wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 11:25

Jvslooten schreef:Uitverkiezing moet je niet gegeven worden, de uitverkiezing staat namelijk al van voor de grondlegging der wereld vast (Efeze 1:4, Openbaring 13:8). Geloof is inderdaad een gave Gods, omdat het een direct gevolg is van de door God gewerkte wedergeboorte, maar: onze door God vernieuwde wil en geest kan -en zal- ook zelf, door de genade van God alleen, geloven en zich bekeren.

Bekering na de wedergeboorte is heiliging, niet redding. Als je wordt wedergeboren is je geest direct heilig, dan ben je een baby uit God geboren en daarna moet je het uitwandelen en de rest geheiligd worden: Hij heeft ons macht gegeven om volwassen zonen Gods te worden. De volwassen zonen hebben de boze overwonnen.
Word heilig in al uw wandel. Dat is de vrucht van wedergeboorte.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 nov 2013 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 11:30

Boerin schreef:Wedergeboorte is geboorte uit de Geest: sterven en opstaan met Jezus. Dat kon nog niet toen Hij niet was gestorven en opgestaan, want Hij was de Eerstgeborene veler broederen. Daarom gingen ook de graven open. De oudtestamentische heiligen waren niet wedergeboren, dat kon toen pas.
Je maakt een denkfout.. De Christus was al véél, en véél eerder de Eerstgeborene.

Kol. 1:15
Hij is het Beeld van de onzichtbare God,
de Eerstgeborene van heel de schepping.

Op. 3:14
En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:

Joh. 1:1,2,14
In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Dit was in het begin bij God. (...)
En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

Boerin schreef:Het bloed van bokken en stieren kon de zonde niet wegnemen...
Dat klopt.. alleen het bloed van het Lam. Nu, en onder het oude verbond net zo.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 11:33

Boerin schreef:Bekering na de wedergeboorte is heiliging, niet redding.
Volgens mij heb ik nergens beweerd dat bekering redding is. Bekering is wél het begin van de heiliging.. daarom kan er ook geen bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte, omdat wij geheiligd worden door de Heilige Geest (Romeinen 15:16).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 11:35

Jvslooten schreef:Je maakt een denkfout.. De Christus was al véél, en véél eerder de Eerstgeborene.

En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:

En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

Dat klopt.. alleen het bloed van het Lam. Nu, en onder het oude verbond net zo.

Ja, het Lam is geslacht van de grondlegging der wereld, dat was Gods plan al, maar het was nog niet echt gebeurd, anders hadden ze geen lam hoeven te slachten met het Pascha.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 nov 2013 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:35

Pfff ik bedoel dat geloof wordt gegeven omdat God kiest en niet de mens.

Het woord "uitverkoren" is van toepassing op de Here Jezus Christus die was uitverkoren van voor de nederwerping der wereld. Grondlegging staat er niet , er staat "kataballoo"= nederwerping.
(Anders klopt de restitutie van de aarde en de hemelen niet).

Openbaring 13 vers 8 gaat over ongelovigen en de aanbidding van het Beest, heeft niets met uitverkiezing te maken wel met "de nederwerping van de kosmos" als tijdsaanduiding.

Efeze 1 vers 4 is een prachtige tekst, want alle gelovigen zijn uitverkoren, want God kiest geloof.
Gelovigen zijn op grond van hun geloof geselecteerd uit de mensheid.
En zij worden aangesteld tot zonen. "Aanneming tot kinderen" staat er niet. Er staat aanstelling tot zonen?erfgenamen. God heeft geen aangenomen kinderen zei iemand ooit.

Tot prijs Zijner genade en door welke Hij ons begenadigd heeft door de Geliefde.
En weer het woord "musterion"want het betreft een verborgenheid. Alle vergeving van zonden door Zijn bloed krijgen wij naar de rijkdom Zijner genade.

En dan maakt Hij ons bekend de verborgenheid van Zijn wil, Zijn mysterie, Zijn musterion wat eerder bedekt was en nu door Paulus geopenbaard aan gelovigen.
Dat is de inhoud van al zijn brieven.

Om in de bedeling van de volheid der tijden (vers 10) wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide, namelijk dat in de hemel is en dat op de aarde is.
Wij zijn tevoren verordineerd naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar de raad Zijner wil.
Wij zijn gelovigen in Christus uiteraard en deze bedeling is de 6e bedeling en volgt wanneer wij tot Hem worden vergaderd. Niet wat onder de aarde is, dus het gaat niet over de Jongste Dag.
Let daar goed op. Want dat is een heel andere gebeurtenis.

Ik tel in dit hoofdstuk 7 zegeningen waarmee wij gezegend zijn in de hemel in Christus Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 nov 2013 11:39

Jvslooten schreef:Volgens mij heb ik nergens beweerd dat bekering redding is. Bekering is wél het begin van de heiliging.. daarom kan er ook geen bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte, omdat wij geheiligd worden door de Heilige Geest (Romeinen 15:16).

En voor dat de heilige Geest werd uitgestort,(waar de discipelen op moesten wachten) valt alles nog onder de OT bedeling, waarin de grootste profeet, Johannes de Doper kleiner is dan de kleinste in het Koninkrijk.

Zei Jezus niet een (geestelijk)huis te ZULLEN bouwen, waarvan Hij de Hoeksteen is?
Iets nieuws dus.
Er staat nog een vraag open...zie jij iemands aktieve bekering als ''verwerpelijke goede werken'' of heb ik dat verkeerd begrepen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 11:44

Jvslooten schreef:Volgens mij heb ik nergens beweerd dat bekering redding is. Bekering is wél het begin van de heiliging.. daarom kan er ook geen bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte, omdat wij geheiligd worden door de Heilige Geest (Romeinen 15:16).

