elbert schreef:Tja, wat vind ik van the Passion? In de eerste plaats is het niet iets nieuws: in de Middeleeuwen kende men ook zoiets: passiespelen op het plein buiten de kerk om aan ongeletterde mensen uit te beelden wat het Evangelie inhoudt. In de tijd van de Reformatie raakten passiespelen in onbruik: alleen het Woord moest het doen. Overigens moeten we dit niet te massief opvatten: in het Genève van Calvijn werd bijvoorbeeld in 1546 nog een passiespel opgevoerd, met instemming van Calvijn zelf (
Bron). Toch raakten passiespelen in die tijd helemaal uit, tot het in de 17e eeuw in Duitsland weer terugkwam.
The Passion sluit voor een deel aan bij de middeleeuwse traditie. Het is een show met seculiere muziek waartussen delen van het lijdensevangelie van Jezus worden verteld. En dat is waarom ik er een dubbel gevoel bij heb: het is een mix van veel (soms tegenstrijdige) dingen. Sommige kan ik positief waarderen, met andere ben ik minder blij. Het wordt door sommigen als vorm van evangelisatie gezien en zij hebben er dan de nodige verwachtingen bij, maar zelf denk ik er wat nuchterder over: het is waardevol dat een groot deel van seculier Nederland tenminste iets van het lijdensevangelie meekrijgt (zij het in een vorm die echt de mijne niet is), maar ik vraag me wel af of dit niet overstemd wordt door de (commerciële) show die er van gemaakt is/wordt. Verder is het een kapstok waar je van alles aan op kunt hangen, dat bleek ook wel uit gesprekken met de mensen die dit evenement in Enschede bezochten.
Elbert, je plaatst een artikel naar Calvijn en de kunst. Vind je dan zo'n spektakel als The Passion is, met een C categorie artiest in een hoofdrol, ook kunst?
En het argument dat ook ongeletterde mensen moeten weten wat het Evangelie inhoudt, gaat hier toch niet meer voor op?
Wat denk je, zou iemand als Calvijn hiermee ingestemd in kunnen hebben?
elbert schreef:Men bezoekt/bekijkt een mega-evenement omdat het nu eenmaal een mega-evenement is en men dat wil mee-ervaren. Heel postmodern natuurlijk
Als het een ander willekeurig verhaal was geweest, dus waar de Heere Jezus bespottelijk zou zijn gemaakt, waren ze ook gekomen?
Cabaretiers die openlijk de spot drijven, trekken in de regel ook vaak volle zalen.
Volgens Marnix keken 3.6 miljoen mensen gisteravond, dat is minder dan boer zoekt vrouw.
Al weet ik niet hoeveel mensen er ter plaatse waren. Die zul je er dan bij op moeten tellen.
Dit is kritiek uit 2012:
Het tv-spektakel The Passion dat door de publieke omroepen EO en RKK op Nederland 1 werd uitgezonden, kostte rond de 15.000 euro per live-uitzendminuut. Voor dit bedrag werd het niet in HD-kwaliteit uitgezonden.
Hoewel niets is af te dingen op de kwaliteit van het tv-programma is er op sociale media als twitter en facebook tijdens en direct na de live-uitzending op Nederland 1 en Nederland 1 HD wel een discussie ontstaan over het bedrag dat de publieke omroep voor dit soort tv-programma’s bereid is uit te geven.
THE PASSION KOST 1,3 MILJOEN EURO
Er is vooral verontwaardiging over het totale bedrag dat The Passion de EO en RKK kost. De uiteindelijke eindafrekening komt rond de 1,3 miljoen euro uit. Het is wrang dat dit soort dure tv-producties in dezelfde week wordt uitgezonden waarin de Nederlandse publieke omroep heeft aangekondigd meer dan 600 banen te gaan schrappen.