kinpruik schreef:Vraagje, ben jij dan ook een presuppositionalist?
Pff, even weer de precieze definitie opzoeken

Ik gebruik de Wikipedia-inleiding als basis voor mijn antwoord:
Presuppositionalism is a school of Christian apologetics that believes the Christian faith is the only basis for rational thought. It presupposes that the Bible is divine revelation and attempts to expose flaws in other worldviews. It claims that apart from presuppositions, one could not make sense of any human experience, and there can be no set of neutral assumptions from which to reason with a non-Christian.
https://en.wikipedia.org/wiki/Presuppos ... pologetics
Allereerst: ik wil liever (nog) niet in een specifiek hokje gedrukt worden, omdat er nog voldoende punten zijn waarop mijn visie een beetje bijgeschaafd moet worden. Desalniettemin krijg je een antwoord:
Het uitgangspunt dat het christelijk geloof uiteindelijk de
enige basis is voor rationeel denken, is nogal een claim. Toch denk ik dat ik het er uiteindelijk wel mee eens ben. Het christelijk geloof is immers niet een hobby voor een paar mensen, maar is een complete wereldbeschouwing. Evenals het naturalisme nooit alleen voor jou een aardig denkbeeld kan zijn. Nee, het is universeel. Betekent dit dan dat niet-christenen niet rationeel kunnen denken? Nee. Logica, algebra en meetkunde zijn algemeen geldig, en iedereen die een gezond stel hersens heeft kan normaal denken. Het denken heeft echter wel zijn grenzen. Bepaalde kennis zullen we door openbaring (i.e. de Bijbel) moeten verkrijgen, zoals de specifieke gebeurtenissen over de incarnatie van de Zoon (Jezus), ooggetuigenverhalen over bijvoorbeeld de opgestane Jezus. Dat is ook niet erg, want we hebben lang niet zelf alles gezien en meegemaakt. Ook wij gaan in het dagelijks leven vaak af op wat andere mensen ons vertellen.
Hoe ga je dan een gesprek aan als er geen 'neutral assumptions' zijn? Nu, ook niet-christenen erkennen (vaak) dat bijv. logica en wiskunde bruikbaar zijn. Op basis daarvan kan het debat gevoerd worden. Zijn dat neutrale aannames? Je zou ze zo kunnen noemen, maar op het moment dat er consensus bereikt is in het debat over de W/waarheid, kun je kijken of deze aannames nu wel zo neutraal zijn, ofwel algemeen geldig. Daarin zit een verschil.
Ik denk dat ook een andersgelovige (mono)theïst (Joden, moslims) in zekere zin soortelijke dingen over de natuur kunnen zeggen als christenen, zodat ik de zin 'one couldn't make sense of any human experience' ietwat te stellig vindt. Hoe dit zit met atheïsme: vanwege de vele verschillende stromingen daarbinnen wat lastig te zeggen, maar daar komt deze zin een heel eind in de buurt denk ik.
Door de algemene logica, het bestuderen van de natuur en de
sensus divinitatis (Godsbesef)
kan ieder mens tot de conclusie komen dat God bestaat. Hoe God dan is, zou eerst via de negatieve theologie (God is niet tijd, niet in ruimte, niet geschapen, niet het kwade) beschreven kunnen worden. Positieve uitspraken over God kunnen uit de Bijbel gehaald worden. De natuur is echter niet voldoende om zalig te worden, want men kan er Christus niet uit kennen. Die kennis halen we uit de Bijbel dus.
Samenvattend: ik denk ik een heel eind mee kan gaan in deze visie, maar of ik alle consequenties volledig (theoretisch dan wel praktisch) onderschrijf weet ik niet. Prik me dus a.u.b. niet vast op deze positie, maar houd me aan wat ik zelf zeg.
EDIT 20/2: ik heb nog even iets meer hierover gelezen. Wellicht neig ik (praktisch) meer naar een Thomistische apologetiek dan naar die-hard presupposiotialisme.
https://en.wikipedia.org/wiki/Presuppos ... pologetics
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2