Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 18:02

Cicero schreef:Nee hoor, mohamed vergist zich niet, die liegt dat het gedrukt staat.

Dus jij zegt dat 's Heeren Dag en Dag des Heeren, 2 totaal verschillende dingen zijn?
je kunt op een aaname geen leer baseren, beste.
En waar is het schrift met schrift-vergelijk?
Zijn de meer dan 10 schriftaanhalingen in OT en NT nog steeds niet genoeg?
Je schelden spreekt trouwens boekdelen.
dat alleen al zou voor een waar christen bewijs zijn, welke partij de waarheid niet spreekt.
Somebody up there likes you

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 18:08

Beste Ewan,

Ik verdedig geen leer en doe geen aannames.

Ik zeg alleen dat het een leugen is dat dag des Heren in Op. 1:10 hetzelfde woord is als elders voor de dag des oordeels gebruikt wordt. Dat is een feit zoals ik al heb aangetoond.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 18:25

Cicero schreef:Beste Ewan,

Ik verdedig geen leer en doe geen aannames.

Ik zeg alleen dat het een leugen is dat dag des Heren in Op. 1:10 hetzelfde woord is als elders voor de dag des oordeels gebruikt wordt. Dat is een feit zoals ik al heb aangetoond.

Dan zou het de sabbat betreffen.
maar niet de zondag, want die wordt de eerste dag der week genoemd, toch???

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 19:28

In het OT wordt de sabbat niet de dag des Heren genoemd (behalve één keer voorzover ik kan zien, Jes. 58:13; maar dag des Heren staat niet in de Griekse vertaling!).

Dus dat in Op. 1:10 de sabbat bedoeld is lijkt niet waarschijnlijk. Wel is een weekdag bedoeld, want dat Johannes "op de oordeelsdag" een visioen over de oordeelsdag krijgt is natuurlijk absurd.

Nu betekent de vorm kuriakê in het Grieks doorgaans "keizerlijk". Het lijkt erop dat christenen al heel vroeg deze vorm hebben overgenomen en op Christus hebben toegepast. Het wekelijkse avondmaal is de "heer-lijke maaltijd" (1 Kor. 11). Het is een specifiek christelijke term geworden. Dus "heer-lijke dag" betekent: de dag van Christus/de Heer. En blijkens bronnen die nauwelijks 10 jaar van Openbaring verwijderd zijn (Didache 14:1; Ignatius aan de Magnesiërs 9:1) was dit benaming voor de achtste dag, de eerste dag van de week, of wat wij nu zondag noemen.

In dit licht is het vrij zeker dat in Op. 1:10 de zondag bedoeld wordt.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 19:40

Cicero schreef:In het OT wordt de sabbat niet de dag des Heren genoemd (behalve één keer voorzover ik kan zien, Jes. 58:13; maar dag des Heren staat niet in de Griekse vertaling!).

Dus dat in Op. 1:10 de sabbat bedoeld is lijkt niet waarschijnlijk. Wel is een weekdag bedoeld, want dat Johannes "op de oordeelsdag" een visioen over de oordeelsdag krijgt is natuurlijk absurd.

Nu betekent de vorm kuriakê in het Grieks doorgaans "keizerlijk". Het lijkt erop dat christenen al heel vroeg deze vorm hebben overgenomen en op Christus hebben toegepast. Het wekelijkse avondmaal is de "heer-lijke maaltijd" (1 Kor. 11). Het is een specifiek christelijke term geworden. Dus "heer-lijke dag" betekent: de dag van Christus/de Heer. En blijkens bronnen die nauwelijks 10 jaar van Openbaring verwijderd zijn (Didache 14:1; Ignatius aan de Magnesiërs 9:1) was dit benaming voor de achtste dag, de eerste dag van de week, of wat wij nu zondag noemen.

In dit licht is het vrij zeker dat in Op. 1:10 de zondag bedoeld wordt.

Hoe krijg je het bij elkaar gefantaseerd!!
lees de zin nu gewoon eens, man.
Er staat dat Johannes in de geest werd meegevoerd naar de Dag Des Heeren.
De bazuin klinkt, als teken daarvan, en dit is de aanleiding tot de onthullingen die Johannes zal gaan opschrijven.
Niet moeilijk en raar gaan doen met heerlijke dagen of dat soort gepraat want tegen een heerlijke maaltijd zeggen in het engels ook geen ''lordsome meal''.
Ignatius was de aanstichter van de hierarchie door bisschoppen boven ouderlingen te gaan installeren, tegen bijbels voorbeeld in, het zou uitgroeien tot het enorme machtsmisbruik van het ''heilige Roomse Rijk'', waarbij ''christenen'' niet langer vervolgd werden, maar zelf gingen vervolgen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 19:52

Ah, leugenaar nr. 2.

