Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor jaapo » 23 jan 2014 22:46

@faramir: Ik moet constateren, dat wij een heel verschillend beeld hebben bij allerlei zaken, het geloof en de kerk betreffende. Die verschillen gaan dieper dan uitsluitend het verschil rk-prot. Ik merk nu pas (want ik volg dit forum al een tijdje en kwam ook jou tegen) hoe ver onze gevoelens en gedachten uit elkaar liggen. Verder dan ik tot nu dacht. Het is niet anders.
* moderator: opmerkingen over moslims verwijderd ivm offtopic *
@faramir: het is beter, dat we ieder het stof van onze schoenen schudden en onze reis apart vervolgen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 09:54

jaapo schreef:@faramir: Ik moet constateren, dat wij een heel verschillend beeld hebben bij allerlei zaken, het geloof en de kerk betreffende. Die verschillen gaan dieper dan uitsluitend het verschil rk-prot.

Niet echt, er is een vrij groot verschil tussen de katholieke kerkvisie en de protestantse kerkvisie en die verschillende visies zijn niet verenigbaar met elkaar.
Ik merk nu pas (want ik volg dit forum al een tijdje en kwam ook jou tegen) hoe ver onze gevoelens en gedachten uit elkaar liggen. Verder dan ik tot nu dacht. Het is niet anders.
* moderator: opmerkingen over moslims verwijderd ivm offtopic *
@faramir: het is beter, dat we ieder het stof van onze schoenen schudden en onze reis apart vervolgen.

Ik ben niet voornemens om hier niet meer te reageren. Wat jij doet moet je zelf weten, tot in een ander topic dan maar.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 jan 2014 11:15

Jaapo
@faramir: Ik moet constateren, dat wij een heel verschillend beeld hebben bij allerlei zaken, het geloof en de kerk betreffende. Die verschillen gaan dieper dan uitsluitend het verschil rk-prot.

Farimir vertolkt het beeld van de Ware Kerk (Opus Dei). Een ultra conservatieve opvatting over kerkzijn. Er gaan van de 4 miljoen papieren leden nog maar 300.000 rk mensen regelmatig ter kerke in Nederland. Veel support is er dus niet voor dit type kerkzijn.
Ik kom in veel katholieke landen, heb er vele rk vrienden en die denken beslist heel anders. Als ik me niet vergis is de nieuwe paus ook wat tactischer en vriendelijker dan wat we de laatste jaren gewend zijn. De tijd zal het leren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 11:18

hubert schreef:
Farimir vertolkt het beeld van de Ware Kerk (Opus Dei). Een ultra conservatieve opvatting over kerkzijn. Er gaan van de 4 miljoen papieren leden nog maar 300.000 rk mensen regelmatig ter kerke in Nederland. Veel support is er dus niet voor dit type kerkzijn.
Ik kom in veel katholieke landen, heb er vele rk vrienden en die denken beslist heel anders. Als ik me niet vergis is de nieuwe paus ook wat tactischer en vriendelijker dan wat we de laatste jaren gewend zijn. De tijd zal het leren.

Ik zal nooit iemand of iets vervloeken, maar er zijn van die zaken, die ik gewoon nooit zal kunnen rijmen met een waar geloof.
Hier weer zo'n voorbeeld:
Hoe halen katholieken het in hun hoofd om iets dergelijks te fabriceren?

http://www.viralnova.com/church-of-bones/

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:22

mealybug schreef:Hier weer zo'n voorbeeld:

Bizar...
Het toont overigens wel aan dat de dood vroeger beter bespreekbaar was dan tegenwoordig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 11:27

Bizar :shock:
Ik had er wel eens wat van gezien, maar dat het zó erg was.. hoe komen mensen tot zulke absurde creaties? En waarom is er nog niemand op het lumineuze idee gekomen die mensen een fatsoenlijke herbegrafenis te geven? Of levert het toerisme teveel centjes op? :-&

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 11:32

hubert schreef:Farimir vertolkt het beeld van de Ware Kerk (Opus Dei). Een ultra conservatieve opvatting over kerkzijn.

Is dit alles wat je in te brengen hebt? Degene die er anders dan jij over denkt wegzetten als ultra conservatief? Wat een zwaktebod. Een ieder die mij kent weet dat ik iets conservatief ben en op andere punten weer wat vrijzinnig. Met de Opus Dei heb ik niets te maken, heb me er ook nooit echt in verdiept. "de Ware Kerk" is overigens een protestantse uitvinding.
Ik kom in veel katholieke landen, heb er vele rk vrienden en die denken beslist heel anders.

En die zijn dan plots wel de norm? Het spijt me zeer, maar de kerkelijke documenten hierover zijn vrij duidelijk. Spijtig dat je dat niet kan verteren. Inhoudelijk heb je gewoon echt helemaal niets bijgedragen aan de discussie. Je hebt enkel een aantal keren je praktijk herhaalt en dat is het.
Als ik me niet vergis is de nieuwe paus ook wat tactischer en vriendelijker dan wat we de laatste jaren gewend zijn. De tijd zal het leren.

