Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 28 mar 2012 13:37

Mensen die zich in de bijbel bekeerden en / of zich hadden laten dopen, vervolgden hun weg met blijdschap. de gevangenbewarder was dolblij dat hij en zijn huis tot geloof gekomen was.
Vrees niet is altijd het eerste wat engelen of Jezus zeggen.
Liefde kent geen vrees, of dwang.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2012 13:37

Wilsophie schreef:
Weet je dat ik dit heel erg vind dat een gelovige op aarde geen rust zal vinden.
Moet hij dan eerst sterven?
Moet ik tot mijn laatste snik strijden?
Wat heeft het geloof dan nu voor een zin.
Wat is dan de blijde boodschap om je tot God te bekeren, hoe kan ik aan de wereld en stokongelovigen duidelijk maken dat een keuze voor Christus je in de rust zal brengen?
Is alles dan weggelegd voor het "hiernamaals?"
Wat een rot leven hier op aarde met Christus stel jij voor aan hen die Hem niet kennen.
Wie heeft er nu zin in onrust en strijd?

Alleen op zondag? En alleen in de kerk, en welke kerk dan?

De Heer is mijn herder , mij ontbreekt niets.
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden.
Hij voert mij aan rustige wateren
HIj verkwikt mijn ziel en leidt mij
in rechte sporen om Zijns Naams wil.

Al de dagen van mijn leven zal ik verkeren in het huis des Heeren en dat wens ik jou ook toe Schelpje![/quote]
=================================================================

Het is geen "rot"leven. (wat een grove bewoordingen heb jij toch nodig :-& ) Als je er kennis aan zou hebben, zou je dat niet zeggen. Ik heb een nabij leven van zeer dichtbij mee mogen maken, mijn lieve ouders. Ze waren een voorbeeld voor ons. En werden alom gerespecteerd, juist door de wereld! De meeste vijanden zitten van binnen (het eigen ik) en de vrome kerkmens.
En toen ik eenmaal een rijbewijs had, reed ik mijn vader/ouders door de weeks naar allerlei kerkdiensten. Soms in de kleinste schuurtjes, aula van een school enz. Ik bewaar daar zeer goede herinneringen aan en merk nu ik ouder ben, hoezeer het me gevormd heeft en een stevige basis heeft gelegd.
Ik ga regelmatig naar een rouwdienst, dat is ook door de weeks.

En hoe ken jij die Herder dan? Heb je jezelf al leren kennen als schaap? Dwars en koppig, altijd op zoek naar de weiden buiten het gebied?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2012 14:31

Wilsophie schreef:Het Nieuwe Testament maakt echter duidelijk dat zoals de zevende dag door de Israëlieten de HERE werd toegewijd, wij elke dag de Here mogen toewijden. Alle dagen mogen voor Hem worden vrijgemaakt. Alle dagen mogen wij ingaan tot de rust. De sabbat was, net als de overige feestdagen, een schaduw van wat komen moest: Christus. De sabbat als heilige dag heeft in die zin voor ons geen aparte betekenis meer.

Mee eens, want evenals het opleggen van de sabbat aan de mens komt er ook alleen maar gelazer van verplichte zondagsrust. In de praktijk zijn de geveinsden op de rustdag alleen maar bezig om te kijken of de anderen hem niet overtreden opdat zij hen mogen aanklagen. Nu is de aanklager machteloos omdat de gelovigen uit de joden vrij zijn van de wet door de dood van Christus zodat zij van een ander konden worden, namelijk van hem die uit de doden is opgewekt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 18:48

Ik heb je teksten nog eens doorgekeken Ewan en ik neem voor het gemak Openbaring 1 vers 10 waar staat: "Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren.."
Letterlijk staat hier : "Ik kwam in geest in des Heren dag".
Het moge duidelijk zijn dat deze dag des Heren niet de Zondag is, zoals wordt verondersteld door mw en en anderen.
Nergens in Gods Woord is sprake van een zondag.
Deze dag des Here is ook niet een dag van 24 uur zoals wij die kennen, maar omvat een periode waarin God tot Zijn doel komt, om alles weer onder Zijn heerschappij te brengen.
Het boek Openbaring vertelt ons wat er allemaal aan de dag des Heren zal voorafgaan en wat er in die dag zal plaatsvinden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 28 mar 2012 19:15

