Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor 1a2b3c » 13 sep 2013 13:53

elbert schreef:Och, gebeurt dit aan de andere kant ook niet? Dan bedoel ik die gemeenten/kerken waar al plusminus 40 jaar de vrouw in het ambt is. Daar wordt toch ook niet (meer) nagegaan of dit eigenlijk wel bijbels klopt? Dan wordt toch immers verwezen naar een rapport uit de jaren '60 (!) of daaromtrent waaruit bleek dat men op dit punt eigenlijk wel met de tijd mee kon gaan en dat we dit nog bijbels aannemelijk konden maken ook? Het is dan zo dat de GKV in ditzelfde voetspoor volgt, alleen dan 50 jaar later. En dan liggen ook in de GKV over 20 jaar maar weinig mensen meer wakker over de vraag of dit eigenlijk wel bijbels goed onderbouwd is, of dat men uiteindelijk gezwicht is voor de tijdgeest. Dan is, om gravo maar te citeren, het zo onomkeerbaar geworden dat het leven de leer bepaalt en niet andersom.
Ik denk ook dat het aan de andere kant net zo werkt. Maar voor hen geldt hetzelfde, ze zullen het zelf moeten onderzoeken.
Voor mij is de Bijbel de norm, en ik geloof niet dat het leven de leer van de Bijbel bepaald want dan zul je steeds de leer moeten aanpassen.
Voor de kwestie van het vrouwenstandpunt is er niets uit de Bijbel weggelaten, tussengevoegd of verandert.
Dat kunnen de vertalers niet nazeggen, die maken bijv. van Junia Junias. En zo hebben ze meer van die dingen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 14:05

Alex91
Als ik de evangelien lees over Christus, dan kan ik het soms niet rijmen hoe hard en liefdeloos wij met bepaalde zaken (vrouw, homofilie, zondag, etc.) omgaan. Wij geven liever de wet de hoogste prioriteit, dan de liefde (of is dat al een vies woord geworden?). En dan bedoel ik niet dat we alle wetten overboord moeten gooien, maar dat het niet de hoogste prioriteit heeft om iemand af te wijzen op basis van een zonde, wat bovendien ergens hypocriet is (en wat Christus al helemaal niet deed).

Tsja, op deze manier heeft het christendom inderdaad helemaal geen zin meer. Toch zitten de kerken waar op deze manier wordt omgegaan met de Schrift vol en bepalen zij in grote mate het slechte beeld dat van het christendom is ontstaan.
Dat gaat mij aan het hart want het is zo'n prachtig en bevrijdend geloof.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 sep 2013 15:18

gravo schreef:
Dat betekent dat het onzin is om dit scenario ook te voorzien voor "het geloof in Christus".
Als vrouwen predikant worden is dat toch eerder een revitalisering van de kerk dan het begin van een hellend vlak, waarop het gehele christelijke geloof ten onder gaat? We kunnen ook overdrijven.
O, je interpreteerd mijn woorden verkeerd. Ik bespreek dit onderwerp helemaal niet vanuit een hellend vlak situatie. Het punt dat ik maak, is dat we het geloof in Christus toch ook niet vaarwel zeggen omdat <<en ik quote>> "de context waarin het kan en zal gebeuren al zo overduidelijk aanwezig is. "Het verdwijnen van het christendom in Nederland "is een logisch einde van een lange ontwikkeling."

Als ik de cijfers bekijk van het aantal gelovigen in Nederland, dan zit daar echt een dalende lijn in, en dan maak je je er wel heel snel vanaf door die gedachte onzin te noemen.

Terugkomend op de "hellend vlak" redenatie, ik zelf sta open voor de vrouw in het ambt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2013 18:17

1a2b3c schreef:Ik heb nergens gezegd dat mensen buiten de kerk niet misleid kunnen worden. Zo naïef ben ik echt niet.
Het voordeel buiten de kerk is dat er geen eigen interpretaties van het eigen kerkverband opgelegd wordt. (is overigens geen pleidooi om niet naar de kerk te gaan)

"de kerkelijke indoctrinatie" schoot mij in het verkeerde keelgat. Ik moest gelijk denken aan een ongelovige oud-collega, die het ook eens over indoctrinatie had m.b.t. de kerk, en aan wie je zelfs een opwinding kon zien toen hij dat zo zei. Zo negatief wordt er in de seculiere wereld door mensen over de kerk gedacht.
Maar goed, ik begrijp dat jij toch van een wat andere soort bent.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2013 18:19

alexander91 schreef:Maar loyaliteit aan het Woord van God is toch niet eenduidig, gezien de discussies erover door de eeuwen heen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat 1 groep mensen het altijd bij het juiste eind heeft gehad.

