Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:@faramir: Ik moet constateren, dat wij een heel verschillend beeld hebben bij allerlei zaken, het geloof en de kerk betreffende. Die verschillen gaan dieper dan uitsluitend het verschil rk-prot.
Ik merk nu pas (want ik volg dit forum al een tijdje en kwam ook jou tegen) hoe ver onze gevoelens en gedachten uit elkaar liggen. Verder dan ik tot nu dacht. Het is niet anders.
* moderator: opmerkingen over moslims verwijderd ivm offtopic *
@faramir: het is beter, dat we ieder het stof van onze schoenen schudden en onze reis apart vervolgen.
@faramir: Ik moet constateren, dat wij een heel verschillend beeld hebben bij allerlei zaken, het geloof en de kerk betreffende. Die verschillen gaan dieper dan uitsluitend het verschil rk-prot.
hubert schreef:
Farimir vertolkt het beeld van de Ware Kerk (Opus Dei). Een ultra conservatieve opvatting over kerkzijn. Er gaan van de 4 miljoen papieren leden nog maar 300.000 rk mensen regelmatig ter kerke in Nederland. Veel support is er dus niet voor dit type kerkzijn.
Ik kom in veel katholieke landen, heb er vele rk vrienden en die denken beslist heel anders. Als ik me niet vergis is de nieuwe paus ook wat tactischer en vriendelijker dan wat we de laatste jaren gewend zijn. De tijd zal het leren.
mealybug schreef:Hier weer zo'n voorbeeld:
Hoe halen katholieken het in hun hoofd om iets dergelijks te fabriceren?
http://www.viralnova.com/church-of-bones/
hubert schreef:Farimir vertolkt het beeld van de Ware Kerk (Opus Dei). Een ultra conservatieve opvatting over kerkzijn.
Ik kom in veel katholieke landen, heb er vele rk vrienden en die denken beslist heel anders.
Als ik me niet vergis is de nieuwe paus ook wat tactischer en vriendelijker dan wat we de laatste jaren gewend zijn. De tijd zal het leren.
StillAwake schreef:Bizar...
Het toont overigens wel aan dat de dood vroeger beter bespreekbaar was dan tegenwoordig.
En die zijn dan plots wel de norm? Het spijt me zeer, maar de kerkelijke documenten hierover zijn vrij duidelijk. Spijtig dat je dat niet kan verteren. Inhoudelijk heb je gewoon echt helemaal niets bijgedragen aan de discussie. Je hebt enkel een aantal keren je praktijk herhaalt en dat is het.
hubert schreef:Ik denk dat je teveel uitgaat van het instituut. Je zegt het nu ook weer 'kerkelijke documenten'. Wanneer begin je zelf eens in de bijbel te lezen en met een kritischer blik om je heen te kijken? Waarom zo klakkeloos volgen?
Ik wil niet vervelend zijn en ook geen discussie hierover (dat is al zo vaak gebeurd), maar de leer inzake transsubstantiatie heeft geen enkele grond in de Bijbel.
Let maar eens op hoeveel woorden men nodig heeft om de RK leer omtrent het Avondmaal te duiden, terwijl het zo simpel in de Bijbel staat.
naamloos schreef:](*,)![]()
![]()
De Bijbel spreekt ook zo eenvoudig en simpel over het afhakken van rechterhanden en het uitsteken van ogen ....![]()
Faramir schreef:In alle denominaties (ook de jouwe, niet verder vertellen) is het zo dat bepaalde dingen letterlijk worden genomen en bepaalde dingen figuurlijk. De katholieke Kerk kiest ervoor om dit letterlijk te nemen gezien de overlevering van de eerste christenen.
Wilsophie schreef:Tot welke denominatie zou ik nu behoren want ik neem de Bijbel ook letterlijk.
mealybug schreef:Hier weer zo'n voorbeeld:
Hoe halen katholieken het in hun hoofd om iets dergelijks te fabriceren?
http://www.viralnova.com/church-of-bones/
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten