Quasi schreef:Sorry dat ik in de discussie inval, maar dat wat jij zegt sluit datgene wat Arendsoog stelt uiteraard niet uit.
Ja, dat doet het wel. Ik geloof niet in het bestaan van God. Daarmee verklaar ik God dus niet tot leugenaar. Hoe kan ik iemand tot leugenaar verklaren waarvan ik niet denk dat die bestaat?
Quasi schreef:De vraag is natuurlijk of jouw geloof uitmaakt of je ergens verantwoordelijk voor bent. Stel dat ik iemand per ongeluk vermoord en iedereen geeft aan dat ik het gedaan heb, maar ik geloof er zelf niet in omdat ik het niet weet, dan ben ik nog altijd verantwoordelijk. En dan gaat het er hierom dat ik iemand per ongeluk vermoord, het bewust opstaan tegen God, wat ook iedere atheïst doet omdat hij of zij bewust niet gelooft dat er een god is, is uiteraard een zonde die als God er dus wel is, heel logisch bestraft mag worden.
Quasi schreef:Mooi verhaal. Waar komen die waarden vandaan? Je omzeilt tot nu toe keurig de bron van die waarden. Mogen we die eens weten?
Ja hoor, mijn ouders hebben me die geleerd. Door een aanspraak te maken op mijn empatisch vermogen.
Quasi schreef:Je begeeft je op glad ijs, maar dat waardeer ik dan wel in je. Als we namelijk op het empathisch vermogen van de mens af moeten gaan dan krijgen we een ongelofelijk breed scala aan waarden en normen. Ik zie echt niet in waarom empathisch vermogen zou moeten leiden tot algemeen moreel handelen.
Empatisch vermogen gecombineerd met een degelijke opvoeding leiden in het algemeen tot goeie morele mensen. Dat geld namelijk voor het merendeel in Nederland.
Quasi schreef:Dat is ontzettend eenvoudig: Een christen zal altijd de morele plicht moeten voelen om zijn medemens te wijzen naar God. Die morele plicht heeft een atheïst niet. Dus uitdaging beantwoordt. Als je nu vervolgens gaat beweren dat dat voor de omgang met mensen er verder niet toedoet, dan ben ik het daar sowieso mee oneens, maar dan gaat de uitdaging ook niet meer op. Want dan durf ik de stelling nog wel aan: De uitdaging 'Name me one moral act, that can only be performed by a theist, and not by an atheist. You cannot do it, it is impossible.' kan alleen maar stand houden omdat atheïsten morele zaken kopiëren van religies. En dan is de nieuwe uitdaging: Bewijs maar eens dat dat niet zo is.
Net als een Hindu de morele plicht voelt te wijzen naar Vishnu, en een atheist de morele plicht voelt te wijzen naar de waarheid. Nogmaals, ik bedoelde een objectief morele handeling, die voor iedereen geldt.
Quasi schreef:Het zou je in ieder geval sieren om in een debat te weten wat er met een bepaald begrip bedoeld wordt. Dan is dit namelijk een opmerking in de trant van: vragen aan iemand zonder benen of hij wil hardlopen.
Het zou je sieren om dan in elk geval uit te leggen wat ik volgens jouw niet begrijp.