Boekenlezer schreef:Volgens mij kun je een dergelijke tekst niet opstellen zonder een bepaalde figuurlijke bril op, zonder een bepaalde hersenspoeling. Want de subjectiviteit druipt er aan alle kanten van af.
Nou. ik vond het ook wel een schokkende ontdekking. maar het is feitelijk. een topje van een ijsberg:
http://rationalwiki.org/wiki/List_of_qu ... eationistsIk zie niet in wat er subjectief aan is.
Ik formuleerde terughoudend en voorzichtig. Maar ik heb wel zoiets van: waar rook is, daar is vuur. En van de standaard reactie 'in de doofpot daarmee!' trek ik mij weinig aan. Ik laat mijn denkprocessen er niet door frustreren.
Er is helemaal geen rook, behalve dan een bewust aangelegd, onterecht rookgordijn.
hettys schreef:De groentafdeling van je eigen supermarkt ligt vol met bewijzen voor evolutie. Het is letterlijk dagelijkse kost. Of dacht je dat de bloemkolen en de broccoli zo in het wild groeiden? Evolutie is overal.
Hier sla je toch wel door. Ik kom ook in de supermarkt, maar ben daardoor nooit overtuigd geraakt van de evolutie. Volgens mij is dit meer: de werkelijkheid zien door de bril van de evolutietheorie. Je hebt zo leren kijken. Dat is je aangeleerd, en je kunt daardoor niet anders meer denken.
Bloemkool en broccoli en andere koolsoorten stammen van hetzelfde plantje.
Hetzelfde geldt voor paprika tomaten, mais enzovoorts.
De verschillende koolsoorten zijn biologisch gezien één soort, die echter door de mens in diverse richtingen is gekweekt, al naargelang het deel van de kool dat gegeten wordt:
de bloemen en een deel van de bloemstelen bij bloemkool en broccoli;
de bladeren bij Chinese kool, paksoi, rodekool en wittekool;
de okselscheuten bij spruitkool.http://nl.wikipedia.org/wiki/Kool_%28plant%29Door het kweken zijn zeer verschillende vormen ontstaan. Broccoli verschilt van bloemkool doordat broccoli gedifferentieerde bloemknopjes heeft en bloemkool uit nog niet gedifferentieerde bloempjes (bloemprimordia) bestaat.
Misschien moet je es bij jezelf te rade gaan wat je toelaat in je hoofd.
hettys schreef:Het christendom beperkt zich tot het dogma: wie gelooft in Jezus als redder van de mensheid is behouden. Voor die tijd was het alleen jodendom.
We hebben het hier over wie zich nog echt christen kan noemen.
Alleen in Jezus geloven als redder. En als je verder atheïst of pantheïst of wat ook bent, is het wel goed?
Ik vind het gewoon een heel foute uitspraak, dat het christendom zich beperkt tot het dogma van Jezus als redder van de mensheid. Sowieso staat er in iedere dogmatiek al meer dan dat alleen. En geen enkele geloofsbelijdenis beperkt zich ertoe.
Wie gelooft in Jezus als redder van de mensheid, zoals beschreven in de bijbel geloofd meestal ook in God. Ik ben evangelisch opgevoed en ik weet niet beter. Mijn vader had een sticker op de auto: Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Maar goed. Men noemde zich dan ook nadrukkelijk: niet dogmatisch.
hettys schreef:Ik vind het vreemd om te denken dat de zondeval nooit zou hebben plaatsgevonden.
Dat beweert T. Smedes dus wel.
Ik heb daar een andere mening over. Ik hoef het toch niet eens te zijn met Smedes wat dat betreft? Jammer dat je daar echt niet op in wilt gaan.
hettys schreef:Niemand toont aan op het internet of wat voor leesvoer dan ook, wie er wel of niet christen kan zijn. Dat is iets tussen God en mensen. En als ik mezelf christen noem én de evolutietheorie wil accepteren, dan heeft niemand daar ook maar iets over te zeggen.
Dat is wel erg individualistisch. In de eerste paar eeuwen heeft de kerk bepaald - door veel schriftonderzoek - wat de orthodoxe en katholieke leer over God was, en over Jezus, etc., en wat daar buiten viel. En daar kwam bijvoorbeeld uit dat Arius daar buiten viel.
Er zal ook wel een bepaalde waarheid bestaan over de evolutietheorie, en hoe daar als christen tegenover te staan.
Volgens mij niet. en of dat een waarheid is (door mensen bevochten in vergaderingen) is wat mij betreft ook maar de vraag. Je zit blijkbaar wel erg vast in het keurslijf van kerkelijke overleveringen.
hettys schreef:En het christendom veranderd mee. De orthodoxen als laatste maar altijd onvermijdelijk. Men zoekt altijd naar nieuwe interpretaties van de bijbel om mee te gaan met de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen.
Voor elke christen is de huidige maatschappij min of meer maatgevend.
Zoals bijvoorbeeld m.b.t. het homohuwelijk, om eens iets te noemen?
Bijvoorbeeld. De rol van de vrouw in de gemeente en in de hele samenleving lijkt me een beter voorbeeld. Er is geen christen meer die ervan opkijkt dat een vrouw een baan heeft als moeder. (of uberhaupt een baan heeft) Of zelfs opgeleid is. Een totaal andere kijk op slavernij. om maar iets te noemen.
Ook gif is geschapen.