De leer omtrent intercommunie zal niet veranderen evenals vele andere punten niet zullen veranderen.
Laatst gewijzigd door Faramir op 24 jan 2014 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 11:35

StillAwake schreef:Bizar...
Het toont overigens wel aan dat de dood vroeger beter bespreekbaar was dan tegenwoordig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ossuarium_van_Sedlec

No steeds bizar natuurlijk maar de verantwoordelijkheid van de vorstenfamilie Schwarzenberg die de kapel gekocht heeft. (het betreft dus een kapel onder de kerk en niet de kerk zelf.)

En wat het te maken heeft met dit topic ontgaat mij volledig.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 jan 2014 12:15

Farimir
En die zijn dan plots wel de norm? Het spijt me zeer, maar de kerkelijke documenten hierover zijn vrij duidelijk. Spijtig dat je dat niet kan verteren. Inhoudelijk heb je gewoon echt helemaal niets bijgedragen aan de discussie. Je hebt enkel een aantal keren je praktijk herhaalt en dat is het.

Ik denk dat je teveel uitgaat van het instituut. Je zegt het nu ook weer 'kerkelijke documenten'. Wanneer begin je zelf eens in de bijbel te lezen en met een kritischer blik om je heen te kijken? Waarom zo klakkeloos volgen?
Ik wil niet vervelend zijn en ook geen discussie hierover (dat is al zo vaak gebeurd), maar de leer inzake transsubstantiatie heeft geen enkele grond in de Bijbel. Let maar eens op hoeveel woorden men nodig heeft om de RK leer omtrent het Avondmaal te duiden, terwijl het zo simpel in de Bijbel staat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 12:31

hubert schreef:Ik denk dat je teveel uitgaat van het instituut. Je zegt het nu ook weer 'kerkelijke documenten'. Wanneer begin je zelf eens in de bijbel te lezen en met een kritischer blik om je heen te kijken? Waarom zo klakkeloos volgen?

Ik lees zelf geregeld in de bijbel en ben nog steeds katholiek. Misschien is het heel verbazingwekkend voor je, maar de bijbel kan je op vele manieren interpreteren. Voor de rest herken ik mijzelf ook niet in hetgeen jij schrijft. We hadden het over intercommunie, ik stelde dat het not done is en jij stelde het tegenovergestelde. Vervolgens heb ik er een kerkelijk document bijgehaald om mijn standpunt te bekrachtigen. En nu gooi je het op klakkeloos volgen, de bijbel niet lezen en niet kritisch zijn. Ik dacht dat het na mij betichten van ultraorthodox zijn wel afgelopen zou zijn maar je hebt nog meer uitspraken in de mouw om mij maar zo veel mogelijk te lasteren. Doe wat je niet laten kan. In de afgelopen 8 jaar dat ik op christelijke fora actief ben heb ik namelijk alles wel een keer meegemaakt.
Ik wil niet vervelend zijn en ook geen discussie hierover (dat is al zo vaak gebeurd), maar de leer inzake transsubstantiatie heeft geen enkele grond in de Bijbel.

Dat is jouw mening en het staat je geheel vrij om die mening te hebben.
Let maar eens op hoeveel woorden men nodig heeft om de RK leer omtrent het Avondmaal te duiden, terwijl het zo simpel in de Bijbel staat.

Juist, dat zegt de katholieke Kerk ook, het staat zo simpel in de bijbel en zo geloven katholieken het dus ook. "Dit is mijn Lichaam." en "Dit is mijn Bloed." Maar ook daar mag jij het jouwe van denken. Ik hoop echter niet dat je de illusie hebt dat jouw mening mijn geloof ook maar een millimeter zal veranderen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 12:37

](*,) ](*,) ](*,)
De Bijbel spreekt ook zo eenvoudig en simpel over het afhakken van rechterhanden en het uitsteken van ogen .... :)C =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 12:42

naamloos schreef:](*,) ](*,) ](*,)
De Bijbel spreekt ook zo eenvoudig en simpel over het afhakken van rechterhanden en het uitsteken van ogen .... :)C =;

In alle denominaties ( :-$ ook de jouwe, niet verder vertellen) is het zo dat bepaalde dingen letterlijk worden genomen en bepaalde dingen figuurlijk. De katholieke Kerk kiest ervoor om dit letterlijk te nemen gezien de overlevering van de eerste christenen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 jan 2014 13:06

Faramir schreef:In alle denominaties ( :-$ ook de jouwe, niet verder vertellen) is het zo dat bepaalde dingen letterlijk worden genomen en bepaalde dingen figuurlijk. De katholieke Kerk kiest ervoor om dit letterlijk te nemen gezien de overlevering van de eerste christenen.

Tot welke denominatie zou ik nu behoren want ik neem de Bijbel ook letterlijk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 15:43

Wilsophie schreef:Tot welke denominatie zou ik nu behoren want ik neem de Bijbel ook letterlijk.

Ik denk dat heel veel mensen de Bijbel letterlijk denken te nemen.
Ik denk dat niemand het doet, ook jij niet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 jan 2014 01:58

mealybug schreef:Hier weer zo'n voorbeeld:

:lol:
Church of the dry bones. Live dry bones, live!!
Zal wel een leuk gezicht zijn die kerk met de opstandingsdag trouwens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”