Ja okay, dan hebben we het gewoon over 2 verschillende dingen.

En de bewaarder, uit zijn slaap opgeschrikt, zag de deuren der gevangenis openstaan, trok zijn zwaard en was op het punt zelfmoord te plegen, in de waan, dat de gevangenen ontsnapt waren. 28 Maar Paulus riep met luider stem: Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allen hier! 29 En hij liet licht brengen, sprong naar binnen en wierp zich, bevende over al zijn leden, voor Paulus en Silas neder. 30 En hij leidde hen naar buiten en zeide: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus (geloof) en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.
Toen was hij wedergeboren.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:44

Openbaring 3 vers 14 spreekt over Bé re shiet en gaat over het Woord wat in den beginne bij God was.
Dat gaat niet over de opstanding.
Want de Eniggeborene van de Vader is wat anders dan de Eerstgeborene van een nieuwe Schepping.
Gods ééngeboren Zoon geeft aan dat God één Zoon had en niet meerdere zoals de J.Getuigen leren.

Kol 1 vers 15 gaat wel over de Eerstgeborene van heel de schepping en is dus wel van toepassing.
Als we even teruglezen in het hoofdstuk dan gaat het over wedergeboorte in het vers ervoor. Het gaat over de verlossing door Zijn bloed, n.l. de vergeving der zonden.
En dus gaat het over dood en opstanding toen Hij Gods Beeld gelijk werd, want daarvoor was Hij de mensen gelijk geworden.
Toen Hij de mensen gelijk werd was Hij de eniggeboren Zoon, die Zijn aanstelling tot Zoon ontving toen Hij de Erfgenaam werd van een Nieuw Schepping zijnde de laatste Adam.
Maak a.u.b. onderscheid tussen de enige die geboren werd uit de Vader en de Eerste die het Hoofd werd van een nieuwe schepping.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 nov 2013 11:46

Wilsophie: ".... en nu door Paulus geopenbaard aan gelovigen. Dat is de inhoud van al zijn brieven".

Dat is juist. Wat eerst verborgen was, heeft de apostel als bedienaar van de genadebedeling, geopenbaard aan de gelovigen.
En dat kun je inderdaad lezen in AL zijn brieven.

Deze zaken waren dus verborgen voor de Oudtestamentische gelovigen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 nov 2013 11:47

En ik soms maar zeggen dat 'geloven' zo eenvoudig is.
Ik vraag mij af of je ook zonder bovenstaande theologische diepgang gelovig kunt zijn.
Ik zie namelijk zoveel mensen om mij heen die oprecht gelovig zijn en dat ook waarmaken in het leven, maar die nooit zoiets uit hun mond of pen zouden krijgen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 11:50

hubert schreef:En ik soms maar zeggen dat 'geloven' zo eenvoudig is.
Ik vraag mij af of je ook zonder bovenstaande theologische diepgang gelovig kunt zijn.
Ik zie namelijk zoveel mensen om mij heen die oprecht gelovig zijn en dat ook waarmaken in het leven, maar die nooit zoiets uit hun mond of pen zouden krijgen.

:lol:
Geloven en wedergeboren worden kun je al als je nog nooit wat van de Bijbel had gehoord vantevoren, dus wat dat betreft.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:56

Dat verbaast mij ook Hubert, Er staat ook niet in de Bijbel: "lees je Bijbel bidt elke dag voor het eten of zoiets... met alle respect.., maar : "Onderzoekt de Schriften!"

Wat wedergeboorte betreft, vind ik het zo prachtig dat als je op grond van je geloof het watergraf in loopt afdaalt meestal via een trapje, naar het dodenrijk a.h.w en je oprijst uit het water, dan zijn er broeders die je eruit trekken nadat ze je eerst achterover erin geduwd hebben.
De Joden doopten zich zelf, maar wij van een nieuwe schepping als wedergeboren mensen LATEN ons dopen. En als het juist is dan gebeurt dat: "In de Naam van de HERE Jezus Christus en op grond van je geloof".

Het is Die Naam die eerst Jezus was bij Zijn Menswording, en daarna de Christus werd bij Zijn wedergeboorte of opstanding. En voorop staat dan de Naam De Naam van Jehovah. Want Hij was bij de Vader eer de wereld was. Dat is in een nutchell wedergeboorte en doop , dus de doop in Christus uitgebeeld in het watergraf en op grond van uitsluitend geloof.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:58

Geloven en wedergeboren worden kun je al als je nog nooit wat van de Bijbel had gehoord vantevoren, dus wat dat betreft.

Ja...haha Kijk maar naar die Ethiopiër onder die paraplu, nee niet Moriaantje want die kon wandelen zonder hoed. ...
Maar die neger, snapte er niets van en boem! daar was Filippus om het hem uit te leggen, hij geloofde Jesaja en liet zich dopen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:12

Boerin schreef:Ja, het Lam is geslacht van de grondlegging der wereld, dat was Gods plan al, maar het was nog niet echt gebeurd, anders hadden ze geen lam hoeven te slachten met het Pascha.
Het klopt wat je zegt, het was nog niet 'echt', maar het was al wel 'genoeg'. Dat het Lam geslacht zou worden, en de boze zou overwinnen stond namelijk al vast, zoals we in Genesis 3 kunnen lezen: Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 12:19

Heb je gelezen dat je "Eniggeboren" op dezelfde lijn plaatste als "Eerstgeborene" of laat je dat nu allemaal liggen blij dat je op Boerin in kan gaan. Dat is wel duidelijk hoor.
Het Lam zal ook staande te zien zijn als geslacht. Het opgestane Lam uit Openbaringen, maar daar gaat het niet over nu.

Terug naar “[Religie] - Open forum”