De laatste reformatie?!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 14:13

JohannesHermanus schreef:[

En terecht. De man is een dwaalleraar en het is zeer de moeite waard om hiervoor te waarschuwen.

http://www.rejoicenow.nl/page/the-last-reformation

Ik had het al gelezen Johannes :D
En het lijkt wel of er steeds meer van de dwaalleraren komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 jun 2016 15:44

JohannesHermanus schreef:Wat heeft het nadenken aangaande dat artikel u opgeleverd als ik vragen mag?

Dat ik best wel m'n twijfels had over deze beweging, en dat is er beslist niet minder op geworden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Nina

Berichtdoor Nina » 07 jun 2016 07:29

dalethvav schreef:Dit artikel n.a.v. "de laatste reformatie" van Dirk van Genderen lijkt me de moeite waard om te lezen en er op z'n minst eens over na te denken.

schaapje schreef:Goed stuk van de schrijver Dirk van Genderen, kan er mee instemmen.
De film ga ik wel kijken maar daar moet ik wel voor gaan zitten, ik zag met het doorspoelen dat vreselijke (ik weet niet hoe ik het noemen moet) beenverlengingen langs komen en dat handopleg gedoe voor kwaaltjes en pijntjes. Het is nog maar de vraag of ik deze film helemaal uit kan kijken :(

Overigens is er op internet wel het één en ander te vinden over Torben Sondergaard en bepaald niet positief.

Als je in de evangeliën leest over Jezus die zieken geneest, vind je die genezingen dan ook zo vreselijk? En 'dat gedoe' over blinden die worden genezen en lammen die opstaan? Ik neem toch aan Schaapje, dat je er bij Jezus niet zo tegen aan kijkt. Waarom bij gelovigen die Jezus volgen en Zijn opdracht (Lees Marcus 16:16-18) dan wel?

De meeste tegenstand komt altijd uit de religieuze hoek. Dat was bij Jezus zo, dat is nog steeds zo.

Vraagje: hoeveel mensen heb jij tot de Heer geleid? Hoe actief ben jij met deze opdracht?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2016 08:17

Wel Nina mag ik jou dan een vraag stellen waar staat in de Bijbel dat alle gelovigen in tongen zullen bidden en zieken zullen genezen?

Als jij blijft hangen bij wat de Here Jezus opdroeg aan zijn discipelen dan is jouw bijbel wel erg klein.
Lees eens wat er staat hoe een gemeente moet functioneren als een lichaam, lees eens wat er staat over de gaven die God zelf aan een ieder toebedeelt.
En de opdracht dat als er een zieke is, hij de oudste voor hem moet laten bidden.

Ik heb trouwens dit antwoord van jou gelezen op een ander forum, je weet wel met die filmpjes op youtube van die kirrende en giechelende jonge jongens die "lekker gingen evangeliseren" wonderen in Arnhem was de titel.

Wat is onze opdracht; om te getuigen van de Here Jezus, om het evangelie te vertellen. en ja hoor Nina ik heb wat mensen tot de Heer geleid zoals dat genoemd wordt.
En ik geloof dat God nog steeds wonderen doet, maar niet op die manier, om zo genezen van zieken boven het evangelie te plaatsen.

Nog een vraag Nina waar staat in de bijbel dat een mens een cursus kan volgen om te leren hoe zieken te genezen?
En Sondergaard zou eigenlijk ook nog slangen moeten oppakken en gif moeten drinken volgens Markus "16:16

Nina

Berichtdoor Nina » 07 jun 2016 16:49

- dubbel geplaatst-
Laatst gewijzigd door Nina op 07 jun 2016 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 07 jun 2016 17:05

schaapje schreef:Wel Nina mag ik jou dan een vraag stellen waar staat in de Bijbel dat alle gelovigen in tongen zullen bidden en zieken zullen genezen?

Als je de evangelien leest, zie je dat er tekenen waren dat iemand vervuld was met de Heilige Geest. Lees bijv. Hand 2: 4: 'En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.'
Hand 10:45, 46 ' .....waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd, want zij hoorden hen spreken in tongen...'

Als jij blijft hangen bij wat de Here Jezus opdroeg aan zijn discipelen dan is jouw bijbel wel erg klein.
Lees eens wat er staat hoe een gemeente moet functioneren als een lichaam, lees eens wat er staat over de gaven die God zelf aan een ieder toebedeelt.
En de opdracht dat als er een zieke is, hij de oudste voor hem moet laten bidden.

Ik blijf er niet in hangen, ik lees dat het een opdracht van de Heer aan Zijn navolgers is, en ik kom bij de meeste gelovige niet tegen dat zij dit doen. Ik zie het trouwens niet iets dat alleen aan de discipelen is opgedragen, want zij hebben het evangelie tijdens hun leven niet over de hele wereld kunnen brengen. Het is aan alle gelovigen van alle tijden opgedragen, maar de kerk heeft het eeuwen laten liggen.
Zeker, er staat meer in de Bijbel over hoe het lichaam van de Heer moet functioneren, maar dat wil niet zeggen dat je daarom de verzen uit bijvoorbeeld Marcus 16 uit je Bijbel moet schrappen.

