Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2014 11:20

Jan schreef:Mijn motivatie is nooit geweest om alle katholieken de hel toe te wensen. Daarvan wil ik ze juist redden door ze op de echte Heilige Vader te wijzen.

Alsof je Jezus Christus zelf was...

http://en.wikipedia.org/wiki/Messiah_complex
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 11:24

xsidd schreef:#Mortlach

Nee, laten we dat niet doen, 1000 jaar geleden kijken, maar nu op dit moment.

Ik heb eens een meisje ontmoet uit de RKK, en die geloofde in Jezus als haar verlosser!

Laten we niet vergeten welke vruchten er waren en nog steeds zijn. Er is zo ontzettend veel verkeerds in de RKK... wat weet jij daarvan? Dat kun je toch niet vergoelijken door zo'n verhaal van dat meisje..
Zo'n geloof is niet zaligmakend. Het gaat erom of ze doet wat er in de Bijbel staat.

"1 Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. 5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd. 7 En ik ben daartoe als een verkondiger en een apostel gesteld – ik spreek waarheid en geen leugen – als een leermeester der heidenen in geloof en waarheid. " (1 Tim. 2)

Er is maar één middelaar tussen God en mensen. Dat is niet de paus, niet de priester en niet Maria. Een voorbeeld van een grove dwaling die de Roomse religie met zich meebrengt. En eeuwige gevolgen kan hebben.

"14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. " (2 Tim. 3)

Juist een grondige kennis van de heilige schriften ontbreekt bij de gemiddelde Roomse. Zij stellen nl. hun hoop op zaligheid door de Roomse rituelen te volgen, door een heilig gevoel te hebben daarbij. Door met velen miljoenen de priesterklasse blind te gehoorzamen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 11:34

#Jan

Begin citaat "Laten we niet vergeten welke vruchten er waren en nog steeds zijn. Er is zo ontzettend veel verkeerds in de RKK... wat weet jij daarvan? Dat kun je toch niet vergoelijken door zo'n verhaal van dat meisje..
Zo'n geloof is niet zaligmakend. Het gaat erom of ze doet wat er in de Bijbel staat."Einde citaat.

Wat ik ervan weet, is dat ondanks die zogenoemde verkeerde dingen, er daar in de RRK ook kinderen van God zitten.

Begin citaat"
"1 Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. 5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd. 7 En ik ben daartoe als een verkondiger en een apostel gesteld – ik spreek waarheid en geen leugen – als een leermeester der heidenen in geloof en waarheid. " (1 Tim. 2)Einde citaat.

Wat je aanhaalt klopt mijns inziens. Niet de Paus is de plaatsvervanger, van God hier op aarde. En alleen door Jezus Christus worden er mensen behouden.

Begin citaat"
Er is maar één middelaar tussen God en mensen. Dat is niet de paus, niet de priester en niet Maria. Een voorbeeld van een grove dwaling die de Roomse religie met zich meebrengt. En eeuwige gevolgen kan hebben.

"14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. " (2 Tim. 3)

Juist een grondige kennis van de heilige schriften ontbreekt bij de gemiddelde Roomse. Zij stellen nl. hun hoop op zaligheid door de Roomse rituelen te volgen, door een heilig gevoel te hebben daarbij. Door met velen miljoenen de priesterklasse blind te gehoorzamen.Einde citaat.

En wat nu dan? Denk je dat je met het Woord (zwaard) de Roomkatholieke, kerk in stukken kan hakken? Kijk uit voor de goede aren, dat je niet alles aan stukken slaat...Ik heb dat meisje ook gevraagd, hoe zij de Paus ziet, maar daar had ze niet direckt antwoord op...Ze zei naar wat ik weet als antwoord, ik geloof in Jezus, en Hij heeft mij gered.

En als je ziet dat iemand zichzelf baseert op rituelen, kan je toch uitleggen, dat dat niet de bedoeling is?
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 sep 2014 11:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 11:36

Jan schreef:

Juist een grondige kennis van de heilige schriften ontbreekt bij de gemiddelde Roomse. Zij stellen nl. hun hoop op zaligheid door de Roomse rituelen te volgen, door een heilig gevoel te hebben daarbij. Door met velen miljoenen de priesterklasse blind te gehoorzamen.

Wat is het verschil met de Reformatorische kerken?
Daar denken ze met het houden van allerlei regeltjes en rituelen, dat ze God gunstig gezind kunnen stemmen.
En als ze toch in de hel komen, daardoor in ieder geval een treetje hoger te komen.
En wijk niet van een ritueel of regel af en durf er ook geen Bijbels onderbouwd commentaar op te geven, want dan ben je de vijand, die vast door de duvel geleid wordt.

