Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor antoon » 09 nov 2015 15:32

Ik ga uit wat de schrift leert, wat jij allemaal persoonlijk denkt, doet niet ter zake, ik kan mij trouwens geen enkele christen met aan andere overtuiging dan ik herinneren die wat jij zegt onderschrijft, maar wat wil je nu precies, de uitleg heb je, ben je het die uitleg niet eens val mij dan op punten aan en dan niet lopen drammen, je zou vervelend kunnen worden.

Wat wil je nu precies
, zijn er volgens jou andere boeken waar we ons aan moeten houden, iets wat ik nergens tegenkom ook niet bij andersdenkenden, maar jij bent er van overtuigd leg dat dan eens uit.
Begrijp goed er zit natuurlijk verschil, in als voorgangers dat zeggen en je vind dat je je daar aan moet houden, prima, maar waar het omgaat is, bevestigd de schrift dat er boeken komen die gelovigen dan moeten volgen, hier kan ik zonder voorbehoud stellen dat dat er doodgewoon niet staat

nog eens: zijn er volgens jou andere boeken waar we ons aan moeten houden, wordt dat ook in de schrift bevestigd
Je hebt teksten gegeven, die ik ontkracht heb betreffende jouw instelling, maar heb je nog meer.
Maar Antoon zal alles ontkennen, hij kan simpelweg niet anders. Ook zijn reacties hier worden goed in de gaten gehouden door het WTG. Loopt hij uit de pas, of staat hij open voor nuance van zijn punten dan krijgt hij daar in het echte leven last van.

Kortom je kan hem zijn antwoorden moeilijk kwalijk nemen. Als hij hier niet de WTG leer verkondigd dan zal hem dat zijn sociale leven (vrienden en familie) kosten.

Het is toch ook wel een beetje anders, ALS iemand een duidelijke vraag stel zonder vooroordeel, zonder van tevoren al een antwoord in het hoofd te hebben of hier te schrijven, ja in dat geval wil ik Schriftuurlijke of organisatorische antwoorden geven.

Wat ik hier doe is mee praten over allerhande onderwerpen, gewoon omdat ik dat ook prettig vind, als echter een bijbels punt tersprake komt dan hou ik mij aan de Bijbel, en ik doe gewoon geen water bij de wijn 1+1= 2 volgens mij en geen 3 of 2,5 enz.

Maar klopt dit wel? Ze hebben heel afwijkende opvattingen over bijvoorbeeld de Drie-eenheid van God en het vieren van Kerst. Elders op de website van JG staat: "Wat leert de bijbel echt?"
Zie: http://www.jw.org/nl/publicaties/boeken ... bel-leert/

Met andere woorden: alle andere christelijke gemeenschappen geloven niet datgene wat de Bijbel echt leert.

schreef Spreeuw
zie bovenstaande, het gaat erom wat in de schrift staat, de dingen die jij noemt worden gewoon niet onderschreven, de meerderheid heeft niet altijd gelijk, en met Bijbelse uitleggingen gaat dat zeker op.
De eerste christenen waren ook een heel kleine groep temidden van omvangrijke religie stromingen
van mij mag iedereen kerst vieren en geloof mij , ik kan het heel goed begrijpen ook gezien de sfeer die het oproept, maar van oorsprong
heeft het niets met Gods woord te maken.

Tot voorlopig slot nu even
In de bijbel staal nadrukkelijk dat niemand iets mag toevoegen of afhalen van Gods woord, weet je dat Rotterdam
er staat namelijk ook uw woord is waarheidLees ook eens 2 Tim. 3:16-17
Maar lees allemaal ook eens 2 Petrus 3:15-16
Als je toch een bijbel in handen hebt ook graag Deut 4:2 in dit verband ook openbaring 22:18

Deut 4:2 GIJ moogt niets toevoegen aan het woord dat ik U gebied, noch er iets van afnemen, opdat GIJ de geboden van Jehovah, UW God, die ik U gebied, onderhoudt.

openbaring 22:18 „Ik leg getuigenis af aan een ieder die de woorden van de profetie van deze boekrol hoort: Indien iemand een toevoeging aan deze dingen maakt, zal God hem de plagen toevoegen die in deze boekrol beschreven zijn; 19 en indien iemand iets afneemt van de woorden van de boekrol van deze profetie, zal God zijn deel afnemen van de bomen des levens en van de heilige stad, dingen die in deze boekrol beschreven zijn.