Ik heb trouwens dit antwoord van jou gelezen op een ander forum, je weet wel met die filmpjes op youtube van die kirrende en giechelende jonge jongens die "lekker gingen evangeliseren" wonderen in Arnhem was de titel.

Ik zit niet op een ander forum, en ben dus benieuwd waarvan jij denkt dat het van mij afkomstig is. Kan je me dat laten weten via een PB?

Wat is onze opdracht; om te getuigen van de Here Jezus, om het evangelie te vertellen. en ja hoor Nina ik heb wat mensen tot de Heer geleid zoals dat genoemd wordt.
En ik geloof dat God nog steeds wonderen doet, maar niet op die manier, om zo genezen van zieken boven het evangelie te plaatsen.

Als je dit van Torben zegt, moet je dat ook van de Here Jezus Zelf zeggen. Hij was altijd druk bezig met het genezen van zieken, en had op deze manier vaak ingang om het Koninkrijk der Hemelen te verkondigen.

Nog een vraag Nina waar staat in de bijbel dat een mens een cursus kan volgen om te leren hoe zieken te genezen?
En Sondergaard zou eigenlijk ook nog slangen moeten oppakken en gif moeten drinken volgens Markus "16:16

Wij als volgelingen van Jezus zijn dat kwijt geraakt, dus is het niet vreemd dat mensen elkaar meenemen om te laten zien hoe ze dat aanpakken. Het is dus niet zo zeer een cursus, maar meer elkaar er mee bekend maken. Zo liepen de discipelen ook eerst jaren mee met de Heer en zagen ze hoe Hij zieken genas. Ik heb ook wel eens boeken gelezen en avonden mee gemaakt over evangelisatie. Niets mis mee hoor.

Ik denk dat je er goed aan doet je eerst ergens in te verdiepen, voordat je iemand verkettert. Op de site van The Last Reformation kan je onderaan de Pioneer School aanklikken, daar staan zo'n 20 lessen van Torben.
Het kan natuurlijk best zijn dat je na het zien van die lessen tot de conclusie komt dat je een aantal dingen anders ziet, maar dat is geen grond om iemand zo negatief weg te zetten. Ik ken genoeg predikanten die soms een Bijbeluitleg hebben waarvan mijn tenen krommen, maar dat is geen reden om ze te bestempelen als dwaalleraren.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2016 17:24

dubbelbericht Nina.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2016 17:27

tongentaal: ik zie het meer als volgt: je moet je voorstellen in Handelingen 2 was het evangelie nauwelijks tot niet bekend buiten Israël. De discipelen die later dus apostelen werden zouden later het evangelie verbreiden buiten Jeruzalem en Israël. Tijdens de uitstorting van de Heilige Geest in Handelingen 2 (na de hemelvaart) waren er veel mensen van buiten Israël in Jeruzalem (maak ik uit de tekst op) die dus waarschijnlijk een andere taal spraken. Dat mensen een tongentaal spraken toen (tongue betekend taal, het is dus eigenlijk dubbelop: talentaal) , gewoon een bestaande taal, had volgens mij ten doel dat de ''buitenlanders'' het evangelie begrepen met woorden en het weer verder konden verspreiden/doorgeven. Dat was het doel volgens mij.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2016 18:08

Dit (cursief) heb ik ooit weleens ergens gelezen. De bron kan ik niet meer vinden, dus ik moet het plaatsen zonder bronvermelding.
Begin 1900 werd in de Bethel Bible school een nieuwe manier van spreken ontdekt door één van de studenten. Zij dacht dat ze in het Chinees en andere talen kon spreken. De andere studenten volgden al snel met hun eigen taal. De school verhuisde na enkele maanden naar Houston. William Seymour één van de studenten werd de bekendste naam in de Pinksterbeweging. Hij stichtte de Azuza Street Mission, waar ook de gelijknamige opwekking naar vernoemd is.
De mensen die in deze beweging deelnamen waren er van overtuigd dat ze door God een andere taal hadden ontvangen om zo de wereld over te trekken om de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zij dachten dat de taal die ze ontvangen hadden een aardse taal was, zoals in Handelingen ook gebeurde. Echter ze kwamen erachter dat het geen aardse talen waren. Hierna werden deze talen bestempeld als hemelse talen. Zo wordt dat tot op de dag van vandaag geleerd.

Maar was dat het ook?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2016 18:10

Beste Nina,
Ik zal proberen je zo te antwoorden want met quoten heb ik nog wat moeite, vroeger was het veel makkelijker.

