jaapo schreef:Verderop wordt nog een opmerking gemaakt over het orthodoxe deel van de gelovigen, in verband met de samenstelling van de canon. Ik zal het nog eens lezen, maar ik begrijp het niet, denk ik.
Jouw hele kijk op kerk, de leer van de kerk en het gezag en de omvang van de bijbel zijn vooral in de tweede eeuw en derde eeuw bepaald door destijds ongeveer de helft van de kerk, wat we nu het "orthodoxe deel" zijn gaan noemen.
De rest werd door jouw helft verketterd als "heterodox", terwijl die stromingen zichzelf natuurlijk juist wel als orthodox zagen.
Dat orthodoxe deel van de kerk verwierp het kleine bijbeltje van ongeveer de andere helft van de kerk, de Marcionitische kerkgemeenschap en kwam een tijd later met een veel dikkere bijbel waar ook nog eens de Joodse bijbelboeken bij zaten (die voor hun altijd al heilig waren gebleven).
Bovendien verketterde jouw orthodoxe kant van de kerk de vele andere heterodoxe stromingen met nog allerlei andere evangelien.
Pas eind tweede eeuw ongeveer werd een bijbel als de huidige christelijke bijbel (niet die van de Marcionitische kerk) als heilig en geinspireerd gezien en begon men zich serieus druk te maken over er niet meer aan mogen sleutelen.
Hebben die christenen uit al die heterodoxe en vroeg-orthodoxe stromingen dan "foute" of onvolledige teksten gelezen die niet waren "geheiligd"?
Mogen we die mensen eigenlijk wel christenen noemen?
Mag je Mormonen wel christelijk noemen?
Wat en wie is precies geinspireerd door de Heilige Geest?
En wie mag dat bepalen?
Mochten Calvijn of Luther dat en zoja waarom dan?
Ik vind de hele idee van een heilige perfecte door God precies zo gewilde tekstverzameling een vorm van bijgeloof.
Maar ik begrijp wel dat je een traditie met dit soort bijgeloof niet zomaar even aan de kant schuift zonder ernstige problemen te krijgen.
Waar ik persoonlijk minder problemen mee heb is het beschouwen van de woorden van Jezus als geinspireerd door de Heilige Geest.
Tenminste, als je gelooft dat Jezus 1 was met zijn Vader en dus met de Heilige Geest.
Het lastige daaraan is alleen dat de reconstructies van die woorden van Jezus verschillen, omdat de theologen het er nog niet over eens zijn hoe de evangelieschrijvers aan die woorden hebben zitten knoeien (veranderen en heel veel toevoegen).