Zo is dat!mealybug schreef:Precies, en daarvoor zijn we niet Mozes of de kerk dankbaar en geven die onze eer, maar God.
En God is niet afhankelijk van een bepaalde locatie, overal waar wij de Bijbel opendoen is Zijn Woord.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Zo is dat!mealybug schreef:Precies, en daarvoor zijn we niet Mozes of de kerk dankbaar en geven die onze eer, maar God.
Ja! Hoe zouden ze anders op het idee gekomen zijn om een Bijbel uit te geven? Dat hebben ze gekregen omdat de kerk waartoe ze behoren dat direct of indirect heeft gestimuleerd.1a2b3c schreef:Omdat kerkmensen hebben meegewerkt aan vertalen en uitgeven, is een kerk daarom noodzakelijk om tot geloof te komen?
mealybug schreef:Ik weet het
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Bogerman
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor
Kijk, en daarom vind ik het naar een ''calvinistisch geschoeide'' kerk gaan zo moeilijk.
Mijn karakter kan het niet processen dat de ene persoon het tegenovergestelde doet als wat de andere preekt.
En dat spijt me oprecht.
En de les die je eruit trekt is dat we vroeger tot elkaar veroordeeld waren als christenen en dat we nu lekker individueel met de Bijbel in ons eigen hoekje kunnen zitten?mealybug schreef:Wat je niet meeneemt is dat 2000 jaar bijna niemand kon lezen en de bijbel (en het NT was nog niet eens bijeenverzameld)de enige manier om het Evangelie te verspreiden de preek was.
Maar iemand die nu leest ''hoort'' hetzelfde als wat de gewillige luisteraar destijds ''hoorde''..
elbert schreef:En de les die je eruit trekt is dat we vroeger tot elkaar veroordeeld waren als christenen en dat we nu lekker individueel met de Bijbel in ons eigen hoekje kunnen zitten?
Dat is een merkwaardige definitie van de gemeenschap der heiligen....
1a2b3c schreef:Ik vind de kerk een prima plaats om o.a. onderwijs te ontvangen, maar het is de enige plaats niet. (gelukkig)
En dominees kunnen ook verkeerd interpreteren, of er finaal naast zitten. Daarom ben ik blij dat ik zelf een Bijbel heb.
mealybug schreef:Nee, het probleem is dat een gemeenschap staat voor eenheid, gemeenschappelijkheid.
En die is zo ver te zoeken, dat ik er geen deel van wil zijn, want ik denk niet dat de Geest werken kan waar verdeeldheid heerst.
Bovendien zegt Christus Zelf, n.a.v de erbarmelijke staat waarin de gemeente zou gaan bevinden, dat Hij op de deur klopt van de individuele mens (let op het nadrukkelijke enkelvoud in Openbaring 3:20) waarna de wisselwerking plaatsheeft:
Hij met degene die de deur opent, en degene die de deur opent met Hem.
Het gaat me er helemaal niet om HOE die Bijbel in de boekwinkel terecht is gekomen, hij IS er. Ook op internet.elbert schreef:Ja! Hoe zouden ze anders op het idee gekomen zijn om een Bijbel uit te geven? Dat hebben ze gekregen omdat de kerk waartoe ze behoren dat direct of indirect heeft gestimuleerd.
Als je me niet gelooft, ga maar eens naar een land waar vrijwel geen kerk is en kijk daar eens in een boekenwinkel. Als je daar eerder een Bijbel vindt dan in Nederland, heb je me overtuigd.
Ik heb toch niet gezegd dat de kerk er niet is? Wat je nu aanhaalt hoort eerder bij evangelisatie dan bij het 'voeden' van de gelovigen wat bij de samenkomsten (voornamelijk) hoort te gebeuren. Afgezien van de aanbidding en de lofzang ....elbert schreef:Ik ga maar terug naar de Bijbel, Rom. 10:14: "Hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God."
En die verkondiging van het Woord is de kerntaak van de kerk. Daartoe is ze uitgezonden in de wereld. Waar het Woord is, is dan ook de kerk. Andersom zeg ik het niet zo snel ("waar de kerk is, is het Woord"), want dat kan nog wel eens een beetje tegenvallen.
1a2b3c schreef:En God is niet afhankelijk van een bepaalde locatie, overal waar wij de Bijbel opendoen is Zijn Woord.
elbert schreef:Ja! Hoe zouden ze anders op het idee gekomen zijn om een Bijbel uit te geven? Dat hebben ze gekregen omdat de kerk waartoe ze behoren dat direct of indirect heeft gestimuleerd.
Als je me niet gelooft, ga maar eens naar een land waar vrijwel geen kerk is en kijk daar eens in een boekenwinkel. Als je daar eerder een Bijbel vindt dan in Nederland, heb je me overtuigd.
Zit evangelisatie ook niet bij het 'voeden'? Of 'evangeliseert' Paulus niet in de brieven die hij stuurt?1a2b3c schreef:Ik heb toch niet gezegd dat de kerk er niet is? Wat je nu aanhaalt hoort eerder bij evangelisatie dan bij het 'voeden' van de gelovigen wat bij de samenkomsten (voornamelijk) hoort te gebeuren. Afgezien van de aanbidding en de lofzang ....
Er staat nergens in de Bijbel dat de kerk geregistreerd hoeft te worden. Ik denk dat nagenoeg iedereen het met je eens is hier.mona schreef:Geloven zonder kerk als geregistreerd instituut kan zeker denk ik.
Kijk maar naar christenen in moslimlanden, of landen waar veel verdrukking/vervolging is.
Maar met het geloof in Christus, komt ook het verlangen naar contact met mede-christenen.
Naar gemeenschap der heiligen.
Dat kan heel sterk zijn, mensen zoeken elkaar op met gevaar voor eigen leven, en dat blijven ze doen.
Waarom zouden mensen dat doen?
Momenteel ben ik het boek: het geluk van het verloren leven, van Nikolaj P. Chrapov
weer opnieuw aan het lezen. Christenvervolging in Rusland.
Waar gebeurd en zeer indrukwekkend. Daarin merk je op dat de Heilige Geest juist werkt als er mensen
in Gods Naam samenkomen, geregistreerde kerk of niet.
Wel komt er steeds in naar voren dat mensen behoefte hebben aan voorgangers, die onderwijs kunnen geven.
En ook dat men er naar verlangd dat de samenkomst geregistreerd kan worden (dus 'kerk' wordt?), zodat men meer rechten heeft om in vrijheid bij elkaar te komen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten