Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 18:56

jaapo schreef:Persoonlijk voel ik veel voor het standpunt van de liberale joden: De MENSEN moeten tijdens hun leven trachten een stukje van het Koninkrijk hier op aarde te verwezenlijken. Als dat klaar is, kan de Messias komen en is er het begin van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde. Dat lijkt een hopeloze zaak, maar je ziet door de eeuwen heen toch alom mensen, die hiermee bezig zijn. Met vallen en opstaan en soms doe je twee stappen vooruit en daarna weer een stap terug. Daarom moet de Boodschap steeds opnieuw verkondigd worden, om dat proces in gang te houden en zo mogelijk te versnellen. Dat is mijn geloof. Anderen denken, dat de wereld op z'n eind loopt en dat ineens, onverwacht, het einde daar zal zijn. En ze wachten, passief en tamelijk angstig, dat moment af. Daartegenover de actieven, altijd met de ander bezig, vasthoudend werkende aan een betere wereld.

Ja dat gelooft die Kingdom theologie ook. Ik ken er ook een paar die van die rapture leer afgestapt zijn juist daarom. Nu doen ze wat voor de Heer, toen zaten ze maar apatisch en angstig te wachten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 feb 2014 19:02

Jammer dat er geen hoofdstuk bij je tekst staat Hetty, dus ik neem de tweede tekst met w.s. een evenzo slechte vertaling.

"U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht."

Dit staat er dus niet.
Er staat : "dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit de slaap zouden opwaken want de zaligheid is ons nu nader dan toen wij heerst geloofd hebben"

Het gaat hier niet over de wederkomst maar over het moment dat wij van de duisternis overgingen in het licht.En dit betreft "wij" zegt Paulus dus als gelovige.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 feb 2014 19:11

29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder. 32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen,

Dus er zijn heden ten dage nog steeds weet ik hoeveel mensen onder het celibaat omdat Paulus dacht dat er maar weinig tijd was en elke minuut besteedt moet worden aan God.

Paulus leefde heel duidelijk in, voor zijn gevoel de laatste eeuw.

Nee hoor...zet er voortaan a.u.b. een hoofdstuk en naam van het boek bij.
Er staat in 1 Korinthe 7 vers 29,: "maar dit zeg ik broeders dat de tijd voorts kort is, opdat ook die vrouwen hebben zouden zijn als niet hebbende en die wenen als niet wenende en die blijde zijn als niet blijde zijnde en die kopen als niet bezittende want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.
Ook in dit hele hoofdstuk staat niets over een wederkomst.
Het is zo slecht vertaald want er staat: 'De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren hoe hij de Heere zal behagen".

@ Boerin ik ken mensen die niet wachten op de opname van de gemeente, maar wachten op het geloof wat God hen zal geven, terwijl die genade allang verschenen is , dat is veel triester.
Ik ken geen gelovigen die lijdzaam wachten op de opname van de Gemeente. Zij leven met een toekomstverwachting en dat is heel wat anders.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 19:34

Wilsophie schreef:Ik ken geen gelovigen die lijdzaam wachten op de opname van de Gemeente. Zij leven met een toekomstverwachting en dat is heel wat anders.

Ik ken ze ook die niet lijdzaam wachten, maar als je op die overdreven rapture sites gaat kijken is het elke keer: Yes! Hij komt over 2 maanden en ondertussen zit iedereen depressief af te wachten. Heb dat zelf ook gedaan toen ik depri was een tijd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 feb 2014 19:56

1 kor 7
29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder. 32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen,

Wilsophie schreef:Dit staat er dus niet.
Er staat : "dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit de slaap zouden opwaken want de zaligheid is ons nu nader dan toen wij heerst geloofd hebben"

"U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht."

Daar staat precies hetzelfde behalve dan dat jouw vertaling uit de tijd is en onleesbaar voor een normaal mens. Wat betekent "dewijl" ? is dat niet 'terwijl' ? Zeg je ook 'dewijl' tegen je buurvrouw?

