Nieuwe paus laatste paus ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Nieuwe paus laatste paus ?

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 07:31

Janvanverweg schreef:Kan Mugabe het vaticaan bereiken zonder door een europees land (Italie) te reizen?
je kan het niet leuk vinden, maar boer heeft in deze wel gelijk, ook al is zijn 'eurozone'argument niet steekhoudend.

Het argument dat Mugabe misschien wel tot bekering komt is ook erg zwak. de bijbel leert dat hardnekkige zondaren (hetgeen Mugabe is) uit de kerkelijke gemeenschap gezet moet worden.
nu krikt mugabe zijn imago op ten koste van de RKK.
Het mag dan de inhuldiging van een staatshoofd zijn; het volk ziet hem toch vooral als de leider van een religie.

Je hebt gelijk voor wat betreft het reizen van Mugabe. Italie heeft hem doorgang verleent. Is overigens niets nieuws, dat gebeurde voor zover bekend 2 maal eerder. Verder vind ik het spijtig dat je niet in bekering van mensen geloofd. Bekering zie ik als een dagelijks proces maar schijnbaar geloven protestanten niet in zaken als bekering en het beteren van leven.

Dat je de argumenten niet steekhoudend vind is prima. Die van jou zijn echter niet minder opmerkelijk.
kritisch zijn op een nieuwe paus mag best. waarom de euforie van het spektakel volgen?

Kritisch is oa de Nederlandse media zeker. Binnen een paar uur had men al allemaal verdachtmakingen (die later onjuist bleken) rondgestrooid.
de protestanten in zuid amerika zijn niet blij met hem omdat hij te rooms is.

Geen argument. Natuurlijk is de paus katholiek, dat is altijd al zo geweest. Overigens is maar de vraag in hoeverre het reformatorische christendom blij moet zijn met het protestantisme in Zuid-Amerika. Wellicht interessant voor een ander topic.
hij bezoekt meteen de grootste maria kerk in Rome.

Aantoonbaar onwaar. Hij verscheen eerst op het balkon op het Sint-Pietersplein en ging pas ergens de volgende dag naar desbetreffende kerk.
in zijn homilie preekt hij uit de rkk-traditie ipv de bijbel en deed een beroep op “degenen die een economische, politieke of sociale rol bekleden”, dat zij “hoeders zijn van de schepping, hoeders van het milieu”, en dat zij “geen tekens achterlaten van vernietiging en dood”.
dat laatste citaat zou zo uit 'het conciliair proces' van de wereldraad der kerken kunnen komen; een goed in het gehoor liggende boodschap, politiek correct en vooral niet aanstootgevend naar de seculiere wereld.

Wel eens gehoord van de boodschap aanpassen aan de toehoorders. Volgens mij ging een apostel hem in Griekenland voor. Het verhaal van de onbekende God.
het is natuurlijk fijn dat de paus een eenvoudige levenstijlheeft. maar dat dat als een pluspunt geldt binnen de rkk zegt wel heel veel over de rkk :mrgreen:

Drogreden. Daarnaast geeft het geen blijk van zelfreflectie over de eigen geestelijkheid en het eigen geloofsleven van protestanten in Nederland.

Kritisch zijn mag best, maar dan graag steekhoudend. Volgens mij heb je het zelf ook het liefst steekhoudend.
Spijtig dat deze paus binnen bepaalde protestantse kringen al is afgeschoten enkel om het gegeven dat hij paus is. Wat mij betreft mag de katholieke Kerk daarop wel eens een stukje reflectie uitoefenen om te kijken of de ingezette weg met Vaticanum II wel wenselijk is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mar 2013 10:15

Het lijkt mij dat er tussen Vaticaanstad en Italië een verdrag bestaat, dat regelt, dat bezoekers van het Vaticaan voor die gelegenheid te allen tijde over Italiaans grondgebied mogen reizen. Bij de VN geldt ook dat de president van Iran over Amerikaans grondgebied mag reizen, terwijl hij in de VS eigenlijk niet welkom is.

Verder lijkt mij deze paus iemand die in elk geval een idee heeft wat er onder "eenvoudige gelovigen" leeft. Van wat ik tot op heden van hem gezien heb, vind ik het een persoon met een hart voor mensen, geen studeerkamertheoloog en ik denk dat juist iemand met een hart en een luisterend oor van grote waarde kan zijn voor de RKK in deze tijd.

Het gehak op de RKK getuigt niet van veel respect voor deze medechristenen.

We kunnen het ons als Europese christenen niet langer veroorloven elkaar te verketteren. De secularisatie heeft dermate hard toegeslagen in Europa dat we ons deze "luxe" niet langer kunnen veroorloven. Het is zaak om met vereende krachten het christelijk geloof te belijden en er naar te handelen om zo de niet-christelijke buitenwacht te laten zien wat het christelijk geloof wèl inhoudt. Lichtend licht en zoutend zout moeten we zijn en daarom alleen al is de oecumene zo belangrijk: zoeken naar Wie ons bindt, in plaats van wat ons scheidt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mar 2013 10:46

http://www.madisdead.blogspot.co.il/201 ... am-to.html

Zou de nieuwe paus er ook zo over denken?
Het angstige is dat religie en staat steeds meer in elkaar verweven raken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mar 2013 10:58

Hoe kom je toch zo vaak aan dat soort sites? Wie gooit al die onzin steeds het web op?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 20 mar 2013 11:14

Optimatus schreef:Het gehak op de RKK getuigt niet van veel respect voor deze medechristenen.
zie mijn reactie op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=26363&p=1885638#p1885638
niet iedereen ziet de rkk als christelijk. diegenen die dat niet zien hebben - althans in eigen ogen- hele sterke argumenten daarvoor.

zou Mugabe welkom zijn in nederland als onze prins koning wordt? of in een ander land als er een nieuw staatshoofd komt? waarom dan wel bij het hoofd van vaticaan stad?

Faramir schreef: Verder vind ik het spijtig dat je niet in bekering van mensen geloofd. Bekering zie ik als een dagelijks proces maar schijnbaar geloven protestanten niet in zaken als bekering en het beteren van leven.
bekering is de keuze van een mens. Daar moet je veel voor over hebben. maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. soms heeft een bot nee meer effect dan gedrag gedogen.
als de paus Mugabe zou weigeren vanwege zijn gedrag, dan gaat daar een sterk appel tot verandering van uit.
iemand welkom heten zonder zijn gedrag aan de kaak te stellen bevestigd dat gedrag en kan een motivatie voor nog meer laakbaar gedrag vormen.
hitler kreeg pre-WOII telkens zijn zin en werd steeds brutaler in zijn eisen.
elke ouder/leraar weet dat opvoeden soms tijdelijk afzonderen inhoud om ongewenst gedrag af te keuren (ga maar even op de gang staan)
straf is een oproep tot bekering.
dus je reactie dat ik niet in bekering zou geloven is ongefundeert en gaat bovendien tegen de bijbel in. veeleer vind de rkk bekering niet nodig en laakt Mugabe in zijn gedrag. zoals de rkk dat meermalen in het verleden ook gedaan heeft bij andere stouters.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mar 2013 13:43

Optimatus schreef:Hoe kom je toch zo vaak aan dat soort sites? Wie gooit al die onzin steeds het web op?

Onzin, tsja, maar het is wel gebeurd, de beelden zijn niet gemanipuleerd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 mar 2013 14:31

boer schreef:
Onzin, tsja, maar het is wel gebeurd, de beelden zijn niet gemanipuleerd.

http://www.youtube.com/watch?v=QgEonTwLB0Y

Dan zal deze studie ook wel als onzin afgedaan worden.
Voor mij en velen met mij, is dat in ieder geval niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 15:50

Paus: ’Wees een beschermer als St.-Jozef’

Paus Franciscus heeft tijdens zijn inaugurale Heilige Mis alle mensen opgeroepen "beschermers" te zijn zoals Sint-Jozef door zorg te dragen voor de armen, gezinnen, vriendschappen, het milieu en hun eigen emoties en harten.
"Uiteindelijk is alles toevertrouwd aan onze bescherming en is ieder van ons ervoor verantwoordelijk. Wees beschermers van Gods gaven!”

"Wanneer mensen falen om aan deze verantwoordelijkheid te voldoen, als we er niet in slagen zorg te dragen voor de schepping en voor onze broeders en zusters, wordt de weg geopend naar destructie en raken harten verhard", aldus de paus in zijn homilie.

Rest: http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/3609-’wees-een-beschermer-als-sint-jozef’.html

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 20 mar 2013 17:08

Faramir schreef:"Wanneer mensen falen om aan deze verantwoordelijkheid te voldoen, als we er niet in slagen zorg te dragen voor de schepping en voor onze broeders en zusters, wordt de weg geopend naar destructie en raken harten verhard", aldus de paus in zijn homilie.
dacht ik altijd dat onze haten verhard waren door onze zondige natuur.
kennelijk is de verlossing door Christus niet meer nodig, lid zijn van atuurmonumenten en greenpeace is al voldoende. de paus is aardig bijbel getrouw in zijn eerste homilie.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 17:17

Janvanverweg schreef:dacht ik altijd dat onze haten verhard waren door onze zondige natuur.
kennelijk is de verlossing door Christus niet meer nodig, lid zijn van atuurmonumenten en greenpeace is al voldoende. de paus is aardig bijbel getrouw in zijn eerste homilie.

