 9 nog maar eens lezen "49 En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. 50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Het klopt dat er blijkbaar Iemand bezig was in de naam Van Jezus, Jezus was duidelijk , want wie tegen ons niet is, is voor ons.
Daarmee liet hij de vraag open, het was trouwens op dat moment niet de bedoeling om de gehele schrift uit te leggen of iets letterlijk te verbieden, ook niet iets uit de wet , dat kwam later, toen alles duidelijk was kon Petrus met behulp van de geest alles rechtzetten op de gedenkwaardige pinksterdag, de vele verwijzingen van leringen van mensen als ondeugdelijk kwamen veelal ook later, maar het is een aardig argument.

Vergeet ook niet dat Jezus harte toestanden kon lezen, hij kon onderscheppen hoe die personen echt dachten, waarschijnlijk volgden zij nauwkeurig de leer van Jezus, maar vonden het niet noodzakelijk om zich bij de apostelen te vervoegen, je hebt allerlei soorten van meningen ook nu , echter wat betreft de leringen uit de schrift blijven JG eensgezind

antoon

Berichtdoor antoon » 14 nov 2015 10:39

Dit wilde je aanhalen. Kernpunten onderstreep ik alvast
Lucas 16:19 Een zeker mens nu was rijk, en hij doste zich meestal in purper en linnen en leidde van dag tot dag een vrolijk en weelderig leven.
20 Maar een zekere bedelaar, Lazarus genaamd, die met zweren overdekt was, werd gewoonlijk aan zijn poort neergelegd 21 en begeerde verzadigd te worden met wat er van de tafel van de rijke viel. Ja, ook kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Na verloop van tijd nu stierf de bedelaar en hij werd door de engelen naar de boezem[positie] van Abraham gedragen.

De rijke stierf eveneens en werd begraven. 23 En in Hades sloeg hij zijn ogen op, terwijl hij in pijnigingen was, en hij zag Abraham in de verte en Lazarus in de boezem[positie] bij hem. 24 Daarom riep hij en zei: ’Vader Abraham, wees mij barmhartig en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water kan dopen en mijn tong kan verkoelen, want ik lijd folterende pijnen in dit gloeiende vuur.’

25 Maar Abraham zei: ’Kind, bedenk dat gij uw goede dingen gedurende uw leven ten volle hebt ontvangen, maar Lazarus op overeenkomstige wijze de schadelijke dingen. Nu wordt hij hier echter vertroost, maar gij lijdt folterende pijnen. 26 En behalve al deze dingen is er tussen ons en ulieden een grote kloof gevestigd, zodat zij die van hier tot ulieden willen overgaan, dit niet kunnen, en men ook niet vandaar naar ons kan oversteken.’

27 Toen zei hij: ’In dat geval vraag ik u, vader, hem naar het huis van mijn vader te zenden, 28 want ik heb vijf broers, om hun een grondig getuigenis te geven, opdat zij niet eveneens in deze plaats van pijniging terechtkomen.’ 29 Maar Abraham zei: ’Zij hebben Mozes en de Profeten; laten zij naar hen luisteren.’ 30 Daarop zei hij: ’Och neen, vader Abraham, maar als er iemand uit de doden naar hen toe gaat, zullen zij berouw hebben.’

31 Hij zei echter tot hem: ’Indien zij naar Mozes en de Profeten niet luisteren, zullen zij zich ook niet laten overreden als er iemand uit de doden opstaat.’”

Dat wordt een flinke kluif ik kom erop terug, voor die tijd mag iedereen natuurlijk reageren

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 14 nov 2015 10:52

rotterdam schreef:[
Waarom reageer je niet op ""Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen.