Wat is "toen wij heerst geloofd hebben"?

Waarom geef je geen uitleg bij je vertaling? Ik zie namelijk gewoon precies hetzelfde staan:
In verband met de tijd moet je wakker worden.
Want de nacht is is bijna voorbij, het is bijna dag.

Waarom moeten we 'we' volgens Paulus (2000 jaar geleden?) juist nu uit de slaap ontwaken? Want de zaligheid is ons nu nader dan.... ??

Kun je daar antwoord op geven?

SV:
1 En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.

SV:
1 kor 7
29 Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; opdat ook die vrouwen hebben, zouden zijn als niet hebbende;
30 En die wenen, als niet wenende; en die blijde zijn, als niet blijde zijnde; en die kopen, als niet bezittende;
31 En die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.

Hoezo is de tijd 'voorts kort?" Wat wordt daar volgens jou mee bedoeld?

De gedaante dezer wereld gaat voorbij: Wat betekent dat volgens jou?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 20:19

Het is glashelder dat de schrijvers van het NT duidelijk met elkaar op één lijn zaten en allen de wederkomst en het einde der tijden in de eerste eeuw situeerden. Verder zegt Paulus dat wie hen verwerpt niet een mens maar God verwerpt (1 Thess 4,8) en vergissen is menselijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 23:53

Boerin schreef:Ik ken ze ook die niet lijdzaam wachten, maar als je op die overdreven rapture sites gaat kijken is het elke keer: Yes! Hij komt over 2 maanden en ondertussen zit iedereen depressief af te wachten. Heb dat zelf ook gedaan toen ik depri was een tijd.

Daar snijd je naar mijn mening een belangrijk punt aan. De reden waarom mensen de wederkomst zo graag in de voor hen nabije toekomst plaatsen is omdat ze depressief zijn en Jezus hun rotzooi moet opruimen. Zo iemand zei een keer tegen me dat hij enorm teleurgesteld zou zijn in Jezus als wat ik geloof klopt. Ik geloof namelijk dat dit is het en dat het niet beter wordt dan dit.

Afbeelding

Ook geloof ik dat we in negen van de tien gevallen zelf onze troep kunnen opruimen en dat is niet bepaald een pakkend verkooppraatje om een kerk mee vol te krijgen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 09:51

@ Boerin zoals gezegd dat is ook niet correct. We zouden waakzaam zijn en wandelen in het Licht. Als je over 9 maanden een babietje verwacht ga je ook niet na 2 maanden zitten wachten, maar ben je actief in de voorbereiding en dan nog ....moet je wachten...maar je bent er klaar voor.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 10:00

Een typefout natuurlijk. Verder snap ik niets van je warrige post. Dewijl= omdat... Nooit van gehoord?
Paulus boodschap is hier dat de gedaante van de wereld voorbijgaat.
God heeft aan een ieder gelijkelijk uitgedeeld en een ieder geroepen heeft zo laat dan niemand meer een voorhuid aantrekken. Het gaat hier om de wet, die weer op de heidenen gelegd werd.
Wij zijn in de vrijheid gezet zegt Galaten 5 vers 1 en duur gekocht en vervolgens geeft Paulus adviezen over het samenleven als man en vrouw in relatie tot de ongetrouwden en zegt als troost dat alles voorbij gaat en betrekkelijk is. En de tijd is kort lijkt mij niet moeilijk te begrijpen. En Paulus spreekt de wens uit dat zolang wij hier nog zijn op aarde dat we in vrijheid en onbekommerd mogen en kunnen leven.
Dat is de essentie van 1 Korinthe 7.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 feb 2014 21:15

Wilsophie schreef:Een typefout natuurlijk. Verder snap ik niets van je warrige p1 En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.
12 De nacht is voorbijgegaan, eost. Dewijl= omdat

Nee. Daar heb ik nooit van gehoord. Je buurvrouw zegt wel eens: Ik ga je fiets verplaatsen dewijl er een container moet staan?? Dewijl is allang geen Nederlands meer. Dus is het belangrijk dat een vertaling mensen bereikt. denk je niet? Raar dat ik dat niet weet??

