Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bartje
Sergeant
Sergeant

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bartje » 01 mei 2014 21:51

Ik heb zelfstandig onderzoek gedaan, alle kanten van het verhaal gelezen en evolutietheorie is de enige die stand houdt. Het is echt niet iets dat ik enkel geloof omdat het me zo is geleerd.

hoe ben je begonnen en ben je al klaar met je onderzoek/zoektocht?

hettys schreef:Dat doet de wetenschap ook niet, voor zover ik weet dan. Als een atheistische wetenschapper dat wel doet (God bestaat niet, oid) dan zegt dat meer iets over die wetenschapper.
De wetenschap an sich zegt helemaal niets over het bovennatuurlijke.

maar doordat hij een atheist is (begin), is zijn eind conclusie altijd er is geen god(en)(eind)
en dan leid de wetenschap daar wel degelijk onder en dan wordt er geen goede wetenschap bedreven.
dat zijn jullie toch wel met mij eens toch?

Mortlach schreef:Inderdaad. Wat is daar mis mee, trouwens? Je wilt niet weten hoeveel mensen van creationisten 'lenen'.

het simpele feit dat een hoop mensen dat doen, laat toch al zien dat er een hoop niet klopt?
en dan kom je weer hier op uit alleen: het eind willen zien die gezien wilt worden.
je geeft het zelf al aan wat eerst bestrijd #-o

hettys schreef:Je bevestigt alleen maar dat creationisten veelvuldig liegen. Dat is heel onchristelijk en verdrietig.

zijn alle kerkgangers christenen?
zijn alle niet gelovige atheist?
het antwoord is nee, dus niet elke creationist is een christen.
wat wel? creationist gelooft dat het allemaal geschapen is.

een heleboel mensen hier doen precies wat Humes ons heeft voor gehouden.
1. een natuurwet is per definitie een beschrijving van een regelmatige gebeurtenis.
2. een wonder is per definitie een zeldzame gebeurtenis.
3. het bewijs voor wat regelmatig gebeurt is altijd sterker dan dat voor wat zeldzaam gebeurt.
4. een verstandig mens baseert zijn opvattingen altijd op het sterkste bewijs.
5. een verstandig mens moet/doet dus nooit in wonderen geloven.

als je het hier mee eens bent dan ben je (in mij ogen) niet objectief.
en naar mij weten heeft de evolutie theorie ook deze standpunten verweven in de leer, waardoor een goddelijke ingrijpen, het zij aan het begin of halverwege, al onmogelijk gemaakt.

dit verhaal kan (dat wilt niet zeggen dat het doet) best wel het één en ander doen verklaren.
(uit de brieven van de hel, waar hoofd demon Schroefstrik schrijft aan zijn leerling Galsem)
Je hebt je vermoedelijk dikwijls afgevraagd waarom de Vijand niet méér gebruik maakt van zijn macht om voor mensen zintuigelijk waarneembaar aanwezig te zijn, zo intens als Hij verkiest door Hem verlangt ogenblik.
Maar nu je begrijp je dat het 'Je zult' en het 'Zwijg!' twee wapens zijn die Hij, juist door de aard zelf van zijn werkwijze, niet mag gebruiken.
Als Hij alleen maar de wil van een mens zou overweldigen (wat vast eb zeker zou gebeuren als Zijn aanwezigheid ook maar in de allergeringste graad voelbaar was), dan zou Hem dat geen voordeel opleveren.
Hij is geen spelbreker.
Hij kan alleen maar vragen om toegelaten te worden.
Haast u langzaam.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2014 22:50

Bartje schreef:hoe ben je begonnen en ben je al klaar met je onderzoek/zoektocht?

Dat is alweer even geleden, volgens mij met 'The Selfish Gene' van Dawkins - toen zijn boeken nog te pruimen waren. Vele jaren later ben ik er inderdaad van overtuigd dat religieuze mythen qua ontstaansgeschiedenis niet kunnen tippen aan de wetenschap. De werkelijkheid is zo veel mooier en ingewikkelder dan we denken, en ieder nieuw onderzoek bevestigd dat voor mij.

maar doordat hij een atheist is (begin), is zijn eind conclusie altijd er is geen god(en)(eind)
en dan leid de wetenschap daar wel degelijk onder en dan wordt er geen goede wetenschap bedreven.

Nee, verre van, zelfs. Je kunt prima wetenschapper zijn en gelovig, sterker nog, er zijn gelovige evolutiebiologen die totaal geen probleem zien met beginnen bij God en toch op evolutie uitkomen.

Wat jij lijkt te zeggen is dat wetenschap niet objectief is zolang ze jouw smaakje subjectiviteit niet willen aannemen. Zo werkt dat natuurlijk niet.

het simpele feit dat een hoop mensen dat doen, laat toch al zien dat er een hoop niet klopt?
en dan kom je weer hier op uit alleen: het eind willen zien die gezien wilt worden.
je geeft het zelf al aan wat eerst bestrijd #-o

Het laat hooguit zien dat er een grote groep mensen is die niets van wetenschap afweet en die zich maar al te graag door gelikte showmannen laten voorliegen, in Jezus' naam! Schrijf nog eens een cheque uit, Jan, want die man vertelt zo mooi over de schepping.