Ik focus me bij dit begrip minder op de problemen, en meer op positievere zaken.
Persoonlijk ervaar ik het ook niet zo, dat ik geen antwoord weet op hedendaagse kwesties aan de hand van de Bijbel. Zoals bijvoorbeeld: moet je letterlijk in de schepping geloven of kan je ook als christen in de evolutietheorie geloven?, is homoseksuele omgang toegestaan?, mag je ongehuwd samenwonen?, etc.
En hoe kom ik tot antwoorden? Door mijn eigen inzicht in de Bijbel? Dat speelt zeker een rol. Maar gelovige ben je als het goed is niet slechts individueel. Je gelooft in gemeenschap met de kerk van alle tijden. Zonder dat aspect verwordt het geloof tot een sektarisch iets. Vincentius van Lerinum definieerde datgene wat katholiek is als: hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is, is werkelijk katholiek.
Daarom heeft het mij veel te zeggen als ik lees: "In de vroege kerk gaat deze lijn door. Juist ook veel vrouwen komen tot geloof, krijgen soms machtige Geestesgaven (met bekende martelaressen als Perpetua). Maar geen vrouw wordt tot bisschop, priester of oudste aangesteld. Als een afgescheiden beweging (de Montanisten) wel vrouwen in het ambt bevestigt, wijst de kerk dat af." (Bron: Kontekstueel, nr. 1, 2012)

alexander91 schreef:Je zegt het inderdaad niet letterlijk, maar je schrijft het wel zodanig suggestief op, dat ik het erin lees.

Dat zie ik dan echt als een zaak van jouw interpretatie. Je zal de neiging hebben het zo op te vatten, terwijl ik dat niet bedoel.

alexander91 schreef:Volgens mij verdraai je nu ook mijn woorden. Ik zeg toch echt letterlijk "maar die zichzelf daar helemaal niet in vertrouwen". Ik pleit hier juist voor om helemaal niet voor loyaliteit aan God en Zijn Woord te pleiten, juist vanwege de praktische opvatting dat een mens die loyaliteit niet kan opbrengen, en al helemaal niet zonder hypocriet te zijn de ander voorhouden. De mens kan alleen Gods Woord voorhouden aan anderen, maar niet loyaliteit daarnaar. Zoals in mijn reactie staat: vertrouwen of geloof in God, dat is wat de weinigen zal scheiden van de velen. Dat is de enige grond. Loyaliteit aan Gods Woord, is niet nodig, dat is een bijzaak die we uit liefde zouden willen doen (dat geef ik zeker toe), maar God weet zelf ook en laat dat ook in Zijn Woord weten, dat Hij dat niet verwacht van ons, omdat wij dat niet kunnen. We moeten telkens weer terug in de kudde gebracht worden, want telkens dwalen we af, allemaal, en niet alleen de ander.

Met "En zo maak je van 'vertrouwen op Gods Woord' 'vertrouwen op jezelf'" wilde ik ook niet jouw standpunt weergeven, maar wilde ik weergeven hoe jij mijn standpunt blijkbaar ziet.

Verder vind ik dat je hier vreemde redenaties hebt. Niet pleiten voor loyaliteit (of: trouw) aan Gods Woord, omdat we dat toch niet op kunnen brengen... Dat soort redeneringen horen in het hypercalvinisme thuis. Daar roepen ze maar niet direct op tot bekering, want ja, de mens kan zich toch niet bekeren, dus waarom zou je. Terwijl daar in de Bijbel helemaal niet moeilijk over gedaan wordt. Of denk je dat die profeten en apostelen, die die oproep doen, boven hun gehoor stonden als het om bekeerdheid ging? Ja, er kan best sprake van verschil zijn geweest in geestelijke staat, maar ook die profeten en apostelen waren zondige mensen die de bekering steeds weer nodig hadden.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 13 sep 2013 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 sep 2013 18:37