Paulus boodschap is hier dat de gedaante van de wereld voorbijgaat.
God heeft aan een ieder gelijkelijk uitgedeeld en een ieder geroepen heeft zo laat dan niemand meer een voorhuid aantrekken. Het gaat hier om de wet, die weer op de heidenen gelegd werd.

Nee dat is pertinent onwaar.
het gaat in deze tekst absoluut niet niet over de wet, maar over de wederkomst.
1 kor 7
29 Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; opdat ook die vrouwen hebben, zouden zijn als niet hebbende;
30 En die wenen, als niet wenende; en die blijde zijn, als niet blijde zijnde; en die kopen, als niet bezittende;
31 En die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.

Het is raar om te zeggen dat deze tekst gaat over de wet. Heel 1 kor 7 gaat niet over de wet. Je verzint maar wat.

Waarom geef je geen uitleg bij je vertaling? Ik zie namelijk gewoon precies hetzelfde staan:
In verband met de tijd moet je wakker worden.
Want de nacht is is bijna voorbij, het is bijna dag.

Welk gedaante is er veranderd intussen? Welke dag mogen we nu beleven?

1 En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:28

Het is raar om te zeggen dat deze tekst gaat over de wet. Heel 1 kor 7 gaat niet over de wet. Je verzint maar wat.

En daarom staat er boven het hoofdstuk: "het huwelijk"

Het gaat over de relatie Schepper en schepping heel 1 Korinthe 7 en daarom schrijft vers 31 dat de gedaante van deze wereld voorbijgaat/.

Vers 18- 22 gaat over de wet. Als het over een dienstknecht gaat, gaat altijd over een bepaalde wijze van geknecht zijn of gebonden zijn, of gebukt gaan onder of onderworpen zijn.
Maar wie in de Heere geroepen is broeders die blijve in hetzelve bij God en daarom is een gelovige in de vrijheid gezet en slechts een slaaf van Christus en niet van de wet.
Al deze hoofdstukken zijn heel belangrijk voor de gelovigen in Korinthiërs en daarom volgt ook hoofdstuk 8 over het eten van offervlees.
Het gaat over allerlei zaken die spreken in deze jonge gemeente in een havenplaats en de wetten speelden daar ook een rol. Vandaar dat Paulus spreekt over het zinloze van de besnijdenis. Er is geen enkele tekst die over de wederkomst spreekt. Maar misschien ben je in de war met de 2e brief. Hoewel het daar gaat over de komst van Titus.
Dat de tijd voorts kort is opdat ook die mannen die vrouwen hebben zouden zijn als niet hebbende. En die wenen als niet wenende en die blijde zijn als niet blijde zijnde en die kopen als niet bezittende en die deze wereld gebruikten als niet misbruikende want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.

Paulus schrijft hier over de beperking in deze wereld die gewoon voorbij gaat. Dus ik begrijp niet waar de wederkomst van Christus staat. Paulus kon aan deze Korinthiërs nauwelijks iets kwijt over de verborgen dingen en verwijt hen juist dat ze niets van de vaste spijs konden verdragen en de wederkomst is nog lang niet aan de orde, want hij gaat eerst in hoofdstuk 15 uitleggen over de soorten van opstandingen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:31

Welk gedaante is er veranderd intussen? Welke dag mogen we nu beleven?

