Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Atheisme

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2013 13:14

hubert schreef:Kom nou, wel eens naar de sterrenhemel gekeken? Al die gaten lichtjaren ver weg. We weten nog zo weinig!

Kom nou toch. De sterren die wij met het blote oog zien vallen werkelijk waar in het NIETS vergeleken met de complete stelsels die we zien met onze telescopen. We kijken tot in het hart van het universum, 14 miljard lichtjaar terug in de tijd. We kijken naar de absolute bouwblokken van materie met onze deeltjesversnellers. En dan zeggen dat we weinig weten... Nee, dat gaat er bij mij echt niet in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jan 2013 16:20

Lieve Mortlach,
Ik ben daar wat sceptischer over. Wat zijn 14 miljard lichtjaren als er wellicht 1000 of 10.000 zijn?
Het is toch allemaal zeer relatief. We kunnen niet eens een grasspriet laten groeien en ook de meeste kankers zijn niet echt afdoende te genezen. Wat te denken van resistente bacteriën?
Wat is trouwens volgens jou de zin van het leven? Of is er geen zin voor jou?
Zelf kan ik zonder godsdienst weinig zin ontdekken. Geboren worden, studeren, relatie aangaan, werken en nog eens werken, pensioen, ziekte, tegenslag, dood. 70/80 jaar zo wij zeer sterk zijn. Wellicht nog een paar jaar meer in de toekomst. Wat zou de zin van zoiets als een mensenleven kunnen zijn? Waarom dat stofje in het heelal met al die mensen? Daar ga ik nou van duizelen!
Wij leven dan nog in een wereld van welvaart en voorspoed, maar je zal maar in zo'n sloppenwijk zitten?
Is er zin in te ontdekken?
Voor mij is de enige zin God. Als dat wegvalt zou ik het echt niet weten. Nihilisme vindt ik ook al niks.
Godsdienst is voor mij een mooie oplossing waar ik veel plezier aan beleef.
En dat mag volgens Wilsophie van jou ook nog! Alegria!
En tsja het aantal atheïsten is volgens een respondent te verwaarlozen. Zitten die miljarden gelovigen allemaal fout? Zijn ze dommer?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2013 17:05

hubert schreef:Lieve Mortlach,

Lieve? Echt? Doe maar 'beste' de volgende keer...

Ik ben daar wat sceptischer over. Wat zijn 14 miljard lichtjaren als er wellicht 1000 of 10.000 zijn?

10.000 wat?

Het is toch allemaal zeer relatief. We kunnen niet eens een grasspriet laten groeien

Ik kan prima gras laten groeien, hele velden vol als het moet.

en ook de meeste kankers zijn niet echt afdoende te genezen.

Ja? En? Wil je een lijstje van alle ziekten die WEL te genezen zijn sinds de afgelopen pak 'm beet 100 jaar? of zelfs geheel zijn uitgeroeid?

Wat te denken van resistente bacteriën?

Prima voorbeeld van evolutie in aktie...

Wat is trouwens volgens jou de zin van het leven? Of is er geen zin voor jou?

Chocomel!

Zelf kan ik zonder godsdienst weinig zin ontdekken. Geboren worden, studeren, relatie aangaan, werken en nog eens werken, pensioen, ziekte, tegenslag, dood. 70/80 jaar zo wij zeer sterk zijn. Wellicht nog een paar jaar meer in de toekomst. Wat zou de zin van zoiets als een mensenleven kunnen zijn? Waarom dat stofje in het heelal met al die mensen? Daar ga ik nou van duizelen!

Inderdaad, maar daarom is het nog niet onwaar. Maar nee, het is natuurlijk veel fijner te fantaseren dat er een soort superpapa is die ons allemaal beschermt en plannen met ons heeft. Omdat het fijner is, is het nog niet waar.

De zin van het leven is wat je er zelf aan geeft. Als je het mij vraagt is tenminste een deel van die zin het verminderen van leed van anderen. Verdere zin is nergens voor nodig.

Wij leven dan nog in een wereld van welvaart en voorspoed, maar je zal maar in zo'n sloppenwijk zitten?
Is er zin in te ontdekken?

Die zin mag je er zelf aan geven.

Voor mij is de enige zin God. Als dat wegvalt zou ik het echt niet weten. Nihilisme vindt ik ook al niks.
Godsdienst is voor mij een mooie oplossing waar ik veel plezier aan beleef.

Dat is helemaal prima, maar alleen het feit dat het voor jou een prettige gedachte is maakt het nog niet waar.

En tsja het aantal atheïsten is volgens een respondent te verwaarlozen. Zitten die miljarden gelovigen allemaal fout? Zijn ze dommer?

