Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2013 16:04

Bartje schreef:
@Mortlach en Faramir, als christen ga je ook niet zeggen dat het niet mag, maar dat het niet wijs is.
om de volgende ''mogelijke'' rede; het feest kan en zal dan tussen jou en god gaan staan in een geestelijke manier.
daarom moeten wij christenen het niet proberen te verbieden maar juist proberen uit te leggen wat het gevolg daarvan is schadelijk voor het geloofsleven.

maar moet ook eerlijk bekennen dat de wereld dan ons het niet moet opdringen of als een provocatie middel te gebruiken.
en bedoel daar dan mee, zie je wel zij zijn tegen ons, dus .....

en daarom zeggen wij (als christenen) dat het niet goed is, gezien in het licht van de Bijbel.

Nou ja, als het bij waarschuwen bleef, dan was het gemakkelijk genoeg om jullie gewoon te negeren. Maar er wordt angst gezaaid met allerlei kolderieke beschuldigingen (van Halloween zou je kind depressief worden!) en die optocht in, welk plaatsje was het ook alweer dat in het nieuws was? - is toch echt door bemoeienis van christenen afgelast.

Dat gaat toch heel wat verder dan 'proberen uit te leggen'

En de wereld die het als provocatie gebruikt? Het spijt me erg hoor, maar de wereld heeft wel wat beters te doen dan een paar christenen expres provoceren. Het zal ze over het algemeen worst zijn wat jullie allemaal willen of juist niet willen. Je klacht komt behoorlijk samenzweerderig over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2013 16:06

Bartje schreef:@Mortlach en Faramir, als christen ga je ook niet zeggen dat het niet mag, maar dat het niet wijs is.
om de volgende ''mogelijke'' rede; het feest kan en zal dan tussen jou en god gaan staan in een geestelijke manier.
daarom moeten wij christenen het niet proberen te verbieden maar juist proberen uit te leggen wat het gevolg daarvan is schadelijk voor het geloofsleven.

Toch zijn er zat christenen die Halloween gewoon vieren en voor wie dat feestje totaal geen negatief effect heeft op hun geloofsleven,...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 16:09

Faramir schreef:Ik als christen ga andere mensen niet lastigvallen als ze een feestje willen vieren. De kans is vrij groot dat ik meedoe, want ik als christen hou van feestjes. Ik als christen kan gezelligheid, en het menselijke contact zeer waarderen. Ik als christen zou dan zeker ook meedoen met Halloween als het hier in de regio een gebruik was om te vieren.

Als je christen bent en de buurt weet dat, zal het heel gek worden gevonden als je met je kinderen in een halloweenoptocht meeloopt. Als nu zelfs "de wereld" weet dat dit niet verenigd kan worden met een christelijk leven, waarom zou je dan als christen daaraan mee willen doen?
Je geeft daarmee een verkeerd beeld.
Al laat je het dan niet voor jezelf, doe het dan om deze reden!
Want denk erom dat er op je gelet wordt, of je wel oprecht bent in handel en wandel.
Respect krijg je niet zomaar, dat moet je dan wel "verdienen".

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 nov 2013 16:16

schelpje3 schreef:Als je christen bent en de buurt weet dat, zal het heel gek worden gevonden als je met je kinderen in een halloweenoptocht meeloopt.

Verre van. In de VS en Ierland gebeurd niet anders namelijk.
Als nu zelfs "de wereld" weet dat dit niet verenigd kan worden met een christelijk leven, waarom zou je dan als christen daaraan mee willen doen?

De wereld interesseert het geen bal wat een kleine christelijke minderheid allemaal wel en niet vindt. Heel spijtig, maar echt, het interesseert echt helemaal niemand.

Want denk erom dat er op je gelet wordt, of je wel oprecht bent in handel en wandel.