Er staat dat Johannes in de geest werd meegevoerd naar de Dag Des Heeren.

Dat is een grove leugen. Je verkracht de Schrift.

Er staat:
Ἐγὼ Ἰωάννης, ... ἐγενόμην ἐν τῇ νήσῳ τῇ καλουμένῃ Πάτμῳ διὰ τὸν λόγον τοῦ θεοῦ καὶ τὴν μαρτυρίαν Ἰησοῦ. ἐγενόμην ἐν πνεύματι ἐν τῇ κυριακῇ ἡμέρᾳ

Dat kan alleen betekenen:

Ik Johannes, ..., was op het eiland met de naam Patmos wegens het woord van God en het getuigenis van Jezus. Ik geraakte ("werd") in de g/Geest op de dag van de Heer ("Heer-lijke dag")

ἐγενόμην kan niet "worden meegevoerd" betekenen en ἐν betekent nooit "naar". Je zet de Bijbel dus naar believen naar je eigen hand. Wat zou God doen met dergelijke schriftverdraaiers op de oordeelsdag?

En, omdat Ignatius een paar foute dingen volgens jou gedaan heeft, is al zijn taalgebruik onbruikbaar voor historische studie? Laat me niet lachen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 19:53

Cicero schreef:Nee, hoor, de meest gangbare interpretatie voor Op. 1:10 is dat het over de zondag gaat. Voor dag des Heeren als oordeelsdag heeft het Grieks een ander woord dan hier gebruikt wordt.

Verder zoeken jullie het maar uit met je sektarische geleuter.

mohamed schreef:Mag jij wel jokken van je moeder?

In de grondtekst staat in Openebaring 1:10 kyriakos (van kyrios) hēmera (God's dag) wat we ook vinden in Handelingen 2 vers 20:

'De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.'

Van mij mag jij dat rustig op de zondagrust betrekken hoor en dat gangbaar vinden plus je eigen clubje niet sektarisch. Echter noemen normale mensen dat de omgekeerde wereld.

Cicero schreef:@mohamed

Je bent zelf een smerige leugenaar.

Kijk maar:
Hand. 2:20
πρὶν ἐλθεῖν ἡμέραν κυρίου τὴν μεγάλην
Op. 1:10
ἐν τῇ κυριακῇ ἡμέρᾳ

Klets niet zo, want als ik lieg dan liegen de vertalers ook:

'Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,' (NBG51)

'Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin' (NBV)

'Ik was in de geest op de dag des Heeren en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,' (HSV)

'Ik raakte in geestvervoering op de dag van de Heer, en ik hoorde achter mij een stem, luid als een trompet,' (WBV)

'Op de dag van de Heer kwam de Geest over mij. Ik hoorde achter me een luide stem, als een bazuin' (GNB)

De dag des Heeren uit Openbaring 1,10 is dus gewoon dezelfde dag als waarover we lezen in Handelingen 2,20 en dat gaat dus niet over de zondag maar over de dag des oordeels.
Cicero schreef:Verder betrek ik dat niet op de zondagsrust.

Zondagsrust of zondag, het is me allemaal één pot nat.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 19:57

Mohamed, je meent toch niet serieus dat je op basis van een vertaling kunt uitmaken wat er in de grondtekst staat?

Er is een verschil tussen
κυρίου = van de heer
κυριακῇ = heer-lijk > (maar omdat dat geen goed Nederlands is >) van de heer

Het laatste woord wordt doorgaans óf voor de keizer óf voor Christus gebruikt.

En stop nu maar met je onkunde te verbloemen want je bent weer eens flink door het ijs gezakt.
Laatst gewijzigd door Cicero op 29 mar 2012 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 20:02

Cicero schreef:ἐγενόμην kan niet "worden meegevoerd" betekenen en ἐν betekent nooit "naar". Je zet de Bijbel dus naar believen naar je eigen hand. Wat zou God doen met dergelijke schriftverdraaiers op de oordeelsdag?

Hoor wie het zegt, als er iemand de schrift verdraait en naar zijn eigen hand zet ben jij het. Voor jou is heilig wat geheiligd wordt maar niet degene die het heiligt. Die verplichte idiote rustdag is niets anders dan de herinvoering van het jodendom als een gewassen zeug die naar zijn modderpoel terugkeert. Wij laten ons niet knechten door aardse wetten alsof we nog in de wereld leven.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 20:09

Gast, voor mijn part doe je alles wat God verboden heeft op zondag. Dat kan me niets schelen.

Wat me wel scheelt, is dat jij en je vriendjes de geschiedenis menen te mogen vervalsen. Daar protesteer ik tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 20:11

Cicero schreef:Mohamed, je meent toch niet serieus dat je op basis van een vertaling kunt uitmaken wat er in de grondtekst staat?