En de dominee wordt ook als heilige gezien en behandeld.
Daar mag je zelfs geen kritiek op hebben, want dat is doodzonde, maar ondertussen mag er over de gewone gelovige alles gezegd worden en zelfs beslist worden dat die wel in de hel komen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 24 sep 2014 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 11:37

hettys schreef:Beste Jan.
Je kunt je beter even inleven in het ontstaan en bestaan van de RKK voordat je allerlei veroordelende teksten gaat spuien.

Hallo Hettys, het is juist omdat ik weet wat voor gedrocht de RKK is dat ik ze veroordeel. Het is een duivelse misleiding die in het verleden met het zwaard bestreden is door mensen zoals ik. Zodat mensen zoals jij nu vrij het woord van God kunnen lezen en niet bang te hoeven zijn voor je leven.

zonder de katholieke kerk had het protestantisme nooit bestaan.

Het protestantisme is niet zaligmakend. Het is een stap in de goede richting.
Luther was de man die zich afscheidde van de RK en die was ook niet bepaald koosjer, in z'n denkbeelden. (antisemitisme)

Als ik zie wat voor goeds God door een man als Luther gedaan heeft geef ik hem alle voordeel v.d twijfel i.p.v. klakkeloos modewoorden te volgen als 'antisemitisme'. Dat is zo'n leeg woord. Luther was een hervormer die waarheid zocht en geen enkele antichrist spaarde. Of het nu om misleidingen uit Rome ging of misleidingen uit de talmoed.
Probeer je even in te beelden dat het hele christendom alleen maar bestaat omdat de katholieke kerk het heeft volgehouden door de eeuwen heeft. Want zo is het.

Dan zou ik me iets vals inbeelden. Er heeft altijd echt Christendom bestaan los v.d. RKK. Dat is echter iets wat niet in de meeste geschiedenisboekjes zo staat. Dat komt de gevestigde orde nl. niet uit. Maar dat is iets wat je zelf mag ontdekken als je wilt.

De RKK is dertien eeuwen lang 'het' christendom geweest. en het protestantse geloof komt daaruit voort.

Mee oneens dus. De RKK is nooit Christendom geweest. Die rol eigenen ze zich graag toe. Maar toen men de godsdienst voor eigen gewin begon te gebruiken zijn ze opgehouden om Christen te zijn en begonnen met Rooms katholiek te zijn.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2014 11:41

xsidd schreef:Niet de Paus is de plaatsvervanger, van God hier op aarde. En alleen door Jezus Christus worden er mensen behouden.

Dat leert de katholieke Kerk dan ook God kan niet vervangen worden (de paus is wel plaatsbekleder wat hetzelfde is als stedehouder) en alleen door Jezus Christus worden mensen behouden. Maar goed, haters zullen haten.

Verder is dit geen topic over de katholieke Kerk. Laat lasteraar Jan maar een eigen topic openen daarover als hij zo nodig zijn jihad wil voeren.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 11:42

Jan schreef:Mijn motivatie is nooit geweest om alle katholieken de hel toe te wensen. Daarvan wil ik ze juist redden door ze op de echte Heilige Vader te wijzen.

Mortlach schreef:Alsof je Jezus Christus zelf was...

http://en.wikipedia.org/wiki/Messiah_complex

Elke ware Christen heeft het oprechte verlangen om mensen de enige redding in Jezus Christus te tonen.
Hoe je dat toch om wil vormen tot iets verkeerds... zegt veel over wie je bent.
Pas op met het goede voor te stellen als kwaad. Daar doe je jezelf geen plezier mee.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 sep 2014 11:44

Faramir schreef:Laat het voor een ieder op dit forum dan bekend zijn dat Jan heeft gekozen voor optie 3 en van nu af aan bekend staan als lasteraar (en naar nu blijkt ook leugenaar).

Zo, weer iemand ingedeeld die niet wenst te dansen naar je roomse pijpen?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 11:46

#Farimir

Begin citaat"Dat leert de katholieke Kerk dan ook God kan niet vervangen worden (de paus is wel plaatsbekleder wat hetzelfde is als stedehouder) en alleen door Jezus Christus worden mensen behouden. Maar goed, haters zullen haten.

Verder is dit geen topic over de katholieke Kerk. Laat lasteraar Jan maar een eigen topic openen daarover als hij zo nodig zijn jihad wil voeren."Einde citaat.

Dat alleen mensen door Jezus gered kunnen worden, beaam ik, en ben ook blij dat je het zo zegt!
Kan je Jan vergeven?

Ik stoot je niet af in ieder geval !:)

Hartelijke groet, en zegen!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 11:56

#Bambi

Begin ciaat"Wat is het verschil met de Reformatorische kerken?
Daar denken ze met het houden van allerlei regeltjes en rituelen, dat ze God gunstig gezind kunnen stemmen.
En als ze toch in de hel komen, daardoor in ieder geval een treetje hoger te komen.
En wijk niet van een ritueel of regel af en durf er ook geen Bijbels onderbouwd commentaar op te geven, want dan ben je de vijand, die vast door de duvel geleid wordt.