Idd, ik verdien respect door andere mensen in hun waarde te laten en me niet te bemoeien met zaken die geen enkele kwaad kunnen. In mijn geloofsgemeenschap speelt dit ook helemaal niet. Het is geen item.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 16:20

even een dooddoener kan het niet laten, het zijn ook maar mensen.

negeren kan altijd, maar wie de discussie aan wil gaan of vragen gaat stellen over dit soort onderwerpen.
kan en mag verwachten dat je wel eens antwoorden gaat krijgen die de (oude)mens tegen de borst stuiten.

en ja vanuit christelijk perspectief ben ik blij dat daar, in dat dorpje het is afgelast.
maar ik heb de volste begrip van de mensen die dit niet leuk vinden, maar wel voor onze redenen begrip kunnen opbrengen.
wij christen moeten luisteren naar de mede mens en alles onderzoeken en het goede behouden.
en dat wil niet zeggen dat het altijd naar onze zin is van de oude mens.
maar totaal niet met de gene die dit maar als een christelijke dictatuur bestempelen of zoiets dergelijk.
want wat mij geleerd is het volgend; je mag over alles praten en discussiëren als beide partijen naar elkaar willen luisteren, om zo de gemoederen bedaard te houden en begrip voor elkaars zaak te krijgen.
je hoef echt aan een einde van een discussie echt niet met elkaar eens te zijn, maar wel elkaar te begrijpen.
zodat men elkaar weer sneller opzoek als er weer een ''probleem'' zich voor doet.
Haast u langzaam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 16:21

We wonen in Nederland! Dus wat er elders gebeurt, hebben wij geen boodschap aan. Tot een paar decennia geleden hadden we nooit iets hierover gehoord.
Ik heb het over je naasten, familie, bekenden, buren. Als zij weten dat jij een christen bent en je kunt desondanks aan van alles meedoen, verlies je hun respect.
Je verdient wel hun respect als je eerlijk zegt dat je daar op grond van de Bijbel, niet aan kan meedoen.
Of je wordt uitgelachen, dat kan natuurlijk ook. Maar dat is hun zaak en niet de jouwe/onze.
Wij dienen een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. D.w.z. niet met alle wereldse dingen meedoen, maar staande blijven.
Zoals jij het zegt is het: ik bemoei me niet met jou, bemoei jij je dan niet met mij.
Is dat waarlijk christen zijn in een seculiere wereld? Gij geheel anders?
Lees de geschiedenis van Daniël nog maar eens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 16:22

Bartje schreef:even een dooddoener kan het niet laten, het zijn ook maar mensen.

negeren kan altijd, maar wie de discussie aan wil gaan of vragen gaat stellen over dit soort onderwerpen.
kan en mag verwachten dat je wel eens antwoorden gaat krijgen die de (oude)mens tegen de borst stuiten.

en ja vanuit christelijk perspectief ben ik blij dat daar, in dat dorpje het is afgelast.
maar ik heb de volste begrip van de mensen die dit niet leuk vinden, maar wel voor onze redenen begrip kunnen opbrengen.
wij christen moeten luisteren naar de mede mens en alles onderzoeken en het goede behouden.
en dat wil niet zeggen dat het altijd naar onze zin is van de oude mens.
maar totaal niet met de gene die dit maar als een christelijke dictatuur bestempelen of zoiets dergelijk.
want wat mij geleerd is het volgend; je mag over alles praten en discussiëren als beide partijen naar elkaar willen luisteren, om zo de gemoederen bedaard te houden en begrip voor elkaars zaak te krijgen.
je hoef echt aan een einde van een discussie echt niet met elkaar eens te zijn, maar wel elkaar te begrijpen.
zodat men elkaar weer sneller opzoek als er weer een ''probleem'' zich voor doet.

Als jij in het dorpje woont dat in het nieuws was, ging het wel in "afgeslankte" vorm door, maar werd het een herfstoptocht genoemd.
Ik vind dat net zo'n mal alternatief als de zwarte pieten die nu zonder oorringen Amsterdam in komen straks. Het slaat nergens op en raakt het punt niet in de kern!

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 16:24

Als je christen bent en de buurt weet dat, zal het heel gek worden gevonden als je met je kinderen in een halloweenoptocht meeloopt.

Verre van. In de VS en Ierland gebeurd niet anders namelijk.
Als nu zelfs "de wereld" weet dat dit niet verenigd kan worden met een christelijk leven, waarom zou je dan als christen daaraan mee willen doen?

De wereld interesseert het geen bal wat een kleine christelijke minderheid allemaal wel en niet vindt. Heel spijtig, maar echt, het interesseert echt helemaal niemand.