Heb je inmiddels als wel een steekhoudend antwoord op je eerste opmerking van 30 Okt 2015 07:49? Volgens mij niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2015 12:44

antoon schreef:Je dient je af te vragen of die instellingen die je noemt wel christelijk zijn, ja wij hebben ons buiten de wereldse aangelegenheden en verkapt heidendom gemanoeuvreerd.
Wij handhaven wel Gods woord daar hebben we meer dan genoeg aan. dat is onze zelfkennis en geloofwaardigheid, trek je die in twijfel dan trek je de bijbel in twijfel

Ja ja ](*,) ](*,) ](*,)

Het klopt dat er blijkbaar Iemand bezig was in de naam Van Jezus, Jezus was duidelijk , want wie tegen ons niet is, is voor ons.
Daarmee liet hij de vraag open, het was trouwens op dat moment niet de bedoeling om de gehele schrift uit te leggen of iets letterlijk te verbieden, ook niet iets uit de wet , dat kwam later, toen alles duidelijk was kon Petrus met behulp van de geest alles rechtzetten op de gedenkwaardige pinksterdag, de vele verwijzingen van leringen van mensen als ondeugdelijk kwamen veelal ook later, maar het is een aardig argument.

Vergeet ook niet dat Jezus harte toestanden kon lezen, hij kon onderscheppen hoe die personen echt dachten, waarschijnlijk volgden zij nauwkeurig de leer van Jezus, maar vonden het niet noodzakelijk om zich bij de apostelen te vervoegen, je hebt allerlei soorten van meningen ook nu , echter wat betreft de leringen uit de schrift blijven JG eensgezind

Bij de uitleg van de J.G. heb ik altijd het idee dat er iemand met een nijptang bezig is geweest.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2015 12:47

Yoshi schreef:Heb je inmiddels als wel een steekhoudend antwoord op je eerste opmerking van 30 Okt 2015 07:49? Volgens mij niet.

Klopt dus herhalen we het nog maar een keer ;

Wie trekt wat uit hun verband ?
Over de Bijbel, ook die van jou, bestaat binnen de christelijke kerken geen verschil van mening. Deze canon kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367, waarin deze de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aanmerkte. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.
De eerste christenen hadden dus geen nieuw testament uitsluitend de mondelinge overlevering van verhalen alsmede later wat "losse geschriften".
Overigens zijn er tal van voorbeelden in het nieuwe testament waar Paulus "de mondelinge overlevering" citeert en niet het O.T.

Wat is er onduidelijk en/of uit hun verband gerukt aan "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief en hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.

Waarom wantrouw jij "de getrouwe mensen" ? De Hebreeën brief zegt dat we een wolk van getuigen rondom ons hebben.

Wat jij doet valt te lezen in psalm 73 " Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen".
Trouweloos aan het geslacht uwer kinderen, trouweloos aan al onze zusters en broeders en het getuigenis wat ze ons hebben nagelaten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2015 12:53

antoon schreef:Dit wilde je aanhalen. Kernpunten onderstreep ik alvast
Lucas 16:19 Een zeker mens nu was rijk, en hij doste zich meestal in purper en linnen en leidde van dag tot dag een vrolijk en weelderig leven.
20 Maar een zekere bedelaar, Lazarus genaamd, die met zweren overdekt was, werd gewoonlijk aan zijn poort neergelegd 21 en begeerde verzadigd te worden met wat er van de tafel van de rijke viel. Ja, ook kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Na verloop van tijd nu stierf de bedelaar en hij werd door de engelen naar de boezem[positie] van Abraham gedragen.

De rijke stierf eveneens en werd begraven. 23 En in Hades sloeg hij zijn ogen op, terwijl hij in pijnigingen was, en hij zag Abraham in de verte en Lazarus in de boezem[positie] bij hem. 24 Daarom riep hij en zei: ’Vader Abraham, wees mij barmhartig en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water kan dopen en mijn tong kan verkoelen, want ik lijd folterende pijnen in dit gloeiende vuur.’

25 Maar Abraham zei: ’Kind, bedenk dat gij uw goede dingen gedurende uw leven ten volle hebt ontvangen, maar Lazarus op overeenkomstige wijze de schadelijke dingen. Nu wordt hij hier echter vertroost, maar gij lijdt folterende pijnen. 26 En behalve al deze dingen is er tussen ons en ulieden een grote kloof gevestigd, zodat zij die van hier tot ulieden willen overgaan, dit niet kunnen, en men ook niet vandaar naar ons kan oversteken.’