Over tongentaal heeft Johan100 al geschreven dat het bestaande talen waren, en ook het doel van deze tongentaal is om het evangelie bekend te maken.
Dat is heel iets anders Sondergaard doet een gebrabbel wat klinkt als dededededede.
Ook dwingt of forceert hij de anderen dat gebrabbel na te doen. In de bijbel staat dat als men in tongen spreekt er een uitlegger
moet zijn, of anders moet men het voor zich zelf houden.
Verder zie ik Sondergaard en anderen vreemde mensen de handen op leggen, dat is waar voor gewaarschuwd wordt.
Ook is het niet bijbels om mensen die van demonen bezeten zouden zijn de handen op te leggen en is het zeker niet nodig om tegen deze geesten te schreeuwen alsof ze doof zijn.
En het spreken of bidden in tongen is zeker GEEN bewijs van de inwonende Geest!

Als in de bijbel staat hoe een gemeente functioneert en zelfs dat God de gaven toebedeelt zoals HIJ HET WIL dan hebben we daar wel degelijk notie van te nemen. De eerste gemeente begon bij de Joden en dat was een hele andere situatie dan het verspreiden van het evangelie tot de heidenen.

En ik heb helemaal niet de intentie en om de werken van Sondergaard te vergelijken met Het Werk wat de Here Jezus hier op aarde heeft gedaan, verre van dat, ik zie ook helemaal geen vergelijking.

Je zegt dat ik me moet verdiepen in beplaalde werekn, nou ben ik daar al wat jaartjes mee bezig Nina, en ik ben geschrokken,
hoe mensen achter een leider aanlopen als er maar "wonderen" zijn en allerlei "belevingen" en het woord in de bijbel spreekt tot ons en waarschuwt ons om geen dwaaleraren achterna te lopen
Dat er ook in kerken predikanten zijn die dwaalleer verkondigen zal best zo wezen, maar het is aan ons gelovigen om het geestelijke onderscheidings vermogen te hebben.

Weet je Nina er komen nog dagelijk mensen tot bekering ......ook zonder dat er eerst wonderen moeten gebeuren.
Maar dát mensen tot bekering komen dat vind ik het grootste wonder.
Wonderen behoren een mens niet te imponeren ook de tegenstander kan wonderen doen en zich veranderen als een engel van het licht.
Maar ik denk dat ik je niet kan raken in je hart om toch nog onderzoek te doen naar dit alles, het zij zo Nina

vriendelijk groet.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 08 jun 2016 21:41

Ter info:
G.F. Rendal heeft een boekje geschreven met de titel "Talen, tongen", niet meer nieuw verkrijgbaar maar hier online te vinden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2016 13:34

dalethvav schreef:Ter info:
G.F. Rendal heeft een boekje geschreven met de titel "Talen, tongen", niet meer nieuw verkrijgbaar maar hier online te vinden.

Bedankt, gelezen of eigenlijk doorgespit want het is wel erg langdradig.
Wat een zoektocht zeg voor dingen die zo duidelijk staan in de Bijbel.
Raar dat in zulke gemeenten er geen studie over gedaan mag worden, ook pijnlijk natuurlijk als je achteraf ontdekt dat je jezelf bedrogen hebt.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om zelf onderzoek te doen en niet zomaar iets aan te nemen van een leraar.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2016 11:37

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... ndergaard/

Heel goed antwoord van Dhr Dooijeweert

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 jul 2016 10:36

Bij de documentaire Derren Brown - Miracles for Sale moest ik weer aan deze discussie denken. Een duikinstructeur doet zich voor als gebedsgenezer en men trapt hier zonder uitzondering in. Kijken vanaf 56:30 minuut. De genezingen zijn erg herkenbaar ;-)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2016 14:58

henkie schreef:Bij de documentaire Derren Brown - Miracles for Sale moest ik weer aan deze discussie denken. Een duikinstructeur doet zich voor als gebedsgenezer en men trapt hier zonder uitzondering in. Kijken vanaf 56:30 minuut. De genezingen zijn erg herkenbaar ;-)

Ik heb deze video gisteren bekeken en vind hem ijzersterk vooral de straat genezingen, maar ondanks de ontmaskering zullen toch nog veel mensen dit soort bijeenkomsten blijven bezoeken. Ik geloof dat Derren Brown dit ook zei.
Ik had hem willen plaatsen in het topic "wonderen" maar heb me bedacht, het heeft toch geen zin men blijft geloven dat alle gelovigen apostelen zijn.
Ik heb trouwens de indruk dat er in dat topic ook gaat over de "gloriestoel" een beweging onder de naam St.Rebuild de Nations of El Shaddai, dezelfde tactiek als de laatste reformatie.
Zoiets als Kingdom Now ??

Ik word van deze zaken zóóóó moe :( Ik hoop maar dat er enkelen zijn waar de ogen van open gaan en inzicht krijgen wat waarlijk van God is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”