De Wijzen uit het oosten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: De Wijzen uit het oosten.

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 dec 2012 02:55

In ieder geval Casper ,Melchior en Balthasar zijn van daag aan gekomen en geven hun geschenken aan het Christuskind Goud Wierook en Mirre.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 25 dec 2012 11:12

Lichtzwaard schreef:In ieder geval Casper ,Melchior en Balthasar zijn van daag aan gekomen en geven hun geschenken aan het Christuskind Goud Wierook en Mirre.

Vandaag al...? Even geduld. Maar daar komen ze aan!

Afbeelding
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 11:40

Ja hij is best ongeduldig dat viel mij ook al op! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2012 11:42

mohamed schreef:Ja en Benedictus was er ook bij in de pausmobiel en wat had hij bij zich?

Faramir schreef:Dat zou wel een leuke toevoeging voor het kerststalletje zijn. Een paus met pausmobiel.
Wat hij bij zich had? De Bijbel natuurlijk.

Natuurlijk maar je moet Lichtzwaard niet alles voorzeggen! :D

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 dec 2012 23:13

De genoemde namen van de Wijzen zijn niet bijbels. Dat het er drie waren, is niet bijbels. Dat er één zwart was, is niet bijbels. Wat wel bijbels is: Abraham kreeg een belofte. Door een zekere mate van ongeloof werd Ismaël geboren, maar weggezonden. Wel met een beperkte zegen ivm de belofte. De belofte ging in vervulling mat de geboorte van Izaäk. Abraham en Sara waren toen al op hoge leeftijd.
En dan is daar ineens Ketura. De zeer oude Abraham krijgt met haar nog zes! zonen. Zonder ook maar iets van een belofte of zegen worden ze weggezonden. Doelde Mattheüs op hen bij zijn verhaal over de Wijzen? Als je gelooft, dat de bijbel van kaft tot kaft Gods onfeilbaar Woord is, wat hebben Ketura en haar zonen ons in 2012 nog te zeggen? Er zijn nog wel wat Genesis-hoofdstukken, die overgeslagen werden op school en de zondagsschool en waar ook zelden of nooit over gepreekt wordt. Maar ze horen er evengoed bij. Toch? Zo is er meer: Vele hoofdstukken uit Koningen en Kronieken. Een aantal hoofdstukken uit Prediker, sommige Psalmen, verscheidene hoofdstukken uit de Profeten, de midden-hoofdstukken van het boek Job, enz. Wat hebben ze voor betekenis voor ons geloof hier en nu? Of mogen we stellen, dat de bijbelschrijvers niks meer of minder dan geïnspireerde mensen waren, die veel schreven, wat toen belangrijk was, maar nu niet meer? Nee, dit is geen provocatie. Serieuze vraag. Zit ik goed bij bovenstaande vraagstelling? Ja? Waarom? Nee? Waarom niet?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 23:29

Je zit goed, maar ik hoor in de kerken weinig over de typologie in de Bijbel en deze weggezonden 6 zonen zonder beloften zijn ongetwijfeld ergens een type van.
Hosea die later die hoer weer terugkocht wordt ook verzwegen, maar het wijst toch echt naar een volk wat weggezonden werd met een scheidsbrief en weer opnieuw gekocht zal worden en een huwelijksverbond aan zal gaan.
Waarom anders die namen van Lo-ammi en Lo- Ruchama enz....

Maar ja, als ik uitleg dat Jeftha onmogelijk zijn dochter vermoord kan hebben, en dat uitleg, dan houdt men vol dat God dat blijkbaar eiste van Jeftha, of men zwijgt.

Maar als je alles toepast op de huidige kerk ( welke danook) dan moet je overal een draai aangeven, want dan kun je sommige typologiën niet consequent meer toepassen op Israël of de Gemeente of de overige volken en dus rest er niets anders dan zwijgen of negeren.

Ik hoorde vanochtend ijskoud zeggen dat het kindje Jezus vrede heeft gebracht in de wereld, nou dan breekt mijn klomp, dan leest men de Bijbel niet, maar ook niet de krant!
Er is geen vrede op aarde en zeker niet in Jeruzalem.
De Here Jezus was geen arm zielig kindje, (zie de column in het kersttopic.)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 00:37

Casper, Melchior en Balthasar zijn weer vertrokken naar hun eigen land.

Afbeelding
De drie sterren van de Graubunden Canton van Zwitserland verwijzen naar de drie wijzen

Wat hun namen waren is niet zo belangrijk denk ik, maar als Lichtzwaard zegt dat zij Casper, Melchior en Balthasar heetten dan geloof ik dat graag.