Natuurlijk ook
Kol.2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

1 Kor. 4:6 Deze dingen nu, broeders, heb ik in overdrachtelijke zin om UW bestwil op mijzelf en Apo̱llos toegepast, opdat GIJ in ons geval de [regel] moogt leren: „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 nov 2015 18:59

antoon schreef:dan niet lopen drammen, je zou vervelend kunnen worden.

Gaan we narrig doen ?

Wat wil je nu precies[/u] , zijn er volgens jou andere boeken waar we ons aan moeten houden, iets wat ik nergens tegenkom ook niet bij andersdenkenden, maar jij bent er van overtuigd leg dat dan eens uit.

Misschien ben je nog niet zoveel mensen tegengekomen dat zou kunnen.
Ik heb het woord "boeken" niet gebruikt dat verzin jij.
Niet alles staat in de Bijbel.
Wij geloven één heilige, algemene, christelijke kerk.
Dus geloven wij het getuigenis van die kerk door de eeuwen heen.

In de bijbel staal nWatadrukkelijk dat niemand iets mag toevoegen of afhalen van Gods woord, weet je dat Rotterdam

Deze tekst gaat over het O.T. - Timoteüs wordt opgeroepen te blijven bij datgene hij van Paulus en andere leraren geleerd heeft.
Nogmaals er was toen geen nieuw testament er was uitsluitend de mondeling overlevering.
En die is er nog steeds - het apostolisch getuigenis.
Kerken, groepen en groepjes die denken zonder te kunnen vervallen tot chaos en de meest zonderlinge theorieën.
Chaos is het gevolg, ook jullie zijn alweer een afsplitsing van de adventistische stroming van de door Charles Taze Russell gestichte Bijbelonderzoekers.
Mallotige standpunten zijn jullie niet vreemd - ik lees "Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen. Zij geloven dat alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan de Duivel voortspruiten. Volgens jullie aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan de Duivel".

Nu breekt mij de klomp, lees de laatste zin eens "gelijk ook de andere Schriften".

openbaring 22:18 „Ik leg getuigenis af aan een ieder die de woorden van de profetie van deze boekrol hoort: Indien iemand een toevoeging aan deze dingen maakt, zal God hem de plagen toevoegen die in deze boekrol beschreven zijn; 19 en indien iemand iets afneemt van de woorden van de boekrol van deze profetie, zal God zijn deel afnemen van de bomen des levens en van de heilige stad, dingen die in deze boekrol beschreven zijn.

Wie wil er iets toevoegen of wegnemen van deze boekrol ? Ik niet hoor.

Natuurlijk ook
Kol.2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

Wat wil je hier mee zeggen ? Dat het getuigenis van wat Paulus noemt "betrouwbare mensen" filosofie of ijdel bedrog zou zijn ?

1 Kor. 4:6 Deze dingen nu, broeders, heb ik in overdrachtelijke zin om UW bestwil op mijzelf en Apo̱llos toegepast, opdat GIJ in ons geval de [regel] moogt leren: „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander

geschreven staat ? waar ? wat ? probeer dit nu eens te begrijpen, het N.T. bestond niet t.t.v. deze brief. Wat is daar moeilijk aan ?

antoon

Berichtdoor antoon » 10 nov 2015 11:24

Misschien ben je nog niet zoveel mensen tegengekomen dat zou kunnen.
Ik heb het woord "boeken" niet gebruikt dat verzin jij.
Niet alles staat in de Bijbel.
Wij geloven één heilige, algemene, christelijke kerk.
Dus geloven wij het getuigenis van die kerk door de eeuwen heen
ik onderstreep waar ik de nadruk op wil leggen
Waar geloof jij dan in, dat is mij nog niet duidelijk, geloof jij in de bijbel dan zijn we vlug klaar. ik heb een greep van teksten gegeven die duidelijk maken dat je niets kan veranderen , niets kan toevoegen, enz. het was maar een greep er zijn er meer, daar moet je je dan bij houden

Geloof jij niet in de bijbel of niet als geheel dan ja dan kan je alle kanten op, en van een willekeurig lezing, uitspraak of boek zeggen dat het een toevoeging is of referentie kader , dan zijn er ook weinig tegenargumenten , want je verwerpt een aantal teksten gewoon, mag van mij, je mag van mij zo geloven, en ik kan er begrip voor opbrengen, je zal trouwens ook medestander hebben.

