Nina schreef:Het staat inderdaad nergens geschreven, maar je kunt het gerust aannemen dat dat zo was: voor alle grote feesten kwamen de Joden naar Jeruzalem. Zo staat er ook in vers 27 dat deze man naar Jeruzalem was gekomen om te aanbidden. Hij kende de God van Israel dus! Het feit dat Hij de God van Israel kende, plus het feit dat hij daar was gedurende het feest, wijst overduidelijk in de richting dat hij Joods was. wat had hij er anders te zoeken? Zoals ik al eerder schreef hadden de Israëlieten in de verstrooiing (de Petrus brief is bijvoorbeeld ook aan hen gericht) alleen de Thora, de boeken van Mozes. Filippus hoefde deze man niet uit te leggen Wie de God van Israel was, hij legde hem de Messias uit, zoals aangekondigd in het boek Jesaja.
Kennen of kennen?
Velen zeggen nu ook dat ze God kennen, maar ze kennen Hem niet.
Nina schreef:Waarmee doe ik trouwens de geschiedenis tekort? Is het een 'tekort doen' als ik beweer dat het een Jood was die voor het eerst over de Messias hoort en tot geloof komt in Hem
Je doet hem tekort als je de werking van de Heere niet noemt. Het komt er nu op neer dat de moorman God al zou kennen en daarom naar Jeruzalem ging. Maar het is de Heere die in harten werkt, dus ook in het hart van de koningin en Filippus en de moorman.
Nina schreef:k geloof absoluut dat een gelovige zelf de Bijbel kan lezen en verstaan, laat maar zien met de Bijbel in je hand waar God zegt dat dit voorbehouden is aan 'gestudeerden'.
Ja dat kan. Als iemand Licht van Boven krijgt, anders niet.
Met een moeilijk woord heet dat: hermeneutiek >>> Wat betekenen dingen NU?
Nina schreef:alleen golden voor de discipelen of dat dat voorbehouden is aan voorgangers.
Ja en nee. Want anders zou dat kunnen betekenen dat ieder op een zeepkistje kan staan en zo een kerkje stichten.
Het evangelie kun je op vele manier verspreiden, allereerst door voorleven.
Je kunt hele verhalen houden, maar als je leven niet klopt, zal het weinig waarde hebben.