Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2011 15:29

blijblij schreef:je kan ook proberen om Kuitert te weerleggen...........

Om in gesprek te gaan, zul je het eerst over de uitgangspunten eens moeten zijn. Als God als menselijke fantasie wordt gezien, en alles wat met Hem te maken heeft als projectie vanuit de mens, dan is een gesprek over God niet meer mogelijk. Laat staan dat je verder komt dan het uitwisselen van je standpunten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:33

blijblij schreef:
je kan ook proberen om Kuitert te weerleggen...........

@schelpje: je moet niet alleen dingen lezen waar je het mee eens ben. een ander beeld kan wel eens nuttig zijn

Door 1 posting kun jij bepalen wat ik lees en niet lees. Ik lees Kuitert niet, maar vele anderen wel. Die Kuitert heb ik op zien komen. Over gelezen destijds. Sommige mensen moet je negeren. Althans, niet continue over praten.
Net als over die dominee in Zeeland, Hendriks, ooit hem gehoord en gezien, dat is genoeg.
Zulke mensen zijn vreselijk. Het heeft geen zin om met hen in discussie te gaan, want God bestaat niet. Punt.
Wij fantaseren over een man met een baard.
Dat mag allemaal gezegd worden want er is vrijheid van meningsuiting. Soms is dat jammer. :?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 jun 2011 15:40

schelpje3 schreef:Door 1 posting kun jij bepalen wat ik lees en niet lees. Ik lees Kuitert niet, maar vele anderen wel. Die Kuitert heb ik op zien komen. Over gelezen destijds. Sommige mensen moet je negeren. Althans, niet continue over praten.
Net als over die dominee in Zeeland, Hendriks, ooit hem gehoord en gezien, dat is genoeg.
Zulke mensen zijn vreselijk. Het heeft geen zin om met hen in discussie te gaan, want God bestaat niet. Punt.
Wij fantaseren over een man met een baard.
Dat mag allemaal gezegd worden want er is vrijheid van meningsuiting. Soms is dat jammer. :?

Sorry hoor..... je leek zelf aan te geven dat het misschien wel eens goed is om iets dergelijks te lezen.
Ik wilde dat alleen maar aanmoedigen.
Hendriks: God bestaat, maar niet zoals een appeltaart bestaat.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 jun 2011 15:43

Zullen we weer on-topic. Ik wil best off-topic gaan, echter realiseer ik me dat wanneer ik via de zoekfunctie wat informatierijker wil worden ik vaak halverwege een topic in off-topic discussies terechtkom en denk ''jammer''.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:47

blijblij schreef:

Sorry hoor..... je leek zelf aan te geven dat het misschien wel eens goed is om iets dergelijks te lezen.
Ik wilde dat alleen maar aanmoedigen.
Hendriks: God bestaat, maar niet zoals een appeltaart bestaat.

Doordat de Keimpe dit citaat herkende. Toen dacht ik, mmm misschien toch wel eens goed....
Maar liever niet.
God bestaat slechts in gedachten toch, volgens H ?
Dan bestaat hij niet, want wat ik verzin bestaat niet.
Ik ben, dus ik besta #-o
En het ergste is, dat hij deze onzin nog uitspreidt over onschuldige mensenkinderen. Arme zielen :?

kjmulder

Berichtdoor kjmulder » 14 jun 2011 15:56

Ik denk dat mijn boodschap niet helemaal bij een ieder van jullie helder is overgekomen.

De boodschap die ik wil meegeven is:
Het heeft geen zin om na te denken over of wij God kiezen, of dat God ons kiest.

Stel je dit voor:

Je vrouw(of man) geeft je een kleinigheidje.
Gewoon, omdat ze van je houdt.
Je kunt je dan verblijden en genieten van haar liefde voor jou, en evt. hierop inspelen.

Je kunt je ook gaan afvragen waarom ze dat gaf.
(had ze iets goed te maken?)(is ze bang dat ze mij verliest en dat ze daarom dingen geeft?)
Allemaal gedachten die de BOODSCHAP (kunnen)BELEMMEREN.
De boodschap was namelijk: gewoon, omdat ik van je houd.

De boodschap van God is ook vrij duidelijk! Ga aub niet nadenken over hoe of wat.

Daarom, nogmaals:
Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij 't smeekt.

Dát is de boodschap.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 jun 2011 15:57

De boodschap van God is ook vrij duidelijk! Ga aub niet nadenken over hoe of wat.

Want op een dag komen we er achter hoe het werkelijk zit?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 16:40

kjmulder schreef:Ik denk dat mijn boodschap niet helemaal bij een ieder van jullie helder is overgekomen.

Het heeft geen zin om na te denken over of wij God kiezen, of dat God ons kiest.

Stel je dit voor:

Je kunt je dan verblijden en genieten van haar liefde voor jou, en evt. hierop inspelen.

(had ze iets goed te maken?)(is ze bang dat ze mij verliest en dat ze daarom dingen geeft?)

Daarom, nogmaals:

Dát is de boodschap.

Ja ja, het evangelie in Jip en Janneke taal :mrgreen:
Ben jij een amateur psych of zo ?
Als mijn man een kadootje voor me meeneemt en dat doet hij wel eens :8> vraag ik echt niet of hij iets goed te maken heeft. Hij nam laatst een mooi boeket voor me mee. Omdat hij van me houdt ? Nee, dat boeket kreeg hij bij een bedrijf, waar hij iets voor gedaan had :-D
Of ik het maar in een vaas wilde zetten.
Laten wij dit soort dingen maar niet vergelijken met hetgeen God ons wil geven. Het staat nl totaal niet in vergelijk. Bij mensen kunnen er idd nog verborgen boodschappen of goedmakertjes in zitten. Bij de Heere is het onvoorwaardelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jun 2011 17:10

Maar genade is ook een kado, je krijgt het .. en niet omdat je het verdiend.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 14 jun 2011 20:00

kjmulder schreef:De boodschap van God is ook vrij duidelijk! Ga aub niet nadenken over hoe of wat.

Onderzoek de Schriften, er kunnen bij iemand altijd vragen naar voren komen.
Dan is het goed om er overna te denken, om zo te komen bij wat God hierover spreekt in Zijn Woord.

Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Hebreeën 5:4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aäron.
5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2011 20:16

kjmulder schreef:Ik denk dat mijn boodschap niet helemaal bij een ieder van jullie helder is overgekomen.

Dat is natuurlijk niet zo gek als je één van de bekendste Godloochenaars uit Nederland gaat citeren...

Dat kon nog wel eens tegenvallen. Als wij denk dat ons behoud ligt in het feit dat wij voor God hebben gekozen en als de grond daarmee in onze keuze ligt, dan is er alle reden om hiervoor te waarschuwen!
Stel je dit voor:

Wat je nu probeert, is Gods onbegrijpelijk liefde te gaan spiegelen in menselijke liefde. Ik snap wel wat je hiermee wil zeggen, maar doet het recht aan hoe de Bijbel over Gods liefde voor gevallen zondaren spreekt?

Hmm, het lijkt mij dat de Bijbel wel degelijk oproept tot nadenken. Noemt Jezus Zelf niet het voorbeeld van de bouwer van een toren, dat hij eerst de kosten moet overrekenen?
Daarom, nogmaals:
Dát is de boodschap.

En met deze woorden kan ik hartelijk instemmen.

kjmulder

Berichtdoor kjmulder » 15 jun 2011 20:08

@ TheKeimpe

Dat is natuurlijk niet zo gek als je één van de bekendste Godloochenaars uit Nederland gaat citeren...