27 Toen zei hij: ’In dat geval vraag ik u, vader, hem naar het huis van mijn vader te zenden, 28 want ik heb vijf broers, om hun een grondig getuigenis te geven, opdat zij niet eveneens in deze plaats van pijniging terechtkomen.’ 29 Maar Abraham zei: ’Zij hebben Mozes en de Profeten; laten zij naar hen luisteren.’ 30 Daarop zei hij: ’Och neen, vader Abraham, maar als er iemand uit de doden naar hen toe gaat, zullen zij berouw hebben.’

31 Hij zei echter tot hem: ’Indien zij naar Mozes en de Profeten niet luisteren, zullen zij zich ook niet laten overreden als er iemand uit de doden opstaat.’”

Dat wordt een flinke kluif ik kom erop terug, voor die tijd mag iedereen natuurlijk reageren

Dat gaat interessant worden, vergeet niet de vraag te beantwoorden "als deze rijke man in de Hades was, hoe is het dan mogelijk dat hij compassie toont met zijn vijf broers?" In de hel is er namelijk geen medelijden, geen liefde en geen medeleven met de naaste. Daar wordt alleen maar gevloekt.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 nov 2015 13:54

Ik ga het allemaal nog uitleggen, even geduld aub. maar op een ander topic om het overzichtelijker te houden

Heb je inmiddels als wel een steekhoudend antwoord op je eerste opmerking van 30 Okt 2015 07:49? Volgens mij niet.
Klopt dus herhalen we het nog maar een keer ;

Sorry maar ik heb je antwoord gegeven, of je het aanvaard een andere kwestie.
Je schreef

Over de Bijbel, ook die van jou, bestaat binnen de christelijke kerken geen verschil van mening. Deze canon kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367, waarin deze de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aanmerkte. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.
De eerste christenen hadden dus geen nieuw testament uitsluitend de mondelinge overlevering van verhalen alsmede later wat "losse geschriften".
Overigens zijn er tal van voorbeelden in het nieuwe testament waar Paulus "de mondelinge overlevering" citeert en niet het O.T.

Wat is er onduidelijk en/of uit hun verband gerukt aan "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief en hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.

Waarom wantrouw jij "de getrouwe mensen" ? De Hebreeën brief zegt dat we een wolk van getuigen rondom ons hebben.

Wat jij doet valt te lezen in psalm 73 " Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen".

De eerste christenen hadden het evangelie, de verhandelingen de brieven en openbaring, niet helemaal meteen maar 96ad werd de laatste hand gelegd door Johannes aan openbaring, er was dermate goede infra structuur dat iedere volgeling alles tot zijn beschikking kon hebben, het was de belofte van Jezus himzelf.

in 300 was de afval al dermate gevorderd dat er een document werd opgesteld dat deels juist was, maar ook deels beinvloed van buiten met valse leringen dus heidens concilie of geen concilie het heeft gewoon weinig met de gezonde authentieke leer te maken.
Juist met die brief die je tenberde brengt bewijst dat we ons aan de bijbelse leringen dienen te houden leringen die toen door christelijke getuigen naar de gemeentes gingen, dacht je nu werkelijk dat zij valse leringen rondstrooiden.
Laatst gewijzigd door antoon op 14 nov 2015 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 nov 2015 14:19

2 Thessalonicenzen
1 Broeders, met betrekking tot de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus en ons vergaderd worden tot hem, verzoeken wij U echter 2 UW denken niet vlug in de war te laten brengen, noch opgewonden te raken, hetzij door middel van een geïnspireerde uiting of door middel van een mondelinge boodschap of door middel van een brief die van ons afkomstig zou zijn, hierop neerkomend, dat de dag van Jehovah reeds is aangebroken.
lijkt mij toch echt wel duidelijk

3 Laat niemand U op enigerlei wijze misleiden, want [die dag] komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging. 4 Hij verzet zich en verheft zich boven een ieder die „god” of een voorwerp van verering wordt genoemd, zodat hij in de tempel van De God gaat zitten en zich in het openbaar vertoont als een god. 5 Herinnert GIJ U niet dat ik, toen ik nog bij U was, U deze dingen meermalen heb gezegd?
De afval waar ik het eerder over had het onkruid bij het goede zaad