Ik dacht altijd dat je niet je eigen kaders om een ander geloof kon proppen om vervolgens vreemde uitspraken te doen.
Nu denk ik eigenlijk dat het voor katholieken, anglicanen, orthodoxen en de rest van de wereld geen ene drol meer uitmaakt wat protestant x of protestant y denkt. Laat ze het eerst maar eens met elkaar eens worden.

Daarnaast loopt het traditionele protestantisme op zijn einde, uiteindelijk zullen het allemaal pinkster of evangelicale bewegingen worden of zichzelf moeten opheffen. Dus waarom nog energie steken in een dialoog die toch niet op gang komt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 20 mar 2013 17:54

Faramir schreef:Ik dacht altijd dat je niet je eigen kaders om een ander geloof kon proppen
en bedankt voor de bevestiging vanuit de rkk hoek dat rkk inderdaad een ander geloof is! =D>
hierin zijn we het dus met elkaar eens.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 17:59

Janvanverweg schreef:en bedankt voor de bevestiging vanuit de rkk hoek dat rkk inderdaad een ander geloof is! =D>
hierin zijn we het dus met elkaar eens.

Ik was vrij oecumenisch ingesteld. Dat is na jaren van gesprek met protestanten echter wel als sneeuw voor de zon verdwenen. Als je dat een overwinning vindt......

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mar 2013 23:26

Faramir schreef:Ik was vrij oecumenisch ingesteld. Dat is na jaren van gesprek met protestanten echter wel als sneeuw voor de zon verdwenen. Als je dat een overwinning vindt......

Je bent hier ander nog dagelijks een van de aktiefste gespekpartners der protestanten LOOOOL
Toch nog een beetje hoop?

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 06:21

Janvanverweg schreef:Kan Mugabe het vaticaan bereiken zonder door een europees land (Italie) te reizen?
je kan het niet leuk vinden, maar boer heeft in deze wel gelijk, ook al is zijn 'eurozone'argument niet steekhoudend.

Je hebt gelijk als het gaat om het feit dat reizen door een land van de EU in dit geval mag. Sowieso is dat een totaal andere kwestie dan iemand toelaten in zijn land, om daar te mogen verblijven.

Het argument dat Mugabe misschien wel tot bekering komt is ook erg zwak. de bijbel leert dat hardnekkige zondaren (hetgeen Mugabe is) uit de kerkelijke gemeenschap gezet moet worden.
nu krikt mugabe zijn imago op ten koste van de RKK.
Het mag dan de inhuldiging van een staatshoofd zijn; het volk ziet hem toch vooral als de leider van een religie.

Je geeft zelf al toe dat het hier niet gaat om het uitzetten uit een kerkelijke gemeenschap. Het volk kan hem zo zien, maar hij gaat niet als lid van de RKK. Dat hij dat toevallig is maakt het schijnbaar ineens complexer. De vraag is of hij ooit uit de RKK is gezet, dus, in hoeverre het hele argument geldt dat hij niet mag komen.
En ingaande op je eerste opmerking: Ik gaf dit niet als argument om Mugabe maar te laten komen. Het ging me meer om de stellige afwijzing van iemand (die jij trouwens ook doet), terwijl we altijd bereid moeten zijn om iemand weer terug te nemen als hij zonden belijdt. En het klinkt me niet in de oren dat sommigen dat hier zijn, als hij de gelegenheid bijvoorbeeld te baat zou nemen om dat te doen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 06:25

Faramir schreef: Bekering zie ik als een dagelijks proces maar schijnbaar geloven protestanten niet in zaken als bekering en het beteren van leven.

Ik waardeer je in je bijdragen, ook al zijn we het misschien niet altijd eens. Het zou wel fijn zijn als je dergelijke opmerkingen, die schijnbaar tevoorschijn komen, puur en alleen betrekt op de persoon waarmee je aan het discussiëren bent. :wink: [-X

Kritisch zijn mag best, maar dan graag steekhoudend. Volgens mij heb je het zelf ook het liefst steekhoudend.
Spijtig dat deze paus binnen bepaalde protestantse kringen al is afgeschoten enkel om het gegeven dat hij paus is. Wat mij betreft mag de katholieke Kerk daarop wel eens een stukje reflectie uitoefenen om te kijken of de ingezette weg met Vaticanum II wel wenselijk is.

Toch klinkt het me enigszins in de oren alsof bepaalde protestantse kringen ook al afgeschoten zijn... Er wordt op deze manier wel makkelijk van 2 kanten met het vingertje gewezen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”