Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 14:11

Het één sluit het ander uit! Ik kan het ook niet helpen, misschien hanteren we een andere definitie van 'persoon'?
Ik begrijp je probleem, denk ik, wel. Daarom heeft Jezus ook het vaderbeeld geïntroduceerd in het OnzeVadergebed. Maar feitelijk, volgens de Bijbel, aanbid je een geest.
Maar misschien ben je het niet eens met Johannes 4?
Bijbellezen is ook weer niet zo makkelijk.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 14:21

Maaarten:
Hoe kan God überhaupt liefhebben als Hij geen Persoon zou zijn?

Dat is nou net het mysterie! Het is geen algebra!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 aug 2013 14:26

hubert schreef:Het één sluit het ander uit! Ik kan het ook niet helpen, misschien hanteren we een andere definitie van 'persoon'?
Dat lijkt mij ook. Volgens jou is iemand pas een persoon als zo iemand lichamelijk zichtbaar is. Volgens mij (en de meeste andere christenen) niet. Een persoon is een persoon als zo iemand persoonlijke eigenschappen heeft. Het is een iemand, niet een iets en nog minder een abstractie. Iemand die kan nadenken, spreken, luisteren, handelen, bevelen, liefhebben, toornen enzovoorts. God heeft al deze eigenschappen en daarom spreken we over een persoonlijke God waar we ook persoonlijk contact mee kunnen hebben. Nog niet van aangezicht tot aangezicht (dat komt nog, zie 1 Kor. 13:12), maar wel via het gebed en via het Woord van God.
hubert schreef:Ik begrijp je probleem, denk ik, wel. Daarom heeft Jezus ook het vaderbeeld geïntroduceerd in het OnzeVadergebed. Maar feitelijk, volgens de Bijbel, aanbid je een geest..
Waarom zouden Vader en Geest elkaar uitsluiten? Dat is de vraag die bij mij blijft hangen als ik je opmerkingen over persoon en persoonlijk lees. En waarom zou Jezus Zijn Vader Vader noemen als Hij niet persoonlijk zou zijn? Uit het hogepriesterlijk gebed (Joh. 17) leer ik dat de relatie van Jezus met Zijn Vader hoogstpersoonlijk is.
hubert schreef:Dat is nou net het mysterie! Het is geen algebra!
Daar heb je in zoverre gelijk in dat God ons begrip compleet overstijgt. Dat laat onverlet dat de Bijbel over God spreekt in taal die alleen maar hoogstpersoonlijk genoemd kan worden. Hij is de Persoon, naar wiens Beeld wij gemaakt zijn. Het is dus niet zo dat wij personen zijn en God dat niet kan zijn; het is eerder andersom: wij zijn personen omdat we naar Zijn beeld gemaakt zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 14:33

Teus schreef:Ik reageer in een paar meer oké? Dat gelooft en weet de duivel ook, wat...vele malen meer als jij. Alle mensen die zich tot God bekeerd hebben heeft hij moeten laten gaan en ook weet hij dat hij er niet tegen op kan, daar moet hij het altijd van verliezen. Hubert, je zegt dat geloven eigenlijk ook vertrouwen is. Dat klopt, geloof en vertrouwen ligt heel dicht bij elkaar maar is wel heel iets anders. Heb je mijn onderschrift wel eens gelezen en mag ik vragen of het ook voor jou geldt?

