Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2013 13:49

mohamed schreef:Nee, jij snapt het niet want ik heb eerder al gemeld dat ik als een van de weinigen die tekst onderschrijf, alleen niet de katholieke interpretatie.

Optimatus schreef:Wat blijf je toch mekkeren over de katholieke interpretatie. Alle christelijke kerken, van reformatorisch tot katholiek, onderschrijven deze belijdenissen: de hele gereformeerde gezindte, de PKN, de RKK, de OKK, de Anglicaanse kerk, de orthodoxie - allen onderschrijven zij de Drievuldigheidsleer, omdat deze leer een wezenlijk element van het Christendom is.

Op basis van 1 Johannes 5,7 alleen kun jij al die belijdenissen rondom de drie-eenheid niet hardmaken, zelfs niet als de paus het onderschrijft.

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 10 feb 2013 23:21

antoon schreef:De Bijbel is een complex boek, dat is zeker wil je de bijbel begrijpen dan is er studie noodzakelijk en niet van een paar jaar maar van jaren en jaren en dat onder leiding van Gods geest, dan krijg je ook een beeld van de persoonlijkheid van God en de boodschap zoals die in de bijbel bedoeld werd.

Hier ben ik het denk ik wel mee eens hoor. Maar zelfs na jaren en jaren studie onder Gods leiding blijft de verdeeldheid bestaan hierover?
antoon schreef:Dan weet je ook dat God een is, dan weet je ook de positie van Jezus ten opzichte van God en wat zijn toewijzing op aarde nu wel precies inhoudt en wat niet, dan doorzie je de Invaliditeit van menselijke leringen waaronder drie –eenheid en nog veel meer,

Dit vind ik ergens een gevaarlijke uitspraak.
Je geeft mij de indruk dat, diegene die jaren lang zich door de leiding van God hebben laten sturen, allemaal tot diezelfde conclusie gekomen zijn.
antoon schreef:je wordt een geestelijk mens in die zin dat je in een goede verhouding tot God staat althans dat is je streven en God accepteert dat
Hiermee ben ik het helemaal eens. Zolang je streven is om God te kennen, maakt het niet zo heel veel uit of je A of B roept toch? Zolang je met een oprecht hart geloofd en christus in jou leeft dan sta je buiten de wet en dan zijn al je zonden vergeven.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2013 23:37

mohamed schreef:Op basis van 1 Johannes 5,7 alleen kun jij al die belijdenissen rondom de drie-eenheid niet hardmaken, zelfs niet als de paus het onderschrijft.

De paus is mijns inziens in deze discussie irrelevant, temeer omdat pauselijke uitspraken binnen mijn kerkgenootschap ter kennisgeving worden aangenomen, maar niet bindend zijn, omdat de paus niet de chef van mijn kerkgenootschap is.

Ik neem aan dat alle andere zaken die in de genoemde geloofsbelijdenissen jou bekend voorkomen, zoals de geboorte van Christus uit de (toen) maagd Maria (of ze maagd gebleven is, doet niet terzake), de kruisdood, de opstanding en de hemelvaart.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2013 00:35

1 Korinthe 12
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.

find_the_truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor find_the_truth » 15 apr 2013 20:26

De Drieëenheid? , wat de bijbel leert!

God, de vader, één persoon, grootste in universum.
God geen drie personen.

Deuteronomium 6:4
Luister, o Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.

Maleachi 2:10
Hebben wij niet allen één vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouweloos jegens elkaar, door het verbond van onze voor vaders te ontheiligen?

Markus 10:18
Jezus zij tot hen:,, , waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Romeinen 3:29-30
Of is hij alleen de God van de joden? Is hij het ook niet van mensen der natiën? Ja, ook van mensen der natiën, indien God werkelijk één is, die besnedenen rechtvaardig zal verklaren ten gevolge van geloof en onbesnedenen rechtvaardig zal verklaren door middel van hun geloof.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 apr 2013 20:36

find_the_truth schreef:De Drieëenheid? , wat de bijbel leert!

