Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jesaja40 schreef:Dus, ja, ook de gelovigen uit de volkeren dienen zich, voorzover deze Thora geboden van hen van toepassing is, gewoon te houden. Wie verkondigt dat Christus de wet heeft vervuld, begrijpt niet dat daarmee bedoeld wordt dat Hij leefde volgens de Thora.
Jesaja40 schreef:cicero citeert:
Maar dan ga je direct tegen Paulus in, die schrijft dat niet-Joden zich niet aan de Thora hoeven te houden.
Dat is heel rare conclusie. Dus de niet-Joden mogen er maar op los leven?
Is dat de intentie geweest van Paulus?
Waarom brengt hij dan het Evangelie bij de niet-Joden?
Nee, deze reactie van u is niet op zijn plaats en denkt u zelf ook niet dat uw citaat geheel uit zijn verband wordt gerukt?
Dát is een heel rare conclusie van u. Gelovigen mogen door de Geest leven.Jesaja40 schreef:Dat is heel rare conclusie. Dus de niet-Joden mogen er maar op los leven?
Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.Jesaja40 schreef:Is het leven uit de Geest dan geen gehoorzaamheid aan de Thora, de wet in de allerbreedste zin. U weet heel goed dat leven vanuit de Geest onlosmakelijk verbonden is aan de wet.
Jesaja40 schreef: Het leven zit complexer in elkaar.
Klopt. Maar waarom zeg je dan: @Jesaja40: "Is het leven uit de Geest dan geen gehoorzaamheid aan de Thora, de wet in de allerbreedste zin. U weet heel goed dat leven vanuit de Geest onlosmakelijk verbonden is aan de wet."Jesaja40 schreef:Wat niet voor u is weggelegd hoeft u ook niet te houden, u heeft ook geen enkel deel aan het Huis van Israël.
Inderdaad behoor ik niet tot het huis van Israël, en evenmin verkeer ik als proseliet of vreemdeling in het midden van het huis van Israël.Jesaja40 schreef:Maar hoe zit het dan als er gesproken wordt: een Wet geldt er voor u en de vreemdeling die in uw midden verkeert?
Ja zegt u, ik behoor niet tot het Huis van Israël, dus geldt dat niet voor mij.
Beseft u dat de woorden die in de Thora geschreven staan een directe instructie is van de Eeuwige.
Ik zie die feesten ook niet in de plaats van de Joodse feesten.Jesaja40 schreef:Onbegrijpelijk voor mij zijn uw christelijke feesten die naar inhoud ver af staan van de Bijbelse feesten.
Nogmaals: ik ben geen Israëliet en geen proseliet en ik verkeer niet als vreemdeling in uw midden. En bovendien leef ik in de tijd na Pinksteren.Jesaja40 schreef:Waarom zet u de rijke Bijbelse feesten met die geweldige diepgang daarin terzijde als niet voor u van toepassing?
Inderdaad, geen vrijheid van de zonde. Dat gaf ik al aan.Jesaja40 schreef:Wat is dan die vrijheid? Is dat niet de vrijheid van de zonde, al kleeft ons dat nog steeds aan.
Ik zal het tegen Petrus en Paulus zeggen als ik ze in het hiernamaals tegenkom hoor.Jesaja40 schreef:Is de wet Thora voor u een juk? Dan heeft u niets van de Bijbel begrepen.
Wie een nieuw hartje heeft waar de Geest in woont (wedergeboorte) die heeft geen regels/omheiningen nodig.Jesaja40 schreef:Is de wet Thora voor u een juk? Dan heeft u niets van de Bijbel begrepen. De Thora mag u gerust zien als een gouden omheining waarbinnen zeer veel ruimte is. Echter de mens loopt in de regel altijd aan de randen van die Thora. Een been er overheen is al het hinken op twee gedachten. Twee benen erover heen is midden in de jungle van deze wereld. Hoe ziet u dan de Thora? Is dat voor u een keurslijf of bieden de regels en voorschriften niet een heel veilige haven. Kiest u echt voor de jungle van deze wereld?
Dat is jouw interpretatie. Ik heb een andere, zeker als ik daar de brieven van Paulus bijvoeg.Jesaja40 schreef:Het eerste apostelconvent wordt beschreven in Handelingen 15. Een Joods probleem, geen kerkelijk probleem zoals velen daarvan hebben gemaakt. Hoe moeten wij omgaan met de grote toestroom van gelovigen? Nu zou men zeggen: even Wikipedia raadplegen. Dat was er niet in die tijd en als men iets wilde weten dan was men gewoon afhankelijk van Joodse mensen die de heiden onderricht gaf. Men gaf de eenvoudige instructie: laat hen meelopen met de wekelijkse Sjabbat bijeenkomsten. Daar leren zij Mosje, of anders gezegd: daar kunnen zij kennis nemen van de Thora. Zij komen vanzelf bij de parasja waar het gaat over de besnijdenis en de regels voor Pesach. Dit advies was het allerbeste.
In veel kerken is het al de gewoonte geworden: loopt u eerst maar een jaartje met ons mee als gast. Tijdens die gastperiode leert u de gebruiken van de kerkelijke gemeente. Gewoon als een verkenner zonder enige verplichting. Daarna kunt u zich committeren aan deze gemeente.
Dat committeren was ook voor de gelovige vanuit de volkeren. Zij moesten al afscheid nemen van afgoden en voor velen onder hen was dat een aderlating te noemen: vrienden en familie keken je niet meer aan. Hoe kun je overgaan naar de Joodse rituelen? Dat was het punt ten tijde van de eerste apostelen. Velen gingen gelukkig over en hielden zich zeker in de eerste eeuw aan de Joodse riten en gewoonten. Men week daar niet vanaf. Door de groei kwam ook de vraag van de toestroom van buitenaf: leuk clubje hebben jullie. Wat gezellig, maar mogen wij ook onze inbreng meenemen?
... en de Thora bevat ook veel regels waar ik helemaal niks mee heb. Dat heeft geen fluit met een afkeer van Joods zijn te maken.Jesaja40 schreef:Velen denken dat de Thora iets naars, iets engs is, waar men zich verre van houden wil. Het is typisch Joods en daar heeft men in de regel een afkeer van. Nee, wij hoeven ons niet te houden aan de Thora, die is alleen voor het Huis van Israël. Wij stellen onze eigen kerkelijke normen en waarden vast en leven daar naar. Ook het Romeinse recht in de dagen van de evangelieschrijvers was nog niet zo slecht geregeld.
De Thora bevat ook zeer sociale regels en beschermt de zwakke, de weduwe, de arme. Dat onderdeel wordt door ons Joden te weinig toegelicht. Het is een interne zaak hoe wij met elkaar en onze directe naaste moeten verhouden.
De vrijheid is naar mijn mening vooral dat we niet meer onder de macht van de zonden zijn (zie o.a. Romeinen en Galaten)Jesaja40 schreef:Weet u dat velen zich gewoon afzetten tegen alles wat Joods is. Maar is dat werkelijk in de vrijheid staan zoals zeer velen denken en zeggen. Van wie hebben zij die vrijheid dan gekregen? Was onze Messias niet Joods? Aanvaarden wij Hem ook als Joods. Dan gaat u volledig voorbij aan het feit wat u in Lucas 1 kunt lezen: Hij zal op de troon van Zijn vader David plaats nemen en heersen vanuit Jeruzalem.
Paulus kreeg op gegeven moment ook wel door dat Jezus' terugkomst wat langer ging duren dan hij eerst dacht.Jesaja40 schreef:Paulus heeft diezelfde intentie en heeft ook geen open einde in zijn betoog. Zijn brieven schrijft/dicteert hij in zijn laatste levensfase, in de volle verwachting dat hij de Messias zeer binnenkort ziet terugkeren. Lees alle evangeliën daar maar op na.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten