Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 20:33

mona schreef:Zit jij met die bedoeling op het forum? Om ZE ervan te overtuigen?

Nee je begrijpt het verkeerd.
Ik sta achter de reactie van mealybug.
Daar bedoel ik mee dat barmhartigheid wel een goed woord is.
Ik heb ook wel een paar keer in een 'zware' gemeente gezeten waar het leek alsof je op een begrafenis kwam.
Alleen maar bedroefde gezichten.
Niemand die blij of opgewekt keek.
Alsof ze verloren waren.. :(

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 20:36

mona schreef:Ik denk echt dat je nog steeds niet goed begrijpt dat dit bovenstaande er niets mee te maken heeft. Wat heeft een boetedag nu te maken met dat de dominee zegt dat we de deur niet open kunnen doen?

Alles,
Want wie met Hem maaltijd houdt, heeft zijn Offer aangenomen en hoeft geen boete te doen, kan ook geen boete doen, hoogstens zijn onopzettelijke zonden nog belijden.
Die boetedoening is destijds door Zijn genadegave voor eens en altijd verricht.
Hij, niet wij, heeft de straf gedragen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2014 20:37

Kapitein schreef:Als ik het goed begrepen heb, kijkt men naar het bijbels voorbeeld van Israël.
Regelmatig doen zij boete als heel het volk weer de afgoden dient, heidense vrouwen heeft e.d.
Wij doen dus boete voor zowel voor onze eigen zonde als voor ons land die dingen toelaat als abortus en euthenasie. Waar 1 op de 3 huwelijken stuk gaat. etc. etc. Dat heb ik er tot nu toe over gehoord.

Bedankt voor je reactie.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 mei 2014 20:40

Kijk, dit bedoel ik dus. Stichting Heart Cry, (waar ik niet echt fan van ben ofzo) gaat niet mokken om een woordkeus die zij anders zouden doen. Gaat nu eens niet de vinger bij allerlei verschillen leggen, maar buigt het hoofd en zegt: ook wij hebben nog iets te belijden. Ook wij zien op tot God of Hij genadig wil zijn, hoewel onverdiend door ons.

@Faramir en Kapitein: daarbij komt dat men niet met de vinger wil wijzen naar wat men in het land allemaal verkeerd doet, maar daarbij wil belijden dat men hier medeschuldig aan staat, zoals bijvoorbeeld Daniël doet in het gebed in Daniël 9. Niet "zij hebben gezondigd", maar "wij hebben gezondigd".

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 mei 2014 20:43

Even een stukje hoe het naar kinderen wordt uitgelegd:
De synode was verdrietig, niet alleen omdat het zo slecht gaat in Nederland, maar juist omdat de kerk zo zondig is. Hoe moet dat verder? Hoe kan dat anders worden in de kerk, in ons eigen leven? Als we
onze zonden gaan voelen en belijden voor de Heere. Als we met berouw over onze zonden terugkeren tot Hem.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 20:45

Kapitein schreef:Als ik het goed begrepen heb, kijkt men naar het bijbels voorbeeld van Israël.
Regelmatig doen zij boete als heel het volk weer de afgoden dient, heidense vrouwen heeft e.d.
Wij doen dus boete voor zowel voor onze eigen zonde als voor ons land die dingen toelaat als abortus en euthenasie. Waar 1 op de 3 huwelijken stuk gaat. etc. etc. Dat heb ik er tot nu toe over gehoord.

Wat zijn dan de afgoden die de gergemmers dienen?
Ze doen dus boete voor het land?
(Vader ik bid U niet voor de wereld...etc)
De abortus en euthanasie toelaters zijn zij waar de SGP mee aan 1 tafel zit, trouwens
En al die kapotte huwelijken, het oordeel daarover komt alleen Hem toe, daar hoeven en kunnen wij geen boete voor doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 mei 2014 21:09

Ik ben niet blond, maar ik snap nog steeds niet hoe die dag nu concreet ingevuld gaat worden.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 08 mei 2014 21:32

Ik ben ook niet blond, maar ik vraag me wel af waarom het nou juist op Moederdag moet... ;-)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 21:50

In de HHk waar ik naar toe ga heet het: bidstond voor de nood van de tijd.
Ik ben benieuwd welke reactie's dat oplevert. Is dat beter gekozen dan boetedag?