Zouden de drie wijzen symbool staan voor de drie-eenheid?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 dec 2012 17:57

Tis maar hoe je het bekijkt, ze staan symbool voor de Gemeente en daarom waren het er m.i. 2 want het getal 2 staat voor de Gemeente omdat zij een dubbel deel ontvangen. Maar ach...wie wil dat nou weten? ...
Ik vind het ook best als je ze deze namen geeft. Ze maakten het kindje Jezus schatrijk en dat was Hij al door Zijn afkomst uit Salomo.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 dec 2012 19:09

mohamed schreef:Casper, Melchior en Balthasar zijn weer vertrokken naar hun eigen land.

[afbeelding]
De drie sterren van de Graubunden Canton van Zwitserland verwijzen naar de drie wijzen

Wat hun namen waren is niet zo belangrijk denk ik, maar als Lichtzwaard zegt dat zij Casper, Melchior en Balthasar heetten dan geloof ik dat graag.

Zouden de drie wijzen symbool staan voor de drie-eenheid?

Och tja, misschien...
Wilsophie schreef:Tis maar hoe je het bekijkt, ze staan symbool voor de Gemeente en daarom waren het er m.i. 2 want het getal 2 staat voor de Gemeente omdat zij een dubbel deel ontvangen. Maar ach...wie wil dat nou weten? ...
Ik vind het ook best als je ze deze namen geeft. Ze maakten het kindje Jezus schatrijk en dat was Hij al door Zijn afkomst uit Salomo.

Hmmm, dat laatste is toch geen valide redenering? Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat een kind van iemand nu die een lijn van afstamming heeft naar een rijke koning in de tweede helft van de middeleeuwen, vanzelfsprekend en natuurlijk schatrijk is en zeker geen geschenk van node heeft!
't Is maar hoe je het bekijkt, ja... maar:
Nee sorry, hoe kun je nou zoiets beweren?? #-o

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 19:16

mohamed schreef:Zouden de drie wijzen symbool staan voor de drie-eenheid?

Trajecto schreef:Och tja, misschien...

Niet zo onverschillig! [-X

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 dec 2012 19:31

mohamed schreef:Zouden de drie wijzen symbool staan voor de drie-eenheid?

Niet zo onverschillig! [-X

Nee oké, dat bedoelde ik ook eigenlijk niet te zijn.
In mijn vorige post had ik vooral voor ogen dat er wat tegenwicht moest komen voor uitspraken die worden gedaan met een vastheid als betrof het onomstotelijke waarheid.
We zoeken, en vinden dingen, maar moeten oppassen niet veronderstellingen en gedachten over wat iets misschien zou kunnen betekenen naar voren te brengen als hadden we de wijsheid in pacht en wisten we alles reeds.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 19:37

mohamed schreef:Niet zo onverschillig! [-X

Trajecto schreef:Nee oké, dat bedoelde ik ook eigenlijk niet te zijn.
In mijn vorige post had ik vooral voor ogen dat er wat tegenwicht moest komen voor uitspraken die worden gedaan met een vastheid als betrof het onomstotelijke waarheid.
We zoeken, en vinden dingen, maar moeten oppassen niet veronderstellingen en gedachten over wat iets misschien zou kunnen betekenen naar voren te brengen als hadden we de wijsheid in pacht en wisten we alles reeds.

Welnee, het was maar een plaagstootje, ik weet wel dat je geen onverschillig persoon bent. Bovendien, al was het een verwijzing naar de drie-eenheid, zou dat niet zo gek veel zeggen omdat het er een uit de negende eeuw betreft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 19:41

Op Rai Uno hadden ze het ook al over Casper, Melchior en Balthasar (nee niet over Balthasar, Melchior en Casper) en ik dacht bij mezelf, die namen klinken me als muziek in de oren. Zo heten ze dus inderdaad. :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 dec 2012 21:35

Een paar generaties eerder in de familie van Jozef en Maria, leefde de rijkste en machtigste man die in de Bijbel voorkomt. Zelfs nu nog spreekt zijn rijkdom tot de verbeelding en dat levert dan weer amusante films op. Koning Salomo, daar gaat het om. Nu te vergelijken met een miljardair in grootte van een behoorlijke oliesjeik. Dat was de familie waar Jozef en Maria uitkwamen

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2012 21:38

Ik houd wel van van humor Wilsophie, over humor gesproken, waar zou Lichtzwaard uithangen? Zelden maak je zo'n komisch personage mee, want hij weet de lachers wel op zijn hand te krijgen, een gave die hem niet miskent kan worden. :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”