Het heeft niets met domheid te maken. Dat is een poging mij woorden in de mond te leggen die ik niet op prijs stel.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 15 jan 2013 23:59

Nog even een korte inmenging, ook al ben ik geen atheïst.

Het is toch allemaal zeer relatief. We kunnen niet eens een grasspriet laten groeien en ook de meeste kankers zijn niet echt afdoende te genezen. Wat te denken van resistente bacteriën?

Protest!
We kunnen van alles laten groeien, bijvoorbeeld spierweefsel vanuit stamcellen. Verder zijn er de laatste jaren enorme successen behaald in het voor het afdoende behandelen van allerlei kankersoorten! En deze ontwikkelingen zullen zeker nog in de komende jaren doorgaan.

En wat te denken van resistente bacteriën? Nou, daar wordt gewoon bijzonder weinig onderzoek naar verricht, simpelweg omdat er geen patenten op aangevraagd kunnen worden. Er wordt nou eenmaal geen geld in onderzoek gestopt als er ook geen geld uitkomt.

Al met al kunnen we veel meer dan je aangaf. Een flinke onderschatting dus!

Wat is trouwens volgens jou de zin van het leven?

De zin van het leven kan in veel meer dingen zitten dan godsdienst alleen. Zit de zin van het leven voor jou enkel in God? Of wil je ook graag een goede baan? kinderen? een huis? geluk?
Waarom zou je dat allemaal willen als dat niets met de zin van het bestaan heeft te maken? Dan kun je je toch beter drukmaken over je relatie met God in plaats van elke dag te gaan werken?

Voor mij is God ook een belangrijk doel in mijn leven. Maar je redenering 'nihilisme vind ik ook al niks', maakt nihilisme niet onwaar.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

maaarten

Berichtdoor maaarten » 16 jan 2013 18:07

Wat is trouwens volgens jou de zin van het leven?

"Evenals alles van Hem zijn oorsprong heeft, zo is het passend dat het wederkerig zijn doel stelt in Hem en op Hem richt."
~ Johannes Calvijn

of
"Question 1: What is the chief and highest end of man?

Answer: Man's chief and highest end is to glorify God, and fully to enjoy him forever."
~ Westminster Catechism

of, nog veel belangrijker:
"Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst." Rom 12:1

Onze Maker heeft ons niet gemaakt voor chocomel (ook al heeft Hij wel de bestanddelen van chocomel gemaakt, zodat wij ervan kunnen genieten), maar voor Hemzelf.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 jan 2013 20:38

Mortlach schreef:Echter de dingen die ik hoor is dat er niets was, geen tijd e.d. dus als er niets was is er ook geen God.
Uit dat niets kwam iets doordat in het niets iets gebeurde.
Toen er iets gebeurde onstond er iets en wij stammen af van de oersoep.
Ik leg het waarschijnlijk helemaal verkeerd uit :)

Zal het eens navragen en opschrijven voor je.

Met groet,

Byte :)

Ja, doe dat. Ik was er inderdaad al bang voor. En waarom, beste byte, is daar geloof voor nodig? Het meeste van die zaken kunnen we gewoon meten, en de modellen kloppen ook tot een paar miljardste van een seconde voor T=0.

Vergeet je bij het navragen niet dat er ongeveer 14,45 miljard jaar zit tussen T=0 en het ontstaan van de mens als homo sapiens. Dus je slaat wel heel wat geschiedenis over zo...

Ik zal zeggen waar ik denk dat het probleem ligt. Mensen vinden zichzelf vaak dusdanig belangrijk dat ze zich niet kunnen voorstellen dat ze niet zouden bestaan. Alsof het hele universum alleen maar on hen draait. (is dan wel weer heel christelijk, natuurlijk, want daar draait het hele universum inderdaad om de mens). Ik heb dat probleem niet.

Mensen die zichzelf zo onmisbaar vinden, geloven blijkbaar in een God die tijdens de zaadlozing waardoor je bent verwerkt precies dat ene spermazaadje dat uiteindelijk jou zou vormen heeft geleid en voorgetrokken voor de rest, die tientallen miljoenen andere zaadjes. Om nog niet te denken dat de bevruchting ook een dagje eerder of later had kunnen gebeuren...

En dat vind je dan minder geloof hebben dan ik... dat is prima hoor.

Even navraag gedaan.

Volgende antwoorden
Ik maak me nergens druk om heb er nooit over nagedacht.

Het heelal blijft maar uitdijen dus zal er wel een oerknal zijn geweest waarmee het begonnen is.
Vandaar dat het heelal maar groter aan het worden is.