Wilsophie schreef:Ik heb je teksten nog eens doorgekeken Ewan en ik neem voor het gemak Openbaring 1 vers 10 waar staat: "Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren.."
Letterlijk staat hier : "Ik kwam in geest in des Heren dag".
Het moge duidelijk zijn dat deze dag des Heren niet de Zondag is, zoals wordt verondersteld door mw en en anderen.
Nergens in Gods Woord is sprake van een zondag.
Deze dag des Here is ook niet een dag van 24 uur zoals wij die kennen, maar omvat een periode waarin God tot Zijn doel komt, om alles weer onder Zijn heerschappij te brengen.
Het boek Openbaring vertelt ons wat er allemaal aan de dag des Heren zal voorafgaan en wat er in die dag zal plaatsvinden.

precies, en hoe logisch dat ook is voor iedereen die dit leest met een beetje bijbelkennis, een paar kanttekenaren van een paar eeuwen terug dichten we liever het hebben van de Geest toe, dan de schrijver van het boek Openbaring.
Want zelfs de context schreeuwt het uit, dat het gaat om de oordeelsdag, maar nee hoor, het was op een zondag volgens de leer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 20:52

Heb nog eens goed nagedacht over het vieren van de 7e dag wat de Adventisten doen en nog meer groeperingen.
Want het overgaan in de wereld van de 7e dag gebeurt n.l. niet levend maar via de dood en dat is geen reden tot feestviering.
Mozes sterft vlak voor de 8e dag.
Koning David stierf om dezelfde tijd. ( Hij is ook de 7e zoon en het 7e geslacht)
Redeneer dit nu niet weg vanwege de getallen, want ik hang geen kabballa leer aan of iets occults , het staat gewoon in de Bijbel met een doel.

De Pentateuch dus de 5 boeken zijn de uitdrukking van het wezenlijke in deze wereld van onze verschijningsvorm , en dat is de wereld die wij hebben leren kennen als de 7e dag.
Mozes sterft in de late namiddag van de 7e volgens de overleveringen.
Vlak voor het intreden met het ondergaan van de vorige dag, dus als de avond wordt.
Het illustreert onze overgang naar de 8e dag gepaard gaande met de dood. ( overdrachtelijk)
Het is ook de mens wiens basis van zijn bestaan tevens de oorzaak van zijn dood is in deze wereld.
Immers het eten van de boom der kennis is een onderdeel van deze schepping.
Het is deze paradox die we niet kunnen begrijpen n.l. dat de mens van de boom der kennis wel heeft moeten eten wilde dit leven op aarde ontstaan, en dat er met deze handeling door de mens enerzijds door hem de dood kwam, want in deze wereld denken we in termen als een "vrije wil" of "voorbestemming."
De dood staat dus "model" voor de 7e dag en dat vind ik persoonlijk geen reden tot "viering" integendeel.

Het eerste boek van de Bijbel eindigt danook met de dood van Jakob en Jozef en het einde van de 5 boeken einidgt met de dood van Mozes.
Alles gestructueerd in de hele Bijbel in de 7e dag.
Pas in de 8e dag bereikt de mens die éénheid die hij zoekt, al dan niet bewust.
Het is het doortrekken van de ( doods) Jordaan om Kanaän te bereiken, alleen via de dood op de 7e dag dus.
Jacob komt als 8e in Machpéla en daarmee is zijn bestemming voltooid.
En eindigt het eerste boek van de Bijbel.
En dat de 5 van genade en de 3 van de opstandingsdag samen de 8e dag betekenen voor een gelovige van nu geeft mij rede om op de 8e dag samen te komen met de broeders en zusters.
Het is de 1 en de 7. De Eerste en de Laatste.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 22:11

Tegen @wilsophie zeg ik: de bijbel is oosterse literatuur, vol met symboliek en juist NIET toevallige herhalingen. Veel dingen zijn nmm niet waar gebeurd, maar wel WAAR. Als je het maar wil zien en niet te nauw kijkt. Getallen in de bijbel, die steeds weer terugkeren: 5 (Boeken van Mozes), 7 (Heilig getal) 3 (de derde dag), 12 (discipelen, stammen van Israel), 40 (dagen in de woestijn; of jaren in de woestijn. En zo zijn er nog meer. Ik ben beslist geen getallen-fetisjist, maar herken wel , dat er in de bijbel dan iets kernachtigs gebeurt, als ze genoemd worden.

Ik begrijp eigenlijk je boodschap niet.
Veel dingen zijn niet waar gebeurd, maar wel waar.
Zoals wat?