Idd, ik verdien respect door andere mensen in hun waarde te laten en me niet te bemoeien met zaken die geen enkele kwaad kunnen. In mijn geloofsgemeenschap speelt dit ook helemaal niet. Het is geen item.[/quote]

waarom valt men dan zo over die kleine gemeenschap als zij hun mond open doen?
Haast u langzaam.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 16:26

Als jij in het dorpje woont dat in het nieuws was, ging het wel in "afgeslankte" vorm door, maar werd het een herfstoptocht genoemd.
Ik vind dat net zo'n mal alternatief als de zwarte pieten die nu zonder oorringen Amsterdam in komen straks. Het slaat nergens op en raakt het punt niet in de kern!

ben ik hellemaal met je eens :D
onze lieve Heer heeft toch rare kostgangers :lol:
Haast u langzaam.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 nov 2013 16:47

schelpje3 schreef:We wonen in Nederland! Dus wat er elders gebeurt, hebben wij geen boodschap aan. Tot een paar decennia geleden hadden we nooit iets hierover gehoord.

Dat klopt. Toen werd Sint Maarten gevierd. Maar decennia geleden vierden we ook geen koningsdag. Dat doen we nu wel.
Ik heb het over je naasten, familie, bekenden, buren. Als zij weten dat jij een christen bent en je kunt desondanks aan van alles meedoen, verlies je hun respect.

"oh, wat ben jij een goede christen!" Barf... Ik verdien liever op een andere manier respect.
Je verdient wel hun respect als je eerlijk zegt dat je daar op grond van de Bijbel, niet aan kan meedoen.
Of je wordt uitgelachen, dat kan natuurlijk ook. Maar dat is hun zaak en niet de jouwe/onze.

Volgens mij kun je ook uitstekend op grond van de Bijbel stellen dat er in de Bijbel niets genoemd staat over verkleedt langs de deuren gaan om om snoepjes te vragen. (al mag een man natuurlijk dan niet een vrouwenverkleedpakje aantrekken).
Wij dienen een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. D.w.z. niet met alle wereldse dingen meedoen, maar staande blijven.

Ik ben liever een lichend licht door actief mee te doen in de samenleving vanuit mijn christelijke principes, dan een lichtend licht achter mijn dichte gordijnen.
Zoals jij het zegt is het: ik bemoei me niet met jou, bemoei jij je dan niet met mij.
Is dat waarlijk christen zijn in een seculiere wereld? Gij geheel anders?
Lees de geschiedenis van Daniël nog maar eens.

Ja ach, seculieren mogen zich toch ook niet bemoeien met de rechten die de refo zich verworven heeft? (speciaal onderwijs, leerlingenvervoer, vrij op dankdag) Waarom zou een refo zich willen bemoeien met wat een seculier iemand op een avond wil doen?
En hoe kun je "gij geheel anders" zijn als je iedereen die anders wil zijn, door als niet-christen/ (in jouw ogen mislukte) christen Halloween te vieren, dwingt hetzelfde te zijn als jij en niet Halloween te vieren. Dan ben je niet geheel anders! Laat "de wereld" dus gewoon lekker kun optochten en feesten organiseren. Als je er geen problemen mee hebt doe je lekker mee en anders blijf je lekker thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 16:59

blijblij schreef:Ja ach, seculieren mogen zich toch ook niet bemoeien met de rechten die de refo zich verworven heeft? (speciaal onderwijs, leerlingenvervoer, vrij op dankdag) Waarom zou een refo zich willen bemoeien met wat een seculier iemand op een avond wil doen?
En hoe kun je "gij geheel anders" zijn als je iedereen die anders wil zijn, door als niet-christen/ (in jouw ogen mislukte) christen Halloween te vieren, dwingt hetzelfde te zijn als jij en niet Halloween te vieren. Dan ben je niet geheel anders! Laat "de wereld" dus gewoon lekker kun optochten en feesten organiseren. Als je er geen problemen mee hebt doe je lekker mee en anders blijf je lekker thuis.