Eerlijk gezegd heb ik geen motivatie maar geloof e niet in een creator, dat kan niet namelijk :-)

Weer een ander zegt
Ze geloven in energie, energie ben jezelf en kan je dus zelf controleren door energie is alles ontstaan

Als ik meer motivatie heb geef ik het door.
Ze zijn in ieder geval goed gelovig

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2013 22:14

Byte schreef:Even navraag gedaan.

Volgende antwoorden
Ik maak me nergens druk om heb er nooit over nagedacht.

Dat soort lui moet meer boeken lezen :-)

Het heelal blijft maar uitdijen dus zal er wel een oerknal zijn geweest waarmee het begonnen is.
Vandaar dat het heelal maar groter aan het worden is.

Als het heelal op dit moment groter wordt, is het vroeger kleiner geweest. En als je die klok ver genoeg terugdraait, kom je op een bijzondere situatie uit. Tenzij je wilt beweren dat er een statisch universum was dat op een gegeven moment 'spontaan' is beginnen met groeien. Of dat God een universum schept dat steeds groter wordt, maar waarom dan?

Weer een ander zegt
Ze geloven in energie, energie ben jezelf en kan je dus zelf controleren door energie is alles ontstaan

Wat is dit voor new-age gewauwel?

Als ik meer motivatie heb geef ik het door.
Ze zijn in ieder geval goed gelovig

Met groet Byte

Het enige dat ik kan concluderen, is dat je kritischere atheistische vrienden/kennisen nodig hebt. :-)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 17 jan 2013 07:28

Mortlach schreef:
Het enige dat ik kan concluderen, is dat je kritischere atheistische vrienden/kennisen nodig hebt. :-)

Ha ha ha :lol:

Snap je nu wat ik bedoel
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 17 jan 2013 14:39

Mortlach:Ik kan prima gras laten groeien, hele velden vol als het moet.

Lieve Mortlach is inderdaad too much, maar ik kon het niet laten. Het zijn maar voorbeelden om te relativeren. Jammer dat je het niet wilt 'begrijpen'. Kun je je kunstje misschien doorgeven aan de voetbalstadions die moeite hebben de sprieten te laten groeien?

Het aardige van (een soort van) discussie op dit niveau is dat men slakjes gaat leggen op details.
Natuurlijk is bv de zin van het leven veel breder dan alleen God. Als ik genuanceerd daarover moet schrijven kost dat teveel tijd. Die is echter schaars bij mij. Maar goed toch een poging, mede voor de vele lezers. Ik ga maar uit van mijzelf: een leuke job en collega's, goede gezondheid, fijne vrienden waar ik op aan kan, veel buitenlandse reizen, concerten, ballet, opera, festival, theater, kroeg enz. Een enorm gevuld leven. Lieve zussen ook en bovenal een solide relatie. Dat geeft allemaal veel zin aan mijn bestaan. Toch was er in mij een soort van verlangen naar een diepere invulling van mijn leven. Maar ik geef toe, het is moeilijk te verwoorden. Het zit ook niet op verstandelijk niveau (ik kan Mortlach daarin heel goed volgen), maar is meer gevoelsmatig. Er moet meer zijn tussen hemel en aarde. Iets anders. En dat Iets is voor mij God in een macht die hoger en anders dan het gewone aardse leven. Van huis uit heb ik het klassieke godsbeeld meegekregen, en nu ga ik uit van een God die geest en liefde is (volgens Johannes 4:24 en 1 Joh. 4:8). Maar andere Bijbelse godsbeelden zijn even legitiem, waarbij ik aanteken dat één godsbeeld een aanduiding is die waardevol en van betekenis is en tegelijk nooit geheel juist en volledig is. Geloven gaat gepaard met verschillende gevoelens, zoals blijdschap, deemoed, vrijheid, overgave, verzet, warmte, eerbied, soms angst.
Maar aan een atheïst is een dergelijk redenering waarschijnlijk niet besteed, want die heeft een ééndimensionaal beeld en daar is op zich ook niks mis mee. Misschien is het ook wel genetisch bepaald. De één is wellicht meer gevoelig voor religie dan de ander. Het blijft een vrije keuze en ik heb er onnoemelijk veel plezier aan beleefd en nog.
Fijn dat het mag van Mortlach, ik ben hem daar heel dankbaar voor. En verder gun ik het iedereen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 18 jan 2013 14:44

Mortlach schreef:

[/quote]

Zojuist met 2 anderen gesproken.

Vraag is was of ze echt atheist waren, ja was het antwoord.

1 gelooft dat de mens zelf god is.
de ander zegt dat ook te geloven, dat we zelf voor alles verantwoordelijk zijn.