Daar mag je zelfs geen kritiek op hebben, want dat is doodzonde, maar ondertussen mag er over de gewone gelovige alles gezegd worden en zelfs beslist worden dat die wel in de hel komen. "Einde citaat.

Het is waar wat je zegt, dat ook in de reformatorische kerken, men zich aan regeltjes houd. En dat men tracht God gunstig te stemmen ook. Misschien denken zij door de wet zalig kunnen worden? Nee, ze zeggen van niet, maar uit de praktijk blijkt wat anders mijns inziens. Ze leggen anderen wetten op, om hun eigen vlees te kunnen koesteren. Want dat levert punten op meent men.. Paulus waarschuwd voor zulke mensen.. Hij zegt er zelfs over, zij brengen hele huisgezinnen in verwarring...En het is waar dat men angst heeft voor het andere... Of het nieuwe... Angst...

Gegrond, of ongegrond, er is angst naar wat ik weet...

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 12:00

xsidd schreef:Wat ik ervan weet, is dat ondanks die zogenoemde verkeerde dingen, er daar in de RRK ook kinderen van God zitten.

Dat hangt ervan af wat je verstaat onder kinderen van God. Ik ben het er i.i.g. wel mee eens dat er oprecht misleide mensen onderdeel zijn van de RKK. ZIj denken dus echt dat ze God dienen en doen daar ook veel voor. Vind het een trieste zaak. Verhalen die ik gehoord heb van ex-katholieken duiden altijd op het zelf gaan lezen van Gods woord.

En wat nu dan? Denk je dat je met het Woord (zwaard) de Roomkatholieke, kerk in stukken kan hakken? Kijk uit voor de goede aren, dat je niet alles aan stukken slaat...Ik heb dat meisje ook gevraagd, hoe zij de Paus ziet, maar daar had ze niet direckt antwoord op...Ze zei naar wat ik weet als antwoord, ik geloof in Jezus, en Hij heeft mij gered.

Wat werkt het geloof dan uit? Niet iedereen die zegt Heer Heer... Het is jammer maar waarachtig dat iets zeggen en geloven nu eenmaal niet voldoende is. Ze zegt te geloven maar houdt (vooralsnog) wel vast aan de enorm foute RKK leer die haar juist bij Jezus vandaan houdt. En heeft daar nog een goed gevoel bij ook vermoed ik.

"21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid. " (Mat. 7)

En als je ziet dat iemand zichzelf baseert op rituelen, kan je toch uitleggen, dat dat niet de bedoeling is?

Probeer jij dan Faramir eens te vertellen wat hij van mij niet wil horen. Kijken of het resultaat anders gaat worden. Maar pas op dat je geen kronkelende slang gaat worden in zijn ogen he... pas op dat je Rome niet lastert zoals ik... beledig zijn god niet.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 12:04

Bambi schreef:Wat is het verschil met de Reformatorische kerken?

Daar mag je zelfs geen kritiek op hebben, want dat is doodzonde, maar ondertussen mag er over de gewone gelovige alles gezegd worden en zelfs beslist worden dat die wel in de hel komen.

Er is soms weinig verschil inderdaad. De reformatie is nog niet ten einde wat mij betreft.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 12:24

#Jan

Begin citaat"Dat hangt ervan af wat je verstaat onder kinderen van God. Ik ben het er i.i.g. wel mee eens dat er oprecht misleide mensen onderdeel zijn van de RKK. ZIj denken dus echt dat ze God dienen en doen daar ook veel voor. Vind het een trieste zaak. Verhalen die ik gehoord heb van ex-katholieken duiden altijd op het zelf gaan lezen van Gods woord." Einde citaat.

Ik versta onder een Kind van God, dat diegene door het geloof in Jezus Christus, Zijn Kind is geworden. Uit genade, alleen. Als er mensen misleid worden nu, zoals je zegt.. Bid dan, is mijn advies. Bid vurig uit je hart, voor het behoud van die mensen. God is een behouder van alle mensen , en wil niet dat er 1 verloren gaat.. En de engelen juichen, over 1 zondaar die zich bekeert. En ik geloof dat het Woord inderdaad mensen verandert. Alleen ik oordeel hen niet, en veroordeel hen ook niet.. Dat is niet mijn positie.

En ik geloof je, dat door het zelf Bijbel lezen, je zeker veranderd. En wat ik weet, zijn Luther en anderen zelf gaan lezen, en daarna kwam de reformatie. Een heel ander inzicht in de Bijbel, dat dat men gewend was.

Begin citaat"Wat werkt het geloof dan uit? Niet iedereen die zegt Heer Heer... Het is jammer maar waarachtig dat iets zeggen en geloven nu eenmaal niet voldoende is. Ze zegt te geloven maar houdt (vooralsnog) wel vast aan de enorm foute RKK leer die haar juist bij Jezus vandaan houdt. En heeft daar nog een goed gevoel bij ook vermoed ik.

"21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid. " (Mat. 7)"Einde citaat.

Eerst iets over geloof.

Romeinen 10 vers 17 (HS)
Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Efeze 2 vers 8 (HS)
Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;

Ik snap je bezorgdheid over die mensen. Maar nogmaals, bid ervoor. En toen de Heere Jezus sprak, zei Hij dit. Matheus 19 vers 24 t/m 26 (HS)
24 Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
25 Toen Zijn discipelen dit hoorden, stonden zij versteld en zeiden: Wie kan dan zalig worden?
26 Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Ik vertrouw op Hem, en het is waar dat God het onmogelijke mogelijk maakt.

Begin citaat"Probeer jij dan Faramir eens te vertellen wat hij van mij niet wil horen. Kijken of het resultaat anders gaat worden. Maar pas op dat je geen kronkelende slang gaat worden in zijn ogen he... pas op dat je Rome niet lastert zoals ik... beledig zijn god niet."Einde citaat.

Wat zou ik Faramir moeten vertellen? Ik ga hem in ieder geval niet aanvallen, want dat zou onwenselijk, en onnodig zijn. Faramir zegt het volgende in zijn reaktie.

Begin citaat"Dat leert de katholieke Kerk dan ook God kan niet vervangen worden (de paus is wel plaatsbekleder wat hetzelfde is als stedehouder) en alleen door Jezus Christus worden mensen behouden. Maar goed, haters zullen haten. "Einde citaat.

Zie je dat Faramir op Jezus wijst? En dat hij zegt, alleen door Jezus Christus, kunnen mensen behouden worden!
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 sep 2014 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 12:35

xsidd schreef:Het is waar wat je zegt, dat ook in de reformatorische kerken, men zich aan regeltjes houd. En dat men tracht God gunstig te stemmen ook. Misschien denken zij door de wet zalig kunnen worden? Nee, ze zeggen van niet, maar uit de praktijk blijkt wat anders mijns inziens. Ze leggen anderen wetten op, om hun eigen vlees te kunnen koesteren. Want dat levert punten op meent men.. Paulus waarschuwd voor zulke mensen.. Hij zegt er zelfs over, zij brengen hele huisgezinnen in verwarring...En het is waar dat men angst heeft voor het andere... Of het nieuwe... Angst...

Gegrond, of ongegrond, er is angst naar wat ik weet...

Klopt, de basis is ook angst.
Maar die angst is er ook ingepompt door de kerken zelf.
En daarom houden velen zich maar aan de gedachte vast, dat als ze zich aan de regels houden, ze in ieder geval een treetje hoger komen, als ze alsnog in de hel komen.
En dat terwijl die trappen in de hel niet eens bestaan.
Er staat dat voor de farizeeërs de straf zwaarder wordt, dan voor mensen uit Sodom en Gomorra.
Dat is ook logisch, want mensen uit Sodom en Gomorra, willen niet eens naar de hemel.
Maar de farizeeërs denken in de hemel te komen, maar komen dan in de hel.
Die komen dus met een ingebeelde hemel in de hel, ja dan voelt die straf voor die farizeeër zwaarder dan voor de mensen uit Sodom en Gomorra.
Ter vergelijking: Ik ben altijd welkom bij mijn ouders, de deur staat altijd voor me open.
Als ik op een dag met iemand naar mijn ouders ga, die nog nooit bij mijn ouders is geweest en ze ook niet kent.
En mijn vader zegt dan als hij de deur open doet: "Jullie zijn hier beiden niet welkom. Jullie komen hier nooit meer binnen, de deur is voor jullie voor altijd gesloten."
Dan voelt die straf voor mij zwaarder, terwijl we allebei dezelfde straf krijgen.
Maar toch heeft een oudvader beslist, dat daarmee bedoeld wordt dat de straf voor de farizeeër echt zwaarder is, dan voor de mensen in Sodom en Gomorra.
En daarmee de dwaalleer in het leven geroepen, waardoor mensen zich verstandig aan allerlei regeltjes gingen houden, om een minder zware straf te krijgen in de hel.
Jan schreef:Er is soms weinig verschil inderdaad. De reformatie is nog niet ten einde wat mij betreft.

Zijn we toch een keer eens. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 sep 2014 12:38

Jan schreef:Ga je trouwens nog iets schrijven over het volgen van strafwetten wat ik je vroeg? Zie je het zwaard in Rom. 13 wel? Door God ingesteld al in de tijd van Mozes...

De wet was de tuchtmeester TOTDAT Jezus kwam.

Gal3:23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”