De duivel (of beter Satan) is de tegenstrever van God. Hij staat voor het kwaad. Wat hij gelooft is niet interessant. Het komt erop aan wat wij geloven en belangrijker wat wij doen en laten. Van mijn dominee heb ik geleerd dat het woord 'geloven' in de grondtaal 'vertrouwen' betekent. Dus niet iets anders, maar gelijkwaardig. Een synoniem.
Met het onderschrift kan ik niet zoveel. Ik ben een beetje allergisch voor tegeltjeswijsheid.
Geef mij maar een mooie Bijbeltekst.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 14:40

@Elbert God wordt in de Bijbel opgevoerd als iemand met menselijke eigenschappen. Die noem je op.
God heeft ook handen, voeten, ogen, oren etc. Pas nog een prekenserie over gehoord. Dat neemt niet weg dat de Bijbel onomstreden leert dat God Geest is. Het is voor ons dus niet te begrijpen en ik begrijp ook niet dat je dat ontkent. Dat is echt niet bijbels geredeneerd.
Jezus had uiteraard wel die vaderband, want volgens de Bijbel was/is Hij immers Gods Zoon.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 aug 2013 15:14

hubert schreef:@Elbert God wordt in de Bijbel opgevoerd als iemand met menselijke eigenschappen. Die noem je op.
Ik spreek liever van persoonlijke eigenschappen. Onze menselijke eigenschappen zijn immers afgeleid van Gods eigenschappen, want we Zijn naar Zijn beeld geschapen.
hubert schreef:God heeft ook handen, voeten, ogen, oren etc. Pas nog een prekenserie over gehoord. Dat neemt niet weg dat de Bijbel onomstreden leert dat God Geest is. Het is voor ons dus niet te begrijpen en ik begrijp ook niet dat je dat ontkent. Dat is echt niet bijbels geredeneerd.
Dat ontken ik niet en ik begrijp niet dat je dat in mijn post leest. Het spreken over handen, voeten, enz. heeft te maken met ons begripsvermogen, want natuurlijk heeft God geen letterlijke handen, voeten enz. Het spreken over Gods hand enz. heeft te maken met Zijn persoonlijk handelen/relatie m.b.t. ons/deze wereld en de Bijbel gebruikt daar deze beelden voor.
hubert schreef:Jezus had uiteraard wel die vaderband, want volgens de Bijbel was/is Hij immers Gods Zoon.
Juist, maar Jezus bidt ook dat wij één zullen zijn in Hen zoals Jezus en Zijn Vader één zijn(Joh. 17:21). Jezus is de Zoon van God en door het geloof worden wij kinderen van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 aug 2013 16:28

@Hubert,
Een uiterst kwalijke zaak dat je iemands relatie met God zomaar de grond in trapt. Als jij niet gelooft dat Elbert met God gesproken heeft wil dan niet zeggen dat je dat moet verachten. Je doet God en Elbert daar pijn mee. Nu mag Elbert het bij God brengen en Hij zal hem troosten maar jij zal er verantwoording voor moet afleggen, let op wat je zegt. Je bent stellig te zeggen dat een relatie met God niet kan omdat je het zelf niet hebt dat is duidelijk, je zegt het zelf maar ik denk dat je je er achter schuilt. Je wilt geloven maar wel gewoon doorleven, doen wat je zelf wilt, heb ik de indruk. Je voelt je bedreigd, aangevallen omdat er anderen zijn die wel een relatie met God hebben en jij heb het niet. Zou je je dan niet af moeten vragen hoe het kan dat jij het niet hebt in plaats van de stelling te nemen dat het niet kan? Of....vindt je het allemaal maar bekrompen, ben je bang dat je veel dingen niet meer mag? Zou je je dan niet eens af moeten vragen of je wel echt geloofd? Je krijgt zoveel aantijgingen, zou je niet eens op je knieën gaan en God vragen of het waar is wat er gezegd wordt?
Je hebt God nodig man, vraag Hem om hulp, smeek Hem te laten zien of een relatie mogelijk is, belijdt je zonden en vraag of Hij in je leven wilt komen. Als je het met een oprecht hart doet zal Hij je laten zien wat een relatie met Hem is. Dan ga je iedereen vertellen dat een relatie met God mogelijk is, dan doet het je pijn hoor als ze je er belachelijk mee maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 aug 2013 21:21