Ik voor mij geloof in de schrift als het woord van de Schepper, zo en zo al, en zeker nadat ik veel dingen onderzocht hebt en vaak gewoon gelijk krijgt.

Maar in een bepaald opzicht kom je to the point , dat waardeer ik in je, je haalt het apostolisch getuigenis aan .kijk nu kunnen we ergens verder over praten, maar graag de volgende keer

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 nov 2015 12:07

antoon schreef: ik onderstreep waar ik de nadruk op wil leggen
Waar geloof jij dan in, dat is mij nog niet duidelijk, geloof jij in de bijbel dan zijn we vlug klaar. ik heb een greep van teksten gegeven die duidelijk maken dat je niets kan veranderen , niets kan toevoegen, enz. het was maar een greep er zijn er meer, daar moet je je dan bij houden

Geloof jij niet in de bijbel of niet als geheel

Geen idee wat je bedoeld, geloof je in de Bijbel ?

Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met de Vader; door Wie alle dingen gemaakt zijn.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt.

Maar in een bepaald opzicht kom je to the point , dat waardeer ik in je, je haalt het apostolisch getuigenis aan .kijk nu kunnen we ergens verder over praten, maar graag de volgende keer

Als je toch gaat reageren ..........ook graag nog een reactie op ""Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen. Zij geloven dat alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan de Duivel voortspruiten. Volgens jullie aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan de Duivel".

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2015 17:58

mohamed schreef:Verder zijn Jehovah's Getuigen vaak heel serieus met hun geloof bezig en er is geen wet die daar wat tegen heeft.

Spreeuw schreef:Dat is waar, maar helaas denken zij dat alleen zij de Bijbel op de juiste manier uitleggen.

Op de website van JG staat onder andere het volgende: "Als ik Bijbelles neem, moet ik dan een Getuige van Jehovah worden? Nee. Jehovah’s Getuigen leren andere mensen graag wat er in de Bijbel staat, maar we dwingen nooit iemand om lid van onze religie te worden. We laten met respect zien wat de Bijbel zegt en erkennen dat iedereen het recht heeft te kiezen wat hij of zij gelooft (1 Petrus 3:15)."
Zie: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/ ... cursus-in/

Maar klopt dit wel? Ze hebben heel afwijkende opvattingen over bijvoorbeeld de Drie-eenheid van God en het vieren van Kerst. Elders op de website van JG staat: "Wat leert de bijbel echt?"
Zie: http://www.jw.org/nl/publicaties/boeken ... bel-leert/

Met andere woorden: alle andere christelijke gemeenschappen geloven niet datgene wat de Bijbel echt leert.

Zeker, maar zijn ze daarin anders dan andere christelijke stromingen? Kan je gereformeerd zijn als je de Drie-eenheid niet gelooft? Of rooms-katholiek als je het gezag van de paus verwerpt? Zijn ze anders als moslims?

Elke christelijke stroming die zich onderscheidt, vindt dat de andere stromingen niet leren wat er echt staat. Zo bidden katholieken voor protestanten zich van hun dwaling te bekeren en protestanten bidden voor katholieken dat ze hun Mariaverering afzweren. Het doet me vreemd en onrechtvaardig aan dat alleen Jehovah's Getuigen op dergelijk gedrag worden afgerekend.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 nov 2015 18:52

Je ziet het verschil niet tussen een sekte met christelijke elementen en verschillende denominaties binnen het christendom?
Spijtig. Maar het zij zo.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2015 18:58

Yoshi schreef:Je ziet het verschil niet tussen een sekte met christelijke elementen en verschillende denominaties binnen het christendom?
Spijtig. Maar het zij zo.

Het zijn allemaal sektes, spijtig dat jij dat niet ziet.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 nov 2015 19:00

Dat ligt maar net aan de definitie die je aan het woord geeft. Binnen het huidige gebruik en moderne definitie van het woord sekte kan je dat niet zo stellen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 nov 2015 09:28

mohamed schreef: Zeker, maar zijn ze daarin anders dan andere christelijke stromingen? Kan je gereformeerd zijn als je de Drie-eenheid niet gelooft? Of rooms-katholiek als je het gezag van de paus verwerpt? Zijn ze anders als moslims?

