Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor vreemdeling » 21 jul 2016 11:11

mohamed schreef:Uit het diskwalificeren van nieuwtestamentische bronnen spreekt luid en duidelijk de wens van de betreffende onderzoeker en dat is de vader van de gedachte.

Academici ontkennen de historische Jezus niet langer, tegenwoordig wordt veelmeer weer de positie van Jezus betwist zoals destijds door de farizeeërs. Zeg ik daarmee dat academici verkeerd zijn? Neen, integendeel, zij valideren slechts de tegenargumenten van die joodse sekte van weleer. Wat ik veelmeer wil zeggen is dat een ieder die de historiciteit van Christus betwist niet goed ingelicht is.

Ik denk dat je die redenering beter kunt omdraaien voor het erkennen van de nieuwtestamentische bronnen.;)

Academici die de historische Yeshua te gemakkelijk afleiden uit de christelijke bronnen neem ik niet serieus.
We weten het eenvoudigweg niet, de historie is in nevelen gehuld wat dit betreft.
Die leringen vind ik wel een sterk argument, maar ik ken feitelijk niemand die dat ook zo ziet.
De belangrijkste theologen die die leringen reconstrueerden doen er geen uitspraken over of ze komen met Jezus als een rondtrekkende cynische filosoof of opstandige sociale hervormer in plaats van een spirituele meester.
Dat zijn historische Jezussen die nog weer een stuk verder af staan van die van het christendom dan de mijne.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 21 jul 2016 11:19

Arco schreef:In die tijd had je nog niet de media, die al dan niet objectief, iets kon vertellen over wat er gebeurde.

Socrates heeft veel uitspraken gedaan, maar hij schreef zelf niet. Dus indirect. De meeste Griekse werken zijn eerst via de Arabische universiteiten weer in het westen terecht gekomen, veel kans op fouten. De meest bekende uitspraak van Caesar (Vēnī, vīdī, vīcī) wordt pas ca. 150 jaar later opgetekend.

Dus, ook al zijn de bronnen gekleurd, dan nog hoeft het niet onbetrouwbaar te zijn.

Ik vind de gereconstrueerde verzameling van gezegden van Yeshua "betrouwbaar" in de zin, dat ik best wil aannemen dat Yeshua die min of meer zo heeft onderwezen. Mits je ze enorm kuist op de toevoegingen van met name de auteur van Matteus en ook van die van Lucas.
De rest is niet "onbetrouwbaar" vanuit christelijk gezichtspunt, maar wel een creatie van christenen die ver afstaat van wat Yeshua zelf onderwees.
Het is alsof de christenen een hoekje van een ruine vonden, dat enorm bewonderden en er zelf een nieuw paleis aan vast bouwden op de manier zoals zij dachten dat het de beste reconstructie was van het originele gebouw.
Als christen vertrouw je op die reconstructie, ik zie dat anders, ik waardeer meer het authentieke hoekje.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 jul 2016 12:31

vreemdeling schreef:Ik vind de gereconstrueerde verzameling van gezegden van Yeshua "betrouwbaar" in de zin, dat ik best wil aannemen dat Yeshua die min of meer zo heeft onderwezen. Mits je ze enorm kuist op de toevoegingen van met name de auteur van Matteus en ook van die van Lucas.
De rest is niet "onbetrouwbaar" vanuit christelijk gezichtspunt, maar wel een creatie van christenen die ver afstaat van wat Yeshua zelf onderwees.
Het is alsof de christenen een hoekje van een ruine vonden, dat enorm bewonderden en er zelf een nieuw paleis aan vast bouwden op de manier zoals zij dachten dat het de beste reconstructie was van het originele gebouw.
Als christen vertrouw je op die reconstructie, ik zie dat anders, ik waardeer meer het authentieke hoekje.

Er zullen best gedeelten kunnen zijn die niet origineel zijn. Daarover wordt veel gediscussieerd, neem nu de passage van de overspelige vrouw. Dat is wat anders dat je uitgaat van toevoegingen door de auteurs of latere redacteurs. Juist doordat de auteurs, bijv. Mattheus en Lukas, hun evangeliën schreven binnen een generatie nadat het gebeurde, waren er genoeg mensen aanwezig om hun te corrigeren. Daar lezen we niets van bij latere kerkvaders, bijvoorbeeld de kerkvaders die de apostelen opvolgden. Clemens, Polycarpus, Ignatius, etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Heeft Yeshua de Nasareeër echt bestaan?

