rotterdam schreef:Je komt met een mooi Bijbels beeld, de kudde en de schapen.
Dan doe je een oproep aan de schapen om de kudde niet (blind) te volgen en wakker te worden.
Dat is vreemde oproep, waarom denk je dat de schapen slapen ?
Daarbij de schapen volgen namelijk altijd de kudde, zonder de kudde zijn ze weerloos en verloren.
En dat weet je, als een schaap afdwaalt gaat de herder op zoek en brengt het weer terug.
kBen wel niet het pareltje waarop je reageert, maar ik heb wel een mening over je reactie. Ik geloof dat de Heer door middel van andere mensen werkt. Daarom zal ik zeker niet uitsluiten dat Hij H.C. gebruikt om de verloren schaapjes tot zijn kudde (terug) te brengen.
rotterdam schreef:M.b.t. het evangeliseren op de refobeurs geldt hetzelfde, het is een volstrekt zinloze activiteit de schapen los te weken van hun kudde en onder te brengen bij een andere kudde. Je kunt uiteraard zeggen, ja maar de weidegronden zijn dor er is te weinig voedsel voor de schapen maar dan moet je toch echt bij de herders zijn en niet bij de schapen.
Makkelijk praten als je zelf voldoende voedsel hebt, gun de ander ook wat. Geloofszekerheid is nodig om groeien en (veel) vrucht te dragen.
En gezien het aantal kerkscheuringen laten de herders zich niet veel gezeggen, eerder komt er nog een denominatie bij. (en dat willen we niet, toch?) Uiteindelijk is er toch maar één kudde en één Herder.
De sub-herders hebben ook geen perfect richtingsgevoel. Ook herders zijn schapen, en dwalen. (anders waren er geen 40.000 denominaties)
En daarom: schaapjes wees alert. Kijk uit welke herder-Herder je volgt, en met welke kudde je meeloopt.
Herders (met een kleine 'h') volgen niet automatisch (of geheel) "de"
HERDER.
rotterdam schreef:De verloren schapen zoeken en toebrengen tot de kudde dat is echt evangeliseren.
Klopt!. Maar is het volgens jou onmogelijk dat er verloren schapen zijn onder de refobeurs-bezoekers?
Als ik de vragenrubriek lees zijn er volksstammen mensen die zichzelf zien al de verloren schapen, zich doodongelukkig voelen in hun ingepreekte toestand.(waarschijnlijk ver van jouw bed??? Nou ja, dan voel je het ook niet,toch?)
Maar ja, als jij institutionele eenheid belangrijker vind dan het onvoorwaardelijke evangelie (wat in bepaalde kringen schijnt te ontbreken waardoor ze rust en vrede missen) dan moet je daar vooral niet gaan evangelieseren.
Want stel je voor dat die mensen bevrijdt worden van angst, lijdelijkheid en fatalisme! Kerelkerel, dan kun je toch beter een kerk hebben die eensgezind is in de leer (al dan niet
in Christus) dan interterkerkelijke evangelisatie, zelfs al leidt die tot Christus?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)