Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De opdracht tot eenheid wordt met de eucharistie door mij juist uiterst serieus genomen. Vandaar ook dat mensen die niet tot de eenheid behoren niet ter eucharistie gaan. De eucharistie delen is het eindpunt van oecumene niet een tussenstation.
hubert schreef:Vreemd verhaal en ook niet de praktijk.
In de praktijk vieren de gelovigen gezamenlijk het avondmaal zoals Jezus dat gevraagd en opgedragen heeft. De 30% rk leden in onze kerk doen dat met ons en ikzelf en vele anderen, als het zo uitkomt op vakantie bv, in een rk kerk.
Het zou toch heel raar zijn als je het verzoek van Jezus in deze zou negeren, omdat theologen er zo'n hutspot van gemaakt hebben.
In de praktijk blijken er redelijk wat winkeldiefstal plaats te vinden. Dat iets in de praktijk gebeurd maakt het nog niet goed. Maar hou gewoon stug vast aan je schoffering van het katholieke geloof waar je te gast bent als je daar gelukkig mee bent. En nu we dit reeds een keer of 3 hebben besproken denk ik dat het wel zo'n beetje duidelijk voor je is neem ik aan.
hubert schreef:Dat is nou het leuke van het protestantisme in den brede.
hubert schreef:Terug naar de Bijbel is het beste!
En de meeste gelovigen zijn er content mee, inderdaad.
De macht van de clerus is gebroken.
Bambi schreef:Dat denk ik toch niet.
De meeste protestanten nemen de hostie echt niet aan.
jaapo schreef:Het jurylid Faramir spreekt een waardering uit over de werking van de Heilige Geest bij diverse mensen in diverse vieringen.
De oecumenische vieringen, waar rk en port gezamenlijk de communie vieren of het Avondmaal vieren, krijgen als waardering: slapjes, maar ongetwijfeld gezellig.
Ook al komen veel mensen gesterkt en bemoedigd daar vandaan, Gods Geest scoort hier in de ogen van de jury toch niet meer dan een mager zesje.
Er zijn vele protestanten en katholieken die het op dit punt met Faramir eens zijn (de prot. juist andersom redenerend), maar er zijn er ook veel, en steeds meer, die dit van harte steunen en meebeleven, ondersteund door de opdracht van Jezus zelf.
En heel wat meer, dan je denkt, Faramir. De clerus heeft bij een groot deel van de rk, in ieder geval in Nederland, flink aan gezag ingeleverd.
En in puur katholieke regio's zijn de kerken bijzonder leeg tijdens de mis. ik heb hier beslist geen leedvermaak over, maar het zijn de nuchtere feiten.
Ook bij prot. Nederland worden de kerken leger. Dus: mijn overtuiging is, dat over ongeveer 50 jaar de verschillen zijn opgeheven, behoudens enkele rechtzinnige groeperingen, die nog apart blijven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten