Berichtdoor Koeitje » 19 mei 2009 11:01
Ondanks dat dit topic bijna gesloten is, wil ik toch nog wat posten. In het begin van dit topic (pagina 3) nam de discussie even een interessante wending over goed en kwaad. Daar ben ik 'toevallig' in twee boeken die ik net heb gelezen wat over tegengekomen. En dat wil ik toch posten, want ik vond het een super interessante discussie en er waren er meer. Hopelijk helpt dit ons wat verder!
In het eerste boek, hieronder, hebben twee personen het over dezelfde discussie. Waar komt het kwaad vandaan en waar gaat het naartoe? Goed kan niet zonder kwaad... ect.
-----------
Welke rol speelt de duivel? Is die niet de eigenlijke oorzaak van alle ellende? En waar komt die duivel vandaan? Ik bedoel: is die net zo oud als God?
Die duivel is volgens mij precies zo oud als God. Kijk, je kunt het ook anders zien: dan beschouw je die duivel als een gevallen engel, een van oorsprong goede geest die ongehoorzaam is geworden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen: duivelen als zwarte engelen. Maar daarmee heb je nog helemaal niets gezegd over het ontstaan van het kwaad. Want hoe kwam die engel er dan bij om ongehoorzaam te worden? Waar haalde hij, zogezegd, zijn kwade gedachten vandaan? Ik geloof dat het kwaad net zo oud is als het goede en dat de haat precies zo'n lange geschiedenis kent als de liefde. Want hoe kan 'goed' nu 'goed' zijn als 'goed' niet weet wat 'kwaad' is? Het goede is per definitie het tegenovergestelde van het kwade. Het een kan niet bestaan zonder het ander. Ze moeten er allebei altijd geweest zijn, zoals ze er ook allebei eeuwig zullen zijn.
Eeuwig? Maar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde dan? Er komt toch een tijd waarin het kwaad er niet meer zijn zal?
Nou, er niet meer zijn zal... Op die nieuwe aarde niet, nee. Ik lees in het boek Openbaring iets over een poel van vuur waar die duivel in gegooid zal worden. En hoelang moet de duivel in die poel blijven, met al zijn trawanten? Ik alle eeuwigheden! Met andere woorden: het kwaad zal er altijd blijven, ook al zit het dan voor eeuwig in de gevangenis. Goed en kwaad kun je nu eenmaal niet van elkaar losmaken. Ik denk dus dat God en de duivel, het goede en het kwade, de liefde en de haat, er altijd geweest zijn en ook altijd zullen blijven bestaan. (...) Het is maar de vraag aan welke kant je wilt gaan staan.
----