Het is andersom, de seculieren verwerven steeds meer vrijheden en bemoeien zich voortdurend met allerlei chr. besluitvormingen.
En dat jij je afkeer van een christelijke levenswandel voortdurend hier uitstalt, weet ik al langer dan vandaag. Ik begrijp dan niet waarom je hier zonodig moet blijven.
In Rotterdam hebben we al genoeg te verduren van de wereld. Voetbalwedstrijden met alle gevolgen van dien, vernielingen, overvolle treinstations, dure extra politieagenten, popconcerten, muziekparades die door de stad trekken, ronkende race-auto's op zondag! allerlei andere gesponsorde shows (zoals die van dat vieze rode stierdrankje) het wielercircus, Roparun, wederom op zondag, de marathon (op zondag). En wat er links en rechts nog bij komt.
Dus wat zeuren wij nou, als christenen? :roll:
Maar nu eens andersom! Dat christenen een kruistocht organiseren, door de stad gaan lopen, daadwerkelijk gaan evangeliseren. Op de pleinen prediken. De deuren van de kerk open laten staan tijdens de diensten.
Mag dat ook volgens jou?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 nov 2013 17:20

schelpje3 schreef:Het is andersom, de seculieren verwerven steeds meer vrijheden en bemoeien zich voortdurend met allerlei chr. besluitvormingen.
En dat jij je afkeer van een christelijke levenswandel voortdurend hier uitstalt, weet ik al langer dan vandaag. Ik begrijp dan niet waarom je hier zonodig moet blijven.

Die "vervolging" vind ik nog wel meevallen...
En ik heb helemaal geen afkeer van een christelijke levenswandel. Ik meen dat ik die zelf heb. Als is het dan niet de refomatorische/ orthodoxe levenswandel. En ik blijf hier omdat ik graag af en toe een beetje tegengas geef of nuance plaats! En wat is dat nu weer voor instelling om mij soort van weg te sturen?
Ik vind het gewoon onzin om de huidige snoepjesjacht te verbinden met allerlei al dan niet heidense geloofsvoorstellingen van eeuwen geleden.

In Rotterdam hebben we al genoeg te verduren van de wereld. Voetbalwedstrijden met alle gevolgen van dien, vernielingen, overvolle treinstations, dure extra politieagenten, popconcerten, muziekparades die door de stad trekken, ronkende race-auto's op zondag! allerlei andere gesponsorde shows (zoals die van dat vieze rode stierdrankje) het wielercircus, Roparun, wederom op zondag, de marathon (op zondag). En wat er links en rechts nog bij komt. Dus wat zeuren wij nou, als christenen? :roll:

Ja, inderdaad. Wat zeur je nu als christen! In een land waar iedereen vrij is om elke overtuiging die men ook maar wil aan te hangen is er nu eenmaal ruimte voor dit soort evenementen. En ja, voetbalhooligans snap ik ook niet. Als ik naar het stadion ga is er geen vezel in mijn lichaam die er aan denkt om een ander of een object kapot te maken.
Als ik de vrijheid heb om op zondag naar de kerk te gaan, geef ik anderen ook de vrijheid om te doen wat zij willen.
Maar nu eens andersom! Dat christenen een kruistocht organiseren, door de stad gaan lopen, daadwerkelijk gaan evangeliseren. Op de pleinen prediken. De deuren van de kerk open laten staan tijdens de diensten.
Mag dat ook volgens jou?

De deuren van mijn historische kerk zijn open. Regelmatig lopen er wat verdwaalde toeristen binnen tijdens de dienst. Als de burgerlijke gemeente een vergunning afgeeft (net als voor seculiere evenementen) voor "een kruistocht" mag het van mij. Misschien loop ik wel mee!

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 17:40

@Blijblij, jou toon maakt mij niet blij maar verdrietig.
blijkbaar heb je niet goed gelezen wat er net allemaal geschreven is.
dat je graag met een hoop bombarie tegengas en nuances plaats is best, helaas zie ik niet wat jou uitstraling is in je mimiek en hoor ik je toon niet.

maar zoals je nu over komt en ik las net twee bericht kom je niet echt christelijk over.

lees even rustig en antwoord rustig graag
Haast u langzaam.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 21:18

Er zijn ook christenen die het zo vieren:
https://www.facebook.com/deadraisermovi ... 3020028213
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 09 nov 2013 14:45

tja.........
Haast u langzaam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”