Hoe woont God dan in de mensen? Hoe is de mens het lichaam van Christus?
De Bijbel geeft een aantal belangrijke teksten.
“Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.” -Johannes 14:23
Jezus leeft in ons door zijn woord. Door dat woord leeft de heilige Geest in ons.
“…de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.” -Johannes 6:63
Ook in het Oude Testament staat een prachtig voorbeeld.
“Hij zei tot mij: Mensenkind, sta op uw voeten, opdat Ik met u spreke. Zodra Hij tot mij sprak, kwam de geest in mij en deed mij op mijn voeten staan en ik hoorde Hem, die tot mij sprak.” -Ezechiël 2:1-2
‘Zodra Hij tot mij sprak kwam de geest in mij’.
Dat is de manier waarop de heilige Geest uitgedeeld wordt. Daarom wordt ons steeds opnieuw voorgehouden om aandachtig te luisteren naar wat God ons te zeggen heeft. Daarom is de studie van Gods woord ook zo belangrijk. Gods woord is vol van Gods Geest. In Gods woord vinden wij God zelf.
“Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden.” -Handelingen 10:44
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 aug 2013 22:00

hubert schreef:
Met het onderschrift kan ik niet zoveel. Ik ben een beetje allergisch voor tegeltjeswijsheid.
Geef mij maar een mooie Bijbeltekst.

Deze dan?
Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 aug 2013 10:56

Teus schreef:Deze dan?
Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.

Precies, je weet wel wat ik bedoel. Het Bijbels gegeven en kern van mijn geloven (God is Liefde) moet uiteraard wel repercussies hebben voor de levenswandel van de gelovige. Die is mooi samengevat in genoemde tekst uit Micha, meen ik?
Zonder (goede) werken is het hele geloof immers niets waard.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 aug 2013 19:40

Teus schreef:Deze dan?

Hubert schreef:Precies, je weet wel wat ik bedoel. Het Bijbels gegeven en kern van mijn geloven (God is Liefde) moet uiteraard wel repercussies hebben voor de levenswandel van de gelovige. Die is mooi samengevat in genoemde tekst uit Micha, meen ik?
Zonder (goede) werken is het hele geloof immers niets waard.

Ootmoedig wandelen met God kan alleen maar als je een relatie met Hem hebt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 aug 2013 14:20

Uiteraard, maar de relatie verschilt per persoon. Het is stukwerk, maar Hij houdt van alle kinderen evenveel.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 aug 2013 17:00

@hubert,

Ga je het nu toch enigszins toegeven dat een relatie net God mogelijk is? Maar je wilt het God nog wel even voorschrijven? God wil met iedereen een relatie.
Je bestrijdt alles, je denkt het beter te weten als God en beledigd Zijn kinderen.
Ik hou het voor gezien met jou, ik schud het stof van mijn voeten en ga verder.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 aug 2013 19:28

boer schreef:Denk je echt dat het doopsel en de belijdenis-handtekening reddend zijn?

Vergeet het zingen niet! ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 aug 2013 10:54

Teus:
Ga je het nu toch enigszins toegeven dat een relatie net God mogelijk is? Maar je wilt het God nog wel even voorschrijven? God wil met iedereen een relatie.
Je bestrijdt alles, je denkt het beter te weten als God en beledigd Zijn kinderen.
Ik hou het voor gezien met jou, ik schud het stof van mijn voeten en ga verder.

Ben wel blij dat de Bijbelse God waarin ik geloof zo niet in elkaar zit. Ik heb niets bestreden, je in je eigen waarde gelaten. Het enige wat ik gedaan heb is mijn eigen (persoonlijke) geloof te duiden.
Je opmerkingen zijn intussen wel aanmatigend, krenkend en zelfs in bepaalde zin anti-christelijk.
Veel vrome woorden, weinig inhoud! Dat is waarom de meeste mensen zo'n hekel hebben aan kerkmensen en het geloof hier te lande uitsterft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”