God, de vader, één persoon, grootste in universum.
God geen drie personen.

Deuteronomium 6:4
Luister, o Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.

Maleachi 2:10
Hebben wij niet allen één vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouweloos jegens elkaar, door het verbond van onze voor vaders te ontheiligen?

Markus 10:18
Jezus zij tot hen:,, , waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.

Romeinen 3:29-30
Of is hij alleen de God van de joden? Is hij het ook niet van mensen der natiën? Ja, ook van mensen der natiën, indien God werkelijk één is, die besnedenen rechtvaardig zal verklaren ten gevolge van geloof en onbesnedenen rechtvaardig zal verklaren door middel van hun geloof.

Welkom, ik zie dat dit je eerste post is. Hier kun je je overigens voorstellen. Één God meerdere verschijningsvormen, of is het Woord niet God?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

find_the_truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor find_the_truth » 15 apr 2013 22:06

God's zoon geschapen; God voordien alleen.

Openbaring 3:14
En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: deze dingen zegt de amen, de gestouwe en waarachtige getuige, het beging van de schepping door God.

Kolossenzen 1:15
Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerst geborene van heel de schepping.

Jesaja 44:6
Dit heeft Jehovah gezegd, de koning van Israël en zijn terug koper, Jehovah der legerscharen:ik ben de eerste en ik ben de laatste, en buiten mij is er geen God.

find_the_truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor find_the_truth » 16 apr 2013 20:45

De Drieëenheid en andere onderwerpen die de bijbel leert staan uitgebreid op Www.bijbelseonderwerpen.com

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2013 22:35

De Wachttoren (van Babel) is weer actief...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 16 sep 2013 17:43

Het is toch zo dat een God de Vader en een god de zoon twee goden is?

1 + 1 is toch 2, en niet 1?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2013 18:46

find_the_truth schreef:God's zoon geschapen; God voordien alleen.

Openbaring 3:14
En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: deze dingen zegt de amen, de gestouwe en waarachtige getuige, het beging van de schepping door God.

Kolossenzen 1:15
Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerst geborene van heel de schepping.

Jesaja 44:6
Dit heeft Jehovah gezegd, de koning van Israël en zijn terug koper, Jehovah der legerscharen:ik ben de eerste en ik ben de laatste, en buiten mij is er geen God.

Uit de geciteerde bijbelteksten blijkt overduidelijk dat je er geen snars van begrijpt.

De leer van de drie-enige God is ruim 1500 jaar geleden geformuleerd door integere christentheologen en wordt sindsdien erkend door 99% van de Christenheid.

De belijdenis zegt overduidelijk dat er maar één God is.

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

Het dogma luidt dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Drie personae - en let nu op, beste find the truth, dan zal ik het je voor eens en altijd uitleggen ; personae dat zijn niet "drie personen".
Personae is een term die komt uit de theaterwereld.
Een personae is een rol - een masker.
Dus één God in drie verschijningsvormen.

Het is dus terecht dat de Christelijke kerk haar kinderen doopt in de naam van de Drie-enige God.

Math. 28 ; 19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 21:15

rotterdam schreef:Math. 28 ; 19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb.

En bij dat laatste hoort niet: Voor de mens z.g.a. onbegrijpelijke dogma's opleggen, dat heeft Jezus zijn discipelen vast niet geleerd, denk ik.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 21:48

Amos schreef:Het is toch zo dat een God de Vader en een god de zoon twee goden is?

1 + 1 is toch 2, en niet 1?

Nee, 1 + 1 = 1 als er geen verdeeldheid en eigen wil is. Maar dat kunnen wij als mensen niet vatten.

Genesis 1:26
Then God (enkelvoud) said, “We (meervoud) will make mankind (meervoud) in our (meervoud) image, after our likeness and have dominion over the fish of the sea, over the fowl of the air, over the cattle, over all the earth, and over every creeping thing that creeps upon the earth.” 27. So God created mankind (meervoud) in His (enkelvoud) own image; He created him (enkelvoud) in the image of God. He created them male and female. (Matt. 19:4)

Als je de Drieeenheid of God is een Persoon wilt vatten, moet je naar Jezus kijken, de Drieeenheid in het klein, zichtbaar gemaakt voor ons.
Kol. 2:9
want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk
Was Jezus een Persoon of 3, waren Vader, Zoon en Geest in Hem, ieder met een aparte taak net als bij de schepping en ook met elkaar communicerend? Zo te zien wel, daar zijn zat teksten over dat Jezus bidt tot de Vader. De Vader had de wil, sprak, Jezus het Woord sprak het hoorbaar uit, de Geest was de kracht achter het wonder. Jezus is de Verschijning van de Vader (the exact Representation of His Being) Hij werd vervuld met de Geest na de doop. Ze zijn alle Drie in elkaar.
Johannes 14
Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.
Jezus wordt genoemd Eeuwige Vader in Jesaja 9:6.

En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 sep 2013 12:14

mealybug schreef: ; En bij dat laatste hoort niet: Voor de mens z.g.a. onbegrijpelijke dogma's opleggen, dat heeft Jezus zijn discipelen vast niet geleerd, denk ik.

Hand. 2 ; 33 Hij dan, Die door de rechterhand van God verhoogd is en de belofte van de Heilige Geest ontvangen heeft van de Vader, heeft dit uitgestort wat u nu ziet en hoort.

Hand. 7 ; 55 De dood van Stefanus
Maar hij (Stefanus), vol van de Heilige Geest, hield zijn ogen naar de hemel gericht en zag de heerlijkheid van God, en Jezus, staande aan de rechterhand van God.

Hand. 10 ; 38 hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goed deed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem.

En nog veel meer.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 17 sep 2013 14:54

coby schreef:Nee, 1 + 1 = 1 als er geen verdeeldheid en eigen wil is. Maar dat kunnen wij als mensen niet vatten.

Dus 1 + 1 is volgens jouw 1.

En mensen die dat niet kunnen bevatten die zijn verblind neem ik aan?

Genesis 1:26
Then God (enkelvoud) said, “We (meervoud) will make mankind (meervoud)
Het woord "mens" is in het enkelvoud
in our (meervoud) image, after our likeness and have dominion over the fish of the sea, over the fowl of the air, over the cattle, over all the earth, and over every creeping thing that creeps upon the earth.” 27. So God created mankind (meervoud)
Het woord "mens" is in het enkelvoud
in His (enkelvoud) own image; He created him (enkelvoud) in the image of God. He created them male and female. (Matt. 19:4)

Er zijn mensen die zeggen dat het "Ons" in Gen 1:26 een majesteitsmeervoud is. Of dat God tegen de engelen sprak.

"IK (en niet "WIJ" ) ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.” Numeri 15:41

"En zij zullen weten, dat IK, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; IK ben J-H-W-H hun God." Exodus 29:46

“Want IK, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;” Jesaja 41:13

“Want IK, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;” Jesaja 43:3

“Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen” Jesaja 51:15

“Gij toch zijt ALLEEN J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is;" Nehemia 9:6

“Voor Mij (en niet "voor Ons" ) is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn”. Jesaja 43:10

“Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: IK ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God. Jesaja 44:6

“IK ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God”. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten MIJ niemand is; IK ben J-H-W-H en er is geen ander” Jesaja 45:5-6

“Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben IK het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve IK, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.” Jesaja 45:21-23

“Dan zult gij weten, dat IK in het midden van Israël ben, en dat IK, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;” Joel 2:27

“Toen sprak God al deze woorden: IK ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.” Exodus 20:1-3

Terug naar “[Religie] - Open forum”