Ik vermoed dat het percentage niet-christelijke/niet-moslim creationisten bijzonder klein is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 02 mei 2014 08:49

Bartje schreef:dus niet elke creationist is een christen..

Ik ken oprecht geen enkele creationist die geen christen is, jij wel?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mei 2014 09:03

Het is natuurlijk ook gewoon een afleidingsmanoevre. "Nee, die "Schepper" hoeft onze God helemaal niet te zijn... maar is het natuurlijk wel.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 02 mei 2014 12:31

dat begrijp ik, maar een moslim is ook een creationist.
het begrip word te alleen maar op een bepaalde groep gezet terwijl die groep wel veel groter is.
en Morlach, met alle respect maar de stelling :
Mortlach schreef:Het is natuurlijk ook gewoon een afleidingsmanoevre. "Nee, die "Schepper" hoeft onze God helemaal niet te zijn... maar is het natuurlijk wel.

is veelste bekrompen.
Haast u langzaam.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 02 mei 2014 12:56

Bartje schreef:dat begrijp ik, maar een moslim is ook een creationist.

Dat klopt niet helemaal, de meeste moslims zijn geen creationist in de vorm zoals wij die hier volgens mij hanteren (creationist = genesis letterlijk, 6000 jaar oude aarde, geen evolutie, geen big bang). De Koran heeft geen Genesis, schijnbaar is een big bang en een evolutietheorie voor veel Moslims een prima uitleg (in ieder geval, voor de moslims die ik ken).

En nog iets anders; er is geen enkel verschil in de manier waarop de ET of de big bang theorie tot stand is gekomen als je deze vergelijkt met alle andere wetenschappelijke theorieen. Daarnaast zijn beide afhankelijk van een hele zooi andere wetenschapsgebieden (denk aan genetica, biologie, natuurkunde, geologie, paleontologie, etc, etc). Je kan niet zeggen de ET klopt niet maar vervolgens totaal geen issue hebben met het gebruik van de nieuwe chemotherapieen die dmv genetica specifiek tumoren aanpakken, om maar een voorbeeld te geven. Of TomTom gebruiken ook al hangt de correcte werking daarvan af of we de tijd-dillatie die Einstein voorspelt ook echt goed hebben (wat overigens weer een van de pilaren is waar de big bang theorie op steunt).

Het enige verschil dat er is tussen de ET/Big bang theorie en alle andere wetenschappelijke theorieen is dat deze niet samengaan met een hele specifieke interpretatie van een van de vele religies. Is het dan niet logisch dat het probleem hier niet ligt bij de ET en de big bang theorie maar juist bij de mensen die deze specifike interpretatie aanhangen?
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 02 mei 2014 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mei 2014 12:57

Bartje schreef:en Morlach, met alle respect maar de stelling "Het is natuurlijk ook gewoon een afleidingsmanoevre. "Nee, die "Schepper" hoeft onze God helemaal niet te zijn... maar is het natuurlijk wel." is veel te bekrompen.

Dan heb je de Amerikaanse tak van creationisme in de afgelopen 10 jaar niet goed gevolgd. Het was namelijk hun voorkeurstactiek om hun ideeën langs de scheiding van kerk en staat het klaslokaal in te smokkelen.

Ik blijf er dan ook bij: creationisme is geen wetenschap; het is een evangelisatiepoging.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 mei 2014 19:20

Bartje schreef:

Welnee, heel veel wetenschappers zijn christelijk. Je kunt als wetenschapper dus de verwantschap tussen mens en chimp, de verwantschappen tussen dieren onderling bestuderen en God danken dat de natuur zo mooi in elkaar zit.
Het is vaak zo dat juist natuurwetenschappers inzien hoe prachtig de natuur is.

hettys schreef:Je bevestigt alleen maar dat creationisten veelvuldig liegen. Dat is heel onchristelijk en verdrietig.

zijn alle kerkgangers christenen?
zijn alle niet gelovige atheist?

Je hebt gelijk, ik was wat ongenuanceerd. Ik bedoelde de jonge-aarde creationisten die allerlei dingen verzinnen, zoals baraminologie, de zondvloedgeologie, compleet met alle bergen die ineens ontstonden, enzovoorts.

een heleboel mensen hier doen precies wat Humes ons heeft voor gehouden.
1. een natuurwet is per definitie een beschrijving van een regelmatige gebeurtenis.
2. een wonder is per definitie een zeldzame gebeurtenis.
3. het bewijs voor wat regelmatig gebeurt is altijd sterker dan dat voor wat zeldzaam gebeurt.
4. een verstandig mens baseert zijn opvattingen altijd op het sterkste bewijs.
5. een verstandig mens moet/doet dus nooit in wonderen geloven.

als je het hier mee eens bent dan ben je (in mij ogen) niet objectief.