6 En zo weet GIJ nu wat als een belemmering werkt, met het oog op het geopenbaard worden van hem op zijn eigen bestemde tijd. 7 [u]Het mysterie van deze wetteloosheid is weliswaar reeds aan het werk, maar alleen totdat hij die op het ogenblik als een belemmering werkt, niet meer in de weg staat.[/u] 8 Want dan zal de wetteloze geopenbaard worden, die door de Heer Jezus weggedaan zal worden door de geest van zijn mond en tenietgedaan zal worden door de manifestatie van zijn tegenwoordigheid. 9 Maar de tegenwoordigheid van de wetteloze is overeenkomstig de werking van Sa̱tan met elk krachtig werk en leugenachtige tekenen en wonderen 10 en met elk onrechtvaardig bedrog voor degenen die vergaan, als een vergelding omdat zij de liefde voor de waarheid niet hebben aanvaard, opdat zij gered zouden worden. 11 Daarom laat God dus een werking van dwaling tot hen gaan, zodat zij geloof gaan hechten aan de leugen, 12 opdat zij allen geoordeeld worden omdat zij de waarheid niet hebben geloofd maar behagen hebben geschept in onrechtvaardigheid.
Buiten de bijbel omgaan is bedrog van Satan

13 Wij zijn echter verplicht God altijd te danken voor U, broeders, bemind door Jehovah, omdat God U vanaf [het] begin heeft uitgekozen voor redding door U met geest te heiligen en door UW geloof in de waarheid. 14 Juist daartoe heeft hij U geroepen door middel van het goede nieuws dat wij bekendmaken, opdat GIJ de heerlijkheid van onze Heer Jezus Christus zoudt verwerven. 15 Daarom dan, broeders, staat vast en houdt U aan de overleveringen die U, hetzij door middel van een mondelinge boodschap hetzij door middel van een brief van ons, werden geleerd. 16 Mogen bovendien onze Heer Jezus Christus zelf en God, onze Vader, die ons heeft liefgehad en door middel van onverdiende goedheid eeuwige troost en goede hoop heeft gegeven, 17 UW hart vertroosten en U standvastig maken in elke goede daad en elk goed woord.

Kan het nog duidelijker

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2015 15:40

antoon schreef:Ik ga het allemaal nog uitleggen, even geduld aub. maar op een ander topic om het overzichtelijker te houden

De eerste christenen hadden het evangelie, de verhandelingen de brieven en openbaring, niet helemaal meteen maar 96ad werd de laatste hand gelegd door Johannes aan openbaring, er was dermate goede infra structuur dat iedere volgeling alles tot zijn beschikking kon hebben, het was de belofte van Jezus himzelf.

Aanvankelijk spraken de rabbijnen over prediker Jezus en zijn aanhang als de 'ober gelila'ah' of 'rondreizende Galileeërs' zoals er in die tijd wel meerdere waren. Na dood en opstanding had men het over Christelijke Joden en werd de jonge christelijke kerk beschouwd als een Joodse sekte. Incidenteel werden ze aangeduid als "De Weg", maar in Antiochië worden zij voor het eerst "christenen" genoemd,. In Jeruzalem alleen al waren er (tien)duizenden Joden die Jezus als Messias aannamen in die tijd. Dus de eerste 2 generaties christenen hadden geen evangelie.

De eerste christenen profiteerden van de staatkundige eenheid van het Romeinse Rijk, die de hele mediterrane wereld verenigde en waarbinnen zij gebruik konden maken van drukbevaren handelsroutes en, zeker niet in de laatste plaats, van het uitgebreide Romeinse wegennet. Volgens de traditie zou Paulus, na van zijn gevangenschap in Rome vrijgesproken te zijn, nog een zendingsreis in Spanje hebben ondernomen. Wat zeker is, is dat naast christelijke gemeenten in Italië, Egypte, Griekenland, Carthago, Gallië en de verdere oostelijke Middellandse Zee kusten ook in Spanje in de eerste eeuw al grotere christelijke gemeenten aanwezig waren. vervolgens is de leer (de overlevering - alles zonder N.T.) in de eerste eeuw zelfs nog verder naar Ethiopië, Mesopotamië en India gebracht

in 300 was de afval al dermate gevorderd dat er een document werd opgesteld dat deels juist was, maar ook deels beinvloed van buiten met valse leringen dus heidens concilie of geen concilie het heeft gewoon weinig met de gezonde authentieke leer te maken.
Juist met die brief die je tenberde brengt bewijst dat we ons aan de bijbelse leringen dienen te houden leringen die toen door christelijke getuigen naar de gemeentes gingen, dacht je nu werkelijk dat zij valse leringen rondstrooiden.