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2016 13:02

vreemdeling schreef:Als er een historische Jezus heeft geleefd die een deel van de leringen in het zogenaamde 'Nieuwe Testament' onderwees, dan kwam die niet uit Nazareth en heeft hij ook het christendom niet "gesticht". Mogelijk noemde men hem aanvankelijk Yeshua de Nasareeër (de wijze?), wat met Nazareth niets te maken heeft.
Heb je ook argumenten?
De enige buiten-christelijke bron is Josephus, maar dat is een onbetrouwbare bron omdat ze via christelijke handen tot ons is gekomen.
Onzin, vrijwel elke bron uit de oudheid is via christelijke handen tot ons gekomen. Historici gebruiken deze bronnen toch naar hartenlust.
De stichters van ons huidige christendom zijn de christenen in en rond Rome, die in de tweede eeuw andere stromingen rond de figuur Jezus begonnen te verketteren en een geforceerde eenheidsworst tot stand brachten met het Nieuwe Testament als de schriftelijke neerslag.
De vele andere stromingen zijn door onderdrukking verdwenen en hun geschriften werden niet bewaard terwijl ze in de tweede eeuw nog wel de helft uitmaakten van de volgelingen van Jezus.
Het is zeer triviaal om de tweede eeuw te kiezen. Waarom niet de derde, of de vierde, of de vijfde? Of de eerste? Bovendien was Rome in de tweede eeuw nog lang niet zo machtig als nu, het zwaartepunt van het christendom lag in het oosten. Er valt nog meer over deze opmerkingen te zeggen (dat de ene helft de andere onderdrukte bijvoorbeeld is echt een mythe), maar laat het helder zijn dat ze zeer problematisch zijn.
Ik ben zelf niet helemaal zeker of Yeshua wel echt geleefd heeft, maar door een indirecte manier van redeneren denk ik toch dat dit wel zo is.
Ik heb namelijk geen hoge dunk van de meeste teksten in het zogenaamde 'Nieuwe Testament', maar een klein (mogelijk historisch) deel van de leringen van deze Yeshua springt er enorm uit door de afwijkende en zeer sterke inhoud.
Met andere woorden, dat wat mij aanspreekt is 'echt'. Dat is natuurlijk geen historische manier van redeneren. Het is wishful thinking.

De 'Christ Myth Theory' stelt terecht dat de meeste theologen op oneigenlijke gronden de historiciteit van Jezus vooronderstellen.
Ik weet niet precies wie je met de meeste theologen bedoelt, maar historici en nieuwtestamentici doen dat op zeer eigenlijk gronden.
Zo vergaat het ook theologen die het wagen de historische Jezus te betwijfelen of de historische kern in het Nieuwe Testament.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory
Dat is nonsens, het standaard verhaaltje voor samenzweringsgelovigen. De historische Jezus is hevig betwijfeld, maar die opvatting heeft het gewoon afgelegd op historische gronden. Is dus een achterhaalde theorie.

Bij mijn eigen voorstelling van de historische Jezus zie ik iemand die aan een selecte groep volgelingen meditaties onderwees met bijbehorend spiritueel onderwijs en tevens een opdracht om nieuwe volgelingen te werven en de mensen die bezocht werden te genezen of anderzins te helpen, maar wel op een mystieke manier. Dus niet iemand die op heuvels stond te prediken voor grote groepen mensen zoals een christelijke prediker later wel zou doen. Ook niet iemand die "apostelen" aanwees om de kerk mee te stichten, dat zie ik als een kerkmythe (Handelingen als vrijwel zonder historisch materiaal en product van de kerk rond Rome in de tweede eeuw). Een mythe die de bisschoppen nodig hadden om hun eigen autoriteit mee te stutten, zij waren immers de opvolgers van die mythische "apostelen". Zo zijn zelf bisschoppelijke brieven onder valse naam in het NT terecht gekomen.
Dit is een scheve voorstelling van zaken, waarbij je de historische gegevens vooral in je eigen straatje praat.
Die fragmenten zijn allemaal van de christelijke evangelies.
En ze stammen allemaal van na de eerste eeuw.
Ze zeggen ons niets over de historische Yeshua.

Dit is grote nonsens. De evangeliën stammen allen uit de eerste eeuw, of heel misschien van vlak na 100 (bij Johannes en Lucas). De synoptische evangeliën worden door historici beschouwd als de beste bron die we hebben over Jezus.
Academici die de historische Yeshua te gemakkelijk afleiden uit de christelijke bronnen neem ik niet serieus.
We weten het eenvoudigweg niet, de historie is in nevelen gehuld wat dit betreft.
Wat raar, want of die academici nu atheïst, agnost, joods, christen of wat dan ook zijn, op een buitenbeentje na hebben ze allemaal de opvatting dat de historische Jezus af te leiden is uit die christelijke bronnen.
De belangrijkste theologen die die leringen reconstrueerden doen er geen uitspraken over of ze komen met Jezus als een rondtrekkende cynische filosoof of opstandige sociale hervormer in plaats van een spirituele meester.
Nee hoor, de meest gehuldigde opvatting onder de kenners is dat Jezus een apocalyptische prediker/profeet was om wie een messiaanse beweging groeide.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2016 15:16

vreemdeling schreef:Die leringen vind ik wel een sterk argument, maar ik ken feitelijk niemand die dat ook zo ziet.

Wel, ik kan je geruststellen dat ik niet origineel genoeg ben zoiets zelf te bedenken en het verandert helemaal niks aan de kwaliteit van het argument.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 21 jul 2016 17:37

Arco schreef:Er zullen best gedeelten kunnen zijn die niet origineel zijn. Daarover wordt veel gediscussieerd, neem nu de passage van de overspelige vrouw. Dat is wat anders dat je uitgaat van toevoegingen door de auteurs of latere redacteurs. Juist doordat de auteurs, bijv. Mattheus en Lukas, hun evangeliën schreven binnen een generatie nadat het gebeurde, waren er genoeg mensen aanwezig om hun te corrigeren. Daar lezen we niets van bij latere kerkvaders, bijvoorbeeld de kerkvaders die de apostelen opvolgden. Clemens, Polycarpus, Ignatius, etc.

Nee, de auteurs van Mattheus en Lucas schreven pas na enkele generaties en voegen waarschijnlijk enkel mythisch materiaal toe aan wat Markus al schreef. Markus is er zelf ook niet bij geweest. Er waren geen tijdgenoten van Jezus om te corrigeren, dat is meer wensdenken.
Maar je kunt niet uitsluiten dat er toch elementen uit het leven van een historische Yeshua via overgeleverde anekdotes toch in Markus terecht zijn gekomen, wie weet zelfs ook in Lucas of Mattheus.
De kerkvaders waren ook mensen die veel zelf bedacht hebben. Bij de kritiek op Marcion zie je bijvoorbeeld bij nadere analyse dat ze bezig waren met apologetiek en niet met waarheidsvinding over het werk en de de bijbel van Marcion. De bijbel van Marcion was niet zo heel dik, maar staat dichter bij de originele Paulus brieven en de originele Lukas dan de latere versies in de bijbel van Rome.. Maar goed, hun waarde om de historische Jezus meer nabij te komen is beperkt, vrijwel alleen via de niet uit Mattheus overgenomen Jezus gezegden in Lukas.

Maar als je het letterlijke geloof in deze prachtige verhalen belangrijk vindt voor je geloof, dan moet je dat zo houden, zolang je geweten dat toestaat natuurlijk.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 jul 2016 18:25

@Cicero
Hoeveel betrouwbare buitenbijbelse en buiten christelijke bronnen hebben m.b.t. het bestaan van de historische JC?
Ik verbaas me er nl. nog steeds over dat JC zelf absoluut geen woord op papier heeft gezet. God incarneerde als Jezus op aarde op zijn openbaringen te doen.
Daarbij hebben we geen enkel verslag van een ooggetuige. M.a.w. Er was geen tijdgenoot die van mening was dat deze verschijning (JC) de moeite waard was om te vermelden op schrift?
Als derde punt. Wanneer verschijnen die (want ja, er zijn er enkele) eerste primaire buitenbijbelse bronnen? 60 Jaar na C in geval van Josephus? Deze schrijvers zullen ongetwijfeld over Jezus gehoord hebben, maar hoe betrouwbaar is dit allemaal?

4 Minuutjes wat betreft betrouwbaarheid Cicero: https://www.youtube.com/watch?v=mdbIdfDAgow
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 21 jul 2016 18:50

@cicero Het is duidelijk dat je een conservatieve denker bent, tenminste op religieus terrein.

Dat historici de christelijke documenten als bron gebruiken voor historische conclusies is bekend, maar uiterst dom.
Ik steun theologen zoals o.a. Hermann Detering die dit aan de kaak stellen als onverantwoord.
Het christendom is vooral bezig met apologetiek, niet met geschiedschrijving.
Maar goed, men heeft niet beter en als je geld wilt verdienen in die hoek, dan moet je mee met de hoofdstroom net als in de politiek.
Gelukkig is er nu internet en zijn mensen niet meer gebonden aan alleen betaalde "geleerden" en onstaan er ook dissidenten.

In de eerste eeuw werd er nauwelijks iets opgeschreven, het meeste dat later werd opgeschreven is een mythische projectie (zoals bij Handelingen) terug in de tijd.
Ik kies de tweede eeuw met name omdat toen de grote scheiding begon tussen de kerk van Marcion met zijn eerste christelijke bijbel en de rest van de kerk rond Rome die zijn orthodoxe manier van geloven begon te consolideren. Rome was inderdaad nog niet zo machtig, de kerk van Marcion was ongeveer even groot, maar blijkbaar toen al was de kliek rond Rome in staat Marcion als stroming af te keuren en te verketteren (zal wel wederzijds zijn gebeurd). Handelingen zou ook in de tweede eeuw zijn geschreven (mogelijk ook de Paulus brieven, volgens Detering), dus de tweede eeuw is heel belangrijk geweest bij het onstaan van de orthodoxe stroming in de vroege kerk en de vorming van hun geschriften en geloofsinhoud. De eerste eeuw is nog veel heterodoxer met allerlei vormen van geloof die nu niet als christelijk gezien zouden worden. Feitelijk zie je pas in de tweede eeuw de echte omlijning ontstaan van wat christendom ging heten.

'Wat mij aanspreekt' is "echt". Dat is me wat heh?
Ik hou niet van religieuze fantasie, wel van spirituele filosofie.
Als er een historische Yeshua geweest is, dan moet hij de universele spirituele filosofie hebben onderwezen, anders was hij een religieuze fantast.
Spiritualiteit is geen spelletje, het is "the real thing".
Ik heb die filosofie van Yeshua inclusief de missie instructies teruggevonden in de gereconstrueerde leringen, ze was nog veel rijker dan ik aanvankelijk dacht en past bij de Yeshua van een deel van Markus.
Jij noemt dat "in mijn eigen straatje", maar de leringen liegen niet, ze staan echt zo in de christelijke bijbel.
Wat er duidelijk niet bij past aan leringen is vooral bedacht door de auteur van Mattheus, iemand die heel erg bezig was Jezus in te passen in zijn Joods-christelijke manier van denken. Hij voelde zich vrij een nieuw evangelie te bedenken dat die ideeen zou ondersteunen, zoals alle evangelieschrijvers zich daarin vrij voelden. Ze schreven niet met de idee dat men de evangelien naast elkaar zou gaan lezen als officiele "heilige schrift", ze waren voor eigen gebruik in de specifieke geloofsgemeenschap ter inspiratie, niet als echte geschiedenis.
Een beetje zoals de Mormonen nu hun eigen stuk aan de bijbel geplakt hebben en daardoor de bijbel anders zijn gaan lezen (vergelijking gaat een beetje mank, maar die zagen zich ook vrij daarin).
Ook theologen die de leringen niet zien als spirituele filosofie zien de toevoegingen bij Mattheus als niet historisch.
Ze zien dat aan het taalgebruik, de stijl en de inhoud (die slecht passen bij het origineel).

Ik geloof er niets van dat de ontkenning van de historische Yeshua een achterhaalde theorie zou zijn, eerder groeit de aanhang dankzij publicaties in boeken en op internet.
In veel van hun redeneringen kan ik meegaan, maar niet dat de figuur Jezus uit het niets bedacht is door Joden die beinvloed waren door het Hellenisme.
Maar ik worstel wel met hoeveel van het leven van Jezus nu mythe is en welk deel historisch, met name of er nu wel of geen kruisiging is geweest

Er zijn inderdaad wel theologen te vinden die Jezus als een apocalyptische prediker zien.
Ik geloof daar niets van en steun de theologen die dit ook als mythisch zien.
Het een na laatste historische gezegde van Yeshua bewijst dat min of meer in mijn ogen.
Daar kun je duidelijk zien hoe de twee christelijke evangelieschrijvers een prachtig spiritueel-filosofisch gezegde omvormen tot heel iets anders met inderdaad die apocalyptische voorspelling.
Dat ze dat ieder op eigen wijze doen, verraadt het onderliggende origineel, waardoor de omvorming door de mand valt.
Yeshua leert dat je de Heerschappij van God alleen in jezelf kunt vinden en dat je daarvoor niet in de wildernis moet zijn of in de geheime binnenkamers van tempels.
De apocalyptische visie leert dat de mensen geoordeeld zullen worden aan het einde der tijden.
Door de rommelige omvorming van dat gezegde zie je hoe men de leer van Yeshua heeft aangepast aan de eigen religieuze fantasie.

Ik heb op meerder plekken op internet gelezen dat de christenen aanvankelijk Nazareeers werden genoemd en dat dit zelfs nu nog het geval is in delen van het Midden-Oosten. Meerdere theologen en andere onderzoekers zie ik in twijfel trekken dat Yeshua historisch gezien uit Nazareth zou zijn gekomen, het dorp onstond dacht ik zelfs pas een eeuw na christus.
Enkele links:
http://www.mythicistpapers.com/category ... ha-notsri/
http://www.thenazareneway.com/what_is_a_nazarene.htm
http://www.wisdomworld.org/additional/c ... arene.html

Maar goed, ik denk net als de gereformeerden, hij heeft (waarschijnlijk) echt bestaan en hij was niet zomaar iemand die pas later werd opgeleukt tot iets speciaals.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2016 19:25

vreemdeling schreef:@cicero Het is duidelijk dat je een conservatieve denker bent, tenminste op religieus terrein.
Ik denk dat veel refowebbers dat niet met je eens zullen zijn. :-oo

Dat historici de christelijke documenten als bron gebruiken voor historische conclusies is bekend, maar uiterst dom.
Ik steun theologen zoals o.a. Hermann Detering die dit aan de kaak stellen als onverantwoord.
Het christendom is vooral bezig met apologetiek, niet met geschiedschrijving.

Hieruit blijkt dat je een aparte visie hebt op de werkelijkheid. Theologen zoals Detering? Ik denk dat je die met een lantaarn moet zoeken. Detering is een buitenbeentje en heeft, voor zover ik weet, ook geen academische positie.

Verder denk je dat 'het christendom' bezig is met de historische Jezus. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar het is in de eerste plaats het werk van historici/letterkundigen/nieuwtestamentici en vergelijkbare mensen. Daaronder bevinden zich mensen van allerlei slag, lang niet alleen christenen.

Verder heeft het nu niet zoveel zin inhoudelijk op je verhaal in te gaan, daarvoor is het nog te algemeen. Het valt mij op dat je je historische visie voor een groot deel laat bepalen door wat jij zelf aansprekend vind. Dat kan natuurlijk niet door de wetenschappelijke beugel.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2016 19:37

heintje schreef:@Cicero
Hoeveel betrouwbare buitenbijbelse en buiten christelijke bronnen hebben m.b.t. het bestaan van de historische JC?
Ik verbaas me er nl. nog steeds over dat JC zelf absoluut geen woord op papier heeft gezet. God incarneerde als Jezus op aarde op zijn openbaringen te doen.

Ik begrijp niet zo goed het onderscheid tussen bronnen binnen en buiten de Bijbel. Het feit van het Nieuwe Testament is van later datum dan de geschriften die erin staan. Deze geschriften komen op hetzelfde lijstje als geschriften die niet in het NT staan. Daarna gaan we eens kijken of ze bruikbaar zijn.
Dat Jezus niets op papier heeft gezet hoeft niet te verbazen, daarmee staat hij gelijk aan 99,9% van de bevolking als je het over geschiedschrijving, wijsheidsliteratuur of iets dergelijks hebt.
Wat God in een historische redenering doet ontgaat mij. God doet niet mee in een historische benadering. We moeten eerst vaststellen wat we historisch over Jezus (kunnen) weten, dan pas mogen de theologen aan de slag.
Daarbij hebben we geen enkel verslag van een ooggetuige. M.a.w. Er was geen tijdgenoot die van mening was dat deze verschijning (JC) de moeite waard was om te vermelden op schrift?

Dat weten we niet omdat de meeste geschriften uit die tijd verloren zijn gegaan. Maar stel dat een groot deel bewaard is, dan nog moeten we starten bij de bronnen die we hebben, niet bij de bronnen die we niet hebben.
Als derde punt. Wanneer verschijnen die (want ja, er zijn er enkele) eerste primaire buitenbijbelse bronnen? 60 Jaar na C in geval van Josephus? Deze schrijvers zullen ongetwijfeld over Jezus gehoord hebben, maar hoe betrouwbaar is dit allemaal?
Nogmaals 'buitenbijbels' is een anachronisme. Hoe betrouwbaar dit is, moet per geval bekeken worden. Ik zelf hecht niet al te veel waarde aan die bronnen voor de historische Jezus (behalve de tweede vermelding bij Josefus). Niet zozeer omdat ze onbetrouwbaar zijn, maar omdat ze niet veel extra bieden ten opzichte van wat we al weten uit oudere bronnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 21 jul 2016 19:56

Cicero schreef: Met andere woorden, dat wat mij aanspreekt is 'echt'. Dat is natuurlijk geen historische manier van redeneren. Het is wishful thinking

Dit is een scheve voorstelling van zaken, waarbij je de historische gegevens vooral in je eigen straatje praat.

Ik heb eigenlijk ook met verbijstering het commentaar gelezen. Wij geloven dat God zelf voor de bijbel heeft gezorgd, de bijbelschrijvers heeft geïnspireerd en ook Zijn woord bewaard bestaande uit de 66 boeken wat één harmonieus geheel vormt. Dat wil niet zeggen dat je het niet mag/moet of kan onderzoeken, maar dit slaat als 'een tang op een varken' naar mijn mening. Ik heb hem ook weleens aangesproken dat ik vind dat hij hier maar vreemde leringen verkondigd. Maar 'er is niets nieuws onder de zon' zegt een spreekwoord. Marcion, zijn 'grote voorbeeld' die hij meerdere keren benoemd deed het namelijk al. Die knipte en plakte al de bijbel zo in elkaar zodat het in z'n eigen straatje paste volgens de geschiedschrijving. Daarom was die bijbel ook zo dunnetjes.
Voor wat achtergrondinfo voor wie niet weten waar Marcion voor stond heb ik even wat opgezocht:
http://www.dbnl.org/tekst/vrie049kett01 ... 1_0010.php
http://www.gnostiek.nl/gnostiek/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 jul 2016 20:00

Heintje:
Cicero:
Ik begrijp niet zo goed het onderscheid tussen bronnen binnen en buiten de Bijbel. Het feit van het Nieuwe Testament is van later datum dan de geschriften die erin staan. Deze geschriften komen op hetzelfde lijstje als geschriften die niet in het NT staan. Daarna gaan we eens kijken of ze bruikbaar zijn.
Dat Jezus niets op papier heeft gezet hoeft niet te verbazen, daarmee staat hij gelijk aan 99,9% van de bevolking als je het over geschiedschrijving, wijsheidsliteratuur of iets dergelijks hebt.
Wat God in een historische redenering doet ontgaat mij. God doet niet mee in een historische benadering. We moeten eerst vaststellen wat we historisch over Jezus (kunnen) weten, dan pas mogen de theologen aan de slag.

Bronnen binnen de bijbel en dat deze van eerder datum zijn dan het NT: Wij van WC-eend adviseren....WC-eend.
Dat Jezus niets op papier heeft gezet, verbaast me ongelooflijk! Hij kwam met nogal een boodschap! Jezus had boeken/LP's/DVD's/hologrammen/Computerprogramma's moeten schrijven-produceren om Zijn boodschap aan iedereen op aarde in elke tijd duidelijk te maken. Niets is uit de eerste hand. En als je dit vergelijkt met andere bronnen uit de oudheid. Hadden zij een even Grote boodschap als Jezus?
Ik vind het een zwaktebod van je. Van Alexander de Grote weet ik niet of hij zelf ooit iets op papier heeft gezet, maar er zijn talloze bronnen die bevestigen dat hij bestaan heeft. http://www.historien.nl/alexander-de-grote/ en https://en.wikipedia.org/wiki/Historiog ... _the_Great en http://www.historyworld.net/wrldhis/Pla ... oryid=aa02
Jezus mocht willen dat er zo veel betrouwbaar bewijs was voor zijn bestaan.
Heintje
Cicero:
Dat weten we niet omdat de meeste geschriften uit die tijd verloren zijn gegaan. Maar stel dat een groot deel bewaard is, dan nog moeten we starten bij de bronnen die we hebben, niet bij de bronnen die we niet hebben.
How convenient! Alexander de Grote leefde ruim 300 jaar eerder! Je blijft hangen in apologie.