Ik zeg niet dat er nooit een wonder kan gebeuren. Ik zeg alleen dat je, als een oud verhaal, mooi opgetekend in de bijbel, echt niet gebeurd kan zijn, niet hoeft te verklaren als een opeenstapeling van wonderen (dat staat er ook niet)

en naar mij weten heeft de evolutie theorie ook deze standpunten verweven in de leer, waardoor een goddelijke ingrijpen, het zij aan het begin of halverwege, al onmogelijk gemaakt.

Dat is onzin: Er zijn heel veel mensen die geloven dat de evolutie wordt aangestuurd door God. (theïstische evolutionisten)
Waarom zou dat niet kunnen?
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 mei 2014 19:20

Stel dat in de toekomst een dergelijk experiment zou worden uitgevoerd, met de moderne technieken van nu. (wat hopelijk niet gebeurd) en er er zou een humanzee geboren worden.
Ik ben benieuwd hoe de baraminologen en de rest van de creationisten dan zouden reageren.
Ik ga uit van de volgende reacties: Satan zit hier de boel te verstieren. Of bijvoorbeeld wat ze altijd al zeggen: hetzelfde bouwplan is nog geen verwantschap. (behalve dan bij dieren)

Zou je een mens met een chimpansee kunnen kruisen?

Kruisen waarschijnlijk niet moeilijk, met een menselijke draagmoeder
Kruisen van een mens met een chimpansee is vermoedelijk angstwekkend gemakkelijk. Dezelfde technieken die bij in-vitro fertilisatie worden gebruikt, zouden waarschijnlijk ook een levensvatbaat hybride mens-chimpansee embryo opleveren. Onderzoekers hebben al een een vergelijkbare genetische kloof overbrugd door een resusaap met een baviaan te kruisen. Hoewel chimpansees 24 paren chromosomen hebben en mensen 23 paar, is dit geen absolute barrière voor een kruising. De nakomeling zal een oneven aantal chromosomen hebben, waardoor de humanzee waarschijnlijk niet in staat is zelf nakomelingen te krijgen. Chimpanseejongen zijn kleiner dan menselijke baby’s, waardoor de draagmoeder het beste menselijk kan zijn. Hopelijk zal dit het animo voor dit experiment behoorlijk laten afnemen.

http://www.visionair.nl/wetenschap/zou- ... n-kruisen/

Het zou ontzettend onethisch zijn, zoiets. Alleen al als je denkt aan de toekomst voor zo'n vrucht en de gevolgen voor de moeder. Het is maar goed dat dit nooit is gelukt in tijden dat het wél werd geprobeerd.

Maar goed, bij dieren lukt het met vergelijkbare genetische verschillen prima.

Ik wil hier natuurlijk alleen maar zeggen dat het een beetje raar is om verwantschap tussen verschillende diersoorten te veronderstellen (ezels/paarden) die voor de mens/aap niet mogen opgaan.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mei 2014 09:58

Spreeuw schreef:Nu ben ik wel benieuwd wat die leugens precies zijn.

Maar als we het evolutionisme gaan uitspitten, raken we enigszins off-topic.
Het is beter om hierover verder te praten in dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=27714

U vraagt, wij draaien :)

Dat complexe systemen niet geleidelijk kunnen ontstaan, dat is een leugen.

Case in point;

Afbeelding

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 28 mei 2014 10:03

Lock&Stock schreef: U vraagt, wij draaien :)

Dat complexe systemen niet geleidelijk kunnen ontstaan, dat is een leugen.

Case in point;

Afbeelding

Mooi.
Maar mijn voormalige godsdienstdocent zou mij bedrogen hebben, volgens u?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mei 2014 10:08

Spreeuw schreef:Maar mijn voormalige godsdienstdocent zou mij bedrogen hebben, volgens u?

Yep. Ten eerste om over iets te praten waar de beste man totaal geen enkel verstand van heeft (hij is immers godsdienstleraar) en dat schijnbaar ook nog eens als feit over te brengen.

En is het ook niet gewoon schadelijk? Allemaal refojongeren gaan de grote boze wereld in, allemaal overtuigd dat ze een goed pakket kennis bij zich hebben om zich te weren tegen seculiere invloeden en er dan vervolgens achter komen dat het leugens zijn waarmee ze zichzelf eigenlijk voor paal zetten.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 28 mei 2014 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mei 2014 10:08

Spreeuw schreef:
Mooi.
Maar mijn voormalige godsdienstdocent zou mij bedrogen hebben, volgens u?

Dat kan. Of hij was zelf niet goed op de hoogte.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mei 2014 10:10

Faramir schreef:Dat kan. Of hij was zelf niet goed op de hoogte.

Wellicht, maar dan moet je dat ook niet doceren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mei 2014 10:12

Lock&Stock schreef:Wellicht, maar dan moet je dat ook niet doceren.

Daar ben ik het wel mee eens.
Maar het was zo te horen sowieso een kansloze en hopeloze missie om een groep mensen klaar te stomen om te overleven in de gevaarlijke buitenwereld. Ik vind het een lachwekkend onderwijsprogramma van wat ik er van gehoord heb.

Terug naar “[Religie] - Open forum”