Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jul 2013 15:55

De vraag: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven?
Voor mij eenzelfde rol als een ander forum over (o.a.) geloof: een plek waar je je gedachten kwijt kunt, waar je eens een balletje over een bepaald onderwerp op kunt gooien. Dat komt nu eenmaal wel eens voor, dat je het eens over een theologisch onderwerp wilt hebben. Maar ik zet ook wel andere dingen op Refoweb.

Refoweb is een christelijk forum waar je ook nogal liberalen en seculieren treft. Dus is Refoweb een plek waar ik wel eens confrontatie met hen zoek. Want zo zit ik in elkaar: van tijd tot tijd heb ik behoefte aan confrontatie, en dan mag het van mij best wel eens hard botsen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2013 18:05

mohamed schreef:Mooi gesproken Hubert! Amen!

Galaten 3
25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God.

hubert schreef:En dan moet je nog goed lezen wat er precies staat:
Er staat namelijk niet: door het geloof in Christus
maar
door het geloof en Christus!

Zou dit willen uitdrukken dat je niet in Christus hoef te geloven, want hij heeft zeker geleefd. Is een historisch persoon. Dat is dus een feit, wat je alleen hoeft te beamen.
Dan blijft over: Alleen geloven in God! God waarvan we lezen dat hij geen persoon is, niet weten hoe hij eruitziet en waar hij vandaan komt. Wel dat wij naar zijn beeld geschapen zijn.
Als je daarin wilt/kunt geloven is dat al een wonder op zich!

Ik citeerde uit de NBV en een interessante gedachtegang ten spijt staat het woord 'en' niet in de grondtekst.

Πάντες γὰρ υἱοὶ θεοῦ ἐστε διὰ τῆς πίστεως ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ

De correcte vertaling van Galaten 3,26 vind je in de HSV en de SV77. Doch om muggenziften over vertalingen te voorkomen lees dan Handelingen 16,31 waar staat dat geloven IN Christus zalig maakt. Het is ook niet voor niks dat Jezus de Zaligmaker (Luk 2,11; Hand 13,23) genoemd wordt.

Voorts schrijf je dat Jezus zeker geleefd heeft, wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat je de getuigenissen van de profeten en de apostelen onderschrijft en erkent dat de geschriften geïnspireerd zijn? Vaak is de vraag stellen hem beantwoorden, is dat ook nu zo? In dat geval nogmaals, het woord 'en' waar jij je betoog op baseert vinden we niet in de grondtekst.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jul 2013 19:53

En dan moet je nog goed lezen wat er precies staat:
maar

Zou dit willen uitdrukken dat je niet in Christus hoef te geloven, want hij heeft zeker geleefd. Is een historisch persoon. Dat is dus een feit, wat je alleen hoeft te beamen.
Dan blijft over: Alleen geloven in God! God waarvan we lezen dat hij geen persoon is, niet weten hoe hij eruitziet en waar hij vandaan komt. Wel dat wij naar zijn beeld geschapen zijn.
Als je daarin wilt/kunt geloven is dat al een wonder op zich!

Wat is dit dan Hubert?

Hand. 20 vers 21
Zowel Joden als Grieken heb ik opgeroepen zich te bekeren tot God en te geloven in Jezus, onze Heer.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jul 2013 20:19

hubert schreef:@Teus
Ik kan het niet anders zeggen als dat ik geschreven heb. Ik ervaar het nu eenmaal zo en ik ben er van overtuigd dat het goed is. Geloven is ook een kwestie van vertrouwen.

Over je tweede appel zie ik veel parallellen met mijn moeder. Zij had het altijd erover dat je bekeert moest worden (passief als daad van God) en dat je je dan pas een echt kind van God mocht noemen. Zij voelde zich ook altijd erg zondig, terwijl er geen beter mens was dan zij. Ik wijt het aan een eenzijdige benadering en uitleg van de heilig Schrift. Bekering is in de optiek van de Bijbel meer een afkeren van het kwade en dat moet jezelf doen. Het is een actief werkwoord (werk uzelf zalig staat er ergens). De Bijbel roept op het goede te doen (lees de samenvatting van de wet door Jezus). Verder zijn er de tekortkomingen van een mens die steeds terugkeren. Daarvoor is Christus gekomen: Hij heeft de wereld dus - ook jou en mij verzoend - zo lees ik. Als je dat gelooft is het echt voldoende. Dan ben je (volgens Paulus) wedergeboren en kun je niet meer uit Gods hand vallen. Zonden zijn weggedaan en worden niet meer aangerekend.
God (die geen persoon is) en die door ds Carel Ter Linden een "Essentële Waarheid" wordt genoemd, blijft een onverklaarbaar mysterie. Ik kan en wil niet anders dan geloven in deze God van liefde. Een God - die temidden van alle andere goden - present is gesteld door het Joodse Volk en die in Christus gezicht gekregen heeft en nu bereikbaar is voor iedereen die dat wil.

@Hubert, kun je me vertellen in 2 regels wat je nu werkelijk je geloof is?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 jul 2013 14:13

Mag het ook in 3 woorden?
God is Liefde.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 jul 2013 14:19

Voorts schrijf je dat Jezus zeker geleefd heeft, wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat je de getuigenissen van de profeten en de apostelen onderschrijft en erkent dat de geschriften geïnspireerd zijn? Vaak is de vraag stellen hem beantwoorden, is dat ook nu zo? In dat geval nogmaals, het woord 'en' waar jij je betoog op baseert vinden we niet in de grondtekst.

Dank voor je reactie, want ik vond het al zo curieus. Dus het is een vertaalfout?
Ja, ik geloof zeker dat de bijbelschrijvers geïnspireerd waren.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 jul 2013 14:32

hubert schreef:Mag het ook in 3 woorden?
God is Liefde.

Ik reageer in een paar meer oké?

Dat gelooft en weet de duivel ook, wat...vele malen meer als jij. Alle mensen die zich tot God bekeerd hebben heeft hij moeten laten gaan en ook weet hij dat hij er niet tegen op kan, daar moet hij het altijd van verliezen.

Hubert, je zegt dat geloven eigenlijk ook vertrouwen is. Dat klopt, geloof en vertrouwen ligt heel dicht bij elkaar maar is wel heel iets anders.
Heb je mijn onderschrift wel eens gelezen en mag ik vragen of het ook voor jou geldt?
Laatst gewijzigd door Teus op 30 jul 2013 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jul 2013 14:49

hubert schreef:Er wordt zo slordig omgesprongen met woorden. Dan lees je bv dat het gaat om persoonlijk contact met Jezus hebben. Anders kun je je niet gelovig noemen. En dat is nu net iets wat m.i. onmogelijk is.
Hoezo, ik heb Hem vandaag nog gesproken. ;) Dus persoonlijk contact, ja dat kan. Nog nooit ervaren? Dat kan hoor!
hubert schreef:Verder is God geen persoon, maar Geest.
O, maar Hij is beide. Want Hij zou geen Geest zijn als hij geen persoon was en vice versa. Bovendien, hoe zou God liefde zijn, als er geen persoonlijke relatie zou zijn tussen Vader, Zoon en Heilige Geest? Hoe kan God onze Vader zijn en wij Zijn kinderen als er geen persoonlijke relatie met Hem mogelijk was? Enz. enz.
hubert schreef:En dan moet je nog goed lezen wat er precies staat:
maar
In het grieks staat er in alle tekstvarianten "ἐν", en dit betekent "in". De juiste vertaling is dus "geloof in Christus".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2013 14:57

De bijbbel zegt het zelfs nog intiemer: je bekleden met Jezus Christus.!
Hij hoort belangrijker te zijn dan je beste vriend en je hoort Hem meer lief te hebben dan je eigen partner.
Persoonlijker kan niet, toch?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 jul 2013 15:08

mealybug schreef:De bijbbel zegt het zelfs nog intiemer: je bekleden met Jezus Christus.!
Hij hoort belangrijker te zijn dan je beste vriend en je hoort Hem meer lief te hebben dan je eigen partner.
Persoonlijker kan niet, toch?

Amen!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 jul 2013 20:32

Christus heeft gezegd: “Hij zal in u zijn.” Johannes 14: 17. Ook heeft Hij gezegd: “Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.” Johannes 16: 7.
Voortaan zou Christus door Zijn Geest voortdurend wonen in de harten van Zijn kinderen. Hun band met Hem was nog hechter dan in de tijd, dat Hij persoonlijk bij hen was.
Het licht en de liefde en de kracht van de Christus, Die in hen woonde, scheen door hen, zodat de mensen, die hen zagen, zich verwonderden en “zij herkenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.” Handelingen 4: 13.
Christus wil nu evenveel betekenen voor Zijn kinderen, als Hij toen betekende voor de eerste discipelen.
In dat laatste gebed zei Hij, met de kleine kring van discipelen om Zich heen: “En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven.” Johannes 17: 20.
Jezus bad voor ons en Hij vroeg ons één te zijn met Hem, zoals Hij één was met de Vader. Wat een eenheid is dat! De Zaligmaker heeft van Zichzelf gezegd: “De Zoon kan niets doen van Zichzelf”, Johannes 5: 19, “de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.” Johannes 14: 10.
Als Christus in ons hart woont, zal Hij “zowel het willen als het werken” Filipenzen 2: 13, in ons bewerken. We zullen doen wat Hij deed. Wij zullen dezelfde geest openbaren. En als wij Hem op deze manier liefhebben en in Hem blijven, “dan groeien wij ... in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.” Efeziërs 4: 15.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 11:37

Elbert:
Hoezo, ik heb Hem vandaag nog gesproken. ;) Dus persoonlijk contact, ja dat kan. Nog nooit ervaren? Dat kan hoor!

Wat grappig. Bij AH zeker? Nee, wij kunnen geen persoonlijk gesprek met Jezus hebben. Wij moeten het doen met het Woord. Wij geloven dat hij nu in de hemel is bij God. Er is dus geen gesprek mogelijk zoals met ieder willekeurige bezoeker van AH. Persoonlijk contact ook al niet. Wel geestelijk contact, gevoel van verbondenheid, liefde.

God is uitsluitend geest. Althans dat leert de Bijbel. Wat anders is dat hij door ons gezien wordt als persoon, vader etc. Dat heeft te maken met verbeelding. Wij kunnen namelijk niets met een Geest, daarvoor zijn wij doorgaans te beperkt (op wat helderzienden na).

Het geloof in Christus is gelukkig opgehelderd vanuit de grondtekst. Ik ging bijna twijfelen of ik nog wel in Jezus mocht geloven, zoals ik altijd gedaan heb. Wat een klein woordje al niet te berde kan brengen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 aug 2013 13:29

hubert schreef:Wat grappig. Bij AH zeker? Nee, wij kunnen geen persoonlijk gesprek met Jezus hebben. Wij moeten het doen met het Woord. Wij geloven dat hij nu in de hemel is bij God. Er is dus geen gesprek mogelijk zoals met ieder willekeurige bezoeker van AH. Persoonlijk contact ook al niet. Wel geestelijk contact, gevoel van verbondenheid, liefde.

God is uitsluitend geest. Althans dat leert de Bijbel. Wat anders is dat hij door ons gezien wordt als persoon, vader etc. Dat heeft te maken met verbeelding. Wij kunnen namelijk niets met een Geest, daarvoor zijn wij doorgaans te beperkt (op wat helderzienden na).

Het geloof in Christus is gelukkig opgehelderd vanuit de grondtekst. Ik ging bijna twijfelen of ik nog wel in Jezus mocht geloven, zoals ik altijd gedaan heb. Wat een klein woordje al niet te berde kan brengen.

Als je denkt dat de Bijbel leert dat God geen Persoon is, dan moet je misschien proberen de Bijbel te lezen, dan zul je er achter komen dat God zelfs drie Personen is! Hoe vaak lezen we in de Bijbel niet van God Die Zich aan de mensen toont, met veeeeel meer dan alleen maar een 'gevoel van verbondenheid, liefde'. ?

Hoe kan God überhaupt liefhebben als Hij geen Persoon zou zijn?

Hubert, je lijkt een deist te zijn geworden.....

Iets minder van die onzinnige verlichting alsjeblieft, en iets meer christendom!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 aug 2013 13:56

Ik vind je suggesties nogal dubbelzinnig, ik bedoel van dat Bijbellezen.
Uit mijn Bijbel maak ik niet op dat God uit 3 personen bestaat. Misschien kun je me de tekst aanleveren? Jezus zelf geloofde namelijk monotheïstisch.
Verder leert de Bijbel dat God wel degelijk geest is. bv Joh 4:24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Als jij dat anders ziet dan hoor ik dat wel.
Over de 3eenheid gaan we hopelijk niet meer discussiëren, dat hebben we al zo vaak gedaan.
Het is een leerstuk dat niet zo terug te vinden is in de Bijbel, eerder dus een menselijke (dogmatische) constructie. Wel een heel mooie en diepzinnige. Wat mij betreft houden we hem erin.
Laatst gewijzigd door hubert op 01 aug 2013 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 aug 2013 14:06

Er komen drie Personen voor in de Bijbel, aan Wie godheid wordt toegeschreven. Verder belijdt de Bijbel één God. Dus de conclusie is dat de ene ware God, Een is, en drie Personen. Over hoe we dat verder precies moeten zien en uitleggen en welke woorden we daar wel en niet voor kunnen gebruiken moeten we idd maar een andere keer gaan ruziën.

Verder zie ik niet in, hoe de suggestie dat God Geest is, wat ik natuurlijk onderschrijf, op de een of andere manier zou moeten betekenen dat God geen Persoon is. Persoonlijkheid en geest-zijn zijn geen eigenschappen die elkaar uitsluiten - ik zie althans niet waarom. Verder spreekt de Bijbel continue over God als over een Persoon, terwijl er ook geschreven staat dat God Geest is. Dus de auteurs van de Bijbel zien het probleem met dat gegeven ook niet, me dunkt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”