Elke christelijke stroming die zich onderscheidt, vindt dat de andere stromingen niet leren wat er echt staat. Zo bidden katholieken voor protestanten zich van hun dwaling te bekeren en protestanten bidden voor katholieken dat ze hun Mariaverering afzweren. Het doet me vreemd en onrechtvaardig aan dat alleen Jehovah's Getuigen op dergelijk gedrag worden afgerekend.

Dat is inderdaad zo, maar ik denk dat de ene christelijke stroming dit meer doet dan de andere. Zo staan de meeste protestanten achter de katholieke opvattingen over de Heilige Doop. Daarnaast is het goed om je als christen te realiseren dat de mens buiten het paradijs leeft. Onze uitleg van de Bijbel kan onjuist of onvolledig zijn. Mijn indruk van de Jehovah's Getuigen is dat zij nauwelijks iets accepteren van de leer zoals beleden door "andere" christenen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 nov 2015 14:12

antoon schreef:ik heb een greep van teksten gegeven die duidelijk maken dat je niets kan veranderen , niets kan toevoegen, enz. het was maar een greep er zijn er meer, daar moet je je dan bij houden

Geloof jij niet in de bijbel of niet als geheel dan ja dan kan je alle kanten op, en van een willekeurig lezing, uitspraak of boek zeggen dat het een toevoeging is of referentie kader , dan zijn er ook weinig tegenargumenten , want je verwerpt een aantal teksten gewoon, mag van mij, je mag van mij zo geloven, en ik kan er begrip voor opbrengen, je zal trouwens ook medestander hebben.
antoon schreef:In de bijbel staal nadrukkelijk dat niemand iets mag toevoegen of afhalen van Gods woord, weet je dat Rotterdam
Als je toch een bijbel in handen hebt ook graag Deut 4:2 in dit verband ook openbaring 22:18
Niets toevoegen aan de Thora: Deut 4:2 U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt. 12: 32 Dit alles wat ik u gebied, moet u nauwlettend in acht nemen. U mag er niets aan toevoegen en er ook niets van afdoen.

Jeremia 26: 2 Zo zegt de HEERE: Ga in de voorhof van het huis van de HEERE staan en spreek tot alle steden van Juda die komen om zich neer te buigen in het huis van de HEERE, alle woorden die Ik u geboden heb tot hen te spreken. Doe er geen woord van af.

Niets toevoegen aan het boek Openbaring: Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.

Spreuken 30: 5 Ieder woord van God is gelouterd, Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen. 6 Voeg niets toe aan Zijn woorden, anders zal Hij u straffen, omdat u een leugenaar zou blijken te zijn.

Het gaat niet om het concept bijbel, maar wanneer iemand een woord van de Heer krijgt mag hij daar niets aan toevoegen of afdoen, dat is het principe.
Als jij Deut. aanvoert als bewijs dat er niets aan de bijbel mag worden toegevoegd, dan waren de profeten in overtreding, en David, de apostelen e.a. want dat komt allemaal ná de Thora.

Dat niet alles in de bijbel staat is niks om van te schrikken. Gelovigen hebben niet alleen de Schrift maar ook de Geest die in alle waarheid leidt. Voor hen die naar de Geest leven zal het wel meevallen met dat 'alle kanten opgaan'.
NB: Wat de Geest leert is niet per definitie hetzelfde als wat 'de (vroege) kerk' leert.

Ik ben reuze benieuwd wat er in Paulus' verloren gegane brief aan Laodicea stond: Kol. 4: 16 En wanneer deze brief door u gelezen zal zijn, zorg er dan voor dat hij ook in de gemeente van de Laodicenzen gelezen wordt, en dat ook u die uit Laodicea leest.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2015 15:18

Yoshi schreef:Dat ligt maar net aan de definitie die je aan het woord geeft. Binnen het huidige gebruik en moderne definitie van het woord sekte kan je dat niet zo stellen.

