evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Floppie
Sergeant
Sergeant

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Floppie » 13 sep 2012 13:59

Lock&Stock schreef:Nu heb ik niet de hele bijbel gelezen, alleen stukken, ben echter nog nooit vermeldingen van andere soorten mensen tegen gekomen. Zou zoiets bijzonders, zoals verschillende soorten mensen, daar niet in voor moeten komen? En als je letterlijk gelooft in Adam en Eva, hoe passen deze andere soorten dan in dat plaatje?

Is dat zo? De vraag is natuurlijk of zulke dingen in de Bijbel beschreven zijn. Echter, er wordt wel melding gedaan van reuzen e.d., maar daar wordt niet bijzonder op ingegaan. De diversiteit van mensen toen weten we te weinig van, naar mijn bescheiden mening.

Floppie, mag ik vragen wat jij gelooft?? Genesis letterlijk, 6000 jaar geleden, 6 dagen van 24 uur? Of iets anders?

Ja.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 14:00

Floppie schreef:Dat is zeker zonde van mijn tijd, Hans en Grietje.
Waar je in gelooft is erg belangrijk, maar deze onliners getuigen niet van op een fatsoenlijke manier omgaan met iemand anders standpunt. Je kunt uitleggen waarom je ergens voor of tegen bent, daar hoef je helemaal niet uit te komen, omdat standpunten en principes soms mijlenver uit elkaar liggen, maar dat wil niet zeggen dat je het af moet doen als belachelijk. Ik zal eerlijk zeggen dat ik er heel slecht tegen kan dat je zo omgaat met mensen die de evolutietheorie aanhangen en hun theorie. Net zo goed als dat ik er heel slecht tegen kan dat sommige evolutionisten net doen alsof creationisten per definitie geen wetenschap kunnen bedrijven, dat het allemaal pseudo-wetenschap is en dat wetenschap het einde van alle tegenspraak is. Of dat creationisten per definitie dom zijn. Maar praat er dan op een fatsoenlijke manier over en ga geen vergelijkingen trekken die kant nog wal raken.

Bedankt Floppie, voor deze reactie. Erg verfrissend moet ik zeggen ;)

Overigens wil ik nog wel iets kwijt over creationisme en pseudo-wetenschap. In mijn ogen is dat ook zo, aangezien creationisme niet de wetenschappelijke methode volgt. Het is echt niet mijn bedoeling om alles wat riekt naar religie af te serveren als niet-wetenschappelijk, dom of pseudo-wetenschap. Maar in dit geval is het redelijk simpel en ook makkelijk aantoonbaar: creationisme, in de vorm zoals ik het tot nu toe ben tegengekomen is pseudo-wetenschap. Ze doen niet aan hypothesen, falsificatie, peer-review en publicatie, dus, het is iets maar geen echte wetenschap.

Wil dat zeggen dat creationisme per definitie fout zit en wetenschap per definitie goed? Ik zeg dat niet, ik denk/geloof het wel, maar zoals Mortlach al eerder aangaf, in de wetenschap is niets 100%.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 14:01

Floppie schreef:De diversiteit van mensen toen weten we te weinig van, naar mijn bescheiden mening.

Ik denk dat je je daarin nog best kan vergissen, naar mijn bescheiden mening ;)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 14:04

Floppie schreef:Echter, er wordt wel melding gedaan van reuzen

Er zijn naar ik weet nog nooit fossielen van reuzen gevonden btw..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2012 14:09

Lock&Stock schreef:Overigens wil ik nog wel iets kwijt over creationisme en pseudo-wetenschap. In mijn ogen is dat ook zo, aangezien creationisme niet de wetenschappelijke methode volgt.

Ze bestaan wel hoor, bijvoorbeeld Todd Wood, maar hun genuanceerde mening wordt volledig overschreeuwd door allerlei pipo's op het Internet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 14:12

Mortlach schreef:Ze bestaan wel hoor, bijvoorbeeld Todd Wood, maar hun genuanceerde mening wordt volledig overschreeuwd door allerlei pipo's op het Internet.

Klopt! Ik wilde hem inderdaad nog aanhalen maar dat was ik vergeten. Echter moet hij ook toegeven dat er erg veel argumenten voor evolutie bestaan.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 sep 2012 14:55

Ik heb er ook ongeveer 20 jaar overgedaan, persoonlijke en financiële belangen prevaleren op alle gebied, zowel wetenschap, handel, liefdadigheidsorganisaties , politiek, gezondheidszorg en noem maar op, er zijn mensen die het in minder jaren doorhebben.