Dat de letters in het Hebreeuws ook een getalswaarde hebben zou jij moeten weten, want je hebt kennis van de Oosterse literatuur zo begrijp ik.
Al vind ik de Bijbel geen Oosterse literatuur. Hebreeuws is de taal van God. En dat elke letter een getalswaarde heeft maakt de taal dieper dan 1 dimensie.
Wat bedoel je met iets kernachtigs als ze genoemd worden in relatie tot het onderwerp van dit topic?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 mar 2012 00:18

Nee, ik ben niet gepromoveerd op Oosterse literatuur; ik ben alleen van jongsafaan wel een bijbellezer en mijn hele leven al gelovig, met vallen en opstaan (pkn). Dat de bijbel niet altijd waar gebeurd is, maar wel waar, is een uitspraak van ds. N. ter Linden, die ik van harte onderschrijf. Ik zie het niet als een geschiedenisboek, maar als heilsgeschiedenis. Mensen schreven door de eeuwen heen over hun verhouding tot God en hoe in hun ogen de verhouding van God tot de mensen was. Ik heb er geen moeite mee, dat anderen er heel anders over denken. Die moeite is er wel met het feit, dat je dan als verlorene wordt beschouwd of als "kafchristen" wordt benoemd. Over die getallensymboliek doet @wilsophie voor mijn gevoel nu nogal afstandelijk. Ik laat het even hierbij. Wellicht zijn er nieuwe aanknopingspunten om verder te gaan, ook met andere schrijvers en schrijfsters natuurlijk.
P.S. Ik ben ook niet deskundig op het gebied van Hebreeuws, maar dat letters een getalswaarde hebben en daardoor bepaalde getallen in de bijbel vaak voorkomen, geloof ik niet. En dat Hebreeuws de taal van God is, daar heb ik ook niets mee. Ja, het is de taal van het O.T., maar in het N.T. is de taal Grieks, soms Aramees. Is dat dan niet de taal van God? Ik ben bang, dat we op een verschillende golflengte zitten en bovendien behoorlijk off-topic raken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2012 10:03

En weer zijn er een aantal offtopic en persoonlijke opmerkingen verwijderd. We (de moderators) beraden ons hierover. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 29 mar 2012 10:42

elbert schreef:En weer zijn er een aantal offtopic en persoonlijke opmerkingen verwijderd. We (de moderators) beraden ons hierover. :?

Zou je zo vriendelijk willen zijn mijn laatste posting over de geestelijkheid van het geloof en de verwijzing naar 1 Petrus 3;13 en 14 terug te plaatsen?
Ik vind het nogal frustrerend om een half uur bezig te zijn met zoeken en motiveren, en het dan verwijderd te zien worden, ik had er niets lelijks in gezegd voor zover ik weet.
Bvd,
E

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 14:57

Ewan schreef: precies, en hoe logisch dat ook is voor iedereen die dit leest met een beetje bijbelkennis, een paar kanttekenaren van een paar eeuwen terug dichten we liever het hebben van de Geest toe, dan de schrijver van het boek Openbaring.
Want zelfs de context schreeuwt het uit, dat het gaat om de oordeelsdag, maar nee hoor, het was op een zondag volgens de leer.

Nee, hoor, de meest gangbare interpretatie voor Op. 1:10 is dat het over de zondag gaat. Voor dag des Heeren als oordeelsdag heeft het Grieks een ander woord dan hier gebruikt wordt.

Verder zoeken jullie het maar uit met je sektarische geleuter.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 15:21

Cicero schreef:Nee, hoor, de meest gangbare interpretatie voor Op. 1:10 is dat het over de zondag gaat. Voor dag des Heeren als oordeelsdag heeft het Grieks een ander woord dan hier gebruikt wordt.

Verder zoeken jullie het maar uit met je sektarische geleuter.

Mag jij wel jokken van je moeder?

In de grondtekst staat in Openebaring 1:10 kyriakos (van kyrios) hēmera (God's dag) wat we ook vinden in Handelingen 2 vers 20:

'De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.'

Van mij mag jij dat rustig op de zondagrust betrekken hoor en dat gangbaar vinden plus je eigen clubje niet sektarisch. Echter noemen normale mensen dat de omgekeerde wereld.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 15:46

@mohamed

Je bent zelf een smerige leugenaar.

Kijk maar:
Hand. 2:20
πρὶν ἐλθεῖν ἡμέραν κυρίου τὴν μεγάλην
Op. 1:10
ἐν τῇ κυριακῇ ἡμέρᾳ

Verder betrek ik dat niet op de zondagsrust.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 29 mar 2012 17:45

Liever niet beginnen te schelden.
Als iemand iets zegt wat duidelijk niet klopt zal het hier toch meestal wel om een vergissing gaan.
Laten we de atmosfeer prettig houden.
Nulla aetas ad discendum sera

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2012 17:56

Nee hoor, mohamed vergist zich niet, die liegt dat het gedrukt staat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”