Bambi, het is dus bij ons niet een dag, maar een bidstond.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2014 22:05

mona schreef:In de HHk waar ik naar toe ga heet het: bidstond voor de nood van de tijd.
Ik ben benieuwd welke reactie's dat oplevert. Is dat beter gekozen dan boetedag?
Waar ik heen ga is er zo'n beetje elke viering een schuldbelijdenis. Jaarlijks (of vaker?) is er ook een boeteviering. En waar ik heen ga is het natuurlijk ook raadzaam om zo nu en dan ter biecht te gaan.

Wat voor een reacties dat zal opleveren laat zich raden...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 22:22

Faramir schreef:Waar ik heen ga is er zo'n beetje elke viering een schuldbelijdenis. Jaarlijks (of vaker?) is er ook een boeteviering. En waar ik heen ga is het natuurlijk ook raadzaam om zo nu en dan ter biecht te gaan.

Wat voor een reacties dat zal opleveren laat zich raden...

De biecht is volgens mij zo bijbels als het maar zijn kan.
(maar de belijdenis der zonden is aan de Heere gericht, niet via een priester in een klein hokje met een biechtgordijn)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 mei 2014 14:19

mona schreef:In de HHk waar ik naar toe ga heet het: bidstond voor de nood van de tijd.

Bambi, het is dus bij ons niet een dag, maar een bidstond.

Het ging er mij om hoe ze die dag invulling wilden gaan geven.
Maar ik heb ondertussen begrepen, dat het de bedoeling is dat er gevast en gebeden wordt.
Ik heb ook begrepen dat iedere gemeente er zelf een eigen invulling aan mag geven en dat ds Eckeveld hier speciaal een preek voor geschreven, heeft voor de vacante gemeentes.
Die mogen ze daar dan voorlezen.

Ik heb er een dubbel gevoel over.
Worden het preken waarin de mens maar eens flink de les gelezen wordt dat ze te werelds bezig zijn?
Daar hoort iedere zondag toch op gewezen te worden?

En aan de andere kant ben ik bang dat er weer alleen de nadruk op uiterlijke zaken gelegd zal worden.

Dus mensen er op wijzen dat het materialisme fout is, terwijl de kerk zelf dure kerkgebouwen en pastories uit de grond stampt.
Mensen leren dat uiterlijke zaken niet belangrijk zijn, terwijl er door de kerk juist op kleine uiterlijke zaken de nadruk gelegd wordt, zoals bijv. de legging.

Ik denk dat ze beter een dag van Liefde kunnen organiseren, waarin de nadruk wordt gelegd op de Liefde van God en uitgelegd wordt wat naastenliefde betekent.
Want daar ontbreekt het nogal eens aan.

Ik las net dit stukje op CIP, dat er zulke gestoorden in een kerk zitten die zo met een dominee omgaan, daar helpt een boetedag niet aan:

http://www.cip.nl/artikel/42078/Ds.-Vre ... k-gestoken

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 14:27

"Ik kreeg briefjes dat ik een dienstknecht van de duivel was. Dat doet ontzettend pijn." aldus dhr. Vreugdenhil. Hebben de dominees uit deze hoek daar zelf ook niet een handje van?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 mei 2014 14:33

Faramir schreef:"Ik kreeg briefjes dat ik een dienstknecht van de duivel was. Dat doet ontzettend pijn." aldus dhr. Vreugdenhil. Hebben de dominees uit deze hoek daar zelf ook niet een handje van?

Er zit een stroming in de Ger.Gem. die eigenlijk zelf beter in bijv. de Ger.Gem. in Ned. kunnen zitten en die vinden ds Vreugdenhil te licht.
Omdat hij te 'gunnend' preekt in hun ogen.
Want de genade is toch alleen maar voor dat kleine groepje bestemd?
Ik vind het altijd wel typisch dat dat altijd gezegd wordt door mensen die zelf wel menen bij dat kleine groepje te horen en de vrucht van Liefde niet blijkt te bezitten, terwijl je daar juist aan kan zien dat je bij dat groepje hoort, maar dat terzijde.................

1 Korinthiërs 13

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 14:45

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_826359

met slechts 1 bijbeltekst ter onderbouwing.
Uit Joel, het OT natuurlijk.

Zalig hij wiens zonden niet worden toegerekend.
Blijven die morgen dan thuis?
Want wie denkt dat ze anders nog wel worden toegerekend, heeft Zijn aanbod dus (nog)niet aangenomen en zich verhard....

Terug naar “[Religie] - Open forum”