Boekenlezer schreef:Verder vind ik dat je hier vreemde redenaties hebt. Niet pleiten voor loyaliteit (of: trouw) aan Gods Woord, omdat we dat toch niet op kunnen brengen... Dat soort redeneringen horen in het hypercalvinisme thuis. Daar roepen ze maar niet direct op tot bekering, want ja, de mens kan zich toch niet bekeren, dus waarom zou je. Terwijl daar in de Bijbel helemaal niet moeilijk over gedaan wordt. Of denk je dat die profeten en apostelen, die die oproep doen, boven hun gehoor stonden als het om bekeerdheid ging? Ja, er kan best sprake van verschil zijn geweest in geestelijke staat, maar ook die profeten en apostelen waren zondige mensen die de bekering steeds weer nodig hadden.
Ik vind een oproep tot loyaliteit aan Gods Woord van een totaal andere orde dan een oproep tot bekering. De oproep tot bekering staat letterlijk in Gods Woord. Een oproep tot loyaliteit aan Gods Woord kan ik niet zo duidelijk vinden. Dat heeft denk ik ook geen nut voor ons heil. Een oproep tot bekering heeft wel degelijk nut.
Mijn redenatie afdoen door het eerst in het hokje van hypercalvinisme te plaatsen werkt dus niet, want ik zit niet in een dergelijk hokje.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2013 20:04

Pff, zullen we maar eens ophouden over dit zijspoor? Blijkbaar weet jij het allemaal beter.
Ik zou zeggen: wees jij dan maar lekker ontrouw aan Gods Woord. Als je denkt dat dat toch geen ene ruk uitmaakt voor je zaligheid, ga je toch lekker zo door?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 sep 2013 20:14

Boekenlezer schreef:Pff, zullen we maar eens ophouden over dit zijspoor? Blijkbaar weet jij het allemaal beter.
Ik zou zeggen: wees jij dan maar lekker ontrouw aan Gods Woord. Als je denkt dat dat toch geen ene ruk uitmaakt voor je zaligheid, ga je toch lekker zo door?

Zoekt eerst het Koninkrijk, de rest zal U gegeven worden.
Iets fatsoenlijker taalgebruik en een wat liefdevollere manier van communicatie jegens een broeder of zuster , denk je dat uitmaakt voor je ''zaligheid'' ?
(Ik gebruik liever redding of behoud, zalig is het meest gebruikte roomse woord wat er is)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2013 20:28

mealybug schreef:zalig is het meest gebruikte roomse woord wat er is.

Wat een onzin weer.
Het 'roomse' woord zalig wordt in de Statenvertaling maar liefst 88 keer gebruikt,e naam 'Zaligmaker' maar liefst 21 keer en 'zaligheid' ook nog eens 53 keer.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 sep 2013 20:51

JeeWee schreef:Wat een onzin weer.
Het 'roomse' woord zalig wordt in de Statenvertaling maar liefst 88 keer gebruikt,e naam 'Zaligmaker' maar liefst 21 keer en 'zaligheid' ook nog eens 53 keer.
Onzin?
Ga maar even weer wat huiswerk doen, mbt grondtalen en zo en hun betekenis.
Heb je eigenlijk ooit wel eens een bijbelstudie gedaan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2013 21:45

mealybug schreef: Heb je eigenlijk ooit wel eens een bijbelstudie gedaan?

Nee natuurlijk niet 8)
Maar wel een cursus eieren koken :-&
Telt dat ook?

Maar goed, we stellen dus vast dat jouw evangelie het zuivere evangelie is en dat de Statenvertalers er ruim 160 keer naast zaten, evenals alle predikanten die deze vertaling gebruiken en gebruikten en ook nooooooit een bijbelstudie hebben gedaan...
Stom ook dat Jezus zelfs de zaligsprekingen uitsprak...

Mafkees!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2013 21:57

mealybug schreef:Zoekt eerst het Koninkrijk, de rest zal U gegeven worden.
Iets fatsoenlijker taalgebruik en een wat liefdevollere manier van communicatie jegens een broeder of zuster , denk je dat uitmaakt voor je ''zaligheid'' ?
(Ik gebruik liever redding of behoud, zalig is het meest gebruikte roomse woord wat er is)

Sorry, maar ik kan er wel eens kriegel van worden, als je iemand iets voorhoudt, dat zo iemand het dan altijd weer tegenspreekt. Hoe standaard dat dan ook is op een forum, want op een forum is er natuurlijk maar één die onfeilbaar is, en dat ben je zelf.
Andere factoren tot kriegel worden: een zijspoor dat een nogal onbenullige uitweiding lijkt te gaan worden, het gevoel dat de ander je niet al te goed begrijpt (of op de verkeerde golflengte reageert?), en er niet zo'n zin in hebben om dat allemaal te moeten uitpluizen in een discussie.

Dat Alexander91 geen hypercalvinist is, verbaast me verder niet. Ik verwachtte ook niet dat hij dat zou zijn. Maar ik vond zijn wijze van redeneren er iets van hebben.

(Die roomse antipathie heb ik minder, al word ik zeker niet van alles enthousiast.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2013 22:10

JeeWee schreef:...en dat de Statenvertalers er ruim 160 keer naast zaten...

Ho ho, dat is heiligschennis! De SV is de enige ware vertaling! [-X

Tsja, wat zalig betreft...
Ik luisterde gisteren naar Beatus vir (RV 597) van A. Vivaldi, en dat blijkt Psalm 112 te betreffen. Hebreeuws: אַשְׁרֵי-אִישׁ
En het zalig uit Mattheüs 5 heet in het Grieks: μακάριοι. Dat is dus meervoud.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 sep 2013 22:13

JeeWee schreef:
Toch even een stukje persoonlijke geschiedenis.

Mijn vader heeft vier keer een hersenbloeding gehad. Dat heeft alles aan hem veranderd. Dat maakte hem geestelijk ook redelijk kapot. Hij werd opgenomen in pastoraal opvangcentrum De Hezenberg in Hattem. Hij heeft daar vele weken doorgebracht, ook in de weekenden.

Wij gingen regelmatig op bezoek. Op een keer vroeg ik aan hem hoe de zondagse diensten waren. Hij antwoordde:
"Tja, ze hebben hier een vrouwelijke predikant. En ik heb altijd geleerd en geloofd dat het niet goed was. Maar iedere keer als er ben, heb ik er wat aan en wordt het Woord op een bijzondere manier aan mijn hart geheiligd. Dus ik houdt maar op met oordelen..."

En deze man heeft ruim 20 jaar als ouderling gediend in de Gereformeerde Gemeente en nog langer als raadslid voor de SGP. Op zijn graf staat de tekst uit Prediker "De gedachtenis des rechtvaardigen zaltot zegening zijn."

Ik heb veel van hem geleerd.

Daarop schrijft Schelpje: Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen.

Ik zag dit topic nu pas. Op De Hezenberg wordt niemand iets opgedrongen. Men is volkomen vrij wel of niet naar een kerk- en/of gebedsdienst te gaan. Daarnaast zijn er ook mannelijke predikanten, Jeewee's vader had dus kunnen kiezen, zelfs om niet naar een dienst te gaan. Uit zijn verhaal klinkt iets heel positiefs.
En terecht - ik ken De Hezenberg zeer goed, het is voor velen een zegen (zoals het 20 jaar geleden voor mij was. )

Voor Jeewee vind ik het fijn dat hij er positief op terugkijkt en hij weet dat zijn vader er gezegend is geweest.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 sep 2013 22:19

JeeWee schreef:Nee natuurlijk niet 8)
Maar wel een cursus eieren koken :-&
Telt dat ook?

Maar goed, we stellen dus vast dat jouw evangelie het zuivere evangelie is en dat de Statenvertalers er ruim 160 keer naast zaten, evenals alle predikanten die deze vertaling gebruiken en gebruikten en ook nooooooit een bijbelstudie hebben gedaan...
Stom ook dat Jezus zelfs de zaligsprekingen uitsprak...

Mafkees!

O, je gaat weer schelden...Om een moderator te quoten die er wat meer verstand van heeft dan jij:

elbert schreef:Er is een verschil tussen het Nederlandse woord zalig en de verschillende grondwoorden in de Bijbel die we ermee vertaald hebben. Dat lijkt me goed om in het oog te houden, anders wordt het verwarrend.
Volgens de Van Dale betekent "zalig" het volgende:

za·lig bn, bw 1 (godsd) het eeuwige heil deelachtig, vh verderf gered 2 (r-k) in de hemelse zaligheid opgenomen: iem ~ verklaren 3 heerlijk, aangenaam

In het grieks en hebreeuws zijn er de volgende woorden die soms met (welgeluk)zalig worden vertaald:
- makarios (grieks) en esher (hebreeuws): betekent gezegend of gelukkig/(wel)gelukzalig
- sozo (grieks) en yasha (hebreeuws): betekent redden (o.a. in Matth. 1:21, 18:11, 19:25 vertaalt de SV hier met zalig maken)

Er zijn dus verschillende grondwoorden die met zalig worden vertaald. Eerlijk is eerlijk: de NBV is op dit punt wat concordanter dan bijvoorbeeld de SV: zij vertaalt makarios constant met gelukkig en sozo met redden. Maar zo groot is het verschil nu ook weer niet, want ons geluk is gegrond in het gegeven dat we door God gered zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”