Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor Katlheen » 21 mei 2014 15:36

Oh oh...is dat een toga? Laat Ineke het maar niet zien!!! :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:39

Katlheen schreef:Oh oh...is dat een toga? Laat Ineke het maar niet zien!!! :mrgreen:

Nou, lees dit maar eens Katlheen:
Een kerkelijke gebeurtenis te Middelburg werd de oorzaak dat ook in die plaats een preekgelegenheid kwam als afdeling van de gemeente te Sint-Jan ten Heere. In de Hervormde gemeente aldaar was in 1855 het aloude ambtskostuum der predikanten (steek, bef en kuitbroek) afgeschaft en de toga ingevoerd.

Dus... :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 mei 2014 16:49

schelpje3 schreef:Nou, lees dit maar eens Katlheen:
Een kerkelijke gebeurtenis te Middelburg werd de oorzaak dat ook in die plaats een preekgelegenheid kwam als afdeling van de gemeente te Sint-Jan ten Heere. In de Hervormde gemeente aldaar was in 1855 het aloude ambtskostuum der predikanten (steek, bef en kuitbroek) afgeschaft en de toga ingevoerd.

Dus... :mrgreen:

Jaja ook toen al afscheidingen maar uiteraard alleen over echt belangrijke zaken :-({|=

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 19:17

rotterdam schreef:
Jaja ook toen al afscheidingen maar uiteraard alleen over echt belangrijke zaken :-({|=

Zo zie je maar, er is niets nieuws onder de zon, alleen fora om e.e.a. te "bespreken". :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 22:17

janneke7337 schreef:Ik vind de oud Ledeboeriaanse ambtskostuum mooi. (steek, bef en kniebroek).
Ja serieus.
Afbeelding

Alleen de man hoort geen hoofdbedekking op te hebben.
(Waarom lachen mensen nooit op foto's van vroeger?, alles was toen toch beter!? :wink: )

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 mei 2014 06:23

mealybug schreef:(Waarom lachen mensen nooit op foto's van vroeger?, alles was toen toch beter!? :wink: )

Ze kenden jou nog niet en hadden al jouw kwinkslagen op refoweb nog niet gelezen :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 13:07

Mealybug, vroeger was een foto maken iets aparts. Dat deed je maar heel af en toe en dus gingen mensen statig en netjes kijken. Toen het fotorolletje kwam werd dat al wel wat minder hoewel men toch vaak meer poseerde voor een foto want je had maar 24 of 36 foto's op je rolletje zitten. En met de komst van digitale camera's, smartphones enz kost het niets meer, kan je zoveel maken als je wil, gelijk zien of het leuk is, het anders nog een keer doen. En daardoor zijn de foto's spontaner geworden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 13:51

Marnix schreef:Mealybug, vroeger was een foto maken iets aparts. Dat deed je maar heel af en toe en dus gingen mensen statig en netjes kijken. Toen het fotorolletje kwam werd dat al wel wat minder hoewel men toch vaak meer poseerde voor een foto want je had maar 24 of 36 foto's op je rolletje zitten. En met de komst van digitale camera's, smartphones enz kost het niets meer, kan je zoveel maken als je wil, gelijk zien of het leuk is, het anders nog een keer doen. En daardoor zijn de foto's spontaner geworden :)

Och ja, de hele tijd blijven staan natuurlijk met je hoofd in een bepaalde stand, dat ging niet zo vlot. Heb ik ook als m'n vader een nieuwe camera heeft en niet weet hoe ie werkt. :lol: Heerlijk spontane foto's worden dat.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 14:09

Marnix schreef:Mealybug, vroeger was een foto maken iets aparts. Dat deed je maar heel af en toe en dus gingen mensen statig en netjes kijken. Toen het fotorolletje kwam werd dat al wel wat minder hoewel men toch vaak meer poseerde voor een foto want je had maar 24 of 36 foto's op je rolletje zitten. En met de komst van digitale camera's, smartphones enz kost het niets meer, kan je zoveel maken als je wil, gelijk zien of het leuk is, het anders nog een keer doen. En daardoor zijn de foto's spontaner geworden :)

Het duurde ook erg lang he, hoorde ik van mijn vader.
Soms moesten mensen wel 10 minuten blijven zitten, logisch dat je op een gegeven moment niet meer weet hoe je kijken moet. En sommige mensen waren bang voor hun foto.
De leukste foto's zijn sowieso als er niet geposeerd wordt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 mei 2014 14:10

Wat een zielig gedoe zeg. dominee mag zeker niet gezien worden in een juichpak.

Ohhh, wacht even, tuurlijk! Over dominee mogen we geen grapjes maken, maar advocaten mogen we wel voor boeven uitmaken.
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 22 mei 2014 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 14:18

ineke-kitty schreef:Wat een zielig gedoe zeg. dominee mag zeker niet gezien worden in een juichpak.

Jaaa een juichpak!! Dat lijkt me nou eens leuk in plaats van altijd maar zo'n saai pak.
Zoiets?
Afbeelding

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 mei 2014 14:40

ineke-kitty schreef:juichpak
:schaterlach: :schaterlach:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 mei 2014 15:35

Ergens heb ik het idee dat Ineke het commentaar over het "boevengehalte" onder advocaten nogal persoonlijk aantrekt.... :lol:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 mei 2014 15:44

Kennelijk beste Kathleen, trekt men het zich hier nogal persoonlijk aan als er een grapje gemaakt wordt over een juichpak waarvoor dominee kan sparen bij de Jumbo, door de post daarover onmiddellijk te verwijderen, terwijl de post over advocaten die gescandeerd worden als boeven, hier nog altijd op het forum prijkt.

En ja, ik voel me indirect beledigd daardoor, omdat mijn zoon er een van is.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 mei 2014 16:47

Ach, ik ben bankier. Volgens de niet ingelichte mensen is zo´n beetje alles wat fout kan gaan in de wereld de schuld van de graaiers bij de banken. Maar allemaal zittend op een kratje bier weer juichen deze zomer voor een stel over het paard getilde miljonairs die alleen maar een balletje kunnen trappen, maar niet in staat zijn om een samenhangend verhaal te doen voor de camera. Dan hoor je ook niemand over graaiers. Voetballers die 250.000 euro per week intikken. Een multinational leiden is van een heel andere orde. Maar goed, alles is perceptie, nietwaar?

Terug naar “[Religie] - Open forum”