Er is een verschil tussen
κυρίου = van de heer

Het laatste woord wordt óf voor de keizer óf voor Christus gebruikt.

En stop nu maar met je onkunde te verbloemen want je bent weer eens flink door het ijs gezakt.

Beetje jammer dat je mij in diskrediet probeert te brengen om je eigen gelijk te halen, maar aan zulke vruchten herkent de oplettende kijker de boom natuurlijk direct. Ik beweer niet wijs bij mezelf te zijn, zo stom ben ik niet, ik baseer mijn stellingen op de kennis van anderen. Dus als je mij beschimpt vanwege wat een ander heeft geschreven sla je zelf weer eens de plank mis. Terug naar het onderwerp, in Openbaring 1,10 staat:

kyriakos
1) belonging to the Lord
2) related to the Lord

from kurios (A, No. 1), signifies "pertaining to a lord or master;" "lordly" is not a legitimate rendering for its use in the NT, where it is used only of Christ; in 1Cr 11:20, of the Lord's Supper, or the Supper of the Lord (see FEAST); in Rev 1:10, of the Day of the Lord (see DAY, No. 1).

Ik lach me kapot met jou, heerlijk is geen goede vertaling van kyriakos in het NT beste student, zo te zien heb je nog veel te leren: te beginnen bij bescheidenheid. :)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 20:14

Ik zeg toch dat heer-lijk geen goede vertaling is? Ik noemde het alleen om het verschil met "van de Heer" te laten zien. Vandaar dat ik er ook een streepje tussen zette.

Dus ga nu maar eens inhoudelijk op mijn kritiek in in plaats van dode vliegen te vangen.

Ik zeg: "heer-lijk > (maar omdat dat geen goed Nederlands is) >"
Jij zegt:
heerlijk is geen goede vertaling van kyriakos in het NT beste student, zo te zien heb je nog veel te leren
:shock: Wie heeft er hier nou nog veel te leren? Het abc is al te moeilijk zo lijkt het.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 20:20

Cicero schreef:Mohamed, je meent toch niet serieus dat je op basis van een vertaling kunt uitmaken wat er in de grondtekst staat?

Natuurlijk wel, want als dat niet zo was zouden we allemaal wel één taal spreken.
Cicero schreef:Er is een verschil tussen
κυρίου = van de heer

Het laatste woord wordt doorgaans óf voor de keizer óf voor Christus gebruikt.

De dag des Heeren is de dag van Christus (Fil 1,10) dus als we Openbaring 1,10 lezen als de dag van Christus betekent het nog steeds de dag des oordeels en niet de zondag.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 20:35

1:10 egenomhn
egenomEn
G1096
vi 2Aor midD 1 Sg
I-BECAME
I-came-to-be
en
en
G1722
Prep
IN
pneumati
pneumati
G4151
n_ Dat Sg n
spirit
en
en
G1722
Prep
IN
th
tE
G3588
t_ Dat Sg f
THE
kuriakh
kuriakE
G2960
a_ Dat Sg f
Master
(adj)
Lord's
hmera
hEmera
G2250
n_ Dat Sg f
DAY
kai
kai
G2532
Conj
AND
hkousa
Ekousa
G191
vi Aor Act 1 Sg
I-HEAR
opisw
opisO
G3694
Adv
BEHIND
I was in the Spirit on the
Lord's day, and heard behind
me a great voice, as of a
trumpet,
10
mou
mou
G3450
pp 1 Gen Sg
OF-ME
me
fwnhn
phOnEn
G5456
n_ Acc Sg f
SOUND
voice
megalhn
megalEn
G3173
a_ Acc Sg f
GREAT
loud
ws
hOs
G5613
Adv
AS
salpiggos
salpiggos
G4536
n_ Gen Sg f
OF-TRUMPET
trumpet

IN de dag des Heeren.
En zelfs al zou het de zondag of zaterdag geweest zijn, ja zelfs dan, staat er nog steeds nooit 1 keer dat deze een sabbat of sabbatsfunctie zou hebben.

Maar ook aangezien dit alles staat temidden van zeer belangrijke en hooggeplaatste teksten als ''Ik ben de Alpha en de Omega, het begin en het einde'', lijkt me de dag waarop dit visioen zich voltrok aan Johannes ook nog eens een keer heel wat minder belangrijk te zijn dan wat de betekenis was van het visioen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 20:42

Klopt, het is duidelijk dat de openbaring van Jezus (Op 1,1) aan Johannes over de dag des oordeels ging (Op 1,16+2,12) en niet over een zondagdienst in een of andere dorpskerk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”