Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Dat Paulus daarbij op ruime schaal leende bij de religie rond Mithras is een feit. Immers, ook Mithras werd uit een maagd geboren, kreeg bij zijn geboorte bezoek van wijzen uit het oosten, had 12 discipelen, werd gekruisigd en herrees na 3 dagen uit de dood. Wel erg veel overeenkomsten nietwaar?
PeterVanDrimmelen schreef:Gewoon een vraag uit onwetendheid:
De komst van Jezus wordt menigmaal voorspeld in het OT.
Waar wordt in het OT voorspeld dat de heidenen van de wereld die zich bekeren ook naar de hemel gaan, of iets in die trant.
Ik zie hier en daar wel staan dat heidenen God zullen kennen, prijzen en dienen, maar veel verder kom ik niet.
Dat zou de woorden van Paulus nl sterken.
PeterVanDrimmelen schreef:De komst van Jezus wordt menigmaal voorspeld in het OT.
PeterVanDrimmelen schreef:Waar wordt in het OT voorspeld dat de heidenen van de wereld die zich bekeren ook naar de hemel gaan, of iets in die trant.
reformatorisch schreef:
Staat meerdere malen vermeld, maar het antwoord kan je vinden in Jesaja 60 en dan het 1e gedeelte, van het hoofdstuk.
Menheffrin schreef:
Dat ligt toch vooral aan het feit wie het OT leest. Een Rabbijn zal zonder mankeren kunnen uitleggen dat een profeet die wordt gekruisigd niet in het OT voorkomt. Die Messias kent het OT niet. Als je de joodse geschriften met een christelijke bril op leest staat de zaak er weer anders voor.
PeterVanDrimmelen schreef:
Hier staat dat God alle ongelovigen om het leven brengt en vervolgens zullen de heidenen die in God hebben aangenomen het Volk van Israel helpen en dienen. Dit vindt op aarde plaats. Het is een belofte aan het volk van Israel.
12 Want het volk en het koninkrijk, welke u niet zullen dienen, die zullen vergaan; en die volken zullen gans verwoest worden.
En vervolgens zal het volk van Israel zich vermeerderen en over de wereld heersen:
21 En uw volk zullen allen te zamen rechtvaardigen zijn, zij zullen in eeuwigheid de aarde erfelijk bezitten; zij zullen zijn een spruit Mijner plantingen, een werk Mijner handen, opdat Ik verheerlijkt worde.
22 De kleinste zal tot duizend worden, en de minste tot een machtig volk; Ik, de HEERE, zal zulks te zijner tijd snellijk doen komen.
PeterVanDrimmelen schreef:Zoiets? 1 Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard? (...)
xsidd schreef:@Menheffrin
Begin citaat"Voor de Psalmen zouden er al helemaal geen aanknopingspunten bestaan om die op Jezus van toepassing te laten zijn."Einde citaat.
En deze tekst in Psalm 22 dan? Deze tekst verwijst toch, naar wat er gebeurde bij het kruis, op Golgotha?
Psalm 22 vers 19 (HS).
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.
Johannes 19 vers 23 en 24 (HS).
23 Nadat de soldaten dan Jezus gekruisigd hadden, namen zij Zijn kleren en maakten vier delen, voor elke soldaat een deel, en zij namen ook het onderkleed. Het onderkleed nu was zonder naad, van bovenaf als één geheel geweven.
24 Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan.
Het Schriftwoord is Psalm 22 vers19.
mohamed schreef:Is er reden om te denken dat jij het beter zou weten dan de evangelisten?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten