hettys schreef:
je moet toch nog maar eens zorgvuldig lezen van waaruit de vier rivieren, die ontsprongen vanuit EDEN, wat toch echt in Mesopotamie lag , naar toe werden geleid.
De eerste rivier, de Pison, die het ganse land Havila omloopt, waar het goud is, liep namelijk helemaal door tot aan Zuid-Afrika. Vers 12 zegt zelfs dat het goud van dit land goed is.
NERGENS ter wereld is zoveel goud gedolven als in Zuid-Afrika.
ALLE vier de genoemde rivieren hadden hun oorsprong in EDEN, en DUS in Mesopotamië.
Doe niet zo gek. We kunnen tegenwoordig toch gewoon weten waar een rivier begint. Als jij nu even aanwijst op de kaart waar de Nijl begint... De nijl is niet te vinden in Mesopotamië. die begint ergens in het zuiden van Afrika.. (Neem me niet kwalijk. ik formuleerde dat verkeerd als zuid-Afrika) ) Oeganda, Kenia, tanzania.
De Nijl heeft niets, maar dan ook niets in Mesopotamië te maken.
De grote aardrijkskundige spraakverwarring (pas wel bij Babel

)
Mesopotamië (dit is Grieks voor: tussen de rivieren) is het gebied tussen de rivieren Tigris en Eufraat . Het is het grondgebied van de huidige staat Irak maar ook delen van het huidige Syrië en Iran.
De Eufraat begint in noordoost-Turkije en stroomt via Syrië naar Irak, waar ze ten noorden van Basra samenvloeit met de Tigris en vandaar heten de samengevloeide rivieren Sjatt al-Arab. Vervolgens mondt de verenigde rivier door moerasachtig gebied via Abadan uit in de Perzische Golf).
Van de Pishon heeft men eigenlijk nooit met zekerheid de stroom kunnen vaststellen.
In het verleden dacht men aan de Ganges en anderen aan de Nijl.
Latere onderzoekers denken aan de Wadi Bisha, thans een droog kanaal dat begint in de Hijaz bergen bij Medina en vandaar naar Koeweit stroomt. Dit laatste is het beste gedocumenteerd.
De Gihon is mogelijk nog moeilijker te lokaliseren. Het is Hebreeuws te vertalen met "vooruit barsten, stromende". Vroeger werd bij deze rivier voornamelijk gedacht aan de Blauwe Nijl vanuit Etheopie. (mede vanwege de aanwezigheid van goud).
Moderne onderzoekers zoeken de Gihon meer in het huidige Turkije en noemen de Aras rivier. Bij de berg Ararat. Persoonlijk denk ik dat deze rivier niet meer bestaat.
Wellicht weggevaagd door de zondvloed ?