Heintje
Cicero:
Nogmaals 'buitenbijbels' is een anachronisme. Hoe betrouwbaar dit is, moet per geval bekeken worden. Ik zelf hecht niet al te veel waarde aan die bronnen voor de historische Jezus (behalve de tweede vermelding bij Josefus). Niet zozeer omdat ze onbetrouwbaar zijn, maar omdat ze niet veel extra bieden ten opzichte van wat we al weten uit oudere bronnen.
Anachronisme my ass. Jij weet donders goed wat ik met buitenbijbels bedoel. Andere culturen of volkeren en tradities die vol lof over een wonderdoenaar schrijven. En dus niet keizer Constantijn die besluit zich deze religie eigen te maken.

Alexander de Grote heeft historisch (dus niet mythisch) gezien vele malen meer indruk gemaakt dan de zoon van God.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2016 20:21

heintje schreef:Bronnen binnen de bijbel en dat deze van eerder datum zijn dan het NT: Wij van WC-eend adviseren....WC-eend.

Natuurlijk niet. Je denkt toch niet dat de schrijver van een evangelie dacht: nu ga ik eens een boek voor het NT schrijven? Nee, pas veel later werd het een collectie boeken, die toen ook het NT ging heten. Dus voor de eerste eeuw maakt het niet uit of een geschrift binnen of buiten de Bijbel staat. Het gaat erom elk geschrift op zijn eigen merites te beoordelen.
Dat Jezus niets op papier heeft gezet, verbaast me ongelooflijk! Hij kwam met nogal een boodschap! Jezus had boeken/LP's/DVD's/hologrammen/Computerprogramma's moeten schrijven-produceren om Zijn boodschap aan iedereen op aarde in elke tijd duidelijk te maken. Niets is uit de eerste hand. En als je dit vergelijkt met andere bronnen uit de oudheid. Hadden zij een even Grote boodschap als Jezus?
Ik vind het een zwaktebod van je. Van Alexander de Grote weet ik niet of hij zelf ooit iets op papier heeft gezet, maar er zijn talloze bronnen die bevestigen dat hij bestaan heeft. http://www.historien.nl/alexander-de-grote/ en https://en.wikipedia.org/wiki/Historiog ... _the_Great en http://www.historyworld.net/wrldhis/Pla ... oryid=aa02
Jezus mocht willen dat er zo veel betrouwbaar bewijs was voor zijn bestaan.

Het probleem is dat je nu al verondersteld te weten wat de boodschap van Jezus is. Maar dat moet je eerst historisch onderzoeken natuurlijk.

Ook de vergelijking met Alexander gaat mank. Alexander veroverde bij leven bijna de hele bekende wereld. Jezus was volgens de evangeliën, Josefus en Tacitus een Joodse prediker die tijdens zijn leven op z'n best regionale bekendheid had.

Uit de tijd van Jezus zijn ook een aantal andere mensen bekend die een vergelijkbare boodschap hadden met Jezus. Neem Johannes de Doper, of Theudas, of Jezus de zoon van Ananias. Van hen zijn minder bronnen dan van Jezus.

Trouwens, hoeveel overgebleven geschiedwerken vermelden Alexander binnen een eeuw na zijn dood?
How convenient! Alexander de Grote leefde ruim 300 jaar eerder! Je blijft hangen in apologie.
Ik begrijp niet wat je zegt.
Anachronisme my ass. Jij weet donders goed wat ik met buitenbijbels bedoel. Andere culturen of volkeren en tradities die vol lof over een wonderdoenaar schrijven. En dus niet keizer Constantijn die besluit zich deze religie eigen te maken.
Dit is onsamenhangend, ik begrijp niet wat je bedoelt.

Alexander de Grote heeft historisch (dus niet mythisch) gezien vele malen meer indruk gemaakt dan de zoon van God.
Het ligt eraan op welk moment je meet.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 jul 2016 20:54

Cicero
We hebben het hier toch wel over de ZOON van GOD? Die ZOON (of die God) die een (naar ik aanneem) duidelijke boodschap de wereld in wilde brengen?
Alle boeken die het NT over een grote tijd zijn gaan vormen (en waarin mensen bepaald hebben of ze geschikt waren of niet) zijn geschreven door aanhangers van de sekte/de religie. Door mensen die geloofden dat JC de grote heils-boodschapper was. En dit zijn allemaal medewerkers van WC eend. Niemand echter die informatie uit de eerste hand (JC) had. En zelfs dan....is het van horen zeggen of verzonnen.
Want DAT Alexander de Grote bestaan heeft is een voldongen feit omdat er zoveel (betrouwbare) verschillende bronnen zijn. Als er echter bronnen bijzitten die menen te kunnen beweren wat Alexander gezegd heeft op een bepaald tijdstip, zal ik dit niet serieus kunnen nemen.