Natuurlijk ben ik het niet eens met zijn leer. Maar luister je wel naar de boodschap die ik wil overbrengen? Het punt wat ik hier wil maken, is dat God niet te verklaren is. Wij kunnen Zijn beweegredenen niet begrijpen. Terwijl dat toch de opzet van deze discussie is! Mijn standpunt hierin is dus: het heeft geen zin! Sterker nog: Als je er uit denkt te komen, weet je hoe God exact denkt en handelt. En dan is het per definitie God niet meer, maar je eigen(denkbeeldige) god.

Dat kon nog wel eens tegenvallen. Als wij denk dat ons behoud ligt in het feit dat wij voor God hebben gekozen en als de grond daarmee in onze keuze ligt, dan is er alle reden om hiervoor te waarschuwen!

Uiteraad moet je de schriften onderzoeken, dat is alleen maar goed. Maar ik denk niet dat je op basis van de schrift met ons verstand de beweegredenen van God kan begrijpen. Dus ook niet hoe het geheimenis van Zijn trekkende liefde werkt.
Ik vind het dus een zinloze discussie. Tuurlijk zal ieder gelovige zeggen dat God het was die het in hem gewerkt heeft. Is het immers niet de Geest die levend maakt? Maar door het GELOOF is Abraham, toen hij geroepen werd, in gehoorzaamheid getrokken naar een plaats, die hij ter erfenis zou ontvangen, en hij vertrok, zonder te weten waar hij komen zou.

God gelooft niet, de mens gelooft! Wat gelooft de mens dan? Dat hij het zelf niet kan! Hij stemt dus ACTIEF in dat hij slechts in PASSIVITEIT, en slechts door genade, zalig kan worden. Een paradox. Maar we kunnen de oproep niet wegmoffelen, en ook niet beredeneren. Het staat er zoals het staat!

Lees wat Hij zegt:
Nader tot God en Hij zal tot u naderen(Jak. 4:8). Dus: laat u met God verzoenen(2 Kor. 5: 20).

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 jun 2011 20:32

kjmulder schreef:Natuurlijk ben ik het niet eens met zijn leer. Maar luister je wel naar de boodschap die ik wil overbrengen? Het punt wat ik hier wil maken, is dat God niet te verklaren is. Wij kunnen Zijn beweegredenen niet begrijpen. Terwijl dat toch de opzet van deze discussie is! Mijn standpunt hierin is dus: het heeft geen zin! Sterker nog: Als je er uit denkt te komen, weet je hoe God exact denkt en handelt. En dan is het per definitie God niet meer, maar je eigen(denkbeeldige) god.

Ik heb dit topic gestart omdat deze vraag mij bezig hield, door de verschillende meningen en teksten heb ik een antwoord gekregen. Dat God ons roept / kiest, maar dat als wij Hem roepen Hij antwoord. Door met anderen gedachten te wisselen merk ik dat ik groei in mijn geloof. Dus ik ben het met u oneens dat het gedachten wisselen geen zin heeft. In dat geval zou het hele forum geen zin hebben. We zijn hier namelijk om van elkaar te leren, althans met die insteek ben ik hier. En ik ben er blij dat er een plek is als deze.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 20:43

Ik heb er ook veel aan gehad dit topic JHM, sommige dingen komen zo "gemaakkelijk"
over onze lippen, en dit topic deed mij veel nadenken over geloven, bekeren en wedergeboorte
en door dat alles zie je Gods genade weer zo duidelijk.

Wat mij nu weer aan het denken zet over geloofsbeproevingen, God is de Gever van ons
geloof dat neem ik zonder meer aan, maar we lezen in de Bijbel en vooral de Jacobusbrief
dat ons geloof beproeft moet worden, ik ben al wat stadia doorheen geweest en heb altijd
vrees voor een nieuwe beproeving, waarom zouden die er zijn ?
En ik bedoel dus niet verzoekingen.
Misschien een nieuwe topic?

Ik zit Jac. te lezen en zie dat een mens beproeft wordt juist door verzoekingen :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 jun 2011 21:07

Ik begrijp je vraag niet helemaal schaapje. Maar zeker de moeite een nieuw topic te starten. Dan kunnen we er allen van leren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”