Dat weet ik, maar ik vind het een ietwat vreemde definitie. Jehovah's Getuigen zijn in de praktijk wat fanatieker dan de doorsnee christenen en ze evangeliseren, maar behalve dat vind ik de verschillen te verwaarlozen. Ook wij denken dat we bij de juiste club zitten, of de juiste religie aanhangen, of niet aanhangen. Ik zal jou niet afvallig noemen en jij mij evenmin - dat vind ik ook correct - maar we gaan niet naar dezelfde kerk. Ik ga niet en jij misschien evenmin, maar daar scheiden onze wegen en zijn we niet anders dan Jehovah's Getuigen die zeggen dat zij bij de beste club zitten.

Zo bezie ik het in perspectief, als het geweten iemand niet veroordeelt, wie zijn wij dan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2015 15:24

mohamed schreef: Zeker, maar zijn ze daarin anders dan andere christelijke stromingen? Kan je gereformeerd zijn als je de Drie-eenheid niet gelooft? Of rooms-katholiek als je het gezag van de paus verwerpt? Zijn ze anders als moslims?

Spreeuw schreef:Dat is inderdaad zo, maar ik denk dat de ene christelijke stroming dit meer doet dan de andere. Zo staan de meeste protestanten achter de katholieke opvattingen over de Heilige Doop. Daarnaast is het goed om je als christen te realiseren dat de mens buiten het paradijs leeft. Onze uitleg van de Bijbel kan onjuist of onvolledig zijn. Mijn indruk van de Jehovah's Getuigen is dat zij nauwelijks iets accepteren van de leer zoals beleden door "andere" christenen.

Nu moet ik het toch weer voor de Jehovah's Getuigen opnemen en voordat het op reclame begint te lijken: er zijn aspecten waar ik me absoluut niet in vinden kan, zoals evangelisatie, eindtijdsvisie en geheimzinnig gedoe over wie de vertalingen hebben gemaakt. Dat gezegd hebbende: de JG's hebben hun visie over de eindtijd vaak herzien, ze noemen dat volgens mij nieuw licht. De RKK verandert haar visie nooit en protestanten beginnen een nieuwe kerk als ze ergens van mening over verschillen.

Of JG's ooit hun visie over de positie van Christus veranderen betwijfel ik. Zo geldt voor katholieken en protestanten dat ze hun visie over de deelbaarheid van Vader en Zoon evenmin weigeren aan te passen. Beide in mijn optiek jammerlijk en een akte van ongeloof.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 nov 2015 13:38

De apostolische geloofsbelijdenis (ook wel (Symbolum) Apostolicum genoemd of De Twaalf Artikelen van het Geloof) is een van de centrale geloofsbelijdenissen uit het christendom. De apostolische geloofsbelijdenis is de eenvoudigste van de geloofsbelijdenissen. De belijdenis is langzaamaan ontstaan uit onder andere verzen uit de bijbel en rond 170 is de eerste bekende versie op schrift gezet.

volgens Wikipedia
er staan een paar reeksen
Het meeste klopt wel en heeft als basis ook de bijbel
Drie- eenheid vagevuur hel om maar wat te noemen staat gewoonweg niet in de schrift, dit kan je onder toevoegingen en heidens rangschikken, ik heb een paar teksten laten zien, je weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je eigen denkbeelden aan de bijbel koppelt , God laat nu eenmaal niet met zijn woord sollen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2015 14:46

antoon schreef:Drie- eenheid vagevuur hel om maar wat te noemen staat gewoonweg niet in de schrift, dit kan je onder toevoegingen en heidens rangschikken, ik heb een paar teksten laten zien, je weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je eigen denkbeelden aan de bijbel koppelt , God laat nu eenmaal niet met zijn woord sollen.

Waarom reageer je niet op ""Jehova's getuigen geloven dat zij de enig "ware" of juiste religie aanhangen. Zij geloven dat alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan de Duivel voortspruiten. Volgens jullie aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan de Duivel".

Overigens geen enkele belijdenis spreekt over "het vagevuur", hoe kom je daarbij ?

Trouwens, over hel, hemel en vagevuur, heb je een mening over Lucas 16 vanaf vers 19 ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2015 15:00

Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel - jaar 325 -381

Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met de Vader; door Wie alle dingen gemaakt zijn.
Die, om ons mensen en om onze zaligheid, is neergekomen uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en een mens geworden is; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is, en op de derde dag opgestaan is overeenkomstig de Schriften, opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal weerkomen met heerlijkheid om te oordelen de levenden en de doden; wiens rijk geen einde zal hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Ik belijd een doop tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”