Dan die zgn. bewijzen voor het evo verhaal, dat noemen wij, en is ook filosofie waar je geen donder aanhebt, gelukkig zijn er genoeg mensen op het net die het doorhebben

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2012 14:59

Echt, ik begin te vermoeden dat er een omgekeerd evenredige relatie is tussen geloven in creationisme en het kunnen vormen van een grammaticale zin...

antoon

Berichtdoor antoon » 13 sep 2012 15:03

dat wij noemen wij, en is ook filosofie.
het daaropvolgende is een zwaktebod.

het wordt weer vrolijk hier

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 15:04

Ik heb er ook ongeveer 20 jaar overgedaan, persoonlijke en financiële belangen prevaleren op alle gebied, zowel wetenschap, handel, liefdadigheidsorganisaties , politiek, gezondheidszorg en noem maar op, er zijn mensen die het in minder jaren doorhebben.

antoon schreef:Dan die zgn. bewijzen voor het evo verhaal, dat noemen wij, en is ook filosofie waar je geen donder aanhebt, gelukkig zijn er genoeg mensen op het net die het doorhebben

Ik heb werkelijk geen idee wat je hier mee wilt zeggen antoon...
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 13 sep 2012 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2012 15:05

antoon schreef:dat wij noemen wij, en is ook filosofie.
het daaropvolgende is een zwaktebod.

het wordt weer vrolijk hier

Kerel, doe nou eens je best. "Dat wij noemen wij", wat bedoel je daar in vredesnaam mee?!

antoon

Berichtdoor antoon » 13 sep 2012 15:18

Dat weten jullie best hou je niet van de domme
Maar goed ik ben er nu toch.
Als je het al over bewijzen hebt dan zijn die voor Bijbelgelovigen, ik noem even geen creationisme omdat dat een noemer is waar veel stromingen onder vallen, stromingen waar ik het niet met allemaal eens ben.

Ook haak ik in op een ander topic over evolutie waar gesteld werd dat de Egyptische cultuur lang voor de datum van de zondvloed begon, ik verwijs gaarne naar
viewtopic.php?f=2&t=25814&start=75
waar aan de hand van geschiedschrijving duidelijk is dat het ietsje anders ligt

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2012 15:29

antoon schreef:Dat weten jullie best hou je niet van de domme

Sorry, maar ik heb oprecht geen idee. Dat schrijf ik niet om te pesten, maar omdat ik graag wil begrijpen wat je probeert over te brengen...

Ook haak ik in op een ander topic over evolutie waar gesteld werd dat de Egyptische cultuur lang voor de datum van de zondvloed begon, ik verwijs gaarne naar
viewtopic.php?f=2&t=25814&start=75
waar aan de hand van geschiedschrijving duidelijk is dat het ietsje anders ligt

Je bedoelt je stokpaardje waarin je de Egyptische geschiedenis met alle geweld zo aanpast dat die in je veronderstelde "Bijbelse" tijdslijn past?

Ik verwijs er nog maar eens naar: LEESVOER

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 14 sep 2012 05:07

Lock&Stock schreef:Bedankt Floppie, voor deze reactie. Erg verfrissend moet ik zeggen ;)

Overigens wil ik nog wel iets kwijt over creationisme en pseudo-wetenschap. In mijn ogen is dat ook zo, aangezien creationisme niet de wetenschappelijke methode volgt. Het is echt niet mijn bedoeling om alles wat riekt naar religie af te serveren als niet-wetenschappelijk, dom of pseudo-wetenschap. Maar in dit geval is het redelijk simpel en ook makkelijk aantoonbaar: creationisme, in de vorm zoals ik het tot nu toe ben tegengekomen is pseudo-wetenschap. Ze doen niet aan hypothesen, falsificatie, peer-review en publicatie, dus, het is iets maar geen echte wetenschap.

Wil dat zeggen dat creationisme per definitie fout zit en wetenschap per definitie goed? Ik zeg dat niet, ik denk/geloof het wel, maar zoals Mortlach al eerder aangaf, in de wetenschap is niets 100%.

Is het meest storende aan het creationisme niet gewoon dat de hypothese en/of de aannames niet stroken met de hypotheses die over het algemeen door de wetenschap worden opgesteld? En volgens mij is het iets te kort door de bocht door te zeggen dat ze niet doen aan falsificatie, peer-review en publicatie. Dat komt net zo goed voor bij sommige evolutionisten. Ik ben het met je eens dat het creationisme nog lang niet overal een antwoord op heeft of bepaalde zaken voldoende heeft onderzocht. Maar dat is wat anders dan iets af te schuiven als pseudo-wetenschap. Het is typerend dat het op wikipedia te vinden is (de meest foute bron voor evolutietheorie en creationisme).

Het punt waar, mijns inziens, veel te makkelijk mee wordt omgegaan zijn de zogenaamde bewijzen uit het verleden. Volgens mij, dat heb ik gelezen in ieder geval, is het al eerder aangehaald: Maar wat voor bewijs heeft de wetenschap dat de evolutie continue is terug te leiden naar het verleden? Daarbij doel ik op bijvoorbeeld halveringstijden e.d. Natuurlijk zit daar een verband in, maar ik zie geen overtuigend bewijs om te zeggen: Nou, dan kan de schepping dus niet 6000 jaar geleden zijn gebeurd.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 14 sep 2012 05:08

Mortlach schreef:Echt, ik begin te vermoeden dat er een omgekeerd evenredige relatie is tussen geloven in creationisme en het kunnen vormen van een grammaticale zin...

Helaas, misschien heb je wel gelijk... :oops:
Gelukkig bestaan er wel meer van dergelijke relaties. :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”