Dan vraag je mij of ik weet wat de boodschap van JC is/was? Zijn de christenen het zelfs daar niet over eens dan? Dat maakt de zaak nog ingewikkelder en onbetrouwbaarder dan het al was.

Wees nou eens eerlijk (en dan vooral voor jezelf). Hoe betrouwbaar is de bijbel inhoudelijk als je diverse onderzoeksmethoden naast elkaar legt?
Chronologisch? Historisch? Inhoudelijk? wetenschappelijk? schrift-tekst-en bronnen kritiek? Vergelijkende godsdiensthistorie?
Hoe overduidelijk wordt het bestaan van God/Jezus (als Hij zich kenbaar wilde maken aan de wereld) door de bijbel KRITISCH te lezen?
Wat is het verschil met de moslim die beweert dat de koran de enige echte weg is tot het leren kennen van Allah?
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2016 21:09

heintje schreef:Cicero
We hebben het hier toch wel over de ZOON van GOD? Die ZOON (of die God) die een (naar ik aanneem) duidelijke boodschap de wereld in wilde brengen?
We voeren hier een historische discussie, en die wil ik graag gescheiden houden van een theologische. Historisch gezien is het onmogelijk te zeggen of Jezus echt de Zoon van God is. Dat kan alleen op basis van geloof, en dat moeten we in een historische discussie buitensluiten.
Alle boeken die het NT over een grote tijd zijn gaan vormen (en waarin mensen bepaald hebben of ze geschikt waren of niet) zijn geschreven door aanhangers van de sekte/de religie. Door mensen die geloofden dat JC de grote heils-boodschapper was. En dit zijn allemaal medewerkers van WC eend. Niemand echter die informatie uit de eerste hand (JC) had. En zelfs dan....is het van horen zeggen of verzonnen.
De vroegste bronnen over Alexander zijn ook geschreven door bewonderaars, die Alexander tot mythische proporties opbliezen. Die bronnen zijn overigens verloren gegaan, de vroegste geschiedschrijving over Alexander die we hebben komt pas 300 jaar na zijn dood.

Verder maakt of iemand een positief vooroordeel heeft nog niet dat zijn/haar getuigenis per definitie waardeloos is. We zullen hem/haar alleen met een korreltje zout nemen. Ook dit moet van geval tot geval bekeken worden, dus je kunt ook de evangeliën en andere NT geschriften niet bij voorbaat uitsluiten. Dat kan pas na kritische beoordeling.

Over Jezus hebben we, ruwweg binnen 100 jaar na zijn dood, bijna veertig geschriften (als het niet meer is). Over Alexander de Grote: 0.

Want DAT Alexander de Grote bestaan heeft is een voldongen feit omdat er zoveel (betrouwbare) verschillende bronnen zijn. Als er echter bronnen bijzitten die menen te kunnen beweren wat Alexander gezegd heeft op een bepaald tijdstip, zal ik dit niet serieus kunnen nemen.
O dat kunnen ze hoor, maak je geen zorgen. Tot op de minuut nauwkeurig. 300 jaar of langer na dato.

Dan vraag je mij of ik weet wat de boodschap van JC is/was? Zijn de christenen het zelfs daar niet over eens dan? Dat maakt de zaak nog ingewikkelder en onbetrouwbaarder dan het al was.
Mijn punt is dat je in een historisch onderzoek niet eerst kunt veronderstellen hoe het geweest moet zijn, en dan pas de bronnen kritisch gaat bekijken. Het moet andersom. Over de kern van de boodschap van de historische Jezus is in het kritische onderzoek verregaande overeenstemming.

Wees nou eens eerlijk (en dan vooral voor jezelf). Hoe betrouwbaar is de bijbel inhoudelijk als je diverse onderzoeksmethoden naast elkaar legt?
Chronologisch? Historisch? Inhoudelijk? wetenschappelijk? schrift-tekst-en bronnen kritiek? Vergelijkende godsdiensthistorie?
Hoe overduidelijk wordt het bestaan van God/Jezus (als Hij zich kenbaar wilde maken aan de wereld) door de bijbel KRITISCH te lezen?
Wat is het verschil met de moslim die beweert dat de koran de enige echte weg is tot het leren kennen van Allah?
Op basis van kritisch historisch onderzoek denk ik dat je met het evangelie volgens Marcus een goede indruk van de historische Jezus kunt krijgen, mits je bedenkt dat er aan legendevorming is gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”