Waar en hoe het begonnen is krijg ik als antwoorden dat de aarde en het universum er altijd al geweest is.

De volgende geeft aan geen idee te hebben.

Tja, sorry Mortlach maar de atheisten die ik ken hebben wat mij betreft een groot geloof.

ik gaf aan dat o.a. jij het allemaal onderzocht had en dergelijke.
Ik kreeg te horen dat ze daar geen tijd voor hadden, en ze geloven het wel. Wat weten ze niet maar ze geloven het wel.

Ik blijf bij mijn standpunt de atheisten die ik ken hebben een groot geloof.
Jij misschien niet maar jou ken ik niet ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2013 23:56

Byte schreef:1 gelooft dat de mens zelf god is.
de ander zegt dat ook te geloven, dat we zelf voor alles verantwoordelijk zijn.

Dat laatste is best een praktische houding. Alhoewel, er gebeuren ook echt wel 'random' dingen in je leven.

Waar en hoe het begonnen is krijg ik als antwoorden dat de aarde en het universum er altijd al geweest is.

Dit is aantoonbaar niet waar.

De volgende geeft aan geen idee te hebben.

Gelukkig is onwetendheid goed op te lossen met een boekenkuur...

ik gaf aan dat o.a. jij het allemaal onderzocht had en dergelijke.
Ik kreeg te horen dat ze daar geen tijd voor hadden, en ze geloven het wel. Wat weten ze niet maar ze geloven het wel.

Ik blijf bij mijn standpunt de atheisten die ik ken hebben een groot geloof.
Jij misschien niet maar jou ken ik niet ;)

Hoezo, we praten hier nu toch? :-)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 19 jan 2013 10:51

[quote="Mortlach] Hoezo, we praten hier nu toch? :-)[/quote]

Mortlach,

ik geloof in God, die zijn enig geboren Zoon gaf voor onze zonden.
Een ieder die in hem gelooft zal het behouden worden. Hij is de Alfa en de Omega.
Dat geloof mocht ik van hem ontvangen. Ik kan jou dat geloof niet geven alhoewel ik hoop dat jij het ook zou krijgen. '

Ik ben niet bezig met het verzamelen van bewijzen, net zoals een hoop van mijn "atheistische " kennissen/ vrienden. Ben wel bezig het Woord van God te lezen omdat ik dit interessant vind.
Hierin verschillen jij en ik waarschijnlijk,het lijkt er op dat je alles onderzocht zou hebben, ik nog niet.

Vanuit mijn positie wens ik je Gods wijsheid en liefde toe.

Job 23- 8 + 9

Met groet Byte.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2013 21:48

@ Hubert: Die laatste post maakte wel heel veel duidelijk :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2013 10:37

Byte: Ben wel bezig het Woord van God te lezen omdat ik dit interessant vind.

Heel goed Byte. Het gaat om het Woord (met een hoofdletter). Sinds tweeduizend jaar verhalen die miljarden mensen geïnspireerd hebben, tot vandaag toe. Iedereen haalt eruit wat van zijn gading is, maar het vleesgeworden Woord, Jezus, blijft natuurlijk voor christenen hèt aangrijpingspunt. Het Atheïsme weet dat ook, maar gelooft het eenvoudig niet en dat was in de tijd van Jezus niet anders. Zo'n blokkade is van alle tijden en zal ook zo blijven. Echter geen reden tot verontrusting. De Bijbel spoort aan om je licht niet onder de korenmaat te houden maar te laten schijnen, opdat velen jaloers worden op je vrolijkheid/vreugde/rust als gevolg van je geloof en daardoor wellicht..............
Je weet maar nooit. Wonderen zijn de wereld niet uit.
Wie de interessante Woorden van God niet aan de kant schuift, maar onderhoudt en het aan anderen doorgeeft, die zal in het Koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Over Samuël en Jezus Christus is in de Bijbel gezegd dat, toen ze nog jong waren, ze in aanzien waren bij God en bij mensen (zie 1 Samuël 2:23, Lucas 2:52). Ook over de eerste leerlingen van Jezus werd dit gezegd (Handelingen 2:47).

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 21 jan 2013 22:18

hubert schreef:Wie de interessante Woorden van God niet aan de kant schuift, maar onderhoudt en het aan anderen doorgeeft, die zal in het Koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

:oops: dit is nog het minste wat ik mag en kan doen na zoveel goedheid van Zijn kant voor een wereld die verloren is.

Ik mag weten dat ik er mag komen, hoog dat hoeft niet.

:D

Met groet Byte!

Terug naar “[Religie] - Open forum”