We waren toch in 1 Kor. 7 daar staat dat de gedaante dezer wereld voorbij gaat en daar heb ik op gereageerd

Over welke gedaante gaat deze tekst. Waar staat dit. Je maakt het zo rommelig.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 feb 2014 23:42

1. En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.

Hier gaat het dus niet over 1 Kor. 7 , maar over Romeinen 13 vers 12 en je bent de 1 vergeten in je post, dus daarom is het zo een gezoek voor mij.
Romeinen 13 vers 11 en 12. Dat schrijf je ineens eronder en dan verwijt je mij dat ik over 1 Kor. 7 zeg dat het niet over de wederkomst gaat en dat is precies zo, maar je gooit het zo door elkaar.
Dus.... niet zomaar een tekst onder 1 Kor. 7 schuiven als het over de brief aan de Romeinen gaat. Paulus schrijft aan verschillende geadresseerden.

In Romeinen 13 gaat het ook niet over de wederkomst maar over dat bij gelovigen de nacht voorbij is gegaan omdat we wandelen in het Licht met Jezus en leggen we de werken der duisternis af en doen we de wapenen des lichts aan.

Dat wij ontwaakt zijn volgens vers 11 is het moment dat wij tot geloof kwamen, want Eén is gestorven dus zijn allen gestorven. Iedereen die ontwaakt staat op uit de dood want Christus zal over hem lichten.
Dit gaat allemaal over het aandoen van de Here Jezus Christus.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 11 feb 2014 01:46

Topic gaat over Mattheüs, de meeste reacties over Paulus. En dan nog wel over de heel moeilijke Romeinen-brief. Allerlei teksten van Paulus worden in de persoonlijke tombola gegooid en dan is het leuk, om af en toe een nummertje te trekken. Ik vind het een onheilige manier om met de bijbel om te gaan, zeker ook, omdat ieder er weer een eigen draai aan geeft. Ik zal eerlijk zeggen, dat ik Paulus heel moeilijk vind, ondanks vele preken die ik lang geleden over hem heb gehoord. Meestal was ik na een paar minuten de draad kwijt.
Paulus heeft echt heel weinig met Mattheüs te maken. Hij citeert hem zelden of nooit. De topic-tekst gaat juist over heel iets anders dan de theologie van Paulus. Het is echt te moeilijk, om even in een topic van een forum (met een heel ander onderwerp) te stellen, wat hij bedoelt. En iedereen leest het net weer even anders, dat blijkt wel.

Terug naar het topic. Hier wordt iets gezegd, wat achteraf bezien niet is uitgekomen. Omdat we Jezus niet willen zien als een man die maar wat roept, moet er dus sprake zijn van verkeerd begrepen hebben en daardoor verkeerd opgeschreven. En daar dan nog de vertalers overheen, die misschien ook niet goed vertaald hebben.
Voor mij is het duidelijk: Jezus is nog niet teruggekomen (hoe je dat verder ook zien wil). Zelf heeft hij trouwens ook gezegd, dat niemand de dag of het uur weet, alleen de Vader. Hijzelf dus ook niet
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 10:18

En juist Mattheus legt uit wat en wanneer die dag die niemand weet kan weten dan de Vader komt en legt uit welke dingen staan te gebeuren binnen die aioon.

Dat staat haaks op de boodschap van Paulus die zegt: "Gij weet zeer goed, wanneer die dag komt, want Gij zijt kinderen des lichts zodat die dag niet u als een dief zal overkomen".

Kortom het gaat in Mattheus om een andere "dag" dan waar Paulus het over heeft.
NIet tegenstrijdig, niet moeilijk maar Paulus openbaart nu eenmaal als enige apostel een verborgenheid, een geheimenis, een musterion ( mysterie) Paulus spreekt tot gelovigen en Mattheus spreekt tot een schare en over Israël en de volkeren in het kader van Jezus als de rechthebber op de Troon van David in Jeruzalem.
Christus als de Koning die geopenbaard zal worden en tot dan verborgen was geweest.Er zijn in ieder geval 2 getuigen die steeds aanwezig waren op de berg der verheerlijking, en ik denk nog meer momenten waar zij niet met name genoemd worden. Mozes en Elia die terug zullen komen waren overal getuigen van.

Terug naar “[Religie] - Open forum”