Filosoof schreef:Ik begrijp de intentie en boodschap van het Bijbelboek ook wel, maar vind het gewoon abject. Je moet niet over het hoofd zien dat God toestemming verleende aan de duivel om Jobs kinderen om te brengen, zijn vee te doden en zijn bezit af te nemen. Dat zijn geen dingen die je van een liefdevolle God verwacht. En ik kan er weinig rechtvaardigheid in vinden dat je iemands kinderen laat ombrengen om te laten zien dat de vader in kwestie je trouw is.
Aanvankelijk wilde ik er niet aan toegeven dat God het kwaad heeft geschapen, misschien herinner je je onze gesprekken van vorig jaar nog wel toen ik daar nog steeds wat sceptisch over was. Het kostte mij moeite om te geloven dat God die goed is (Mat 19,17) en waar geen spoor van duisternis in is (1 Joh 1,5) het kwaad heeft geschapen. Desondanks kan men er niet omheen, zij het niet door de vele voorbeelden, dan wel vanwege het feit dat er sowieso letterlijk
drie maal in de Bijbel staat dat God het kwaad heeft geschapen (Jes 45:7; Klaagl 3:38; Amos 3:6) echter is dat voor de gemiddelde christen een no go area als Rotterdam-zuid voor blanken!
Nee, dat weet ik uit eigen ervaring. Ergens was ik bang om zo over God te denken, want je zou hem eens kunnen aanklagen en rechters treft des zwaarder oordeel. Dus kijk uit wat je denkt! Ook is er dan nog je kerk die schreeuwt 'God heeft het kwaad niet geschapen' en van kindsbeen af leren de meesten dat zij zondaars zijn (ik gelukkig niet) maar al met als is het voor christenen echt heel moeilijk te bevatten hoe God het kwaad kan hebben geschapen en iets wat uiterst gevoelig ligt. Daarom zie je ook regelmatig dat mensen kwaad worden als het hier over gaat.
Dat gezegd hebbende, de vraag is voor jou en mij niet meer
heeft God het kwaad geschapen, maar veel meer
waarom hij dat deed. Wat betreft Judas kan ik het nog begrijpen, de schrift moest vervuld worden welke een hoger doel diende, want Jezus moest sterven voor de zonden van het volk, zodat velen gered waren. Dus het principe dat één iemand zijn leven voor zijn vrienden geeft, dat kan ik plaatsen als zijnde rechtvaardig, want wie geeft zijn eigen leven om zijn vrienden te redden? Kan men van zo'n persoon een kwaad woord spreken?