En toch is de door de patriarchen samengestelde canon ook jouw Bijbel. :D

Laatst gewijzigd door rotterdam op 14 nov 2015 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2015 15:45

antoon schreef:13 Wij zijn echter verplicht God altijd te danken voor U, broeders, bemind door Jehovah, omdat God U vanaf [het] begin heeft uitgekozen voor redding door U met geest te heiligen en door UW geloof in de waarheid. 14 Juist daartoe heeft hij U geroepen door middel van het goede nieuws dat wij bekendmaken, opdat GIJ de heerlijkheid van onze Heer Jezus Christus zoudt verwerven. 15 Daarom dan, broeders, staat vast en houdt U aan de overleveringen die U, hetzij door middel van een mondelinge boodschap hetzij door middel van een brief van ons, werden geleerd. 16 Mogen bovendien onze Heer Jezus Christus zelf en God, onze Vader, die ons heeft liefgehad en door middel van onverdiende goedheid eeuwige troost en goede hoop heeft gegeven, 17 UW hart vertroosten en U standvastig maken in elke goede daad en elk goed woord.[/color]

Kan het nog duidelijker

Inderdaad "hetzij door middel van een mondelinge boodschap hetzij door middel van een brief van ons, werden geleerd".
Mondelinge boodschap - kan het nog duidelijker ?

antoon

Berichtdoor antoon » 16 nov 2015 15:18

Dus geen zinspeling dat er later, veel later belangrijke geloofs verklaringen komen
Wat betreft het herleiden van alle bijbel vertalingen naar de belijdenis of oudvaders , en ik begrijp je, kan ik wel dit zeggen in de NWV en JEHOVAH GETUIGEN Gods echtte woord respecteren ook in bijbel verklarende boeken, we gaan niet zonder meer op een belijdenis af, neemt niet weg dat er fouten kunnen binnen Sluipen maar die worden later rechtgezet

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 nov 2015 17:01

antoon schreef:Dus geen zinspeling dat er later, veel later belangrijke geloofs verklaringen komen
Wat betreft het herleiden van alle bijbel vertalingen naar de belijdenis of oudvaders , en ik begrijp je, kan ik wel dit zeggen in de NWV en JEHOVAH GETUIGEN Gods echtte woord respecteren ook in bijbel verklarende boeken, we gaan niet zonder meer op een belijdenis af, neemt niet weg dat er fouten kunnen binnen Sluipen maar die worden later rechtgezet

Geef nou toch eens normaal antwoord - wie heeft jouw Bijbel (de canon) vastgesteld ?

antoon

Berichtdoor antoon » 30 nov 2015 10:32

Geef nou toch eens normaal antwoord - wie heeft jouw Bijbel (de canon) vastgesteld ?

Vertalers werken aan een zo goed mogelijke weergave van de grondtekst, althans dat moet de bedoeling zijn met de in omloop zijnde uitgaven.
JG hebben doelbewust vertaald en daarbij de fouten vervalsingen en verschrijvingen hersteld die er in de loop van tijden ingeslopen zijn, steeds met eerbied voor het gehele woord en dus een Drie- eenheid dus geen hellevuur voor ongelovigen en een juiste weergave van het toekomstige paradijs en meer maar dit zijn wel kernpunten.
Een normale weergave en een normaal antwoord van mij.

De canon van de Bijbel is een lijst van boeken die als doctrinaire autoriteit worden beschouwd binnen het jodendom en christendom.

kijk bij https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

JG gebruiken alle boeken behalve de afgewezenen zoals bv. I Makkabeeën, een heel aardig boek voor historische naslag maar niet meer, als je de bijbel goed kent merk je bij het lezen meteen op dat het niet door de schepper geïnspireerd is

Terug naar “[Religie] - Open forum”