Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor RogierV » 06 mar 2012 14:30

Zelf heb ik de indruk dat de intensieteit van dit scheppingsverhaal niet kan tippen aan de leer die de evolutie brengt aan mensen.
En dat bestudering van de Bijbel als schepping meer rijkdom oplevert dan de grote beperktheid van de evolutieleer.

Wat heeft de intensiteit er nou weer mee te maken?
Wetenschap defineert rijkdom als kennis, eerlijk is eerlijk er valt gewoon geen kennis te halen uit de Bijbel behalve datgene wat je al in je hebt. Het soort ``rijkdom`` wat een ander uit de bijbel kan halen, is wetenschappelijk geen interresante data. Omdat en hier komt het:
1 Het is geen empirische data.
2 Het is niet te falsificeren.
3 Het word tegengesproken door emprische en falsificeerbare data.
4 Het helpt ons begrijpen van de natuurlijke wereld niet versterken.

Maar wat denk je zelf, arguably de minst ontwikkelde mensen ter wereld van toen de tijd leefde in het midden oosten.
Wat zullen zij meer weten dan dat wij doen.

Maak je klaar voor de volgende golf van wetenschap in lijn met creationisme.

Geneeskunde: We halen de bloedzuigers weer terug en gebedsgenezing.

Aardrijkskunde: De Aarde is hartstikke plat en je kunt eraf vallen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 06 mar 2012 14:31

Zou je ook al dat soort symboliek kunnen verzinnen in een 8- of 12-tallig stelsel?

Minstens een volledige reeks priemgetallen of ik ben niet onder de indruk :D
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 14:44

RogierV schreef:Minstens een volledige reeks priemgetallen of ik ben niet onder de indruk :D

Zoiets zou leuk zijn voor het Babylonisch tallenstelsel. :lol:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 14:45

Een beetje leraar in het onderwijs weet dat in het Frans en in het Duits de zelfstandige naamwoorden worden aangeduid met le of la, en der of die.
Uit die aanduiding zal blijken of het zelfstandig nw, mannelijk of vrouwelijk is.
Het vlees is in de Franse taal vrouwelijk, maar dat bedoel ik niet met mijn uitleg dat het woord "rib " misleidend is.
Het gaat erom dat de mens uit mannelijke en vrouwelijk bestaat en een dualisme in zich herbergt.

Blijkbaar is dit voor sommige mensen te moeilijk om te vatten dat is geen probleem want daarom leg ik het uit en als het niet klopt hoor ik het graag. Maar blijf op niveau mensen.
Want de zijde uit Adam spreekt over vlees en dat vlees spreekt over de uiterlijke dingen zou een doorsnee christen moeten weten.
Ik kan het uitleggen n.a.v. de betekenis van de 2e letter n.l. de "Beth" wat het huis betekent en wat dus vrouwelijk is, maar het is natuurlijk triest dat mensen die les geven in het onderwijs en Christen zijn dit dus niet weten.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 14:47

Onderwijs? Lesgeven? Huh?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2012 14:49

Zou er ook een 'uit' knop zitten op deze constante stroom aan niet-relevante informatie? 8)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 14:51

Minstens een volledige reeks priemgetallen of ik ben niet onder de indruk
Het is niet aan de orde, maar 13 en 17 o.a. zijn priemgetallen en Paulus was de 13e Apostel en over het getal valt veel te zeggen en wat dacht je van de 17 e Nissan, de dag van de opstanding, de datum van het doortrekken door de Schelfzee, de datum waarop de ark strandde op de Ararat enz...
Prachtig die priemgetallen. Maar het hoort hier niet thuis denk ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 14:52

Tante Pollewop schreef:Zou er ook een 'uit' knop zitten op deze constante stroom aan niet-relevante informatie? 8)

Ja hoor als je niets te melden hebt ..gewoon niet lezen. Ga lekker in een ander topic fröbelen.
Doei!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 14:53

@Wilsophie: Naar wie was je reactie gericht?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 06 mar 2012 14:56

Wilsophie schreef: Paulus was de 13e Apostel en over het getal valt veel te zeggen .

Jij maakt nogal wat fouten die je geloofwaardigheid danig afbreken.

Jezus had 12 apostelen. Eentje ging dood en daarvoor kwam nr 13. Pas daarna kwam nr. 14, Paulus.

Paulus was dus niet de 13e apostel.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 15:00

Wilsophie schreef:Een beetje leraar in het onderwijs weet dat in het Frans en in het Duits de zelfstandige naamwoorden worden aangeduid met le of la, en der of die.
Uit die aanduiding zal blijken of het zelfstandig nw, mannelijk of vrouwelijk is.
Het vlees is in de Franse taal vrouwelijk, maar dat bedoel ik niet met mijn uitleg dat het woord "rib " misleidend is.
Het gaat erom dat de mens uit mannelijke en vrouwelijk bestaat en een dualisme in zich herbergt.

Blijkbaar is dit voor sommige mensen te moeilijk om te vatten dat is geen probleem want daarom leg ik het uit en als het niet klopt hoor ik het graag. Maar blijf op niveau mensen.
Want de zijde uit Adam spreekt over vlees en dat vlees spreekt over de uiterlijke dingen zou een doorsnee christen moeten weten.
Ik kan het uitleggen n.a.v. de betekenis van de 2e letter n.l. de "Beth" wat het huis betekent en wat dus vrouwelijk is, maar het is natuurlijk triest dat mensen die les geven in het onderwijs en Christen zijn dit dus niet weten.

Aha... de Bijbel spreekt niet zo positief over het vlees... Komt dat dan omdat Eva de eerste was die at? De vrouwelijke kant van het mensdom bezweek het eerst?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 15:02

Jij maakt nogal wat fouten die je geloofwaardigheid danig afbreken.

O dat kan hoor wie maakt er geen fouten, wil je nu beweren dat een fout maken de geloofwaardigheid afbreekt, dan rijst de vraag wat fout is, want dat is relatief toch?

Jezus had 12 apostelen. Eentje ging dood en daarvoor kwam nr 13. Pas daarna kwam nr. 14, Paulus.

Paulus was dus niet de 13e apostel.[/quote]

Sorry maar Paulus was echt de 13e apostel.
Bij hem en via hem kwam de ommekeer want hij verkondigde alles over de verborgenheid die hem was geopenbaard. Tel maar eens goed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 15:04

Tante Pollewop schreef:Zou er ook een 'uit' knop zitten op deze constante stroom aan niet-relevante informatie? 8)

:lol: :lol:
Ik ben bang van niet [-(

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 15:04

't Is maar net hoe je tellen wilt.

12 discipelen, Matthias de 13e en Paulus de 14e (maar dat is ook een mooi getal hoor! 2 x 7)
of
12 discipelen, judas zijn nummer komt vrij, Matthias de 12e en Paulus de 13e.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 15:06

Targetses schreef:Jij maakt nogal wat fouten die je geloofwaardigheid danig afbreken.

Paulus was dus niet de 13e apostel.

Zo'n grote fout is dit niet, want Jezus had 12 discipelen. Judas is nooit apostel geweest. Dus is Paulus gewoon de 13e apostel.

(sorry, The Keimpe, had je bericht nog niet gelezen.)
Laatst gewijzigd door Kereltje op 06 mar 2012 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”